TIFOSI TERRITORY

 
Monza nästa, tifosi territory,  där antalet hästkrafter betyder allt när man kör med minimalt med vinge. Man kör nästan 70% av varvet med plattan i mattan innan man tvärnitar in i chikanen, så välfungerande bromsar som inte överhettar är ett krav liksom en stabil bil under inbromsningen. Första chikanen efter starten är kritisk ,när den främre delen av startfältet ställer sig på bromsen samtidigt som den bakre delen av starfältet fortfarande håller plattan i mattan, så krascher och bilar utanför banan i första chikanen på Monza är mer en regel än ett undantag.
 
De snabba kurvor kräver en del diffuser relaterad down force när man kör med så lite vinge som är brukligt på Monza, och de två Lesmo kurvorna brukar ställa problem om man har bristfällig aerobalans, på start-mål rakan kommer de snabbaste bilarna i år nå topphastigheter upp till 360-370 km/h, så vinglande ala Verstappen under inbromsningen till Variante del Rettifilo är inte att rekommendera med tanke på de bakomliggandes hälsostatus.
 
Det är många som har vädrat sina åsikter om det som hände på Spa, däribland Niki Lauda, som tycker att Verstappen är ett psykfall som behöver vård innan han kör ihjäl någon. Jag för min del ser en ny Schumacher i Verstappen, samma arroganta självgodhet som gränsar till psykopatisk mani att gå över lik om det visar sig vara nödvändigt, samma oförmåga och ovilja att kunna se och erkänna sina egna misstag , samma nonchalanta sätt att helt ignorera andra förarnas säkerhet ute på banan, med andra ord, en manisk psykopat som borde fråntas tävlingslicens, och spärras in där han hör hemma, ett vadderat rum inom psykvården .
 
Vissa tro sig veta, att Verstappen kommer lugna ner sig med åren, jag tror inte alls på det, hans självhävdelse behov  hämtar sin näring från ett labilt psyke, och en uppfostran där en annan psykopat i form av fadern har lagt grunden för Max störda beteende, och skeva syn på vad som är rätt och vad som är fel ute på banan, hans utlåtande att det är Ferrari förarna som borde skämmas eftersom de förstörde hans race säger väl allt om hur saker och ting tolkas i Max lilla värld.  Lauda tycker att Max borde "slå på hjärnan", något som är lättare sagt än gjord när man saknar allt som kan tolkas som tankeverksamhet, ur inget kommer inget alls, Verstappens race IQ är lägre än hans tävlingsnummer 33 delat med två.
 
F1 kallas inte för Open Wheeler racing utan skäl, att göra en så helt hjärndött sidoförflyttning i slutet av Kemmel rakan framför en bil som ligger precis bakom en är kriminellt, om Kimi inte hade hunnit reagera så hade han träffat Verstappen bakhjul med sitt framhjul som skulle ha inneburit en flygresa i över 300 km i timmen, stäng av idioten innan han tar livet av någon, F1 kommer klara sig alldeles utmärkt utan en hjärndöd slugger som helt saknar all finess i sin körning.
 
F1 som den är idag är i första hand business, i andra hand underhållning, och i tredje hand möjligen sport, men när FIA säljer sportens själ och sin egen trovärdighet till Heineken, och förser deras hjärndöda baby racer med immunitet inom regelverket så har man gått för långt, speciellt med tanke på, att de inte så länge sedan kom med ett förslag som går ut på, att de förarna som sköter sig i matarserier genom städat körning ska belönas med flera bonuspoäng i jakten på en F1 licens, FIA i nötskal, moment 22 av tredje graden.

Nog om idioter och genomfalska FIA muppar, jag brukar ibland skicka mail till vissa människor som jobbar för vissa arbetsgivare, och frågar deras åsikt om vissa aero relaterade lösningar hos deras konkurrenter.
 
Ferrari har begärt att man ska nu titta närmare RBRs diffuser, som rör sig en hel del både i sidled och på höjden, ett resultat av Neweys "flexaero" design som jag har personligen varit nyfiken på under flera år, och har kikat närmare på både ute på banan och via ultra slow motion bilder.
Adrians design är genial i sin enkelhet, lite som när en våt hund skakar sig, en rörelse som börjar från nosen och fortplantar sig genom kroppen ut till svanstippen.  Hos RBR börjar "våt hund skaket" när framvingens spetsar böjs bakåt, och tvingar isär vingfästen som i sin tur påverkar den "neutrala" delen av framvingen och flexet hos noskonen, något som i sin tur påverkar splitterns höjd i förhållande till banan , graden av rake och flex i golvet som leds vidare till diffusern= Adrians genialt enkla flexaero som ger grymt mycket down force ute på banan,.och märk väl, allt det här sker enbart när bilen är i rörelse ute på banan, så FIAs belastningsprov på en stillastående bil är helt meningslösa, och kommer aldrig avslöja Adrians fenomenala flexaero fusk.
 
Så, visst kan man kika på hur mycket RBRs diffuser rör sig, men diffuserns flex är bara en del av helheten, allt i Adrians skapelse rör sig hela tiden ur aeroaspekt, allt formas om hela tiden för att nå optimal luftflöde för optimal down force när bilen är i rörelse, så på sätt och vis är Ferraris krav på att FIA ska titta på RBRs diffuser ett tomt slag i aeroflödet så länge inga mätning görs på en bil i rörelse, men det är ändå intressant att Ferrari har påpekat saken och begärt en granskning av det.
 
Det om aero relaterad, silly season fortsätter att vara silly, det är fortfarande oklart vem som hamnar var, några hävdar att tex Bottas är klar för Williams, andra att han kan hamna hos McLaren eller hos Renault, hur det kommer att bli återstår att se, men enligt min mening är ett fabriksstall alltid att föredra, dock blir den hugade spekulanten tvungen att betala en slant till Williams om de vill anlita Bottas tjänster på grund av, att Williams har en option på honom, Macken eller Renault nästa för Bottas?
 
Det var lite av varje, nu måste jag ner till kolgruvan igen för lite slit och släp, men först vill jag dela med mig av Ambers kvinnliga synpunkter angående Verstappens huvud uppstoppad i hans virtuella analkanal, hon säger att grabben tjänar på det utseende mässigt,.kan mycket väl vara dagens sanning.
Jag svarar på era kommentarer när jag får lite tid över för det, just nu är jag upptagen av både det ena och det andra, men svaren kommer vad det lider.
 
Amen,..må Ambers vishet vara med er.    
 
      
        
 
      
 
      
 
         

DUTCH CRASH TEST DUMMY

 
Egentligen har jag ingen större lust att skriva något alls om Belgiens GP, ett race som jag liksom många andra såg framemot, ett race som helt demolerades av den ADHD drabbade spermien från Holland på bilden här ovan, kör man med huvudet i arslet blir resultatet därefter, snubben har race IQ som en mögeldrabbad  ostmacka impregnerad med kokain och tillväxthormon.
 
Jag vill inte spekulera om vilken slags hållhake han har på FIAs pajaser, om han släpper till eller eventuellt suger av dem, utan nöjer mig med att konstatera faktum, att hans vidriga beteende ute på banan tycks premieras och likväl uppmuntras genom kompakt tystnad från FIAs sida. Den här pajasen är värre än Maldonado när han var som värst, enda anledningen till att han överhuvudtaget kommer i mål i något race är, att andra förare som har en hjärna bakom pannbenet flyttar på sig när den här idioten klantar till det, stäng av den här hjärndöda muppen med luftskalle  innan han kör ihjäl någon ute på banan, så länge han kör som en galen, påtänd  pundare har han  inget på en racebana att göra.
 
Alla så kallade F1 journalister och F1 experter, som har race efter race geniförklarat den här idioten borde genast söka vård ,eller skriva om något de begriper sig på, förslagvis om hur överdosering av Red Bull påverkar en holländsk luftskalle, inte ens i F3 tillåter man såna här upprepade dumheter race efter race, om den här hjärndöda idioten är F ettans framtid så har inte F1 någon framtid, och man kan lika gärna lägga ner skiten.
 
Till sist några ord till Max: Go fuck yourself dutch crash test dummy.
 
Amen,..må den här idioten drunkna i en pissluktande kanal i Amsterdam.
 
      
 
 

TOUCH THE DEVIL

 Spa 2016, det är dags för F ettans dare devils att ta ett skamgrepp om förarnas favoritbana, frågan är om kungen av Spa kan upprepa sin bravur från 2009, och vinna i en inte alltför imponerande Ferrari som saknar både mekanisk och aerodynamisk grepp även i årets upplaga.
 
Spa med sina snabba kurvor och långa fullfartsrakor sätter höga krav på bilens aerobalans, kör man med för mycket vinge blir man lätt omåkt på Kemmel rakan, kör man med för lite vinge saknar man grepp genom de snabba kurvor som i sin tur ger en dåligt utgång ut ur dem, med andra ord, det gäller att pricka  rätt med set up arbetet och samtidigt våga attackera, "touch the devil" på den snabba banan som kräver sin man.
 
Väderprognoser spår sol och värme med temperaturer nära 30 grader under fredag-lördag, lite svalare på söndag med risk för lätt regn under eftermiddagen, det kan bli lite knepigt att hålla bilen på banan med utpräglad torr set up om det börjar regna i slutet av racet, speciellt då om man saknar både mekanisk och aerodynamisk grepp och kör med lite vinge.
 
En kraftfull PU är bra att ha på Spa, Ferrari har använt sina sista tre tokens till en PU uppdatering, dock återstår det se om den nya motorn kommer att köras i racet, eller enbart testas under fredagens fria träning inför Monza, tillförlitligheten är nyckelfrågan som fäller avgörandet, den uppdaterade motorn sägs nu vara lika kraftfull som Mercedes PU, om det räcker till för att slå Mercedes på Spa eller i det nästkommande racet på Monza återstår att se.
 
Mercedes i sin tur överväger om de ska byta PU till Hamiltons bil, och därmed ta en nedflyttning på start gridden på söndag, eller rent av byta motor två gånger under helgen för att få två nya motorer i cirkulation, Spa är en bana där det är lätt att köra om med en bil som har många hk, så det borde vara enkelt för Lewis att ta poäng på Spa även om han startar racet långt bak i startfältet.
 
Sauber har nya uppdateringar med sig till Spa, huruvida de kommer att fungera ute på banan återstår att se, att hitta den rätta balansen i bilen med nya uppdateringar kan vara en rätt så svår uppgift ibland.  Sauber har även anställt Verstappens ex raceingenjör Xevi Pujolar som ska hjälpa till att skapa lite ordning och reda under racehelgerna, en rätt så välbehövlig förstärkning med tanke på de tidigare avhoppen bland den tekniska personalen.
 
Silly Season visar inga tecken att lugna ner sig, utan både förare, stallchefer och diverse managers fortsätter i sedvanlig F1 manér att mata media med mer eller mindre kryptiska utlåtanden, som tex hos Force India, där Perez säger sig vara på väg att lämna stallet samtidigt som stall ledningen säger, att det är Hulkenberg som är på väg att lämna Force India för en styrning i ett toppstall.
 
Bottas säger att han vill stanna hos Williams, men utesluter samtidigt inte möjligheten att flytta till Renault. Nasr och hans manager Steve Robertson, som även sköter Kimis förhandlingar har varit i Brasilien för att förhandla om sponsorstöd som skulle kunna ge Nasr en sits hos Renault nästa säsong, och hos Renault säger Magnussen, att han inte tänker be och böna för en styrning om hans resultat inte räcker till för att säkra en sits till nästa år.
 
Williams stall ledning säger att de gärna vill behålla Bottas, men säger samtidigt att stallet nu har ekonomi för att anlita en "stjärnförare". Alex Lynn i sin tur tycker att han förtjänar en racesits hos Williams, och i kulisserna smyger Lance Strolls stenrika pappa som vill köpa en racesits åt sin son Lance.  Även Perez och Button sägs vara intresserade av att köra för Williams liksom Massa, som desperat försöker hänga kvar i F1 osv, det är många som tycker sig vara det enda rätta alternativet för en sits hos Williams och Renault, så Silly Season lär fortsätta ett tag till, det är nog först i slutet av september som de första bitarna kommer att falla på sin plats i årets Silly Season karusell.

Felix Rosenqvist i sin tur tycks poppa upp lite här och var, nu ska han köra Formel E under två säsonger, något som jag ser som en förolämpning gentemot hans körskicklighet och talang, men har man en så oduglig manager som Lill Lövis, så kan tydligen allt hända, vad blir det för nästa steg för stackars Felix, historisk racing med en folka buss?
 
Jag för min del missar Spa på plats, men kommer att förenas med herrarna Micke och Jonas B på Monza en vecka senare, dock är mina tankar redan för det mesta i nästa års säsong och vad den kommer att erbjuda. Vissa förare kommer att stortrivas med 2017 bilar, några andra kommer att få ställa om sin körstil för att kunna hantera bilen genom kurvor, och några kommer att upptäcka hur fysisk och psykisk krävande det kommer vara att hantera nästa års bil, lite som det var under 2004-2005.
 
Vi tar som en avslutning ett varv på Spa med Kimi från 2005, och tror och hoppas att 2017 blir något liknande så att F1 åter igen bli värdig för att kallas kungaklassen.
 
 
Amen,..må djävulen vara med dare devils.