BARCELONA UPGRADES

 
Barcelona och Circuit De Catalunya nästa, världens bästa testbana som sällan eller aldrig bjuder underhållande racing i F1, banan är mer  anpassad för hojracing. Men som sagt var så passar den utmärk för testverksamhet, samtliga stall har redan mycket data från testdagarna i februari, dock var bantemperaturen lägre då och man testade mest med mjuka gummiblandningar, under kommande racehelgen regerar högre bantemperaturer och hårda gummiblandningar. Circuit De Catalunya är en bana som skoningslöst avslöjar bilarnas svaga punkter både vad det gäller aerodynamisk och mekanisk grepp, downforce och traction går hand i hand på Circuit De Catalunya, saknar man downforce genom sista kurvan och traction ut ur den blir man ett lätt byte i slutet av start-målrakan. F1 bilarna är känsliga för varierande vindförhållanden, något som Circuit De Catalunya är känd för, så det gäller att stallen informerar förarna om vindförhållanden under hela racehelgen, det är lätt att missa bromspunkten när vindpustar  ger en lite extraknuff. En mix av snabba-medelsnabba kurvor kräver en välbalanserad bil som inte rollar vid kursförändringar genom kurvpartier, årets bilar klarar inte av att rida på kerbsen på samma sätt som fjolårets, en ground effect bil tappar greppet mycket lättare om man kör högt upp på kerbsen.
 
Till Barcelona kommer samtliga med omfattande uppdateringspaket inklusive både PU och aerouppdateringar, Ferrari kommer bland annat med en "tillförlitlighets uppdaterad" förbränningsmotor och vassare hybridsystem, nya sidepods, nytt golv, ny fram och bakvinge och så vidare. För uppdateringen av förbränningsmotorn har Ferrari fått FIAs välsignelse, hybridbiten får man uppdatera fritt  till halvvägs av årets säsong, så det finns ett antal hästkrafter att hämta  ur hybridbiten under första halvan av säsongen innan FIA sätter stopp för det till andra halvan av årets säsong. 
 
Kampen om podiums lär bli en affär mellan Ferrari och RBR, den förstnämnda kör med mer downforce och är kvick genom snabba kurvor, den sistnämnda har lite bättre balans och hanterar däckslitaget något bättre, hur stallens uppdateringspaket kommer att påverka på bilarnas prestanda återstår att se. Ferrari jobbar med att minska däckslitaget med en bättre  totalbalans, och RBR är ute efter att bli snabbare genom snabba kurvor, en balansgång där det ena påverkar det andra lite på samma sätt när man försöker  hitta rätt mellan downforce och drag. Mercedes lär fortsätta med sina försök att bemästra problemet med porpoising för att kunna köra bilen tillräckligt lågt, och kommer formodligen jämföra data från aeromappar och från banan angående sidepod design och dess påverkan på porpoising, de har ju två olika sidepods design att välja mellan, den från Barcelona tester i februari och size zero lösningen som dök upp senare i första racen. Alfa Romeo har krigat med Mercedes om titeln best of the rest, och har med sig ett stort uppdateringspaket till Barcelona som i första hand är avsedd för att förbättra bilens prestanda genom snabba kurvor. Mercedes har använt mycket pengar till uppdateringar under de inledande racen samtidigt som AR har sparat sina fram till nu,  AR har haft mer vindtunnel timmar till sitt förfogande än Mercedes för att ta fram nya aero uppdateringar, det blir intressant att se huruvida Bottas kan ge en knäpp på näsan på sin gamla arbetsgivare även i Barcelona.  
 
På bilden här ovan finns information om det mesta, man kör med mycket vinge, belastningen av däcken är hög genom kurvpartier och gummiblandnigarna hårdare än under de inledande racen och så vidare. Väderprognoser siar om värme, kastvindar och torrt väder , banan som sådan används mycket och ställer inte till några problem utanför racelinjen på samma sätt som till exempel senast i Miami, dock är det svårt att ta sig förbi på Circuit De Catalunya som sagt var, och det även med årets bilar.
 
Det om Barcelona, jag har roat mig genom att ta del av  förarbetyg hos diverse "experter" efter senaste racet, där ibland en herre hos Planet F1 vid namn Jon Wilde. Han är ju en britt så betygsättningen är därefter angående hans landsmän, det vill säga skrattretande höga betyg för britter jämfört med andra. Nu är ju Planet F1 en riktig kalkonsajt i klass med kvällstidningar, men lite mer verklighetsförankrad betygsättning trodde man sig ändå hitta hos en "F1 expert" som herr Wilde. Så, nyfiken som jag är så kikade jag lite närmare vad herr  Wildes expertis bygger på. Det visade sig att herr Wilde är en välutbildad journalist, han har betyg från Stretford Grammar, det vill säga från grundskolan, punkt. Herr Wilde själv presenterar sig som "Experienced writer, skilled in sport writing, poker, online gaming, gaming and editing". Hans meriter består av att ha jobbat för Caledonian publishing limited, Betfred, PA sport  och Catena media som pysslar med digital marknadsföring av Igaming och Casino, det vill säga, det är något i stil med Betsson över herr Wildes expertis som gör honom till en "F1 expert" som delar ut förarbetyg efter F1 race. Nu är ju inte herr Wilde ensam om bland brittiska "F1 experter" att ha den bakgrund som han har, det finns många liknande pajaser hos diverse brittiska sajter inklusive den "ansedda Autosport", det sorliga i sammanhanget är att F1 fansen köper deras "expertis" och bildar sin uppfattning om förarnas prestationsnivå baserat på vad de läser hos dessa individer. Så, visst är det kul med många F1 relaterade sajter, men man bör ta med en stor nypa salt vad de  skriver, de allra flesta av de har ingen aning om vad F1 handlar om.
 
Dagens grid girls rockar lika fett som en rockstar, rockar bäst den som rockar sist, dock inte herr Wilde hos Planet F1.
 
Amen,..må alla brittiska "F1 experter" vara med er.     
 
         
 
 
       
 
      

MAXIMUM ATTACK

 
 
 
Maximum attack av Max på varv 9  i Miami knäckte Leclerc, holländaren tog ledningen och seglade iväg från monegasken till sin tjugotredje GP seger, nu skiljer det bara 19 poäng mellan de två i förarmästerskapet. Verstappen tog sig förbi Sainz direkt efter starten, skuggade sedan Leclerc fram till varv nio, och passerade monegasken med en perfekt avvägt omkörning på det otroligt hala underlaget, utanför racelinjen var greppnivån från det nya asfalten lika med noll. Leclerc fick en chans till att försöka  återta ledningen i samband med en omstart efter en säkerhetsbil period på varv 47, men Verstappen höll undan och vann racet välförtjänt, Leclerc måste hitta en växel till att slå Verstappen i race, pole i all ära men det är raceresultatet som räknas när poängen delas ut.  Sainz tog den sista podium platsen före Perez i hjälpryttare kategorin, en viktig podium för Sainz efter ett antal avåkningar under årets inledande racehelger. Russel, som startade racet med hårda däck blev femma i mål, han stannade ute länge med sina hårda däck, och hade turen på sin sida när SC kom ut på varv 41 efter det att Gasly och Norris körde ihop och britten hamnade i muren, Russel fick en "gratis" depåstopp och tackade och tog emot. Hamilton som startade racet med medium bytte till hårda redan på varv 22, och blev sedan passerat av Russel i slutet av racet som hade färska medium mot Hamiltons slitna hårda, en passering som utlöste en strid ström av gnällande från Hamiltons sida. Det lär inte dröja länge innan Wolff får problem med att hålla sina förare på mattan, Lewis är inte den som tar lätt på stallbeslut som enligt honom själv missgynnar honom, smekmånaden för den dynamiska förarduon är över hos Mercedes med allt vad det innebär, det blir intressant att följa hur Hamilton kommer att agera framöver angående "peckin´order" hos Mercedes. Bottas höll länge en femte plats i racet, men gjorde ett litet misstag i slutet av racet med sina slitna däck när han satte ett hjul utanför racelinjen i bromszonen, och halkade in i muren men kunde fortsätta racet, dock smet Russel och Hamilton förbi, och Valtteri fick nöja sig med en sjunde plats i mål. Ocon som startade racet från sista plats stannade ute med sina hårda däck fram till varv 41, kom sedan in i samband med SC perioden och bytte till mjuka, en taktisk fullträff som belönades med en åttonde plats i mål. Alonso korsade mållinjen som nia, men fick i efterhand ett 5 sekunders tidstilllägg och halkade därmed utanför poängen, spanjoren fick redan under racet ett 5 sekunders starff när han körde på Gasly, årets säsong har inte börjat bra för Alonso. I och med Alonsos straff togs nionde platsen istället hand om av Albon, den sista poängen gick till Stroll. 
 
McLaren duon hade inte lyckan med sig i Miami, Ricciardo blev utan poäng och Norris hamnade i muren när han körde ihop med Gasly, Tsunoda hittade ingen fart alls i racet och Latifi hängde inte alls med i Albons tempo. Schumacher hade chansen till poängplats  men klantade till det och körde ihop med Vettel som även han hade läge för en poängplats, Schumachers dumma misstag börjar bli kostsamma för HAAS, den pojken har inte det som krävs för att bli framgångsrik i F1. Magnussen hittade ingen fart alls i Miami, Gasly som först blev påkörd av Alonso och sedan av Norris tvingades bryta racet liksom Norris själv, Zhou kallades in till depån redan i början av racet och blev stånde i garaget.
 
Så, vad hade Miami att komma med ur race synpunkt? Inte värst mycket enligt min mening, om en bana har så låg greppnivå utanför racelinjen som Miami har, så blir racet en parodi av Bambi på halt is. Det är rätt så meningslöst med banor där man kan bara utnyttja en tredjedel av banbredden utan att halka in i muren, det finns ett antal riktiga banor i USA om man nu måste köra där för att göra LM och Netflix lyckliga, såna här låtsas banor hör inte hemma i F1.
 
 
 
Dagens grid girls gillade värmen i Miami men inte racet, vill man leka Bambi på halt is finns det ishallar även i Miami.
 
Amen,.må ishalkan stanna i ishallen.    
 
     
 
       

JACK-IN-THE-BOX

 
 
Ferrari 1-2 i Miami är ingen Jack-In-The-Box överraskning, Verstappen gjorde vad han kunde, men åter igen överkörde Max i sin jakt på pole, årets RBR kräver mjukare handleder och lättare gasfot för att leverera polevarv. I och med att man kör med så lite vinge i Miami, så hade de flesta inga större problem med porpoising bortsett från Russel, vars bil skuttade som en fälthare även genom kurvpartier, Boy George fick se sig slagen av Hamilton och klarade inte av att ta sig till kval tre. Ferrari och RBR duon var i en klass för sig under kvalet, best of the rest blev Bottas som därmed kvalade ut både sin före detta teamkompis och sin ersättare hos Mercedes. Gasly kvalade ut Tsunoda, Norris gjorde det samma med Ricciardo, Stroll slog Vettel, Schumacher tog sig till kval två och slog stallkompisen Magnussen, och Albon var snabbare än Latifi med en liten marginal. Alonso saknade farten att ta sig till kval tre, och Ocon missade kvalet helt,ingen lyckad dag för Alpine med andra ord. 
 
Några av förarna tycks ha tappat gnistan, Vettel går omkring och fjantar sig och Ricciardo hänger inte alls med när Norris nitar plattan i mattan, 2022 blir nog den sista F 1 säsongen för Vettel och Ricciardo, att kvittera ut över 100 miljoner per år utan att leverera bra resultat håller inte. Hamilton har nog gnistan kvar ännu så länge, men motivationen lär ta stryk om han tvingas harva runt racehelg efter racehelg i en icke konkurrenskraftig bil, just nu är chansen att kamma hem en åttonde VM titel så gott som obefintlig. 
 
Bottas har fått en nytändning hos AR, gnistan tycks bli starkare för varje racehelg, i en RBR eller Ferrari skulle han kvala ut både Verstappen och Leclerc, synd att han aldrig fick en ärlig chans hos Mercedes att visa vad han kan. Valtteri har fått mycket skit i brittisk media, nu har dessa "experter" och deras svans tystnat när han kvalar ut Hamilton och sin ersättare Russel. Men det klart, de kan ju alltid påpeka att F1 är en materialsport och att det är därför som Hamilton och Russel får stryk av Bottas, men o andra sidan, säger man det så erkänner man att den dynamiska Mercedes duon inte är så märkvärdiga som förare.
 
Hamilton älskar bling bling i en sann The Pimp anda, jag kommer att tänka på en Zappa låt, Willie The Pimp, "i´m a little pimp with my hair gassed back, pair of khaki pants with my shoes shined black", gillar man inte Zappa så finns ju The Pimp av Fatboy Slim och lite annat, Lewis får väl själv ta hand om Liberty Media och FIA som vill förbjuda hans bling bling, pop the pimp and ditch the bitch.
 
Vettel i sin tur börjar bli lite senil och tar på sig overollen före kalsingar, bra reklam för PUMA, det sägs att ett gott skratt förlänger livet, men jag är tveksam om Vettels agerande förlänger hans racingliv även om spektaklet kallas för F1 cirkus.  Liberty Media och FIA går all in med cirkuskonceptet Netflix, dock har den sistnämnda tappat 73% av sitt börsvärde på kort tid. Ingenting varar evigt inklusive jänkarnas nyhittade "F1 intresse",som byggs på att jänkarkändisar dyker upp under racehelgen, jänkare kommer inte för att se Hamilton eller Verstappen utan för att se Michael Jordan, LaBron James, Serena Williams och Michelle Obama, jänkare kommer för att ta del av en "happening", inte för att ta del av en F1 helg. En marina utan vatten och en sandstrand utan sand är ett typisk "only in America" spektakel, europeisk F1 har en lång tradition, den amerikanska F1 har en "här idag, borta imorgon"  pengakaraktär. Miami är en amerikansk Sotji, dollar istället för rubel, Biden istället för Putin, F1 tradition på lång sikt sitter i racingen, inte i pengarna. Det blir intressant att se hur Liberty Media hanterar Aramco framöver, Saudiarabien är en av få länder i världen som vägrar att  döma ut Rysslands agerande mot Ukraina, det är lite pinsamt för LM som ett amerikansk företag att ha en partner som fjäskar för Putin.
 
Dagens grid girl fjäskar inte för någon, det gör inte jag heller, ser jag en skithög så kallar jag den för skithög.
 
Amen,.må en marina utan vatten och en sandstrand utan sand vara med er,.Disneyland nästa.