SHINES LIKE A FAKE DIAMOND IN A GOATS ARSE

 
 
Mediamurvlarna kallar Monacos GP för juvulen i F1 kronan, jag för min del kallar pajaseriet för en fake diamand i ett getarsle, mycket väsen om absolut ingenting, dumpa den här patetiska låtsasbanan, det finns faktiskt riktiga banor att ta till som fullgoda ersättare.
 
Så, vad finns det att skriva om ett "race" där det inte händer något alls? Absolut ingenting, en bild säger mer än tusen ord så vi kör med bilder istället.
 
Här på bilden ovan förstör idioten Verstappen Bottas "race" på depån när han trycker in Valtteri i muren, något som tvingar Valtteri att göra ett extra depåstopp att byta däck igen. "Straffet" för Verstappen blev 5 sekunders tidstillägg, en solklar drive through dumhet i mina papper, men Verstappen kommer alltid billigt undan, kanske hade Mika Salo kikat in lite väl djupt i en Heineken flaska och kunde inte se ordentligt.
 
När Verstappen bromsade tok för sent och låste hjulen, så började den begåvade domarkåren fundera om det  inte var dags att ge Hamilton ett 5 sekunders straff för blockering, kan hända att Salo i det läget var inne på sin andra flaska Heineken.
 
Finns det något annat att säga om "racet"?  Tja, Leclerc körde huvudet under armen och gjorde bort sig, luftskallen Stroll körde huvudet i arslet och gjorde livet svårt för Kimi, följa John tåget tuffade vidare varv efter varv tills publiken somnade osv, en sedvanlig Monaco "racehelg" med andra ord, sämre reklam för F1 finns inte än det här jävla pajaseriet.
 
Som tur är så kan man roa sig på andra sätt, jag slog en signal till David Coulthard när han käkade frukost hemma i Monaco.
 
BL. "Tjena David, är du fortfarande bitter på grund av att du fick stryk av Häkkinen och Räikkönen hos McLaren"?
DC. "Nä, bara när jag är vaken...
 
...jag har lärt mig att bejaka min feminina sida...
 
...och har hittat en ny hemlig kärlek, men du får inte skriva om det eftersom det är hemligt".
BL."Eh, ok, jag skriver att det är hemligt så att du kan hålla det hemligt".
DC. "Fint, tack tack, puss och kram".
BL. "Öh..."
 
Det om F1 och Davids kärleksliv...
 
...Marcus Ericssons Indy 500 premiär slutade i muren på väg in till depån, skämmigt värre för Mackan som fortsätter med att göra enkla förarmisstag, det är märkligt att en så erfaren förare har så lite carcontrol, det är bara att bita ihop och komma igen för Mackans del, övning ger färdighet.
 
Även Felix Rosenqvist fick bryta racet i sin Indy 500 premiär, Bourdais och Rahal touchade varandra, den förstnämnda snurrade,  kalabalik utbröt, Felix blev inblandad i kaoset och hann inte styra undan, en typisk ovalracing incident med andra ord, synd kan man tycka, Felix hade chansen att korsa mållinjen bland de tio bästa.
 
Dagens grid girl blev tagen av all spänning i samband med Monacos GP,.gäsp gäsp,.mera sånt.
 
Till sist något helt annat, de Finska Lejonen gjorde processen kort men samtliga överskattade, överbetalda divor från NHL, och sopade hem VM titeln i hockey, har man ett riktigt fajterhjärta så räcker det långt,.HYVÄ SUOMI!
 
Amen,.må fajterhjärtat vara med er.      
 
           
 
 
          
 
 
           
 
 
      
 
       
 
       

MONACO CEASFIRE MASSACRE

 
 
86 tusendelar är lika med ingenting och precis allt, det är länge sedan man såg en lika besviken Valtteri Bottas efter kvalet, så nära och ändå så långt borta, livet som F1 förare kan vara grymt ibland.
 
Hamilton fick gräva riktigt djupt idag för att ta pole, hans polevarv var hela tiden på gränsen eller till och med över gränsen, men Lewis hade turen med sig idag, och slapp en närkontakt av tredje graden med räcket i Monacos häxkittel.
 
Verstappen gjorde allt och lite till i sina försök att hänga med i Mercedes duons svindlande tempo, men blev till slut akterseglad med nästan en halv sekund. Vettel i sin tur på sin fjärdeplats slutade 0,8 sekunder efter Lewis poletid, tysken testade räcket ett flertal gånger under dagens övningar, först i träning tre, sedan ett par gånger under kvalet, men Vettel och  Ferrari räcker inte till just nu för att utmana Mercedes eller RBR, desperata tider för Maranello gänget som funderar på att kalla hem Simone Resta från Alfa Romeo.
 
Gasly som slutade på en femteplats blev slagen med 0,4 sekunder av Verstappen, ett godkänd resultat av fransosen, bredvid honom startar den första av dagens "sluggers" , dansken Magnussen vars brutala körstil gav utdelning på Monacos smala gator. 
 
Samma gäller för herrarna Ricciardo och Kvyat som delar den fjärde startleden, två "sluggers" av rang som laddar för allt vad tyget håller, det får bära eller brista, den här gången gick det vägen.
 
Sainz blev nia i sin McLaren före den andra Toro Rosso föraren Albon, när man tittar på Toro Rossos framfart så börjar man fundera hur högt en toppförare skulle kunna ta bilen på griden, Kvyat och Albon i all ära, med mer än medelmåttor är dem inte om de jämförs med dem bästa.
 
Hulkenberg hängde inte alls med i Ricciardos tempo i dag, samma gäller Norris som fick stryk av Sainz, Norris utlåtande för några dagar sen om hur han är rädd att dö eller att skada sig allvarligt i en krasch lät lite märkligt i mina öron, lite "pirrigt" känns det alltid när man pysslar med racing, men är man rädd på ett sånt sätt så borde man pyssla med något annat.
 
Grosjean belv slagen med en hel sekund av Magnussen, Räikkönen och Giovinazzi tappade farten när bantemperaturen steg, stackars Leclerc föll offer för Ferraris mästerstrateger som höll kvar honom på depån tills det var för sent att ge sig ut, Perez och Stroll i sina "fort rakt fram" bilar kom ingenvart och Williams duon testade vidare.
 
Det är intressant att följa hur bantemperaturen påverkar på bilarnas greppnivå, för vissa försvinner greppet när temperaturen går ner, för andra när den går upp, årets däck är inte lätta att begripa sig på, "fönstret" där däcken levererar optimalt är tämligen smalt och förutsätter att man har en välbalanserad bil ur aeroaspekt.
 
Det om kvalet, Alfa Romeo vill fånga F1 fansens uppmärksamhet  med bilden här ovan när det nu är dags för Iceman att starta i race nummer 300 i morgon, Kimi själv ville helst slippa all uppmärksamhet, och sa att han inte ens gillar att köra i Monaco, men AR folket vet Kimis PR värde och agerar därefter med glimten i ögat.
 
 
Niki Lauda har tagit målflaggan för sista gången, tack för allt Niki, RIP.
 
Det om F1 relaterd, jag har ofta använd begreppet "carcontrol", något som till exempel Vettel tycktes sakna idag, samma gäller med tvåhjulingar,"bikecontrol", här med Marc Marques, väl över 60 grader men med full kontroll...
 
...samma sak på den här bilden, ser läskigt ut men han fixar det, jag brukade själv hänga rätt så brutalt, alltid med både knät och armbågen i asfalten, men hade hojen mer upprätt för att få bättre och snabbare utgång, alla sätt är bra förutom de som gör att man kraschar.
 
Dagens gridgirls har sällskap av en annan hojåkare, vem det nu kan vara, liknar lite herr Rossi på något sätt.
 
Amen,..må carcontrol vara med er när ni rastar familjekombin.
 
PS. Grattis Finska Lejonen, nu är ni i VM final.DS.             
 
        
 
 
            
 
   
 
         
 
      

MONACO MOONSHINERS

 
Om en vecka är det dags för Monacos GP, årets följa John upplevelse på en stadsbana som enligt min mening borde ha avlägsnats  från racekalendern för länge sen, men traditionens makt är stor liksom pengarnas så Monaco hänger kvar år efter år utan att bjuda på racing värt namnet.
 
Det finns mycket få om ens några omkörningsvänliga banavsnitt i Monaco, i slutet av start-mål rakan eller vid inbromsningen till chikanen efter tunneln och inte så mycket mer, nyckeln till framgång i Monaco är ett lyckad kval eller bondtur i samband med ett säkerhetsbil ingripande, platsbyten sker i första hand under depåbesöken.
 
Monaco är lika med max downforce och bra mekanisk grepp, däckslitaget är minimal liksom greppnivån i asfalten, även om banan inte bjuder på spännande race för publiken så är den en utmaning av rang för föraren, det är lätt hänt att man hamnar i räcket vid minsta förarmisstag, det existerar inga marginaler eller Tilke avåkningszoner i Monaco.
 
Väderprognoser siar just nu om halvklart väder med temperaturer kring 17-18 garder under racehelgen, men vädret kan slå om snabbt så här års vid medelhavet ,så det återstår att se om racehelgen kan genomföras med enbart torrdäck.
 
Ingen större variation i valet av gummiblandningar, C5 regerar i Monaco, att genomföra loppet med ett depåstopp är fullt möjligt, speciellt om man startar från första ledet, några kommer att chansa under första varvet för att tjäna på placeringar, så risken finns för kolfiber demolition derby innan följa John lunken tar över.
 
Till Monaco byter man styrväxel för att föraren ska kunna navigera bilen framgångsrikt genom alla banans snäva kurvor, bilens rotationsförmåga är avgörande för ett framgångsrik race. Det har pratats en hel del om 4 hjuls styrning inom F1, och då i första hand hos Mercedes, men den diskutionen bör man ta med en stor nypa salt. Någon form av aktiv mekanisk-hydraulisk direktstyrning av bakhjulen existerar inte i F1, men väl passiv simulering av 4 hjuls styrning via mjukvara-bromssystem-diff, om man bromsar den inre bakhjulet när den rullar över kerbs och ger samtidig gas så vänder ju bilen på en femöring.
 
Att försöka sig på en 4 hjulstyrning är inget nytt i F1, i Benettons 193 provade man ett sånt system, McLaren hade en extra bromspedal i sin bil osv, FIA har bra koll på det mekanisk-hydrauliska, så några direktpåverkande aktiva system finns inte i bruk men däremot passiva simuleringar av det via mjukvaran som sagt var.
 
Försök till diverse "fusk" har alltid funnits i F1 när ingenjörer läser regelboken som djävulen bibeln, Lotus hade ett system som justerade ride hight när föraren bromsade in i kurvan innan FIA satte stopp för det, det finns även gräns för hur mycket ride height får förändras vid full styrutslag genom kurvor osv. FIA kan när som helst begära att man plockar isär hela bilen för att de ska kunna kontrollera både hård och mjukvaran, så chansen för att aktiva system som ger fördelar gentemot konkurrenter ska finnas i F1 är försvinnande liten på lite längre sikt.
 
Så, vem/vilka kommer att göra bra-mindre bra ifrån sig i Monaco?  Mercedes förstås, dock har Bottas aldrig varit speciellt framgångsrik i Monaco tidigare, RBR i första hand med Verstappen, Gasly säger att bilen inte riktigt passar till hans agressiva körstil, även TR bör kunna gå bra i Monaco. Ferrari i sin tur lär få problem med tanke på all understyrning, snabba rakt fram bilar har inget att hämta i Monaco osv, som vanligt så gäller det att få däcken att fungera "inom fönstret", speciellt under kvalet eftersom det är så svårt att köra om på banan.
 
Det om Monaco och avancerad "fusk", Zandvoort gör comeback i F1 nästa år, tydligen på Barcelonas bekostnad, man byter från en bana där det är svårt att köra om till en annan där det är ännu svårare att köra om, varför?  Det stavas nog med Heineken, om F ettans huvudsponsor vill ha ett race i Holland så får de ett race i Holland, money talks och Liberty Media bockar och tackar,.kul.
 
Dagens grid girls garderar med paraplyer inför Monaco helgen för att vara på den säkra sidan.
 
Amen,..må följa John vara med er.