WINGMAN WARS

 
 
 
 
Monacos GP rullade efter manuset, rullande start på en blöt bana med regndäck, sedan en lång väntan tills banan började torka upp, frågan var om man skulle välja interns eller slicks, Ferrari duon var i täten före RBR dito. Ferrari valde först av toppbilarna, och som vanligt, valde fel och skruvade dit interns. Två varv senare kom de in igen för att ta slicks, RBR gick direkt från regndäck till slicks, Perez passerade Ferrari duon under sitt depåstopp, Sainz passerade Leclerc liksom Verstappen, och dagen var förstört för Leclerc tack vare Ferraris strategi miss. Sedan följde ett antal varv av Monaco följa John tristess tills det var dags för Schumacher Jr show...
 
...scheisse, vem har byggt en mur mitt på banan...
 
...no power, no power...
 
...hjälp, jag blir omkörd av mig själv, röven passerar hjärnan...VSC , SC och rödflagg.
 
Omstart med 32 varv kvar, mera följa John, det spelar ingen roll om man ligger 0,1 sekunder eller 10,0 sekunder efter i Monaco, man kommer inte förbi hur sakta den framförvarande än kör, med andra ord, ett typisk Monace race där allt avgjordes av depåstrategin .  Dock är det lite kul att samma duo som klantade till det i kval blev etta-tvåa i racet, Perez vann wingman wars före Sainz, Verstappen ökade sin ledning till 9 poäng före Leclerc, Russel slog Hamilton igen, Norris gjorde det samma med Ricciardo, Alonso besegrade Ocon som fick ett 5 sekunders straff och hamnade utanför topp tio, Bottas knep två nya pinnar, den sista poängen hamnade hos Vettel.  
 
Så, Ferrari klantade till det igen, RBR tackade och tog emot, hobbyförarna Latifi och Stroll lyckades köra in i muren bakom SC, Schumi Jr visade åter igen att han inte hör hemma i F1, man får lite Maldonado vibbar av hans klanterier, Ricciardo samlade pensionslantar och så vidare, som sagt var i det föregående inlägget, ett antal förare kommer försvinna från F1,.inte en dag för tidigt. 
 
Dagens grid girls hade kul med Schumi Jr show, jag för min del undrar hur mycket hans klanterier har hittills kostat för HAAS, en del förare är dyra i drift.
 
Amen,..må Schumi Jr show vara med er.     
 
          
 PS. 
 
...OS och VM guld i hockey under ett och samma år, 2022, inte illa. DS. 
 
PS 2
 
Efter några års slit fick Marcus "Mackan" Ericsson sin belöning i Indycar när han igår vann Indy 500, huruvida han gillade fira det med några klunkar mjölk låter jag vara osagt. DS.
        
         
 
 
        
       
 
        
 
     
 
       

MONTE LECLERC

 
 
 
 
Föga förvånande blev det Leclerc som knep pole i Monaco, kvalspecialisten visade åter igen varför han kallas för en kvalspecialist, sitt sista försök i kval tre fick han avbryta när Perez klantade till det i kurvan in i tunneln, och hamnade i muren. Nu lär inte Perez vara alltför olycklig för det eftersom han kvalade ut Verstappen, dock är det en Ferrari dubbel i första ledet, Sainz slog Perez med några hundradelar. Verstappen är knappast nöjd med dagens kval, en fjärde ruta i Monaco är inte idealisk inför morgondagens race, men till imorgon förväntas lägre temperaturer och lätt regn under racet, något som kan öppna upp för strategiska tolkningar som kan förändra hela bilden i racet.  Norris tog titeln best of the rest i kvalet före Russel som åter igen kvalade ut Hamilton, dock blev avståndet fram till Leclerc hela 0,7 sekunder för Russels del. Gamla räven Alonso glimtade till med en sjunde tid före två andra veteraner i form av Hamilton och Vettel, den sista platsen i kval tre hamnade hos Ocon.
 
Tsunoda startar från ruta elva och har Bottas bredevid sig i ruta tolv, och Magnussen, som förlorade kampen om titeln bästa nordbo med några tusendels marginal får nöja sig med ruta tretton. Ricciardo som ännu en gång fick se sig slagen av Norris startar racet från fjortonde rutan, och Schumacher, som i sin tur fick stryk av Magnussen med nästan en halvsekund från ruta femton. Albon blev bäst hos Williams med sin sextonde startruta, Gasly, som tycks ha tappat greppet helt blev bara sjuttonde man i kvalet, Stroll artonde, det sista ledet delas av Latifi och Zhou.
 
Så, vilka slutsatser kan man dra av kvalet om några alls? Tja, två Ferrari och två RBR där framme är ingen större överraskning, vem som tar titeln best of the rest under kval-race varierar från bana till bana, den här gången blev det Norris och McLaren. Russel tycks ha lite lättare att hitta lite extra fart från årets Mercedes än Hamilton som behöver en perfekt balanserad bil att glänsa, dock ligger Mercedes fortfarande ljusår från den dynamiska duon Ferrari-RBR. Alonso glimtar till ibland liksom Vettel, men jag undrar om någon ur den dynamiska trion Hamilton-Alonso-Vettel finns med i startgridden nästa år, de är knappast roade av att köra om några futtiga poäng. Bottas lär inte vara nöjd med sitt kvalresultat, han missade hela första fria träningen där man söker efter de rätta inställningar, och hittade aldrig farten att ta sig till kval tre, det är för mycket teknisk strul hos AR varje helg, i F1 har man inte råd med att jämt missa delar av den fria träningen.  Ricciardo är bara en skugga av sitt gamla jag  och lär försvinna från F1 efter årets säsong tillsammans med några andra veteraner, och Gasly är för nuvarande helt vilse eller har helt tappat lusten att fortsätta hos AT osv, det kan bli ett antal av årets förare som inte kommer att vara med nästa år, 5-6 stycken är ingen omöjlighet. 
 
Perez och Sainz ställde sig på tvären innan tunneln, och satte stopp för sina konkurrenter att förbättra sina tider i kval tre, Schumacher gjorde sånt med flit, det är viktigt att lyckas i kvalet i Monaco.
 
Dagens grid girl dansar regndansen för att vi ska slippa ett följa John race i morgon.
 
Amen,..må vädrets makter vara med er.     
 
     
 
    
 

MONACO TRAFFIC JAM

 
Monaco är som att flyga en helikopter i vardagsrummet enlig vissa, med årets bilar är det enligt min mening som att manövrera en pråm i badkaret, årets bilar är brutalt överviktiga bjässar med hjulbas som lastbilar med matchande vändradie, att trixa dem runt Monacos gator lär bli en uppgift värdig en sopbilschaufför av världsklass med vana från trånga passage. Nu finns ju vissa saker man kan göra för att underlätta för chaufförerna, man byter styrväxel, trixar lite med framvagngeometrin och så vidare, men bilarna med den längsta hjulbasen får det svårt i Monaco eftersom man inte längre kan sätta inre bakhjulet högt på kerbsen, och gasa för att få bilen att svänga, ground effect innebär vissa begränsningar, och då speciellt med 18 tummare med lågprofil däck. Om det finns någon bana där kvalet betyder allt och lite till,  så är det Monaco, några kommer satsa  på en kval set up på bekostnad av varvtid i racet, man offrar racepace för kval dito, något som kan gynna kvalspecialisterna även om de inte sitter i toppmaterial. Eftersom det är så svårt att ta sig förbi i Monaco, så blir tajmingen av det enda depåstoppet extra avgörande för jakten på podiums och poäng, man kan både vinna och förlora racet på depån. 
 
Till Monaco har Pirelli tagit de allra mjukaste gummiblandningar, man kvalar givetvis med C5, men startar man racet från första ledet, så kan det hända att man väljer medium eller rent av hård till första stinten även om man då riskerar att tappa placeringar i starten. Nu är ju start-målrakan i Monaco kortare än kort, och rusningen fram till första kurvan i form av Sainte Devote bjuder inte alltför många chanser för ett övertagande, men några kommer chansa på det efterföljande banavsnittet fram till Casino kurvan, något som kan innebära en närkontakt av tredje graden med armcoräcken. Nästa chans får man vid inbromsning till chikanen efter tunneln eller i slutet av start-målrakan om man får en riktig bra utgång ur sista kurvan innan start-målrakan, men i vanliga fall brukar Monaco vara en följa John upplevelse där kvalet är den avgörande faktorn i kampen på podiums.  Monaco är lika med max downforce och max traction, däckslitaget är minimal liksom greppnivån från asfalten innan man får ner lite gummi på den. Väderprognoser just nu siar om sol och 26-27 grader fredag-lördag, och regn och 22 grader till söndag, något som inte nämnvärt påverkar set up arbetet eftersom man alltid kör med max downforce i Monaco, dock ökar risken för närkontakt med armcoräcken på en blöt bana, så det gäller att ha is i  magen om det blir ett regnrace i år.
 
Dagens grid girls ser framemot ett regnrace, huruvida chaufförer gör det återstår att se.
 
Amen,..må följa John vara med er.