![](https://cdn3.cdnme.se/4534315/9-3/skarmbild_1-2-2025_7048_wwwgrandprix247com_679deeefe087c34212e42b78.jpg)
Så, nu är bollen,.ursäkta bilen i rullning, Hamilton, Leclerc, Giovinazzi och Beganovic testade med en gammal bil i Barcelona där den förstnämnda enligt en gammal tradition satte bilen i muren ut ur sista kurvan. Lewis har en vana att sätta bilen i muren under första tester, han gjorde samma sak i en McLaren och i en Mercedes, en gammal hund lär sig inte nya konster utan upprepar de gamla. Nu vet man inte med vilka inställningar Hamilton körde med, men inför ett nytt koncept brukar man köra bilen med set up som simulerar graden av downforce och mekanisk grepp i det kommande konceptet, i det här fallet 2026 som innebär en reducering av downforce för att minska drag. Det finns ingen information om varvtider för någon av de fyra förarna, inte ens bilder, jag antar att Beganovic fick köra ett antal varv men det finns inga bilder tillgängliga som bevis på det. I svensk media spekuleras det om huruvida Beganovic kommer få chansen att köra några fredagsträningar, och om en möjlig chans att agera reservförare under 2025. Jag tror att han i första hand får nöja sig med att jobba i simulatorn med utveckling, set up och uppdateringar, reservförare sitsen är nog avsatt för Bearman eller Giovinazzi, i Sverige skulle man gärna vilja se Beganovic som ordinarie förare hos Ferrari, men Bearman ligger först i kön.
Nu är det ju inte omöjligt för Beganovic att någon gång framöver kriga om en racesits, det beror på hur han presterar i F2 och framför allt hur Bearman presterar i F1 hos HAAS, Beganovic gjorde bra ifrån sig i sina första race i en F2 bil ifjol, vill man ha en racesits hos Ferrari måste man vara med och kriga om titeln i F2. Att göra det förutsätter att man sitter i rätt bil, F2 är en enhetsklass där vinnaren blir den som har de bästa ingenjörerna i sitt stall, att till exempel köra för Prema är ingen garanti för framgångar som Bearman och Antonelli fick erfara när Premas manskap var helt vilse med inställningar. Hur en förare klarar av att hantera steget från F4-F3 till F2 beror också delvis på om man är en "aeroförare" eller en "motorförare", en F2 bil har mer knuff, något som gynnar en "motorförare", en "aeroförare" får inte ut samma nytta av mer effekt,en tung högerfot slår känsliga handleder.
Den andra "svenska" F1 junioren Lindblad är i farten i NZ i F Regional för att samla ihop nödvändiga superlicens poäng, grabben säger sig vara stolt över att "vara svensk" enligt Hänt I Veckan Andersson hos AB, och målet tycks vara att ta en F1 sits redan 2026. Jag tycker att grabben borde ta det lite lungt och försöka fixa först i allafall en titel värda namnet i matarserier, en F Regional titel i NZ är inte mycket att skriva hem om, klarar han av att kriga om titeln i F2 så kan han börja prata om en F1 sits. Andersson har gjort gällande att Marko har väldigt höga tankar om Linblads prestationsnivå och pratar gärna om det, kan vara så, men Andersson missar helt det att Marko säger samma sak om alla RBR juniorer beroende på vilka journalister han pratar med, sponsorslantar som ungdomar släpar med sig tackar man inte nej till.
Det finns exempel på förare som har haft det kämpigt i F4 och F3 för att sedan blomma ut i F2 och F1, och även åt andra hållet, duktiga i F4 och F3, helt vilse i F2 och F1, Verstappen vann inte F3 titeln men har nu fyra titlar i F1. Hamilton var inte speciellt framgångsrik han heller under sitt första år i F3, han vann bara ett race hos Manor, året därpå vann han femton av tjugo F3 race hos ASM som numera heter ART, ett stall där en av grundarna hette Vasseur som fortfarande är delägare i stallet, det gäller att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, ingen blir mästare i en dålig bil. Ferrari junioren Taponen ska köra F3 hos ART, gör han bra ifrån sig så är det ett stort plus inför Ferrari chefen Vasseurs kritiska ögon, Ferrari brukar ha mer tålamod med sina juniorer än till exempel RBR, man får en andra chans även om man inte direkt presterar på topp. Dock bör man numera inte stanna mer än ett år per klass, Schumi Jr tog sina titlar under sitt andra år, i F1 gick det sedan inget vidare, i F1 brukar man bara få en chans, presterar man inte så åker man ut,.om man nu inte ha så mycket pengar med sig att stallet använder föraren i fråga som en plånbok.
Just Schumi Jr hade inte tillräckligt med flis och fick sparken som reservförare hos Mercedes, det kan hända att även hans något tveksamma prestationsnivå som förare gjorde sitt, nu är det Bottas som ska sköta test-reservjobbet, och inte bara hos Mercedes utan även hos McLaren sägs det...
...en McLaren som testade 2026 års däck åt Pirelli i Paul Ricard med en "mula", alltså med en bil som simulerar downforce-traction nivån i en 2026 års bil, värdefull data som samtliga stall får tillgång till, inga fler hemliga, privata däcktester som det Mercedes drog nytta av några år sedan, insamlad data ska delas rättvist till alla.
Apropå 2026, desinformationskriget är redan igång, Aston Martin designer Newey säger att det är möjligt att den som bygger den bästa förbränningsmotorn till 2026 kommer att ha ett försprång under ett antal år i F1, och Honda chefen Watanabe som har ansvaret för motorbygget i fråga berättär i sin tur vilka problem de har haft med motorbygget. Jag tar bådas uttalanden med en stor nypa salt, att ta ut 475 hk ur samma slagvolym som man nu tar ut 800+ hk lär inte bli alltför svårt, motorer i all ära men jag tror att aero blir den avgörande punkten i 2026 års bilar, Newey och Watanabe lägger ut avgaser för att dölja aeropaketet.
Nu när racinglivet går på sparlåga ägnar man sig åt lite annat motorsport relaterad, och då och då stöter man på rätt så märkliga översättningar från engelska till svenska, som till exempel att "indipendent rear suspension" blir översatt till "oberoende bakdämpare", kan det vara frågan om skinkhalvor, typ, ingen träsmak där bak? Nå väl, både riktiga och påhittade missförstånd dyker upp i tekniska sammanhang lite då och då, som till exempel Ferraris påstådda "fuelgate", fusk med "bränsleflöde" för några år sedan, en grej som aldrig existerade men fick stor uppmärksamhet i media och bland F1 fansen.
För det första så det existerar inget "bränsleflöde" utan en bränslepuls, bränslepumpen leverar inget jämn flöde utan en puls med toppar och dalar som kan ligga något över eller något under det tillåtna 100kg per timme...
...det enda sättet för Ferrari att fuska skulle ha varit att separera toppar och dalar och skicka enbart "dalsignaler" till FIAs bränsleflöde mätare som gör 2200 mätningar per sekund, lätt som plätt eller hur? Nej, media påhitt är just bara media påhitt av okunniga mediamurvlar som jagar billiga klickbete poäng med rubriker på kvällstidning nivå, mer än så är det inte.
Det om bilar, banor, förare och teknik, jävla pajasen på bilden här ovan som ska föreställa FIAs högsta beslutfattare tycks ha tappat det lilla han hade kvar av sin förmodade hjärnverksamhet, nu i jävlar helvete ska förarna sluta svära annars blir det dryga böter. Varför inte ta det hela vägen och hänga eller halshugga några förare när F1 cirkusen landar i rövhålet Saudiarabien, hur i helvete kan FIA ha den här kamelknullaren som högsta chef inom sin organisation, vilket jävla hyckleri med den här satans pajasen i spetsen, snacka om att bli rövknullad av Saudi slantar, fy fan, ta din förgiftade äpple och kör in det där bak jävla hycklare.
Dagens grid girls vill inte se kamelknullaren, inte heller jag, bort med idioten.
Amen,.må FIA pajasen ruttna i helvetet.
Tack från en nyhetshungrande bli lite mätt , må den falska kamelknullaren brinna i helvetet .
Ha det Brandon