THE MAGIC CARPET RIDE

Hej alla barn, idag ska farbror Brandon berätta sagan om den flygande racing mattan...
 
 
F1 mattan med sin överlägsna aero har en ride height på 10000 meter, något som ger förarna chansen att kvala in i 10000 meters klubben om frugan får följa med...
 
...Indycar mattan i sin tur saknar lyftkraft på grund av sämre aero, något som Dallara försöker åtgärda genom att damsuga bort smutsig luft...
 
...Liberty Media gurun Chase Carey flög till Indien...
 
...när håret och skägget hade växt ut...
 
...tillsammans med Herman Tilke för att lära sig hur man dumpar en F1 arrangör som inte längre vill betala mutor, den dynamiska duons  intima samarbete är i klass med Kama Sutras 365 ställningar på en kolfibermatta utan knäskydd för doggystyle.  Från Indien fortsatte resan till Vietnam, ett land med lång motorsport tradition där Tilkes chicaner kommer till sin rätta, på sin väg till nästa land med lång motorsport tradition stallade Chase dollarmattan och kraschlandade i djungeln. De närmast sörjande är mutkolvarna på Philippinerna som är Liberty Medias senaste nyförvärv i jakten på pengar, oseriösa arrangörer som britter, brasilianare, tyskar och italianare  vill Chase helst bli av med liksom deras skräpbanor, vem vill se race på Silverstone eller Monza när stadsbanor i Vietnam och på Philippinerna kallar?
 
Racing är som skön konst, poesi i rörelse, F1 är racingens Mona Lisa av Leonardo da Vinci...
 
...Indycar en kycklinsoppa burk av Andy Warhol...
 
...och Liberty Medias mutkolv matta en klotterplanka av Jackson Pollock.
 
Skämt åsido, Felix och Marcus medverkan i Indycar har väckt intresset för jänkar racing i Sverige, så några ord om vad som skiljer äpplen från päron, F1 från Indycar kan vara på sin plats.
Aeropaketet eller ska vi säga graden av downforce är väl det första man tänker på, enkelt uttryckt kan man väl säga, att om en Indycar bil skulle försöka hänga med en F etta genom en snabb kurva så skulle Indycar bilen hamna i muren, så mycket mindre downforce skapar Indycars aerokit i jämförelse F ettans dito.
 
Det andra man kommer att tänka på är antalet hästkrafter, en F 1 motor  ligger kring 1000 hk, en Indycar spis når max 700 hk på road-street banor, på superspeedway ovaler nöjer man sig med ca 550 hk. Indycar kör med olika turbotryck på olika banor, 1300 mbar på super ovaler, 1400 på korta ovaler, 1500 på road-street, och med 1600 när man använder push-to-pass knappen för en omkörning, något som man borde införa även i F1 enligt min mening för att slippa DRS fåneriet.
Hos Indycar funderar man på att öka motoreffekten framöver, jag hoppas att de inte har glömt den gamla klyschan "power is nothing without control/traction", jag ägde en gång i tiden en Pantera med V8 dubbelturbo som man kunde skruva upp till en bit övet 1000 hk, trots race chassi så halkade man omkring som en smörklick i en stekpanna, hjulspinn på varje växel i gummirök.
 
Det tredje punkten är vikten, en F etta väger 740 kg inklusive förare och bränsle, en Indycar 734 kg utan förare, bränsle och extra vikter som ska jämna ut viktskillnaden mellan förarna,.så summa summarum, en Indycar bil har mindre downforce som är lika med med sämre grepp, svagare motor och den väger mer= sämre racing?  Inte nödvändigtvis, den enklare aerodynamiken där alla har samma grundförutsättningar leder till tätare racing, motoreffekten är i det närmaste lika för alla, och det finns en del banor som kan bjuda på underhållande racing som till exempel Barber, Road America, Mid Ohio och Laguna Sega, så det kan vara värd att kika på Indycar även för F1 fans.
 
Det om F1 vs Indycar, apropå banor, 16 arrangörer tycks ha fått nog av Liberty Medias sätt att utöva utpressning gentemot banägarna, LM har ju hotat med att dumpa gamla godingar och ersätta dem med nya på annat håll. Det hela handlar givetvis om pengar, bara för att få arrangera ett race kostar kring 250 miljoner kronor för en arrangör, pengar som hamnar hos LM och FIA.  Intäkterna från biljetförsäljningen ger inte mycket inkomster för banägaren, banreklamen tas hand om av LM liksom inkomsterna ur den, TV rättigheterna  ägs av LM osv. Besluten om nya arrangörer som tas av LM är numera helt och hållet finanspolitiska, det är bara länder med mer eller mindre suspekta politiska system som passar i deras syften. Det sportsliga betyder ingenting för LM gänget som är på god väg att sänka F1 för gott, hela F1 cirkusen är sjukare än någonsin när LM agerar efter mottott "show me the money",.något som i sin tur på lite längre sikt leder till "operationen lyckades med patienten dog" samtidigt som LM gänget skrattar hela vägen till banken med sina mutpengar.  Det hela blir inte bättre av faktum, att all racing på toppnivå i en allt större utsträckning hamnar bakom betalkanaler som till exempel i Sverige, där Viasat tar hand om både F1 och Indycar och begär hutlöst betalt av raceintresserade som vill njuta av racing på toppnivå, mycket vill ha mer och det är fansen får betala för kalaset.
 
Det var allt för idag, nu ska jag ägna mig åt lite skrovrelaterad träarbete, på lördag förmiddag är det dags att återvända till Sverige igen, det lär ha kommit en hel del snö under de dagarna jag har varit frånvarande=dags för långkalsingar igen,..suck.
 
 
 
Dagens grid girl vill inte veta av snö och kyla,.en mycket klok kvinna.  
 
 
Amen,..må djävulen ta LM och alla betalkanaler.        
 
 
          
 
 
       
 
      

WHAT´S NEXT?

 
Liberty Medias målsättning har varit att locka yngre publik  till F1, hur har dem lyckats med den uppgiften fram till dagens datum?
Tja, ärligt talat inget vidare, snittåldern för F1 fansen är 40 år, bara 14% av publiken är under 25 år och 17% är över 55 år, så frågan lyder: Vem dör ut först, F1 eller publiken?
 
I Finland vågar man fortfarande satsa på motorsporten som en livskraftig publikmagnet, Kymiring är till 80% klar vad det gäller bansträckningen, i slutet av sommaren ska den vara helt klar när Moto GP gänget kommer till Finland att testa på banan, från 2020 och fyra år framåt kör man Moto GP på Kymiring.  Så, finns det en realistisk chans att även F1 landar i Finland och Kymiring inom några år?  Absolut, det kan bli verklighet redan till 2021, banan kommer att ha den högsta klassificeringen från FIA, dem ansvariga inom F1 cirkusen säger sig vara redo att ta F1 till Finland och Kymiring när  allt är färdigbyggt, kan bli läge för Kimi att förlänga med Sauber ett år till för att kunna ta del av Finlands F1 GP.
 
Bottas vara eller icke vara i F1 har lyfts fram av diverse hobbyjournalister sedan hans mångåriga sponsor Wihuri hoppade av, ett avhopp som inte betyder något alls för Valtteris framtid i F1, han är en etablerad toppförare som inte behöver betala för sin sits i F1, och nya samarbetspartners som vill synas i F1 är redan på väg. För Valtteris  del vore Finlands F1 GP ur PR synpunkt en riktig fullträff, eftersom man skruvar ihop både Mercedes A serie och stadsjeepen GLC  hos Valmet Automotive i Uusikaupunki.  Just nu är det sisådär fyra  veckor kvar innan F1 testerna kör i gång i Barcelona, så Valtteri passar på att testa lite rally istället, det blir spännande att se hur han klarar sig i en WRC bil på snöiga skogsvägar.
 
Även Niko Kari blev av med sin huvudsponsor när Wihuri tackade för sig, men har hittat en ny finansiär i finansmannen Veikko Lesonen som tror på Niko, något som även jag gör, i rätt material är Kari en vinnare, i vilken serie och hos vilket stall han dyker upp i år är ännu så länge oklart, men F2 är inte en alltför vågad gissning.
 
Det har skrivits en hel del om Mick Schumacher, son till Michael som nu har tagits in i Ferraris juniorprogram och har Todt Jr som manager, många ser likheter mellan Mick och hans far prestandamässigt, jag för min del ser en "Stroll kopia" som inte kom någonvart innan han fick tillgång till överlägset material, sådan far sådan son. Det är namnet som intresserar F1 cirkusen ur PR synpunkt,dock kan bli ett magplask för Schumi Jr i F2 om Prema inte får fram en vinnarbil i år, ett berömd namn är ingen garanti för framgångar om materialet och föraren inte håller måttet.
 
Apropå vintertester, det finns en hel del varianter av det, snökedjor i en slalombacke fungerar det med, om aerodynamiken gör det låter jag vara osagt när typisk RBR rake lyser med sin frånvaro.
 
Dagens grid girls övar catwalk inför det som komma skall, dock ej i F1 utan i MotoGP.
 
Amen,..må rattmuffen vara med er.          
 
 
       
 
 
     
 
 
        
 
 
      

DEAD MAN´S KINGDOM COME

 
Scuderia Ferrari 2109 blir ett stall som styrs av en död mans drömmar och visioner, det är John Elkann som talar men orden är Sergio Marchionnes från andra sidan av graven.
 
Mattia Binotto som ersätter Maurizio Arrivabene som stallchef 2019 är Ferraris fjärde stallchef på fem år, Domenicali, Mattiacci och Arrivabene hamnade alla ute i kylan, i år tar den tekniska chefen Binotto över för förverkliga arvet efter Marchionnes visioner, frågan är om han är den rätta mannen för uppgiften.
 
Personalomsättningen hos Ferrari har varit anmärkningsvärt hög under de senaste fem åren, en andra chans existerar inte i Maranello, en omedelbar succé har varit  kravet för att få stanna. Någon form av långsiktig planering tycks inte existera överhuvudtaget i Maranello, utan man tar snabba, illa genomtänkta beslut på nordamerikanskt maner både vad det gäller manskapet och riktningen av den tekniska utvecklingen ute i fabriken.
 
Jobbet som stallchef handlar i första hand om människor, att motivera och vårda om relationer mellan de anställda utan att det stallpolitiska sätter käppar i hjulen för det tekniska. Arrivabene lyckades med att skapa lugn och ro i stallet, något som inte hör till vanligheter hos Ferrari, där rädslan att förlora sitt jobb regerade år efter år i Marchionnes skugga. Stallchefer byttes ut i ett rasande tempo, toppingenjörer sparkades eller sökte sig till konkurrenter när de inte orkade leva upp till Marchionnes krav i en skoningslös arbetsmiljö, och förare fick utstå osaklig kritik när det var stallets taktiker och teknisk personal som gjorde misstagen. 
 
Binotto må vara en duktig tekniker, men någon ledargestalt som kan hantera manskapet på rätt sätt är han inte. Binotto tillsammans med Leclerc ingick i Marchionnes vision om det "nya" Ferrari, där framgångarna skulle komma inom kort, kanske var det Marchionnes eget hälsotillstånd som var den drivande kraften bakom hans iver att driva genom sin vilja. Elkann i sin tur tycks helt sakna egna intiativ, och försöker dölja det genom att slavisk följa den döda mannens vision om det "nya" Ferrari, två "nordamerikanska italianare" som har rört om den redan röriga grytan i Maranello på ett sätt som kan visa sig vara den sista spiken i kistan för drömmen om en VM titel.
 
 
 
 
Kimi har bara gott att säga om Arrivabene, och jag personligen har lätt att förstå varför, Arrivabene har ett egenskap som är ytterst ovanlig bland F1 chefer, nämligen ett stort och varmt hjärta, något som också ledde till hans fall. I F1 regerar skitstövlar som Briatore, Dennis och Wolff, vinst till varje pris oavsett hur många människor man trampar på för att nå sin målsättning, stora egon och små hjärtan i en "sport" där allt har sitt pris och där allt mäts i pengar.
 
Det om döda mannes rike, Honda har avslutat samarbetet med AVL, hybridspecialisten som har så framgångsrikt hjälpt både Mercedes och Ferrari med deras PU projekt, ett väldigt konstigt beslut i mina ögon med tanke på hur svårt Honda har haft att få ordning på  sin PU.  Även samarbetet med Mario Illien som tidigare jobbade med Mercedes motorer har lagts på is, Mario försökte hjälpa Honda med deras problem med förbränningsmotorn som drabbades av vibrationer när man försökte skruva upp effekten, ambitionen med den låga tyngdpunkten kan vara en del av problematiken när man jagar efter effekt för "party mode",.2019 kan bli ett jobbig år för RBR och TR.
 
 
Herr Hamilton passade på att testa en WSBK hoj på Jerez, en Yamaha YZF-R1, hade skapligt med fart men även en vurpa,.jag hoppas innerligt att han inte får samma dumma idé som Schumacher en gång i tiden, nämligen att han skulle kunna bli en höjdare även på två hjul, för Schumis del slutade det med en bruten nacke, vill man bli bra på en hoj så bör man börja i 5-6 års ålder, inte när man är 34.
 
Dagens grid girls vänder ryggen till, MOTO är ordet för dagen.
 
Amen,..må våren anlända okristligt tidigt, helst redan igår.