

Mexikos GP blev en spansk fest när Sainz levererade och Perez havererade, Verstappen fick låna förstaplatsen under några varv innan Sainz blåste förbi in i första kurvan. I starten av racet gjorde Gasly en mindre begåvad sidoförfyttning som orsakade en kedjereaktion med Albon och Tsunoda i huvudrollerna, Gasly flyttade sig till vänster, där fanns redan Albon och Tsunoda som hakade i varandra, kolfiber slakt och båda två tvingades bryta racet, SC kom ut. Verstappen behöll förstaplatsen i omstarten men som sagt var tog sig Sainz förbi efter några varv...

...sen startade Verstappen-Norris show om andra platsen där den sistnämnda gjorde ett par fotbolls dykningar för att locka fram ett straff. Norris taktik fungerade, domarna köpte hans dykningar med hull och hår, Norris visste ju att Verstappen redan låg pyrt till hos domarna efter det föregående racet, så han satsade på ett par omkörningsförsök på ställen där de var dömda att misslyckas. Nu var det ju inte meningen heller att de skulle lyckas utan meningen var att lura in Verstappen i en fälla, något som gick hem, lite klantigt av Max, men han tänkte väl att det som fungerade i det föregående racet skulle fungera igen i Mexiko. Det gjorde det inte, Max åkte på 10+10, och när den dynamiska duon lekte med varandra passade Leclerc på att smita förbi precis på samma sätt som i föregående racet. Ferrari 1-2, Norris jagade ikapp Leclerc och pressade på tills Leclerc gjorde ett misstag och hamnade utanför banan. Han har lite skakiga nerver,monegasken, när han vann senast så kontaktade han depån innan depåbesöket att sa att han inte ville vara ute för länge för att inte bli pressad i slutet av racet, Leclerc är en känslig blomma som aldrig kommer vinna förarmästerskapet.
Sainz vann, Norris blev tvåa och knappade in ett antal poäng av Verstappens försprång, Leclerc kallades in i depån innan sista varvet, bytte däck och passade på att ta poängen för det snabbaste varvet med mjuka däck. Även Perez kallades in före sista varvet av RBR för ett byte till mjuka däck för att försöka ta poängen för snabbaste varvet, gick sisådär, Perez krönte sin totalt misslyckade racehelg genom att misslyckas även med det, Slim måste öka sin sponsring av Perez med några hundra miljoner per år för att han ska kunna stanna kvar i F1.
Bakom tättrion på behörig avstånd hade Hamilton och Russel en fajt om fjärde platsen, Lewis vann den kampen, Verstappen tog sjätte platsen i mål, Piastri blev köttbiten i en HAAS hamburgare, den sista poängen gick till Gasly. Det har varit roande att läsa de svenska anglofilernas reaktioner om fajten mellan Verstappen och Norris, de köpte Norris fotbolls dykningar utan att blinka, visst körde Verstappen tufft mot Norris, men samtidigt gick han i fällan som McLaren och Norris la ut. Anglofilerna jublade och gruppkramade, Verstappen fick några nya, fula namn, slutet gott, allting gott i landet Anglofilien. Ibland misstänker jag att det finns två F1 serier med förare som har samma namn eftersom jag ibland har lite problem med att förstå hur dessa anglofiler resonerar om lipsillen Norris, jag antar att man ser det man vill se när man inte riktigt begriper sig på det taktiska spelet ute på banan, hur stallen och förarna agerar för att få domarna på sin sida.

Dagens grid girls är relativt nöjda med cirkus Mexico city, clown duon Verstappen-Norris bjöd på underhållning för mindrevetande, Brasilien nästa, mer av samma, vem kommer vinna domarnas gunst?
Amen,..må fotbolls dykningar vara med er.
PS. Angående Verstappens 10+10 straff, fyra domare, en av dem var Johnny Herbert, engelsman och ex F1 förare, en annan Tim Mayer, son till Teddy Mayer som tillsammans med Bruce McLaren grundade McLaren F1 stallet,.behöver man säga så mycket mer angående partiskhet i Verstappens 10+10 straff?DS.
Omskrivningar för att påvisa att Max inte betedde sig som en röv detta race känns patetiska. Helt å hållet Max som betedde sig som Max i helgen å det resulterade äntligen i relevanta bestraffningar.