THE MAGIC CARPET RIDE

Hej alla barn, idag ska farbror Brandon berätta sagan om den flygande racing mattan...
 
 
F1 mattan med sin överlägsna aero har en ride height på 10000 meter, något som ger förarna chansen att kvala in i 10000 meters klubben om frugan får följa med...
 
...Indycar mattan i sin tur saknar lyftkraft på grund av sämre aero, något som Dallara försöker åtgärda genom att damsuga bort smutsig luft...
 
...Liberty Media gurun Chase Carey flög till Indien...
 
...när håret och skägget hade växt ut...
 
...tillsammans med Herman Tilke för att lära sig hur man dumpar en F1 arrangör som inte längre vill betala mutor, den dynamiska duons  intima samarbete är i klass med Kama Sutras 365 ställningar på en kolfibermatta utan knäskydd för doggystyle.  Från Indien fortsatte resan till Vietnam, ett land med lång motorsport tradition där Tilkes chicaner kommer till sin rätta, på sin väg till nästa land med lång motorsport tradition stallade Chase dollarmattan och kraschlandade i djungeln. De närmast sörjande är mutkolvarna på Philippinerna som är Liberty Medias senaste nyförvärv i jakten på pengar, oseriösa arrangörer som britter, brasilianare, tyskar och italianare  vill Chase helst bli av med liksom deras skräpbanor, vem vill se race på Silverstone eller Monza när stadsbanor i Vietnam och på Philippinerna kallar?
 
Racing är som skön konst, poesi i rörelse, F1 är racingens Mona Lisa av Leonardo da Vinci...
 
...Indycar en kycklinsoppa burk av Andy Warhol...
 
...och Liberty Medias mutkolv matta en klotterplanka av Jackson Pollock.
 
Skämt åsido, Felix och Marcus medverkan i Indycar har väckt intresset för jänkar racing i Sverige, så några ord om vad som skiljer äpplen från päron, F1 från Indycar kan vara på sin plats.
Aeropaketet eller ska vi säga graden av downforce är väl det första man tänker på, enkelt uttryckt kan man väl säga, att om en Indycar bil skulle försöka hänga med en F etta genom en snabb kurva så skulle Indycar bilen hamna i muren, så mycket mindre downforce skapar Indycars aerokit i jämförelse F ettans dito.
 
Det andra man kommer att tänka på är antalet hästkrafter, en F 1 motor  ligger kring 1000 hk, en Indycar spis når max 700 hk på road-street banor, på superspeedway ovaler nöjer man sig med ca 550 hk. Indycar kör med olika turbotryck på olika banor, 1300 mbar på super ovaler, 1400 på korta ovaler, 1500 på road-street, och med 1600 när man använder push-to-pass knappen för en omkörning, något som man borde införa även i F1 enligt min mening för att slippa DRS fåneriet.
Hos Indycar funderar man på att öka motoreffekten framöver, jag hoppas att de inte har glömt den gamla klyschan "power is nothing without control/traction", jag ägde en gång i tiden en Pantera med V8 dubbelturbo som man kunde skruva upp till en bit övet 1000 hk, trots race chassi så halkade man omkring som en smörklick i en stekpanna, hjulspinn på varje växel i gummirök.
 
Det tredje punkten är vikten, en F etta väger 740 kg inklusive förare och bränsle, en Indycar 734 kg utan förare, bränsle och extra vikter som ska jämna ut viktskillnaden mellan förarna,.så summa summarum, en Indycar bil har mindre downforce som är lika med med sämre grepp, svagare motor och den väger mer= sämre racing?  Inte nödvändigtvis, den enklare aerodynamiken där alla har samma grundförutsättningar leder till tätare racing, motoreffekten är i det närmaste lika för alla, och det finns en del banor som kan bjuda på underhållande racing som till exempel Barber, Road America, Mid Ohio och Laguna Sega, så det kan vara värd att kika på Indycar även för F1 fans.
 
Det om F1 vs Indycar, apropå banor, 16 arrangörer tycks ha fått nog av Liberty Medias sätt att utöva utpressning gentemot banägarna, LM har ju hotat med att dumpa gamla godingar och ersätta dem med nya på annat håll. Det hela handlar givetvis om pengar, bara för att få arrangera ett race kostar kring 250 miljoner kronor för en arrangör, pengar som hamnar hos LM och FIA.  Intäkterna från biljetförsäljningen ger inte mycket inkomster för banägaren, banreklamen tas hand om av LM liksom inkomsterna ur den, TV rättigheterna  ägs av LM osv. Besluten om nya arrangörer som tas av LM är numera helt och hållet finanspolitiska, det är bara länder med mer eller mindre suspekta politiska system som passar i deras syften. Det sportsliga betyder ingenting för LM gänget som är på god väg att sänka F1 för gott, hela F1 cirkusen är sjukare än någonsin när LM agerar efter mottott "show me the money",.något som i sin tur på lite längre sikt leder till "operationen lyckades med patienten dog" samtidigt som LM gänget skrattar hela vägen till banken med sina mutpengar.  Det hela blir inte bättre av faktum, att all racing på toppnivå i en allt större utsträckning hamnar bakom betalkanaler som till exempel i Sverige, där Viasat tar hand om både F1 och Indycar och begär hutlöst betalt av raceintresserade som vill njuta av racing på toppnivå, mycket vill ha mer och det är fansen får betala för kalaset.
 
Det var allt för idag, nu ska jag ägna mig åt lite skrovrelaterad träarbete, på lördag förmiddag är det dags att återvända till Sverige igen, det lär ha kommit en hel del snö under de dagarna jag har varit frånvarande=dags för långkalsingar igen,..suck.
 
 
 
Dagens grid girl vill inte veta av snö och kyla,.en mycket klok kvinna.  
 
 
Amen,..må djävulen ta LM och alla betalkanaler.        
 
 
          
 
 
       
 
      

Kommentarer :

#1: calle bergström

hej
tack för att du ger oss lite ljus i vintermörkret,det är väl inte
hkr som ger spänningen utan möjligheten till close racing o
det borde ju vara lätt att fixa regelvägen o antagligen billigare
bilar men om det är som du säger att pengarna går först så
finns väl inget intresse att föbättra racingen.Ljuset i mörkret
är väl snart är det vår men till dess långkalsingar på.

Svar: Så sant, det är kul att leka med många hk, men det ger inte per automatik bättre racing, dock är inte antalet hk problemet i F1 utan aero beroendet. Ha det Calle.
Brandon Lee

skriven
#2: ThomasF

Tjena Brandon.När man ser bilarna på din bild verkar det nästan som det är dubbelt så mkt spoilers på Indyn?Är det motoreffekten som gör att de inte kan ha högre downforce?Tyckte jag läste att SVT var på gång med Indycar men det blir väl inget nu när viasat tagit över?Välkommen ”hem” till höga snövallar!//Thomas

Svar: Att Indycar håller sig till enkel aero är en kostnadsfråga, dvs, de vill hålla ner kostnader för att få med så många stall som möjligt, med Mercans budget skulle man kunna dra runt ett antal Indycar stall, pengamässigt är skillnaden enorm. Alla kör ju med samma aeropaket i Indy, gör man en förändring så gäller det alla, samma sak med motorer, inget hybrid hokus pokus utan enkla turbospisar. Apropå F1 och Viasat, i Finland är det C More sport som sänder F1, kostar 260 kr per månad, det är liknande prisbild i hela Europa förutom Sverige där konsumenterna skinnas helt oblygt. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#3: ThomasF

Kimi=Alfahane?Islero investments,Alfa Romeo,Sauber,Ferrari samt alla förarna.Kan du reda ut det här Brandon?Stora journalistpriset isåfall!//Thomas

Svar: Enligt en polare med god insyn på finanssektorn har ägarstrukturen justerats hos Sauber,..ursäkta Alfa Romeo Racing, dvs, några av dem som sitter i styrelsen hos Islero är inte längre huvudägare. Picci sa redan i somras, att om de får ett bud som det inte går att säga nej till så kan det bli aktuellt med att sälja, något som nu tydligen har hänt. Apropå Ferrari, det är inte de som styr Alfa Romeo Racing affären, utan FIAT-Chrysler FCA som äger Alfa Romeo, Ferrari är numera ett fristående bolag, att sedan Alfa Romeo Racing köper teknik från Ferrari är något helt annat, det gör ju HAAS med. Förutom själva F1 stallet är även Sauber engineering och Sauber aerodynamics en del av Alfa Romeo Racing, i Schweiz är bulvanverksamhet mer en regel än ett undantag, dvs, de som sitter i bolagets styrelse är sällan eller aldrig de som äger bolaget, så även hos Islero. Folk blandar ihop saker och ting, det är inte Ferrari som bestämmer om vem ska köra för Alfa Romeo, utan FCA som även bestämmer vem ska köra för Ferrari, det är ju Agnelli gänget och deras polare som styr och ställer både hos FCA och Ferrari som är ett fristående bolag bara på pappret och på börsen.
Brandon Lee

skriven
#4: ThomasF

Brandon Lee=Stora journalistpriset!

skriven
#5: Marcus

Liberty Media är inte mycket för Less is more vilket troligen skulle ge bättre racing. F1 ska vara häftigt och ha den bästa tekniken vilket är problemet med det hela. Det har blivit för tekniskt så racingen blir lidande.

Intressant läsning om ägarstrukturen i Ferrari och Alfa Romeo Racing .

skriven
#6: OK

Riktningen går verkligen bort från det sportsliga och till det rent affärsmässiga. Tog mig till slut tid att läsa Kimis bok, och det ger ju en bild av att precis samma sak händer på förarsidan - antalet förare som gått den långa vägen utan finansiella muskler som Kimi måste vara försvinnande liten idag.

skriven
#7: Franklin

Tjeena
Brandon, din blogg är som balsam för själen. Bäst.
Vilken kanal/Tvbolag som sänder F1 tycker du är bäst?
Sitter man med en bra IPTV-leverantör så kan man ju välja ganska fritt.
Trodde att Ross Brawn skulle kunna styra in Liberty på mer publikvänliga, traditionsfyllda banor.
Eller att få dem att förstå att vi vill se tät racing på riktiga banor (Typ,SPA, Monza, Silverstone......) utan aero som gör att du måste ligga 2 sekunder efter för att inte slita på dina däck och att soppan skall räcka....öh och att nissar i garagen sitter och skruvar opp och ner på effekten för vissa förare efter eget tycke/politik/plånbok.
Kom igen nu, Make F1 great again.

Alltid lika impad av din kunskap och insikt i motorvärlden.
Ha de

skriven
#8: Genc

Så här skulle min F1 kalender se ut om jag fick bestämma i F1

Australiens GP
Malaysias GP
San Marinos GP
Spaniens GP i Barcelona
Finlands GP
Europas GP i Nürburgring
Kanadas GP
USA’s GP i Indianapolis
Road Americas GP
Frankrikes GP i Magny Cours
Storbritanniens GP i Silverstone
Tysklands GP i Hockenheim
Hollands GP
Belgiens GP
Italiens GP
Singapore GP
Japans GP
Brasiliens GP
Skriv gärna din lista om du kan ha det bra vises


skriven
#9: Lito

Australiens GP i Adelaide
Malaysias GP
South Africa, Kyalami
San Marinos GP
Spaniens GP i Barcelona
Portugal GP Estoril
Finlands GP
Europas GP i Mugello
Kanadas GP
USA’s GP Watkins Glen
Frankrikes GP
Storbritanniens GP i Silverstone
Tysklands GP i Hockenheim
Hollands GP
Belgiens GP SPA
Italiens GP Monza
Singapore GP
Japans GP Okayama
Brasiliens GP i Rio

skriven
#10: Tomi

Lotus ursäkta HAAS nya bil ser ut som en Lotus, enligt mig
snygg!Ha det gott F1-vänner!

skriven

Kommentera inlägget här :