NEXT TO NOTHING

 
COTA nästa, en pyttipanna bana av Tilke, lite Suzuka, Hockenheim och Silverstone med turkisk krydda, borde vara en höjdare men är platt som en pannkaka för formelbilar, dock rätt så bra för hojracing. Två hyggliga ställen för ett omkörningsförsök hittar man dels in i första kurvan där man kan ta lite alternativa spår, och dels i slutet av bakrakan om man har en stabil bil under inbromsning. Tilkes Suzuka-Silverstone-Hockenheim kurvkombinationer kräver en välbalanserad bil som visar inga tendenser att "rolla" genom kurvor och är samtidigt snabb på bakrakan, en rätt så svår kombination ur set up aspekt med ground effect bilar. Belastningen av däcken är i första hand värmerelaterad, bandesignen sätter höga krav på både downforce och traction, saknar man någon av de har man problem, COTA är en bana för allround bilen, här fungerar inte att vara enbart snabb genom kurvor eller att vara enbart snabb på raksträckor. Väderprognoser siar om temperaturer mellan 17-32 grader och klart till halvklart väder, i och med att det är en sprinthelg har stallen bara en fri träning att hitta rätt med inställningar, något som gör set up arbetet ännu svårare på en bana där det är svårt att pricka rätt med inställningar. 
 
För nuvarande är det McLaren som har den bästa allround bilen och Sauber som har den sämsta, hos den sistnämnda tvingas man köra bilen för högt för att undvika porpoising, något som i sin tur leder till förlust av downforce, Sauber har hamnat i en ond cirkel utan utväg, kör man bilen lågt tappar man grepp på grund av porpoising, kör man bilen högt tappar man grepp på grund av brist på downforce. Saubers problem är aerorelaterade, den dynamiska duon James Key-James Eddison är helt vilse i aerodynamik djungeln, i början av 2024 sade Key sig vara "pleased with the numbers", men fina siffror från vindtunneln innebär inte per automatik att bilen fungerar ute på banan. Jag har sagt det förr och säger det igen, för att lyckas med uppgiften att göra Sauber-Audi till en utmanare att räkna med behöver de en designer-aerodynamiker av rang, Key och Eddison är dussinvara som inte är kapabla att ta fram ett vinnande koncept, Saubers ökenvandring kommer att fortsätta tills de anställer en designer av rang. Nu är det inte enbart Sauber som har problem med ground effect konceptet, även förmodade toppstallen har problem med att hitta en konstant hög prestationsnivå, ibland fungerar bilen helt perfekt, ibland inte alls. Till exempel hos Mercedes är det så utan att de vet vad det beror på, det kan till och med bli så att olika set av samma gummiblandning ger helt olika resultat i varvtider, ground effect bilen är en svår nöt att knäcka ur aerobalans aspekt.
 
Hos Sauber är det fortfarande inte klart vem som ska ta den lediga sitsen, stalledningen tycks ha svårt att bestämma sig, ska man satsa på erfarenhet eller på ungdomlig glöd. Jag kikade in hos svenska bloggare, blir inte ofta men några gånger per år. Hos ABs Andersson var det den vanliga visan med en Schumi Jr snyftare om hur pojken är värt en sits hos Sauber, hos hennes följare var det också den vanliga visan med några få undantag hur värdelös Bottas är och borde ersättas med både den ena och med den andra föraren. Nu är ju inte kunskapsnivån särskilt hög hos Anderssons följare som för till en stor del tycks bestå av anglofiler och tyskälskare, men lite hum om hur det hela fungerar borde man ändå ha. Anderssons sekt tycks inte ha några som helst problem med att se den erfarna Hulkenberg som en framtidsman för Audis F1 satsning, en förare med 224 F1 racehelger utan en endaste podium, en förare som har kört för Williams, Force India, Renault, Racing Point, Aston Martin och nu Sauber för andra gången utan att åstadkomma något vettigt, en förare vars senaste podium i en formelbil är från 2009 i en ART bil i GP2. Schumi Jr är byggt av samma virke, gjorde bra ifrån sig i matarserier men har inte alls den psykiska styrkan som krävs att lyckas i F1, vilken dynamisk duo det skulle bli, en som inte klarar av att ta en podium oavsett material och en som skrotar bilen oavsett material. Bottas då? Tja, kikar man på hans meriter i F1 ligger de på en helt annan nivå än hos den dynamiska tyskduon, han vet hur man vinner race, han vet hur allt fungerar i ett vinnarstall, han har kunskap om vinnarkonceptet för PU och så vidare. De är kunskaper som är viktiga när man försöker bygga upp ett toppstall av ett bottenstall, huruvida Audi folket begriper värdet av det låter jag vara osagt, men jag har lite svårt att ta deras satsning på allvar. 
 
Det om Audis F1 drömmar, COTA har fått ny asfalt på sina ställen som gör det ännu svårare för stallen att hitta rätt med inställningar, höga bantemperaturer gör det ännu svårare att hålla nere det värmerelaterade däckslitaget, och sprint pajaseriet ställer till det ännu mer, med andra ord, en svår racehelg att vänta om man redan i förväg har problem med bilens aerobalans. Tvåstoppare är det vanliga, McLaren har en bra chans att ta en dubbel om Piastri kan hantera däckslitaget, jag tippar Norris som vinnare, Piastri som tvåa och Verstappen som trea.
 
 
Dagens grid girls från Jim Beam landet ser framemot racehelgen, jag för min del har inte alltför stora förväntningar om en spännande racehelg med tanke på hur det brukar bli på COTA, men kanske är det dags för ett spännande race i Texas hettan.
 
Amen,..må höstmörkret vara med er.   
 
  

Kommentarer :

#1: Tomi

Tjena, tycker att COTA är en bra bana just för att du behöver ha en bra allroundbil. Nej det blir inte så lätt för AUDI att bara gå in och få det att fungera, vill det sig illa så kanske de gör en Toyota, trots enorma resurser så gick det så bra. Men vad tror du , har Bottas det i sig som kan bygga upp en bra bil, ge rätt feedback osv? Tycker också att Piastri är ett bra exempel på att det finns unga förare där ute som förstår vad det handlar om ....så det borde finnas fler ....
Ha det gott...

Svar: Enligt Merca ingenjörer är Bottas en duktig testförare, bättre än Hamilton, men förare bygger inga bilar, om grund designen är åt skogen som hos Sauber spelar inte förarens feedback någon helst roll. Piastri kör en bra bil, då är det lätt att se bra ut på banan, i en Sauber skulle han inte komma någonvart. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :