...AND THE WINNER IS?

 
 
Sista dagen med gänget, Zhou hamnade i trafik...
 
...Gasly hamnade i muren...
 
...Alonso fick hett om röven...
 
...Hamilton ville hjälpa till med lite blöta...
 
 
...och bättre kylning...
 
...och Bottas som inte vill vara med i bild hamnade på depån, så fort han satte sig i bilen gick den sönder varje dag.
 
Det hände inget utöver det vanliga idag, vissa hade mer porpoising än andra, några fick parkera med tekniska problem, några andra samlade varv i bilar som bara gick och gick, och  Bottas satt mest på depån och rullade tummarna drabbad av Icemans förbannelse.  Nu är det säkert några av er som inte riktigt kan förstå problemet med porpoising, det har ju funnits ground effect bilar förr, så stallen borde ha varit medvetna om vad som komma skulle. Visst var de medvetna om det, men varken vindtunnel eller simulator är kapabla att förse stallen med data om porpoising, det blir som det blir beroende på designkonceptet, ett viss typ av aeropaket ger mindre porpoising än ett annat och vice versa, hur det blir i slutändan märks först på banan. Porpoising problemet går att lösa med justeringar av aeropaketet, det försvinner inte helt men hamnar på en hanterbart nivå där bilen inte längre bottnar. Försöker man bota porpoising enbart med hårdare fjädring/dämpning fram, så drabbas man av så mycket understyrning  att man inte längre får bilen att styra in i långsamma kurvor. 
 
Så, vem/vilka var vinnarna i Barcelona, gick det överhuvudtaget att skönja något slags mönster? Egentligen inte,i Barcelona samlar man i första hand data för korrelation arbete och inte så mycket mer, men Mercedes-RBR-Ferrari-McLaren tycks bilda de fyras gäng, sedan följer några tänkbara utmanare som AT, Alpine och AM, och eftertruppen består av AR-Williams och HAAS, med andra ord, rätt så likt med det från 2021. Visst kan det hända någon gång, att någon från mittfältet får in en lyckoträff ur aeroaspekt, men de bästa designers/ingenjörer hittar man hos de stora stallen, de som bygger de bästa bilarna, de mindre meriterade är copy cats som bygger överviktiga kopior utan att begripa att skönheten kommer inifrån där "outside the box"skaparhjärnan håller hus.
 
FIA och LM tog sig i kragen och dumpade Rysslands GP, i alla fall tills vidare, det borde inte vara svårt att hitta en ersättare, det finns ett antal fina banor i Europa. Det om Barcelona tester och dumpade ryssar, jag kan inte låta bli att jämföra dagens mediatränade, stela  PK robotar med gamla tiders levnadskonstnärer, allt var inte bättre förr men förarna var mer avslappnade, de gick inte runt och spände PK ringmuskeln hela tiden, det var leva och låta leva.
 
Man hade porrmustasch racet...
 
...tog ett bloss innan racet...
 
...liftade tillbaka till depån om man fick bryta racet...
 
...med eller utan hjälm...
 
...fick köra en riktig ground effect bil...
 
...och kunde lägga sig ner efter racet om man var trött och ta en tupplur.
 
Dagens grid girls har sällskap av en för mig helt okänd förare, han ser ut att trivas.
 
Amen,..må PK ringmuskeln vara med er.   
 
PS. 
 
DS.  
 
  
 
 
         
 
         
 
       
 
     
 
  

SPANISH PORPOISING PARTY 2

 
 
AR hade en riktigt dålig dag igår, något bättre idag, men de har en hel del att göra för att bli kvitt med det värsta "porpoising", snabbfix med hårdare dämpning/fjärdning hjälpte till men botade inte "porpoising" skuttandet på start-mål rakan. När bilen kommer upp i fart, och Venturi tunnlarna jobbar med max effekt trycks bilen närmare banan, ride height minskar tills bilen bottnar och tappar trycket i Venturi tunnlarna, ride height ökar och Venturi tunnlarna laddas igen, proceduren upprepas i ett snabbt tempo om och om igen, upp och ner,föraren får svårt att se, bilen blir instabil under inbromsningen och golvet kan ta skada av skuttandet. Årets bilar är aerodynamisk "baktunga", aerobalanspunkten ligger en bit in i den bakre halvan av bilen när det mesta av downforce produceras med ground effect, barge boards saknas och  framvingen orkar inte ensam kompensera för förlusten av downforce i framändan, den behöver hjälp av aeroflödet från golvets framkant, där har AR en hel del att jobba med. Det är inget man kan fixa i depågaraget, utan AR får förbättra designen av golvet hemma i fabriken innan de åker vidare till Bahrain, inte ett lätt jobb men inte ett omöjligt heller.
 
De stora teamen med större resurser har ett antal olika golvvarianter att laborera med, och även mer meriterade medarbetare, Ferrari går rätt så fint ur porpoising synpunkt...
 
...McLaren ännu bättre, de har nog nytta av den låga tyngdpunkten med pull rod i framändan, Mercedes skuttar rätt så friskt, RBR mindre än Mercedes och så vidare. Idag kunde man hitta bilar med en enkel grunddesign ganska högt i resultatlistan med de  snabbaste varvtiderna, så brukar det se ut varje år. Kimi hade snabbaste varvet i en AR två år sen, det ser bra ut inför sponsorer, men en enkel grunddesign saknar utvecklingskapacitet i det långa perspektivet, när stora teamen har sorterat ut sina mer komplicerade aeropaket hamnar de små ohjälpligt efter. Apropå FIAs teori att årets bil skulle vara lättare att följa nära för den som ligger bakom, det såg inte ut som så, förarna tyckte inte heller att det var någon större skillnad jämfört med förra årets bilar, så omkörningsfesten ser ut att utebli, dock är just Barcelona en bana där det är svårt att ligga nära och ta sig förbi.
 
 
Nog om porpoising, den sinnessjuka slappkuken Putin har skickat in den ryska armen i Ukraina, något som har lyft upp frågan om Rysslands GPs vara eller icke vara. Inte mycket att fundera över enligt min mening, skippa skiten för gott, inte ens FIA eller LM kan vara så arroganta och giriga att kunna se något annat alternativ. Ryssar är paranoida översittare, Putin är värre än Hitler, det enda språket de begriper är öga för öga, tand för tand. Det är dags för de något naiva regeringar i Finland och Sverige att söka NATO medlemskap innan det är för sent, jag för min del kan bara upprepa det som min farfar brukade säga om ryssar,en bra ryss är en död ryss. HAAS har reagerat på sitt sätt, i morgon kör de med en helvit bil, jag för min del undrar hur länge det dröjer innan Andretti köper stallet, och sparkar iväg Uralkali gänget ändå bort till Ural. 
 
Det om F1 och galna ryska skurkar, i dag var Yaris ett minne blott och jag fick njuta av min favorithoj, för mig finns inget bättre än Ducatis V4, bara köra och njuta mil efter mil.
 
 
Dagens grid girls lider inte av porpoising, aeropaketet sköter sitt jobb till perfektion. 
 
Amen,.må djävulen ta alla paranoida ryska skitstövlar. 
 
            
 
           
 
    
 
     

SPANISH PORPOISING PARTY

 
 
Till att börja med, Pirellis gummiblandningar och villkoren för testdagar inklusive däcktryck, camber och högsta tillåtna däcktemperatur, en rätt så radikal skillnad jämfört med 2021. Att idag stå vid bankanten var säkert en vandring längs memory lane för det gamla gardet, porpoising party light när 80 talets ground effect minnen kom tillbaka när framändan på årets bilar skuttade upp och ner som Johaug på steroider. Porpoising är ett fenomen som uppstår när downforce och rideheight varierar på olika banavsnitt, och får framändan att hoppa upp och ner, på ett ojämn underlag blir effekten ännu värre, med active ride kan det undvikas, men FIA valde bort det alternativet. Jag skrev tidigare att årets bilar kommer vara långsammare genom långsamma kurvor, och snabbare genom medelsnabba-snabba kurvor, precis så såg det ut idag. Den hårda fjärdningen-stötdämpningen ger grymt mycket understyrt genom långsamma kurvor när bilarna tappar downforce, men samtidigt stabilitet genom snabba kurvor där ground effect skapar mycket downforce, slanten har alltid två sidor. Tidigare kunde man minska understyrningen genom långsamma kurvor med hjälp av full styrutslag som gav lägre ride height, i år är det förbjudet så stallen har sökt nya sätt att trixa med ride height.  Jag nämnde tidigare att AR hade intressanta lösningar angående hjulupphängningar, idag kunde man kika på lite närmare håll, bland annat fästpunkterna för övre wishbones där den bortre sitter mycket lägre än den den främre, placeringen av styrstaget och så vidare, en framvagnsgeometri som kan tänkas påverka Caster, och ge en viss möjlighet att trixa med ride height vid inbromsning och acceleration. Nu är ju inte AR det enda teamet som har framvagndesign av den typen, till exempel RBR är inne på samma linje, och det trots att de har pull rod fram och och push rod bak, AR push rod både fram och bak. Det är rätt så kul att Newey som införde pull rod bakvagn i F1 har bytt till push rod, och AR som hade pull rod bak har i år push rod. ARs PU-växellåda kommer från Ferrari som fortsätter med pull rod bak, så AR har egen växellådshölje design men samma innnehåll som Ferrari, det är kul att de förekommer så många olika designgrepp i år inklusive aero, hjulupphängning, växellådshölje och så vidare. 
 
 
RBRs sidepods väckte en hel del intresse under första testdagen, lite dubbelgolv vibbar över det hela...
 
 
...Neweys skapelse är rätt så annorlunda jämfört med de andra, hur effektiv hans design med de smala sidepods är återstår att se. Under förmiddagen när det var svalt körde RBR utan extra kylning, på eftermiddagen när det blev varmare dök det upp en variant med gälar för mer effektiv kylning, Newey gillar att paketera tajt, något som kan straffa sig i form av överhettning och motorras. 
 
 
 
 
 
På bilderna här ovan kan man ta del av designen av "beamvingen", den som sitter mellan bakvingen och diffusern, det skiljer sig lite designmässigt mellan Mercedes, Ferrari och RBR, men alla är ute efter samma sak, nämligen att "beamvingen" ska tillsammans med bakvingen hjälpa till att "ladda" diffusern, "beamvingen" är en light variant av dubbeldiffusern, inte lika effektiv men laglig. Själva diffusern är en tämligen enkel sak eftersom FIA satte så snäva gränser  hur den ska se ut, den är mycket högre än ifjol, men skogen av styrfenor är borta. 
 
Dagens testkörning handlade i första hand om att jämföra data från simulator-vindtunnel med data från banan, testa med olika set up för att se hur/om bilen svarar på set up förändringar , man använde olika bränslemängder och gummiblandningar och så vidare. Dagens snabbaste varv satte Norris i sin McLaren med C4 däck,1.19.568, Verstappen gjorde 1.22.246 med C2, Bottas som bara hann med 23 varv hade 1.22.572 med C3 och så vidare, det blir först i Bahrain man på allvar kommer att försöka ta ut all tillgänglig prestanda ur bilarna, Barcelona är för grovarbete och glory runs. Den största skillnaden ute på banan jämfört med tidigare år var hur noga förarna var med att inte köra för högt på kerbsen, med en ground effect bil tappar man mycket downforce om man kör högt upp på kerbsen och trycket försvinner från Venturi tunnlarna. Det var allt för idag, det är för tidigt att göra några djuptlodande analyser efter en dag, det kommer dyka upp nya golv, sidepods, vingar och diverse annat, så mer om detta imorgon.
 
Det om F1, jag hade tänkt att ta mig till banan med en hoj, men hade så mycket grejer med mig att jag frågade min polare om han kunde låna mig en bil. Ja visst inga problem sa han, du får låna en fin Yaris med en trecylindrig motor som..där avbröt jag honom och klargjorde att jag inte tänkte köra en jävla Yaris, utan ville ha en riktig bil. Polaren skrattade och sa att han promenerar till banan från stan om jag inte är nöjd med bilen, jag skrattade och önskade honom lycka till med långpromenaden. Så, vem fick rätt, han eller jag? Eh, det blev han, Yaris visade sig vara en GR med Circuit Pack, Torsen diffar, 262 hk, 6 växlad, väger som en ostmacka utan ost, går som en skållad troll och är skitkul att köra, men imorgon blir det nog en hoj. Nu ska jag försöka posta det här via omvägar, och hoppas att en vänlig själ i Peking ser till att den blir publicerat. 
 
 
 
Dagens grid girl är nöjd med vad den första dagen hade att komma med, mera sånt i morgon.
 
Amen,..må "tumlaren" vara med er.