THE WINNING HAND

 
Verstappen tog sin fjärde VM titel...
Russel tog starten och ledde loppet från start till mål och till sin tredje racevinst...
 
Ferrari knappade in på McLaren i konstruktörs VM och ligger nu bara 24 poäng efter med två racehelger kvar inklusive sprint...
 
Russels racevinst i all ära men det var Hamilton som stod för racets prestation när han körde upp sig från tionde till en andra plats i mål, än kan han, den gamle. Nu var det kanske inte så svårt för Russel att vinna racet, eller för Hamilton att köra upp sig till en andra plats i mål med tanke på hur bra Mercedes på-av bil fungerade i ökenkylan, allt som Mercedes behöver göra nu är att ta reda på hur de får bilen att fungera även under varma förhållanden, något som kan visa sig bli rätt så svårt eftersom de har ingen aning om varför deras bil beter sig som den gör.  För Ferrari var de låga bantemperaturer en negativ ingrediens som tog ett skamgrepp om däcken, samma sak för RBR som blev vingklippt av kylan, dock stretade Max inte emot alltför energisk när Ferrari duon satte in stöten och tog sig förbi, han hade sin värsta konkurrent på ett betryggande avstånd. McLaren duon hade inget att komma med när det verkligen gällde, även om Norris knep extrapoängen för snabbaste varvet när han dök in i depån på näst sista och tog mjuka däck, att bli sexa och sjua i mål var ett underbetyg, nu måste de skärpa sig och se till att de kammar hem konstruktörstiteln. Hulkenberg lyckades ta sig förbi Tsunoda i kampen om viktiga poäng i konstruktörsracet, för Alpine blev det inga poäng alls när Gasly tvingades bryta och Ocon hittade ingen fart alls, Alpine, HAAS och RB fajtas om prispengar mellan 200-300 miljoner, den sista poängen gick till Perez som svarade för racets bästa omkörning när han tog sig förbi Lawson och Magnussen genom samma kurva. Av Perez tilltänkta ersättare såg man inte mycket av bortsett från Tsunoda som skötte sig, Colapinto klantade till det redan under kvalet, och Lawson var mer eller mindre osynlig genom hela racehelgen, den gemensamma nämnaren för de två är att de kör på chans,fult och aggressivt för att dölja bristen på talang.
 
Racet som sådan blev inte det bästa man har sett men inte det sämsta heller, stadsbanor är som de är, dock är Las Vegas bättre på alla sätt än till exempel Monaco där det inte går att köra om överhuvudtaget, men personligen föredrar jag race på riktiga banor som Spa eller Silverstone, stadsbanor är i första hand bara pengamaskiner för LM och FIA. Just Las Vegas är den mest renodlade sinnebilden av pengasamlandet, plastig och ytlig till 100%, en stad helt utan själ där Elvis imitatörer är fler än hundskit i Kiruna under våren när snön smälter, huruvida pengar luktar eller inte är upp till var och en att avgöra.
 
Så, Max lyckades kamma hem förartiteln åt RBR, hur stor chans har han att göra om det nästa år? Tja, Newey jobbar kvar till mars i nästa år, ger stallet honom chansen att vidareutveckla sin design så är det fullt möjligt för Max att ta en femte titel nästa år, bestämmer de sig att lita på Wachés förmåga att ta fram en vinnarbil så blir det ingen femte titel för Max hos RBR.
 
 
Dagens grid girls är nattens grid girls som vandrar vidare i Las Vegas nattkylan, det finns en Elvis för var och en av dem även om orginalet har lämnat rummet.
 
Amen,..må Viva Las Vegas vara med er.  
 
 
   
 
 

Kommentarer :

#1: Genc

Tycker att Macken borde byta ut Mr Brown mot någon annan som kan leda ett topp team, och han själv kan istället åka tillbaka till USA och Indycar där han hör hemma. Eller leda typ Williams eller kanske Sauber istället.

skriven
#2: Sura Blå

Jösses vilken upprörd stämning det var hos Ferrari efter målgång, har ni hört CL när har går bananas över radion då han glömmer att den på påslagen.

skriven

Kommentera inlägget här :