THE BULL HOUR

 
 
The Wolf Hour, vargtimmen, inträffar mellan klockan 3 och 5 på morgonen, The Bull Hour, tjurtimmen, inträffade mellan klockan 3 och 5 på eftermiddagen på Red Bull Ring där Verstappen körde ifrån Hamilton till en solklar seger på RBRs hemmaplan. Så, Max är den bästa föraren och Lewis en överbetald föredetting? Nja, inte riktigt, utan Max rattar just nu den snabbaste bilen i F1 som kör ifrån Mercedes både genom kurvpartier och på rakor, konstigare än så är det inte, F1 är en materialsport.
 
Verstappen tog starten, Hamilton behöll sin andraplats, bakom de två krigade Norris och Perez om tredjeplatsen, Norris vann den fajten men fick senare släppa förbi både Perez och Bottas. Bakom de fem blev det kalabalik redan i kurva tre på första varvet, det hela började redan i kurva två när Gasly, Leclerc och Alonso kom in i kurva två på jämsides, Alonso backade, Gasly och Leclerc kom in i kurva tre bredvid varandra, Leclercs framvinge skar sönder Gaslys bakdäck och fransosens race var över. Leclerc i sin tur tvingades in i depån för att byta framvinge, kom ut igen bland de sista och gjorde sedan en stark uppkörning till en sjunde plats i mål.  Bland toppbilarna hände det inte mycket under racet efter det att både Perez och Bottas hade tagit  sig förbi Norris. Perez kom in först, gjorde ett långsamt depåstopp, Bottas dök in varvet efter och kom ut igen före Perez, båda två med hårda däck. Verstappen och Hamilton gjorde sina stopp direkt efter, och kom ut igen i samma ordning, även de med hårda däck. Sedan hände det inte mycket mer i toppen, visserligen chansade RBR genom att ta in Perez igen, och skickade ut honom med medium i hopp om att jaga ikapp och ta sig förbi Bottas, mexikanen kom nära i slutet men Bottas höll undan, Mercedes i sin tur tog in Hamilton några varv från mål, och skickade ut honom igen med mjuka däck för att ta extrapoängen för det snabbaste varvet.
 
Bakom de fyra i topp gjorde Norris ett starkt race, han var klok nog att inte försöka köra mot RBR och Mercedes, utan höll sig i skinnet och tog en fin femteplats i mål. En annan som gjorde ett starkt race var Sainz, som efter sitt mindre lyckade kval korsade mållinjen på en sjätte plats, och sjuan Leclerc lyfte sig ordentligt i racet efter klanteriet på första varvet, monegasken är fortfarande lite väl het om gröten mellan varven, han blandar och ger, ömsom vin, ömsom vatten.  Stroll blev åtta i mål före Alonso, som tar ut allt och lite till ur Alpine, den sista poängen gick till Tsunoda som verkligen behövde en poängplats efter några minder lyckade insatser.
 
Kimi gjorde ett bra race men blev utan poäng, hans omkörning på Vettel i slutet av racet var en riktig godbit, och Vettel själv fick se sig slagen av stallkompisen Stroll, och slutade på en tolfte plats i mål. Ricciardo gjorde ett dåligt kval och fortsatte på samma nivå i racet, en trettonde plats i mål är klart underkänt, och Ocon,  som började årets säsong bra har tappat mot Alonso som har börjat hitta rätt hos Alpine, en fjortonde plats i mål gör ingen glad hos Alpine. Giovinazzi som var snabbare än Kimi under kval fick åter igen stryk av Iceman i racet, Scumacher slog Mazepin, och Latifi blev köttbiten i en HAAS hamburgare.  Russel som fick bryta med PU problem låg på en åttonde plats i början av racet, något som i efterhand utlöste en "om om inte fanns" reaktion hos George, många ord om otur som hindrar honom från att ta en poängplats med Williams, den pojken har en tendens att glömma sina egna misstag och lägga all skuld på farbror otur. Gasly fick bryta på första varvet efter en kollision med Leclerc, vad fransosen tyckte om monegaskens omkörningsförsök låter jag vara osagt, men det var knappast några vackra ord, Charles tog också med sig en bit av Kimis framvinge när han passerade Iceman, Kimi reaktion var:"jävla idiot".
 
Det är roligt att lyssna på radiotrafiken, det tog bara 20 varv innan Verstappen och Hamilton började gnälla om däckslitage, senare gnällde den förstnämnda om brake by wire och den sistnämnda om ERS och blistering och så vidare, mycket bullshit för att försöka vilseleda konkurrenten. Nästa helg får de chansen igen, mer bullshit på Red Bull(shit) Ring, jag undrar hur det känns för Hamilton när bilen helt plötsligt inte räcker till att vinna med, när alla hästarna inte är hemma. För F1 sporten är det utan tvekan nyttigt med lite variation på podium platser, hur det kommer att bli nästa år återstår att se, vi får kanske se några helt andra stall fajtas om VM titlarna.
 
Dagens grid girls är relativt nöjda med dagens race även om det förväntade regnvädret aldrig dök upp, bättre lycka med det om en vecka på samma bana.
 
Amen,..må bullshit vara med er.    
 
    
 
    

DEVIL IS IN THE DETAILS

 
 
Djävulen sitter i detaljerna är ett ordspråk som just nu säger det mesta om Mercedes situation, 2021 skulle vara året där Mercedes tar sin åttonde raka VM titel på förar och konstruktörsmästerskapet, men det har visat sig vara en betydligt tuffare utmaning än Merceds hade räknat med. Visst har Mercedes fortfarande den mest välbalanserade bilen, men det kompenserar  RBR med mer downforce, och med mer effektiv hybridsystem från Hondas japanska partner inom hybridtekniken, den österrikiska hybridspecialisten AVL som hjälper Mercedes måste skärpa sig i sina försök att åter igen ge tyskarna vad som krävs för att slå RBR. De olika stallen har optimerat sin set up lite olika sätt beroende på var på banan man vill vara som snabbast, den sista tredjedelen av banan inklusive den sista kurvan innan start-målrakan måste man sätta för att kunna bromsa förbi in i första kurvan, där det i sin tur gäller att ta lite höjd för en bättre utgång men samtidigt stänga för en kontring på insidan, att "göra bilen bred" är morgondagens melodi på Red Bull Ring.
 
Verstappen gjorde vad förväntades av honom och tog en pole före Bottas, bra gjort av Max, för Bottas del innebär en andraplats i kval en femte startruta imorgon, en tveksam present från australiensaren Masi efter Bottas snurrning på depån. Paragrafryttaren Masi är F ettans sprattelgubbe, som vänder kappan efter vinden så fort någon höjer rösten och gnäller. Masi är allt det som Charlie Whiting inte var, en skrivbordsnubbe utan sunt förnuft som aldrig tar egna initiativ, utan lägger sig platt till vänster och höger. En Aussie skulle väl säga att "Masi got kangaroos loose in the paddock", tre rutors nedflyttning och två prickar för en bagatellartad förseelse är löjeveckande, och speglar med  all tydlighet hans totala inkompetens som Whitings efterträdare.
 
Hamilton tog i lite för mycket, och hamnade utanför banan i sitt sista förtsök, tur för honom att Bottas fick sitt straff, tack vare det får Lewis starta från första ledet. Norris gjorde åter igen ett mycket starkt kval, och belönades med en fjärde startruta som förvandlas till en tredje till racet, och "tire whisperer" Perez visade åter igen med sin femte tid, att han inte riktigt hänger med de allra snabbaste under kvalet.  Gasly gjorde en Gasly, han brukar ligga sexa-sjua kval efter kval, den här gången blev han sexa, och Leclerc skärpte sig till slut efter tveksamma prestationer i kval ett-två och knep den sjunde rutan.  Tsunoda har haft en jobbig säsong, han vill för mycket och överkör gärna och ofta, idag höll han sig i skinnet och startar morgondagens race från ruta åtta. Alonso kvalade ut Ocon igen med sin nionde ruta, och Stroll gjorde det samma med Vettel och tog ruta tio. Russel blev elva slagen med knapp marginal, det tycks vara som så, att Williams har byggt en bil som är snabb i kval, har man turen på sin sida i ett race där många tvingas bryta så finns en liten chans att ta några poäng, men att klara av det måste Russel lära sig att ta hand om däcken och inte köra som om varje varv är ett kvalvarv.  Sainz hade inte riktigt farten med sig idag på en bana där det är små marginaler tidsmässigt, en tolfte ruta lär han inte vara nöjd med, och Ricciardo tycks fortfarande vara helt vilse hos McLaren, långt efter teamkompisen, jag personligen tycker att han har alltid varit överskattad av F1 fansen, med andra ord, en duktig förare men inte en toppförare, en trettonde ruta är inte mycket att skriva hem om.  Vettel hade ett mindre lyckad kval med en fjortonde tid, Giovinazzi kvalade ut Kimi och startar racet från femtonde rutan, Latifi var inte långt efter Russel i kval ett men fick nöja sig med ruta sexton, Ocons fart räckte bara till en sjuttonde ruta, Kimi hittade ingen fart alls och slutade på en artonde plats, och det sista startledet gick till HAAS duon Schumacher-Mazepin, där den förstnämnda var lite drygt en tiondel snabbare än den sistnämnda.
 
Bland tio i topp är det Verstappen, Hamilton och Bottas som startar racet med medium däck, något som Bottas kan ha nytta av om han kan stanna ute tillräckligt länge, han var ju riktig snabb med medium i kval två, men han får inte tappa några placeringar i starten mot de som startar racet med mjuka däck. Kampen om segern lär bli en affär mellan Verstappen och Hamilton, hur mycket nytta de kommer att ha av sina stallkompisar i det strategiska spelet återstår att se. Norris vill säkert vara med och leka, men en Mercedes kund får inte ta ut en Mercedes i racet, så han lär ha lite respekt för Hamilton i starten, för Perez del är det annorlunda, han vill nog mer än gärna ge Lewis en tryckare om han kan. 
 
 
Dagens grid girl vill gärna se att det dyker upp några regnskurar på Red Bull Ring imorgon, dock är inte chansen så stor att det blir så.
 
Amen,..må midsommar baksmällan vara med er.   
 
       
 
    

TAKE A BULL BY THE HORNS

 
Dags att ta tjuren i hornen, inte bara en gång, utan två, plattan i mattan-tvärnita repetition  från Red Bull Ring under två racehelger i rad, en motor-traction bana där det krävs regn och rusk för att skapa underhållande racing. Även om banan i första hand består av ett antal raksträckor, så tvingas man att köra med rätt så mycket vinge på grund av mittpartiets dubbelvänster, och några andra medelsnabba kurvor. Dock lyser snabba kurvor med sin frånvaro, så sidobelastningen av däcken blir inte så farlig, utan ligger på nivå med den laterala belastningen som i och för sig ligger en bit över medelvärdet.  Som sagt var så är Red Bull Ring i första hand en motor-traction bana, RBR tycks numera ha ganska gott om av båda sorten, plus en hälsosam portion av downforce, något som har orsakat en hel del huvudbry hos Mercedes. Först anklagade Wolff RBR att trixa med bakvingen, nu misstänker han att Honda har pysslat med otillåten utveckling av motorpaketet, ett påstående som  bestämt förnekas från RBRs håll. Jag för min del tror mig veta, att det är Mercedes själv som har skjutit sig i foten när de byggde om hela energiåtervinningspaketet till i år. Det är inte RBR som har hittat en antal nya återvinnings hästkrafter, utan det är Mercedes som har tappat några i samband med omdesignen  av hybrid biten, extraknuffet finns inte där när det behövs, varken uppsamlingen eller lagringen av extraenergi sker vid rätt tillfälle ute på banan, och därmed saknas den när man behöver den som mest. 
 
Om man studerar  på bankartan på bilden här ovan, så begriper man på en gång, att just Red Bull Ring är en bana där man verkligen behöver en väl fungerande hybrid system, saknas extrakraften blir man ett lätt byte i slutet av de snabba rakorna. Det blir intressant att se huruvida Mercedes hittar något annat än patetisk gnäll från Wolffs sida för att lösa problemet med kraften som försvann, att anklaga RBR och Honda för tveksamma utvecklingsmetoder gör inte Mercedes bilar snabbare. Så, på Red Bull Ring måste man ha traction ut ur kurvan och gott om kraft för att kunna hålla undan på den följande raksträckan, sista kurvan innan start-mål rakan måste sitta klockrent, annars blir man omkört på väg till första kurvan, sitter inte första kurvan i sin tur klockrent, blir man omkört på väg till andra kurvan osv. Att hitta en optimal set up är inte helt lätt på grund av banans orytmiska karaktär, man vill både äta kakan och ha den kvar, det vill säga, man vill inte köra med mycket vinge men måste göra det. Mycket vinge i sin tur är lika med mycket drag som kostar toppfart, kan man inte kompensera det med en stark PU inklusive väl fungerande hybrid del, så sitter man i skiten utan toalettpapper med bromspår i dem flamsäkra kalsingar när andra blåser förbi.
 
Wolff är mästare på att hitta alternativa ursäkter när Mercedes inte hänger med i RBRs tempo, om det inte är utmanaren som fuskar, så finns det något annat eller någon annan som ställer till det för Wolffs adoptivson Sir Lewis. Nu senast i Frankrike var det datorn som missade, maskinuslingen räknade fel och Sir Lewis halkade efter, eller eventuellt  var det Bottas som i vanlig ordning ställde till det för Sir Lewis. Valtteri hade nämligen fräckheten att låsa sina bromsar och "flatspottade" en framdäck, något som tvingade både honom och samtliga andra  toppförare att komma in för ett däcksbyte för tidigt, och därmed sänkte stackars  Bottas  Mercedes geniala racestrategi framräknat av den ovannämnda datorn som räknade fel,.eller hur var det nu egentligen? Skurken Bottas blev skitförbannad, och anklagade stallet för att de inte lyssnade på honom när han ville göra en tvåstoppare. Wolff som först anklagade både datorn och Bottas för att Sir Lewis inte vann racet berömde Bottas i samma andetag för hans utbrott,. det är rena rama F1 cirkusen hos Mercedes där Wolff agerar både cirkusdirektören och clownen, och skapar både ethos och pathos= förtroende och känslor, och enligt min mening framför allt förvirring med sina konstiga utlåtanden. Huruvida han har glömt att ta sina mediciner, eller har rökt på låter jag vara osagt, men "tänk efter före" skulle sitta fint innan den stora, stygga vargen öppnar munnen för att kommentera både det ena och det andra.
 
Vilka gummiblandningar man kör med under den första racehelgen på Red Bull Ring går att läsa på bilden här ovan, liksom lite annan information av värde, väderprognoser just nu siar om regn och rusk=underhållande racing...
 
...hittar man inte runt banan på grund av dåligt sikt, kan man alltid välja att köra med hjälp av GPS.
 
Det om Red Bull Ring och tokfarbror Wolff, vad har vi här då? En Volvo F1 bil model 2022 i den hemliga källaren under Torslanda fabriken? Den ser ut att vara något utöver det vanliga, en F1 bil som svävar och klarar sig därmed utan hjul, en "tillbaka till framtiden" vinnare som aldrig behöver komma in i depån för ett däcksbyte, utvecklad i samarbete av Bosse Bildoktor och Volvo Cars. Spännande värre, vilka ska de ha som sponsorer? Kan COOP vara något? Kanske vill  Systembolaget hoppa in, eller varför inte IKEA som kan det här med "gör det själv innan hjulen ramlar av" grejen. 
 
Nog om bilar, det har varit varmt, då ska man sitta ute på bryggan och dricka öl, gäller även för hundar, man ska aldrig tacka nej för en kall bärs.
 
Dagens grid girls hälsar till farbror Wolff, att under soliga förhållanden bör man hålla sig i skuggan för att undvika värmeslag som leder till förvirring och märkliga utlåtanden. 
 
Amen,.må solstollarna vara med er.