SHANGHAI SHAKEDOWN

 
Då var det dags för årets första sprinthelg, ingen favorit i repris för min del, men jag antar att man får stå ut med spektaklet, dock behöver man inte gilla det. Banan har asfalteras om under förra sommaren, så data som samlades 2024 är inte relevant, men det spelar ingen större roll eftersom Pirelli har justerat sina gummiblandningar så årets melodi är börja om från början, något som rimmar illa med sprinthelgen, stallen får bara en timme för sig att samla ny data och hitta rätt set up. Banan som sådan är en orytmisk skapelse, en flygraka som är över en kilometer lång, några lite kortare rakor och ett antal långsamma kurvor där man smyger runt mellan 73-85 km/h, med andra ord , en sällsynt trist skapelse som inte borde finnas med i racekalendern. Offrar man toppfart för att ha en bra bil genom alla långsamma kurvor blir man lätt byte i slutet av flygrakan, dock ska man inte lämna inbromsningen till alltför sent när man försöker bromsa sig förbi i slutet av flygrakan, det är lätt att missa bromspunkten när man kastar ut bilen ur slipstreamingen. Långsamma kurvor med blinda ingångar där man inte ser apex kan vara ävetyrliga när man ägnar sig åt att balansera bilen med gas och broms, saknar man även traction så lever man farligt vid varje utgång, och då speciellt ut ur den sista långsamma kurvan innan flygrakan, en dålig utgång är lika med att man blir passerat redan halvvägs in på flygrakan. Om man inte hittar rätt med set up under den enda fria träningen, kan man använda sprintracet som den andra fria träningen för att testa set up för huvudracet, det är inte många poäng som delas ut i sprintracet så det kan man offra för huvudracet. Till Shanghai har FIA skärpt  kravet  för hur mycket flex får förekomma i bakvingens övre element, från 2 mm till 0,5 mm, allt detta på grund av hur det övre elementet i bakvingen böjdes hos vissa stall i racet i Australien, i första hand hos McLaren, att vingen klarade testet stillastående saknar betydelse, videobilder visade tydligt hur McLaren fifflade med bakvingen. 
 
Så, vilka kommer hålla sig framme i Shanghai? McLaren förstås, men även Ferrari borde fungera bra i Shanghai med tanke på att de har nästan alltid haft en bra bil genom långsamma kurvor. RBR har bara delvis lyckats med att bli av med all understyrning i mitten av kurvor, Verstappen kan leva med det, Lawson inte, i Shanghai ser det ut att bli en racehelg utan regn, temperaturer mellan 23-26 grader, sol på fredag-lördag, molnigt men uppehåll på söndag, så Verstappen kan inte räkna med att få  extra hjälp av vädrets makter. Mercedes får problem med överhettande däck när de försöker hänga med de snabbaste bilarna, tredjeplatsen i Australien var en present från Ferrari och Piastri när de klantade till det, i Kina lär det inte bli någon podium för deras del. 
 
C3 lär bli däcket de flesta startar racet med, sedan går man över till C2, glappet mellan C3 och C2 är mindre i år så övergången blir mjukare, man har inte haft många race på banan efter omasfaltering, så greppnivån lär förbättras en hel del under racehelgen när mer gummi läggs på banan. Det är relativt höga belastningar på däcken och bromsarna får jobba hårt på sina ställen, en välbalanserad bil som inte understyr alltför brutalt och är bra ut ur kurvor är bra ha liksom en rejäl dos av traction. Hamilton har vunnit här hela sex gånger, huruvida han kan göra det igen beror på hans och stallets förmåga att samarbeta och undvika taktiska misstag, det finns en hel del prestanda i årets bil, nu gäller det bara att låsa upp det. Årets premiärrace blev delvis ett lotteri på grund av yttre omständigheter, i Kina lär vi inte se Hulkenberg bland poängplockarna, men däremot blir det intressant att se huruvida Williams har något annat att komma med än hög toppfart när man tar sig an alla långsamma kurvor i Shanghai.  Att vara snabb rakt fram är relativt även det, F ettorna kommer upp en bra bit över 300 knyck i slutet av flygrakan, tåget till Shanghais flygplats kan nå 431 km/h när det svärar fram och passageraren eller lokföraren behöver inte använda hjälm, ibland går det fortare utanför banan än på banan. 
 
 
 Dagens grid girls är inga Kina vänner, inte jag heller, det finns redan för många illaluktande totalitära armhålor på våran jord.
 
Amen,..må armhålan lukta blommor och bin.   
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: Genc

Och sen så bevisar Jack Doohan ännu en gång vilken lose han är på banan glöm inte honom också ;)

skriven
#2: daniel

har inte riktigt följt med på nykomlingarna, men han lawson ser ut att bli en ny perez?

skriven

Kommentera inlägget här :