Hej alla barn, idag ska farbror Brandon berätta sagan om den flygande racing mattan...
F1 mattan med sin överlägsna aero har en ride height på 10000 meter, något som ger förarna chansen att kvala in i 10000 meters klubben om frugan får följa med...
...Indycar mattan i sin tur saknar lyftkraft på grund av sämre aero, något som Dallara försöker åtgärda genom att damsuga bort smutsig luft...
...Liberty Media gurun Chase Carey flög till Indien...
...när håret och skägget hade växt ut...
...tillsammans med Herman Tilke för att lära sig hur man dumpar en F1 arrangör som inte längre vill betala mutor, den dynamiska duons intima samarbete är i klass med Kama Sutras 365 ställningar på en kolfibermatta utan knäskydd för doggystyle. Från Indien fortsatte resan till Vietnam, ett land med lång motorsport tradition där Tilkes chicaner kommer till sin rätta, på sin väg till nästa land med lång motorsport tradition stallade Chase dollarmattan och kraschlandade i djungeln. De närmast sörjande är mutkolvarna på Philippinerna som är Liberty Medias senaste nyförvärv i jakten på pengar, oseriösa arrangörer som britter, brasilianare, tyskar och italianare vill Chase helst bli av med liksom deras skräpbanor, vem vill se race på Silverstone eller Monza när stadsbanor i Vietnam och på Philippinerna kallar?
Racing är som skön konst, poesi i rörelse, F1 är racingens Mona Lisa av Leonardo da Vinci...
...Indycar en kycklinsoppa burk av Andy Warhol...
...och Liberty Medias mutkolv matta en klotterplanka av Jackson Pollock.
Skämt åsido, Felix och Marcus medverkan i Indycar har väckt intresset för jänkar racing i Sverige, så några ord om vad som skiljer äpplen från päron, F1 från Indycar kan vara på sin plats.
Aeropaketet eller ska vi säga graden av downforce är väl det första man tänker på, enkelt uttryckt kan man väl säga, att om en Indycar bil skulle försöka hänga med en F etta genom en snabb kurva så skulle Indycar bilen hamna i muren, så mycket mindre downforce skapar Indycars aerokit i jämförelse F ettans dito.
Det andra man kommer att tänka på är antalet hästkrafter, en F 1 motor ligger kring 1000 hk, en Indycar spis når max 700 hk på road-street banor, på superspeedway ovaler nöjer man sig med ca 550 hk. Indycar kör med olika turbotryck på olika banor, 1300 mbar på super ovaler, 1400 på korta ovaler, 1500 på road-street, och med 1600 när man använder push-to-pass knappen för en omkörning, något som man borde införa även i F1 enligt min mening för att slippa DRS fåneriet.
Hos Indycar funderar man på att öka motoreffekten framöver, jag hoppas att de inte har glömt den gamla klyschan "power is nothing without control/traction", jag ägde en gång i tiden en Pantera med V8 dubbelturbo som man kunde skruva upp till en bit övet 1000 hk, trots race chassi så halkade man omkring som en smörklick i en stekpanna, hjulspinn på varje växel i gummirök.
Det tredje punkten är vikten, en F etta väger 740 kg inklusive förare och bränsle, en Indycar 734 kg utan förare, bränsle och extra vikter som ska jämna ut viktskillnaden mellan förarna,.så summa summarum, en Indycar bil har mindre downforce som är lika med med sämre grepp, svagare motor och den väger mer= sämre racing? Inte nödvändigtvis, den enklare aerodynamiken där alla har samma grundförutsättningar leder till tätare racing, motoreffekten är i det närmaste lika för alla, och det finns en del banor som kan bjuda på underhållande racing som till exempel Barber, Road America, Mid Ohio och Laguna Sega, så det kan vara värd att kika på Indycar även för F1 fans.
Det om F1 vs Indycar, apropå banor, 16 arrangörer tycks ha fått nog av Liberty Medias sätt att utöva utpressning gentemot banägarna, LM har ju hotat med att dumpa gamla godingar och ersätta dem med nya på annat håll. Det hela handlar givetvis om pengar, bara för att få arrangera ett race kostar kring 250 miljoner kronor för en arrangör, pengar som hamnar hos LM och FIA. Intäkterna från biljetförsäljningen ger inte mycket inkomster för banägaren, banreklamen tas hand om av LM liksom inkomsterna ur den, TV rättigheterna ägs av LM osv. Besluten om nya arrangörer som tas av LM är numera helt och hållet finanspolitiska, det är bara länder med mer eller mindre suspekta politiska system som passar i deras syften. Det sportsliga betyder ingenting för LM gänget som är på god väg att sänka F1 för gott, hela F1 cirkusen är sjukare än någonsin när LM agerar efter mottott "show me the money",.något som i sin tur på lite längre sikt leder till "operationen lyckades med patienten dog" samtidigt som LM gänget skrattar hela vägen till banken med sina mutpengar. Det hela blir inte bättre av faktum, att all racing på toppnivå i en allt större utsträckning hamnar bakom betalkanaler som till exempel i Sverige, där Viasat tar hand om både F1 och Indycar och begär hutlöst betalt av raceintresserade som vill njuta av racing på toppnivå, mycket vill ha mer och det är fansen får betala för kalaset.
Det var allt för idag, nu ska jag ägna mig åt lite skrovrelaterad träarbete, på lördag förmiddag är det dags att återvända till Sverige igen, det lär ha kommit en hel del snö under de dagarna jag har varit frånvarande=dags för långkalsingar igen,..suck.
Dagens grid girl vill inte veta av snö och kyla,.en mycket klok kvinna.
Amen,..må djävulen ta LM och alla betalkanaler.