EVERY PICTURE TELLS A STORY

 
Zandvoort nästa, men först några ord om min blogg. Anledningen till min frånvaro gällande rapportering från Spa stavas till Blogg.se, kunde inte ladda upp några bilder och felet kvarstår fortfarande, de enda bilder jag kommer åt är några gamla från arkivet. Jag skickade mail om problemet, men intresset att åtgärda problemet tycks vara obefintlig från Blogg.se sida, det enda som intresserar dem är hur mycket reklam de kan trycka in i den här "gratistjänsten". Såna här problem uppstår ibland i samband med till exempel uppdateringen av webbläsare och liknande grejer, lätt att åtgärda med optimering, dock inte för Blogg.se, deras "tekniker" tycks hålla samma nivå som tekniker som Latifi håller som F1 förare. Om jag fortsätter att blogga nästa år blir det förmodligen med Wordpress, Blogg.se är ett teknisk undermålig amatörbygge som inte klarar av att leverera en fungerande "gratistjänst".
 
Nog om amatörer, några ord om Spa innan vi går in i ämnet Zandvoort. RBR var precis så överlägsen som jag siade om, nu blev det inget regn, men Verstappens uppkörning från en fjortonde ruta till en racevinst på en torr bana imponerade, "aero whisperer" Neweys skapelse är magisk välbalanserad, Max spårval  kunde ingen annan kopiera, han gjorde lite som han ville med sin bil som lydde hans spårval till punkt och pricka. Det var rätt så underhållande att ta del av Mercedes senaste magplask, de fick som de ville angående golvflex, RBR och Ferrari kom till Spa med nya, styvare golv som fungerade bra, något som man inte kan säga om Mercedes golv, tyskar har blivit världsmästare i att skjuta sig själva i foten. Vad är det som gör Newey så bra angående aero? Jo, han kan "se" aero, där andra litar på datorer ställer sig Adrian vid ritbordet och "ser" huruvida hans funderingar kommer att fungera ute på banan, hans "mjukaero" skiljer sig radikalt från det man hittar hos andra. 
 
 
De här bilderna säger allt om aero hos RBR...
 
...och hos Ferrari, RBRs "mjukaero" vs Ferraris kantiga, grovyxade "machoaero", skillnaden mellan att kunna  "se" aero, och att blint lita på vad datorer har räknat fram. 
 
Det om Spa, Zandvoort lär passa ännu bättre för Max och RBR, han tog både pole och racevinst här ifjol, årets RBR är vassare än fjolårets, allt annat än en pole och racevinst för Verstappen skulle vara en stor överraskning, årets bil är verkligen helt optimerad efter Verstappens önskemål och körstil. Nu finns ju de som säger att Verstappen och Perez sitter i lika material och det är just Max som förare som gör hela skillnaden mellan de två, men riktigt så enkelt är det inte. Lika material betyder inte att materialet är anpassad för båda två, man har ju till och med sagt från RBRs håll,att alla updateringar följer Verstappens önskemål, visst är Verstappen en snabbare förare än Perez, men inte så mycket snabbare än det ser ut ute på banan, Perez får nöja sig med att göra sitt bästa i en bil som är optimerad för Verstappen, en bil som inte passar hans körstil. Det här med att förarna sitter i likvärdig material och borde prestera på samma nivå  är korkat svammel från hobbyjournalister och "F1 experter", materialet kan vara likvärdig, men är mycket sällan eller aldrig anpassad efter två piloters önskemål eftersom ett stall mycket sällan eller aldrig har två förare med samma körstil.
 
Zandvoort som bana är lika med rätt så mycket downforce och traction i en välbalanserad bil, en typisk RBR bana med andra ord, det var svårt att ta sig förbi här ifjol, huruvida det blir lättare med årets bilar låter jag vara osagt, Zandvoort har aldrig tidigare bjudit speciellt omkörningsvänlig racing, men man ska väl aldrig säga aldrig innan man har sett årets bilar ute på banan. Banspecifik prestanda kan dyka upp på Zandvoort, till exempel McLaren borde leverera bättre här än senast Spa liksom AT, AR med Bottas bakom ratten bör har en bra chans att ta sig till kval tre och knipa några poäng i racet och så vidare, men som sagt var, ingen lär kunna hota RBR och Verstappen. Pirelli har med sig de hårdaste gummiblandningar till Zandvoort, väderprognoser just nu siar om temperaturer kring 25+ och en liten risk för någon regnskur på lördag och söndag, jag för min del siar om orange dimma under dagarna tre som kan begränsa sikten under hela racehelgen. 
 
 
 
Dagens grid girl lär inte dyka upp på Zandvoort, men här får hon vara med, fattas bara annat.
 
Amen,.må sommaren hänga kvar några dagar till.      
 
 
   
 
    

LAST CHANCE FOR ROMANCE

 
"Last chance for romance" för Spa, den klassiska banan har inget kontrakt för 2023, och som alla vet "it takes two to tango", frågan är huruvida Spa och FIA-Liberty Media kan hitta en gemensam melodi och bestämma  vem som leder och vem som följer, om de inte gör det så kan F ettans motormusik tystna för alltid i Stavelot. För mig personligen är banor som Spa och Suzuka F ettans hjärta och själ, tar man bort dem så dör sporten som just sport, Las Vegas och Miami Beach med sina Netflix vibbar må vara plånboksvänliga för FIA-Liberty Media, men tillför ingenting ur sportslig aspekt, en död häst springer inte fortare oavsett hur mycket man piskar den. Banägarna har plöjt ner ett antal miljoner för att förbättra-modernisera banan,  man har till exempel gjort vissa modifieringar av banan vid Eau Rouge-Raidillon, och har även byggt nya läktare där för 13000 åskådare, kurvor 1, 6, 7 och 9 har fått grusfållor istället för asfalt på akåkningszoner, och mellan kurva 2-4 och kurva 8-9 har man lagt ny asfalt. Huruvida alla dessa åtgärder leder till bättre racing eller inte låter jag vara osagt, säkerhetsaspekten tycks ha blivit en ledstjärna som kastrerar utmaningen på den klassiska banan, Spa är inte längre vad den har varit, på gott och ont.
 
Spa är en riktig PU bana i ordets bemärkelse, saknar man hästkrafter blir man ett lätt byte i slutet av Kemmel rakan, saknar man traction ut ur första kurvan, La Source, blir man passerat  innan man når fram till Eua Rouge-Raidillon, Spa är mer traction, PU och balans än downforce eftersom man kör med lite vinge. Däcken och bromsar får slita hund på Spa, en punktering på den sju kilometer långa banan är lika med ett förlorad race, väderprognoser just nu siar om klassisk Spa väder, torrt på fredag, mycket regn på lördag och söndag, men som alla är medvetna om så kan vädersituationen ändras snabbt i Stavelot. På Spa brukar man testa aerodelar inför Monza där man också kör med lite vinge, Zandvoort är bara en småtrist strandutflykt i snigelfart inklämt  mellan dessa två klassiker där motorerna får jobba hårt. Blir det ett regnrace lär RBR ha ett övertag med sitt välfungerande aeropaket som skapar en ypperlig balans, dock kan risken på vattenplaning möblera om bland toppstallen om man tvingas köra bilen med högre rideheight än man vill, bilarnas prestanda är väderrelaterad på Spa i allra högsta grad.
 
Det om Spa, nästa år kör man bilarna 15 millimeter högre och med en högre diffuser efter Mercedes lyckade lobbying hos FIA, lika med Mercedes favör? Nja, inte nödvändigtvis, det beror på vilken utgångspunkt man har,  farbror Newey lär gilla idén med en högre diffuser och möjligheten för mer rake, Mercedes kan mycket väl ha skjutit sig själva i foten med sitt agerande, den som lever får se.
 
I Indycar hade Ericsson och Rosenqvist en mindre lyckat helg, Mackan slutade på en sjunde plats och Felix på en sextonde, Mackan har dock fortfarande chansen att ta hem titeln, men då måste han slå Power och Newgarden i de två återstående racen, en inte alltför lätt uppgift.
 
I Rally VM hade Rovanperä en mindre lyckat helg i Belgien, rullade ett antal varv efter en avåkning och missade chansen att fajtas om segern, dock kammade han hem fem poäng från power stage och har fortfarande en betryggande ledning i VM före tvåan Tänak. Oliver Solberg i sin tur skärpte sig och tog en hedrande fjärde plats i rallyt, inte en dag för tidigt, nu måste han fortsätta i samma linje för att kunna behålla sin stryning i VM serien.
 
 
Mr Iceman har varit i farten i NASCAR på Watkins Glen, det gick bra för Kimi innan han blev indirekt "Chastain´d" av idioten Ross Chastain, känd för att knuffa andra av banan, Kimi hade kul enligt honom själv även om racet slutade i muren, så det kan hända att det blir flera race för honom i NASCAR.
 
 
Dagens grid girls ser framemot Spa, men skulle helst vilja slippa se ett regnrace på tre varv bakom SC, jag kan bara hålla med.
 
Amen,.må vädrets makter vara med er.       
 
       
 
     
 

SHITLOAD OF BULLSHIT

 
Mercedes har haft åsikter om golvflex hos RBR och Ferrari, samma Mercedes testade med två "stays" i sin bil för att hålla flexandet i styr, de andra stallen lämnade in en protest hos FIA som tvingade Mercedes att ta bort en av dem. Mercedes kontrade med en protest angående golvflex hos RBR och Ferrari, FIA höll med och kom med nya direktiv om styvare golv med mindre flex, med andra ord,när Mercedes inte klarar av att bygga en konkurrenskraftig bil så tvingar FIA de andra att justera sina designkoncept på ett sätt som gynnar Mercedes. Wolff drog en snyftare om porpoising som ger skador för livet för förarna, FIA spelade med i vanlig ordning, och straffade dem stallen som kunde hantera porpoising problemet på ett framgångsrikt sätt utan att tappa prestanda. Det är inte första gången FIA agerar till Mercedes favör, och inte den sista heller, ingen har väl glömt Mercedes privata däcktester som FIA försökte hålla hemliga, Mercedes och FIA har hållit hand under ett antal år, klarar inte Mercedes av att bygga en vinnarbil så ser FIA till att sätta käppar i hjulen för de andra för att  bromsa deras framfart.
 
Enligt min mening har flexandet ingen avgörande roll i RBRs och Ferraris framgångar, utan magin sitter i  hur Venturi tunnlarna fungerar i samarbete med diffusern hos Ferrari...
 
...och hos RBR, Mercedes golvdesign just i fallet med Venturi tunnlarna har sina brister som tvingar dem att köra bilen högre än RBR och Ferrari. FIAs nya direktiv med styvare golv och högre rideheight kommer inte vingklippa RBRs och Ferraris framfart i någon större utsträckning, så FIA lär även framöver komma med nya om Mercedes så önskar, kan vara dags att döpa om Formula 1 till Formula Mercedes.
 
Det om FIAs och Mercedes skumrask affärer, Alonso lämnar Alpine och  kör för AM nästa år, inte för att vinna utan för att krama ut de sista slantarna ur sponsorer innan F1 karriären är över...
 
...Piastri var en tilltänkt ersättare  hos Alpine, men lär hamna hos McLaren istället när alla domstol förhandlingar är avklarade...
 
...och Ricciardo som tvingas lämna McLaren kanske gör det motsatta och återvänder till Alpine-Renault. Jag för min del tycker att det är dags för Ricciardo att tacka för sig och lämna F1, han klarar inte av att bemästra dagens F1 bil med en svag framända, hans körstil fungerar bara i en bil med stark framända, en bil som styr in bra i en kurva och tillåter en sen inbromsning.  Både Piastri och Ricciardo har samma manager i form av Webber som tar en viss procent av deras inkomster, Ricciardo har inte alls levererat efter förväntningar men sägs ändå begära 20 miljoner dollar från McLaren om han måste lämna stallet inför 2023, så även i fallet Ricciardo lär det dyka upp domstol förhandlingar innan det blir klart vem kör var. 
 
F1 har sommarstängt, men i Indycar körde man ett stadslopp i Nashville under den gångna helgen, ett race som blev en parodi på racing med många varv bakom SC när förarna körde efter principen "om du inte kan köra om kör på". Marcus Ericsson hade ingen lyckad helg, han hade en dust med Grosjean som slutade med att han fick bryta racet. Mackan körde om Grosjean, fransmannen gjorde en dykning att ta tillbaka sin placering, Mackan tvingades tvärnita för att inte hamna i muren och blev då påkörd bakifrån av Herta, växellådan gick sönder och Mackan fick bryta racet. Frågar man Ericsson så var det Grosjeans fel, frågar man Grosjean så var det Ericsson som missade, vad jag tycker låter jag vara osagt, men snubbarna i Indycar kör med huvudet under armen inklusive Ericsson och Grosjean, underhållande på sitt sätt men samtidigt en parodi av det som jag uppfattar som riktigt racing. 
 
I rally VM fortsätter Kalle Rovanperäs dominans, han blev "bara" tvåa i Finland, men utökade sin VM ledning till 93 poäng före tvåan, för Oliver Solberg gick det sämre, han körde av direkt i första sträckan i en rally där han innan starten hade sagt att han måste ta sig i mål. Oliver kör helt utan självförtroende och gör misstag efter misstag, fortsätter han så här är hans rallykarriär i VM över, man måste leverera när man får chansen, i F1 har Schumi Jr hamnat i samma situation, han levererar inte efter Ferraris förväntningar och lär få svårt att behålla sin F1 sits nästa år.
 
Dagens grid girls har även de sommarstängt, dock inte hos mig, brudarna levererar i vanlig ordning.
 
Amen,..må augusti värmen vara med er.