FRENCH CONNECTION

 
 
Paul Ricard och franska nerver nästa, en bana som har en hel del gemensamt med Barcelona, nämligen att den är en utmärkt testbana, men föga underhållande som race dito. Den är inte speciellt rytmisk, och innehåller några banavsnitt som mer eller mindre känns som efterkonstruktioner i ett försök att skapa dynamik utan att lyckas med det .  PR har varit lika med Mercedes dominans tack vare deras kraftfulla PU, och en välbalanserad bil, hur årets bil kommer att fungera genom banans få, relativt långsamma kurvor återstår att se, det är inte 90 graders svängar som har skapat problem för Mercedes i år, utan mer ordinarie typ av långsamma kurvor. Hamilton vann här både 2018 och 2019, och båda gångerna hade Mercedes sina bilar i första startled, men man ska inte räkna bort varken RBR eller Ferrari i år. Honda PU har skapligt med kräm i år, och Ferrari har hittat några av hästkrfterna som försvann ifjol, PR är mer motor än aero trots det, att banans kurvpartier tvingar stallen att använda mer vinge än de egentligen vill.
 
Efter två stadsbanor återvänder man till en "riktig" bana med flygrakor och en mix av långsamma/medelsnabba/snabba kurvor, downforce in i-genom och traction ut ur  kurvor är PRs melodi, greppnivån från asfalten är relativt hög, den laterala belastningen av däcken hög. Bromsslitaget är något över medel, på den här banan skulle man mer än gärna vilja använda en flexvinge, men FIA har sagt sitt och stallen får leva med det. Däcken Pirelli har valt till PR är ett steg hårdare än senast i Baku, hur Pirelli kommer att agera angående däcktrycket återstår att se, däckhaverierna på Baku kan ha varit ett resultat av för låg däcktryck. Väderprognoser siar om sol och mycket höga temperaturer under racehelgen, mellan 29-32 grader, och en liten risk för regn under söndagen, ett scenario som kommer att gynna vissa stall, och missgynna några andra angående greppnivå och slitage. 
 
Kampen om podiums lär i första hand bli en affär mellan Mercedes och RBR med Ferrari som en utmanare, McLaren kan i sin tur utmana Ferrari, Kimi var bra med här 2019 i sin AR som trivs i höga temperaturer osv, så även om kampen om podiums mellan Mercedes och RBR är rätt så given, så lever chansen för en underhållande kamp om poängplaceringar med en oviss utgång på mittfältet. Det blir intressant att se huruvida Mercedes har löst set up problemet som är ett resultat av det smala "fönstret" där däcken fungerar optimalt, men med tanke på de förväntade höga temperaturer borde det inte finnas några problem med att få upp däcktemperaturen. Senast i Baku påpekade Wolff att Bottas valde att köra med mer framvinge än vad hans ingenjörer rekommenderade, det vill säga, att det var Bottas fel att han inte hittade någon fart alls, det intressanta för min del var att när Hamilton kom in så skruvade man mer framvinge på hans bil, ändrade åt samma håll som Bottas hade valt. Bottas själv påpekade samma sak som jag gjorde tidigare, att det var dags att ge honom ett nytt chassie eftersom han trodde att set up problemet orsakades av skador i chassiet, huruvida Mercedes tänker uppfylla hans önskemål låter jag vara osagt, men hade Hamilton begärt att få ett nytt chassie så hade det dykt upp ett per omgående.
 
 
 
Det om PR, jag har varit i kontakt via skype med en polare bosatt på brittiska öarna, en svensk snubbe som har jobbat med motor/racing relaterad under hela sitt yrkesverksamma liv, däribland hos företag som är underleverantörer till F1 stallen, med andra ord, en snubbe som kan racing och motorer utan och innan, en snubbe som har vigt sitt liv för motorer och racing. Han följer även det som händer i Sverige angånde förartalanger och deras väg ut till den stora racingvärlden, och har rätt så bestämda åsikter både vad det gäller förare rent allmänt, och hur svensk media och diverse sajter hanterar rapporteringen av racing på internationell nivå. Jag själv brukar inte läsa speciellt ofta vad de svenska tyckare,  motorsportjournalister och diverse självutnämnda "experter" har att säga, mest på grund av tidsbrist, men den här snubben gör det och ger inte mycket för det som framkommer inom svensk media. Han beskriver ABs Anna Andersson som en totalt okunnig klipp och klistra kopieringsmaskin som får Janne Blomqvist att framstå som en seriös F1 expert utan att han är det, han skrattade åt någon "Stockholmshipster" med Kapten Klänning agenda i FB som värnar om de mjuka värderingar men begriper ingenting om F ettans verklighet, och hade inte heller mycket till övers för Bilsports "racingoraklet" Mattias Persson osv, med andra ord, ett rejält underbetyg för den svenska rapporteringen av motorsport. 
 
Jag blev lite nyfiken, och kikade in som hastigast hos några av de ovannämnda aktörer, slutsatsen blev att polaren kan vara på rätt spår. Andersson tycks ha spårat ur totalt, hennes klickbete "journalism" ligger på nivå med de allra värsta brittiska sajter där okunnighet parar sig med klickbete kåthet, med andra ord, hon sprider ren dynga. Blomqvist har anlitat en ex Autosport drönare som wingman för att möta konkurrensen från "racingoraklet" Persson, FB F1 var något nytt för mig, lite som om man skulle anställa Bosse Bildoktor som en chefsmekaniker hos Mercedes F1 stall med uppmaningen "mer potatismjöl på fläktremmen ger dig vingar",.häpnadsväckande är ordet, jag är stum av beundran.
 
 
När F1 hade ledigt passade Indycar på att köra en dubbel i Detroit där Marcus Ericsson tog  sin första seger i Indycar, för Rosenqvist gick det sämre, han satte bilen i muren i 160+ när gasen hängde sig, dock utan att dra på sig några allvarliga skador. I race nummer två blev Mackan nia, ett ok resultat det med, man får väl hoppas på att segern i Detroit inte är den sista för året för Mackan, han skulle må bra av att ta någon eller några till.  Det som är rätt så märkligt i Indycar är hur gulflaggsituationer påverkar raceresultaten, OWard vann det andra racet med en start från en sextonde ruta, det är vanligt att man chansar just på att gulflaggan dyker upp vid rätt tillfälle. Jag skulle nog kalla det att man vinner mer på tur än på grund av skicklighet, men spektaklet kan vara rätt så underhållande, och det är just det amerikansk racing handlar om, mer underhållning än racing. Liberty Media skulle mer än gärna vilja se en amerikanare i F1, men problemet är att det inte finns någon jänkare som håller måttet, Colton Herta har nämnts, men han hade sin chans i Europa att visa vad han kan och imponerade inte. Mexaren OWard fick av Red Bull chansen att visa upp sig i F2 och Super Formula, imponerade inte alls, jag för min del tycker att det inte finns några unga förare i Indycar som håller måttet, att ta in en jänkare bara för att det ska finnas en i F1 är rätt så meningslöst.
 
 
Dagens grid girl ser framemot hettan i Frankrike, och hoppas att det går hett till ute på banan.
 
Amen,..må sommarhettan vara med er.     
 
       
 
 
    
 
        
 
   
 
      
 
        
     
 
  

PUSH ANY BUTTON

 
 
 
 
 
Några ord om diverse knappar i en F1 ratt hos Mercedes, inklusive "magic button". För att börja med så trycker man sällan eller aldrig en knapp, utan det finns en för mappning och + och - var på sin sida för finjustering.  Vi tar bromsbalans som ett exempel, BBAL knappen för val/mappning, BMIG för justering och BB- och BB+ längst ner på ratten för finjustering. Den eller rättare sagt de "magic buttons" sitter på var sin sida på baksidan av ratten, man trycker inte bara en knapp och all bromsbalans flyttas till frambromsar, mer än 75-78% brukar man inte använda för att få upp bromstemperaturen till en omstart.  Växelspaken sitter rätt så högt, så det är naturligt att föraren har vänsterhandens fingrar där uppe, men man måste klanta till det ordentligt för att av misstag trycka på den magiska knappen. Om man däremot överdriver proceduren att få upp bromstemperaturen, så kan bromsarna överhetta till den grad att bromsverkan reduceras kraftigt och man åker av. Nu använder man inte enbart bromsarna för att få ner hastigheten, utan även motorbroms,  hur mycket motorbroms man använder sig av varierar från förare till förare.
 
Några andra knappar/reglage som används flitigt av föraren är de för justering av diffpåverkan, det finns tre av dem. Det röda till vänster med texten ENTRY för att aktivera, och det blåa till höger med texten HI SPEED för justering genom snabba kurvor för att motverka över/understyrning för bättre balans, samt ett  vit reglage av samma typ med bokstäverna MID, som står vertikalt längre ner i ratten på vänster sida för justering genom medelsnabba -långsamma kurvor av samma skäl, även de här följer samma mönster ur användingssynpunkt, val-justering -finjustering-vänster-höger, snabb kurva-medel/långsam. Diffen i en F1 bil skiljer sig något från en "svetsdiff" i en Volvo 740, den jobbar febrilt för att maximera grepp/traction/balans in i-genom-ut ur varenda kurva enligt förarens önskemål och körstil när han justerar diffen. 
 
Längst upp till höger har vi en gul knapp med bokstäverna PL, "farthållaren" när man kommer in i depån , den lila +1 knappen är att bläddra i LCD skärmen ett steg i taget för kontrol av sensorer i bil-PU, och den orange knappen med PC sänder en  signal från bilen till depån för att varna pit crew om något är på gång med bilen ute på banan. Den blåa knappen med OT är lika med övertagande, push to pass, TALK är för konversation med depån, radioknappen. Längst upp till vänster har vi den blåa knappen med N för neutralläge för växellådan,håller man in knappen lite längre så aktiveras backläget,  den lila +10 är för snabbkontrol av sensorer bil-PU, och den gula med bokstäverna DRS är givetvis för DRS. Om vi fortsätter neråt på den vänstra sidan av ratten, så hittar vi en svart knapp med bokstäverna MARK som gör en "mental note" i telemetrin när föraren vill göra ingenjörer uppmärksammade av något i bilen, vad den röda knappen med det vita krysset gör vet bara förarna och Mercedes. Det gula vridreglaget längst ner till vänster sköter det mesta av hybridsystemet som till exempel energisamlandet/magasinering/återanvändning, hur turbo arbetar under olika delar av varvet och så vidare, det finns ett antal inställningar för föraren att välja mellan beroende på om man till exempel vill attackera, försvara sig, spara bränsle, man skulle väl kunna kalla det gula vridreglaget för ett strategireglage. Det lila vridreglaget mellan det gula och det blåa ger tillgång till olika menyer, och den blåa till höger är i första hand avsedd för justering av olika PU inställningar, ingenjören berättar vilka inställningar  föraren ska välja under olika skeden av racet, så även om det numera är förbjudet att justera inställningar från depån gör man det ändå via föraren.
 
 
 
Bilden längst ner visar en textpåminnelse om hur förarna ska agera under en omstart, STRAT 3.0+ O/T läge för vridreglaget längs ner till vänster och avaktivera "brake magic", det vill säga det som Hamilton eventuellt missade. Men som sagt var, är bromsarna överhettade så försvinner bromseffekten och man åker av, huruvida det var så i fallet Hamilton i Baku låter jag vara osagt, det kan vara så att han klantade till det med "magic button", men det kan också vara så att han överdrev när han försökte få upp bromstemperaturen och bromsarna dog när han kom in i första kurvan.  Enligt Wolff gjorde Hamilton inget fel, han gör aldrig något fel enligt Wolff, något som får stå för honom, för Bottas del erkände Wolff att Valtteris bil "inte var någonstans", det vill säga, hans manskap misslyckades med att få in bilen "inom fönstret" där däcken fungerar. Det är märkligt hur svårt de har att hitta rätt set up mellan varven, men det kanske är som Wolff själv säger, att deras bil har ett extremt smal fönster där däcken fungerar optimalt, det är inte en balansfråga utan det handlar just däcktemperatur, Bottas nämnde att balansen var helt ok, men däcktemperaturen var åt skogen under hela helgen, vore kul att se vad skulle hända om Lewis och Valtteri bytte manskap.
 
Det om teknikporr och diverse ursäkter och bortförklarningar, när man lyssnar på vad Wolff har att säga om sina förare, så är det lätt att förstå en sak,nämligen att så länge Hamilton är kvar hos Mercedes, så har inte föraren som kör stallets andra bil en chans att få köra på lika villkor, och det oavsett vem föraren är, det ser Wolff till. 
 
Till sist....
 
Det finns många som gärna skulle vilja se tjejer i F1, inte mig emot, men det finns en enklare lösning, varför inte mata snubbarna med östrogen för att bejaka deras feminina sida, sedan kan de skickas till en plastikkirurg, och vips, vi har brudar i F1.
 
 
Dagens grid girl bryr sig inte om däcktemperatur, hon vill bara leva livet.
 
Amen,..må sommaren aldrig ta slut. 
 
PS. Ni som åker hoj, och har varit med ett tag...
 
...ride on. DS.       
 
          
 
     
 
   
    
 
     
 
 
       
 
      
 
 
   
 
         
 
 
          
 
 
 
 
    
 
  

LUCKY MAN

 
 
Baku levererade en podium trio utöver det vanliga efter några dramatiska ögonblick på stadsbanan, där titelkanditaterna försvann ur racet av olika skäl, Verstappen  på grund av ett däckshaveri, och Hamilton efter ett sällsynt förarmistag när han låste bromsarna in i första kurvan efter en omstarten och försvann i tangentens riktning.
 
Max var inte imponerad av Pirellis däck, han borde kanske ha lyssnat när han varnades för att vänster bak gick varm...
 
...och Mercedes var inte imponerad av Hamiltons förarmisstag.
 
Leclerc tog starten i racet, Hamilton behöll sin andra plats med Verstappen i släptåget, Perez som startade racet från sjunde rutan tog sig förbi både Gasly och Sainz upp till en fjärde plats när Norris missade helt och föll utanför topp tio. Det tog inte många varv för Hamilton att passera Leclerc vars Ferrari inte räckte till på start-mål rakan, något senare gjorde Verstappen och Perez samma sak. Leclerc kom in först av toppförarna på varv nio, Hamilton gjorde det samma tre varv senare, men hans långsamma depåstopp gav både Verstappen och Perez chansen att passera britten när det var dags för RBR duon att byta däck.  Den dynamiska trion höll sina positioner på banan fram till varv trettio när Stroll fick en punktering på vänster bak på start-mål rakan, och hamnade i muren.  Säkerhetsbilen kom ut, depån stängdes, på varv trettiosex gick omstarten när banan var rensad. Verstappen höll undan för Perez och Hamilton, och topptrion drog ifrån resten av fältet där Vettel hade tagit sig förbi  både Leclerc och Gasly.
 
Topptrion fortsatte racet i samma positioner fram till varv fyrtiosex när Verstappen drabbades av samma öde som Stroll, en punktering på vänster bak skickade holländaren i muren och ut ur racet, loppet rödflaggades och samtliga kom in i depån för däcksbyte. Racet startades om från stillastående, strax innan det växlade Hamilton några ord med Wolff via radion, nämligen att mästerskapsjakten är ett maratonrace, inte ett sprintrace, Wolff höll med om det. När starten gick tycktes Hamilton har glömt sina ord och satsade för hårt att ta ledningen, han låste bromsarna in i första kurvan och körde av banan, ett förarmisstag som man inte ofta ser av Hamilton. Det blir intressant att höra vad Wolff har att säga om Hamiltons misstag, han är snabb med att peka finger när Bottas gör ett misstag, och det även då när det visar sig att Bottas inte har gjort något fel. Wolff anklagade Bottas för det misslyckade depåstoppet i Monaco, nu har det visat sig att det var mekanikern med hjulmutterpistolen som missade, istället för att skruva loss muttern skruvade han åt den, han hade helt enkelt pistolen felinställt gällande rotationsriktning. 
 
Perez gjorde ett felfritt race och förtjänade segern, Vettel visade för alla att det fortfarande finns liv i honom, och Gasly höll undan för  Leclerc som gjorde allt för att ta den sista podiumplatsen från fransmannen.  Norris kom tillbaka starkt efter sin misslyckade start och knep en femte plats i mål, Alonso blev sexa före Tsunoda, Sainz slutade på en åttonde plats före Ricciardo, och den sista poängen hamnade hos Kimi som därmed tog årets första poängplats. Giovinazzi korsade mållinjen på en elfte plats, Bottas, vars bil inte reagerade på några set up justeringar blev tolfte man i mål, han sa redan under träning och kval att något var fundamentalt fel med  bilen. Hans bil är en hopkok av nya och gamla delar, Merca har brist på nya, jag för min del undrar hur skev chassiet kan vara efter smällen när han var ihop med Russel, om bilen inte svarar på set up justeringar så brukar det vara chassierelaterad.
Schumacher och Mazepin tog platserna tretton och fjorton, Hamilton klassades som femtonde man i mål, Latifi som sextonde, Russel, Verstappen, Stroll och Ocon bröt racet.
 
RBRs flexvinge fungerade alldeles utmärkt i Baku, inte ens med hjälp av DRS kom Hamilton förbi RBR bilarna trots det att han körde med så lite downforce, RBRs flexvinge eliminerade nyttan av DRS hos Mercedes, inte konstigt alls att Wolff är så sugen att lämna in en protest mot RBRs flexvinge, den fungerar som en extra DRS. Det är också lite roande när fjolårs Mercan slår årets Merca, Wolff borde ta en diskussion med sin polare Stroll om en bytesaffär. Ferrari i sin tur har tydligen byggt en bil som är snabb i kval, och mindre snabb i race, kan fungera på vissa banor där det är svårt att köra om. AT är inte lika bra som systerbilen RBR, men båda två är skapade av samma man, Adrian Newey, inte illa pinkat av honom. McLaren fortsätter med att ta in på toppbilarna sakta men säkert, Alpine och AR gör även de små framsteg, det blir intressant att se vilket designkoncept har mest liv i sig under årets mästerskap, det finns ju trots allt många race kvar att köra samtidigt som det inte finns mycket pengar att lägga ner på årets bilar.
 
 
 
Dagens grid girls är nöjda med vad Baku hade att komma med, lite kalabalik och underhållning skadar aldrig.
 
Amen,..må sommarvärmen vara med er.