PRE SEASON PREDICTIONS DAY 4

 
Idag var det Kimis tur att ockupera förstaplatsen i varvtids tabellen, lite drygt en sekund före Kvyat och Celis, de två förstnämnda med ultramjuka däck, och den sistnämnda med supermjuka, jag drar hela tabellen för statistikens vänner i brist på bättre.
 
1       Räikkönen          1.23.447       ultrasoft           80     varv
2       Kvyat                   1.24.293       ultrasoft            96     varv
3       Celis                    1.24.840       supersoft          78     varv
4       Magnussen         1.25.263       soft                  153     varv
5       Verstappen          1.25.393       medium           110     varv
6       Nasr                      1.26.053       soft                   121    varv
7      Rosberg                1.26.212       medium              86     varv
8      Hamilton               1.26.295       medium              99     varv
9      Gutierrez               1.27.802        medium              89    varv
10    Massa                    1.28.684        soft                     54     varv
11    Haryanto               1.28.694        soft                      51      varv
12    Alonso                   ingen tid                                    3       varv     
 
 
Så, vad kan läsa av ur den ovanstående tabellen förutom hur stor tidsskillnaden är i varvtider mellan de olika gummiblandningarna? En hel del faktisk om man lägger till topphastigheterna hos de olika stallen.
 
Till exempel så var inte Ferrari bland de bästa vad det gäller topphastighet, men däremot vad det gäller varvtider, som i sin tur kan tolkas som att man körde med mycket vinge, eller har en bil som alstrar mycket down force, och eftersom Ferrari körde en hel del med de mjukaste gummiblandningarna, så kan det tolkas som att man har valt mjuka gummiblandningar till de första racen för en Allison designad bil, som har rykte av sig att vara varsam med däcken.
Årets Ferrari ser bra ut både in i, genom och ut ur kurvor, har mycket grepp och traction, bra balans och styr snällt dit föraren vill utan att man behöver ta omtag genom kurvor som ifjol, när framdäcken tappade greppet och man var tvungen att vänta tills framändan greppade igen innan man kunde gå på gas.
 
Mercedes ser lika bra ut som ifjol, stabil under inbromsning, har utmärk balans och greppnivå genom både långsamma och snabba kurvor, mycket traction, huruvida man har lyckats hitta bot till bilens enda svaga punkt i form av dålig grepp med mjuka däck under varma banförhållanden återstår att se.  Mercedes har enbart kört med medium, som kan tolkas att de har valt de hårdare gummiblandningarna av de tillgängliga till de första racen, kanske satsar de på färre depåstopp än Ferrari för att slå dem, dock bör de hålla i minnet, att Allison designade bilar orkar med långa stint även med de mjukare gummiblandningarna.  Apropå Mercedes nya, omtalade "innovativ" framvinge, S Duct är inget nytt eller speciellt innovativt, den har funnits med sedan länge, till exempel har Ferrari haft den tidigare, och den kommer säkert att dyka upp hos även dem lite längre fram.
 
 
 
RBR  går som ifjol, mycket aerodynamisk grepp och en utsökt balans, den är förmodligen fortfarande den bästa bilen genom kurvpartier, men är handikappad av Renaults svaga PU, på långsamma banor bör de har en hygglig chans att hålla sig långt framme, på snabba banor kommer dem inte hänga med på Mercedes och Ferraris tempo.
 
Williams går bättre genom långsamma kurvor i år än den gjorde ifjol, dock är den fortfarande inte i klass med de bästa, kanske kan den kraftfulla Mercedes motorn hjälpa dem att kriga framgångsrikt mot RBR på snabba banor, på långsamma räcker inte deras aero-chassi till för att slå RBR.
 
Toro Rosso  har inte lika bra balans som 2015, den är lite baktung och styr inte in lika bra som ifjol på grund av den längre hjulbasen, men de kanske hittar botemedel med sitt "B spec" uppdateringspaket till säsongstarten i Australien.  
 
Force India fortsätter på sin sedvanliga linje genom att bygga bilar som går fort rakt fram, de har hyggligt med down force och kör med lite vinge, en konstig designfilosofi i mina ögon, som visserligen räcker till att samla lite poäng, och vid enstaka tillfällen för en podium om någon av toppbilarna bryter, men det är inget recept för en vinnarbil.
 
McLaren fortsätter plågas av Hondas bristfälliga hybridkunnande, både Mercedes och Ferrari anlitar utomstående hybridspecialister som komplement på sina motoravdelningar, samtidigt som halsstarriga japaner envist vägrar trots påtryckningar från McLarens håll att göra det samma med motiveringen att det inte ingår i deras företagsfilosofi, jag i min tur skulle vilja ställa dem  frågan, om att vara en förlorare ingår i deras företagsfilosofi, eftersom det är just vad dem är för tillfället, det blev bara tre varv för Alonso idag på grund av motortrubbel.
 
Om Sauber finns inte mycket att säga eftersom de använde en fjolårs bil, en bil som går fort rakt fram på grund av att den saknar down force, jag hoppas att årets bil har ett mer lyckat aeropaket, och att den kan hantera långsamma kurvor på ett bra sätt, då kan Marcus ha något att se framemot, ibland lyckas Sauber ta fram bilar som under vissa förhållanden kan knipa en pallplats i rätta händer.
 
Renaults bil är i stort sätt en fjolårs Lotus där man har bytt ut Mercedes motorn mot en Renault dito, ingen bil som man kan kriga om podiums, men kanske om de sista poängen på vissa banor om man har en bra dag.
 
Haas F1 har skött sig tämligen godkänt under sina första testdagar med en bil som inte sticker ut i någon punkt, men inte heller visar några direkt svaga punkter , den kan väl beskrivas som "lagom", en F1 bil byggt efter A1 formulär "så här bygger man en F1 bil", en bil som kan knipa några poäng om några konkurrenter i mittfälts gänget har en dålig dag.
 
Manor är ett lågbudget bygge med bra motor och två oerfarna förare, Wehrlein är en hygglig förare, Haryanto en medelmåtta, det ska mycket till om Manor ska lyckas med konststycket att ta någon enstaka poäng.
 
Så, när ni kikar på statistik, så fundera på vad som ligger bakom snabba/långsamma varvtider och höga/låga topphastigheter. En hög topphastighet och snabb varvtid kan lika gärna beror på att man saknar down force som att man kör med lite vinge, och en låg toppfart och en snabb varvtid att man kör med mycket vinge eller har mycket down force, man kan välja att köra med en tung bil eller med reducerad motoreffekt, eller med en lätt bil och uppskruvad motoreffekt osv, statistiken ljuger allt som oftast, och tolkas alltför ofta med hjärtat i stället för hjärnan.
 
 
Man har bränt en hel del Pirelli gummi under fyra dagar, så även för min del på två hjul med en Yamaha R6, en kul , följsam hoj att köra, men av minsta laget för en snubbe av min storlek, det vore på sin plats att hojfabrikanterna börjar anställa testförare som är lite längre än 160-170 cm långa, och har ben som är längre än 50 cm.
 
Så, vad är det bästa med Pirelli som däckstillverkare?  Tja, kanske Pirelli Calendar Girls.
 
Amen,..må Pirelli Calendar Girls vara med er.        
 
 
 
   
 
 
 

PRE SEASON PREDICTIONS DAY 3

 
Den tredje dagens top dog i Barcelona blev Nico Hulkenberg , inte på grund av, att Force India helt plötsligt har blivit stallet att slå, utan på grund av,  att Force India delägaren Roy "Sahara" sedan två år tillbaka sitter i fängelse, och hans del av stallet, ca 42% är till salu eftersom det behövs pengar att betala skadeersättning för dem som drabbades av Roys skumraskaffärer med hans företagsgrupp Sahara, därav Nicos PR körning med supermjuka inför hugade spekulanter. Dock sägs det att stallet är svårsåld på grund av ekonomiska oenigheter som berör stallets andra huvudägare, Force Indias verkliga kapacitet ligger på samma nivå som ifjol, kring 8-10 plats beroende på bana och väderförhållanden.
 
Även Haas F1 kände sig manade att producera PR relaterade varvtider, Grosjean knep andratiden med ett set mjuka, dock måste det sägas, att stallet sköter sig betydligt bättre än de andra av senaste årens nykomlingar, och detta trots att deras bil är en tämligen  basic konstruktion, samarbetet med Ferrari har tveklöst underlättat nykomlingens första steg in i racingens kungaklass, när allvaret sätter igång i Australien, så krigar Haas om placeringar på mittfältet.
 
 
Det tredje stallet som idag ägnade sig åt PR relaterad varvtidsjakt var Renault, Magnussen tog en fjärdeplacering på varvtids statistiken, stallet opererar med en förhållandevist stor budget, och måste rättfärdiga sin existens i F1 inför aktieägarnas kritiska ögon med positiv feedback i form av konkurrenskraftiga varvtider för dagen, under racingförhållanden hör Renault hemma i den andra halvan av mittfältsgänget.
 
Dem stora stallen lurpassade varandra i vanlig ordning, gjorde allt för att mörka sin verkliga prestanda, Kimi hade tredje tiden med ett set medium däck, Nico fjärde med samma däck, och Lewis åttonde tiden även han med medium.  Kimi fick ihop måttliga 77 varv tack vare "presenten" från Vettel och hans pit crew, som igår lyckades med konststycket att köra soppatorsk, det tog drygt tre timmar för Ferraris mekaniker att göra bilen körduglig idag, Kimi behöver inga fiender när han har vänner som Vettel.
 
För statistiknördar drar jag åter igen dagens varvtider, som var och en får tolka efter tycke och smak.
 
1     Hulkenberg       Force India   1.23.110   super soft      99    varv
2    Grosjean            Haas F1        1.25.874    soft                 82    varv
3    Räikkönen         Ferrari           1.25.977   medium          77    varv
4    Magnussen        Renault         1.26.014   soft                 110   varv
5    Rosberg             Mercedes      1.26.084   medium          74    varv
6    Sainz                   TR                  1.26.239   medium          161  varv
7    Nasr                    Sauber           1.26.392   soft                 115  varv
8    Hamilton            Mercedes       1.26.421   medium          88    varv
9    Kvyat                  RBR                1.26.497  medium          74    varv
10  Massa                Williams          1.26.712  medium          109  varv
11  Button               McLaren          1.26.919  medium          71    varv
12  Haryanto           Manor              1.28.249  medium          77    varv   
 
Kimis "longrun" såg bra ut, bilen går lydigt dit man styr och hasar inte alls över framdäcken som fjolårets bil gjorde, det blir mycket intressant att se hur bilen går i Australien när det slutgiltiga aeropaketet och den uppdaterade motorn sitter på plats, Mercedes må vara tillförlitlig, men frågan är om den är tillräckligt snabb att slå Ferrari.
 
Alonso tycks ha drabbats av någon typ av hybris, och påstår på fullaste allvar, att McLaren är det enda stallet som kan slå Mercedes,..vad ska man säga om det, kanske att 100% av euro sedlarna i Spanien visar spår av kokain.
 
Det om testkörning och Alonsos dimmiga drömmar, det har åter igen i vanlig ordning fattats beslut om både det ena och det andra för att förbättra F1 sportens underhållningsvärde, bilarna ska bli 3 sekunder snabbare per varv 2017, inte 5 som det tidigare pratades om, och att man vill redan till årets säsong göra om kvalet till något som ska förbättra showen för åskådarna.
 
Beslutet om 3 sekunder snabbare bilar ska tas med en stor nypa salt, däremot kan möjligtvis det nya kvalsystemet bli verklighet, på gott och ont.
 
Det nya kvalsystemet ska köras enligt följande mönster.
 
Kval 1, som omfattar 16 minuter. Efter 7 minuter försvinner den långsammaste bilen, och därefter den sist placerade med 1,5 minuters mellanrum tills det återstår 15 bilar som går vidare till kval 2.
 
Kval 2, som omfattar 15 minuter. Efter 6 minuter försvinner den långsammaste bilen, och därefter den sist placerade med 1,5 minuters mellanrum tills det återstår 8 bilar som går vidare till kval 3.
 
Kval 3 som omfattar 14 minuter.  Efter 5 minuter försvinner den långsammaste bilen, och därefter den sist placerade med 1,5 minuters mellanrum tills det återstår 2 bilar som gör upp om vem ska stå på pole.
 
Så, vilka positiva och vilka negativa effekter ovanstående system skulle skapa?  Det positiva skulle väl bestå av, att mer eller mindre samtliga skulle få chansen att ta sig i alla fall till kval 2 med lite tur, det negativa att med lite otur skulle toppbilarna kunna åka ut direkt, om man hamnar i trafik under kval 1 eller 2, och blir blockerade av långsammare bilar.  Man får i stort sätt bara en chans, ett varv att ta sig vidare, eftersom bilar elimineras med 90 sekunders mellanrum, så ingen skulle ha råd  att sitta kvar på depån och avvakta, något som kan uppfattas både som positivt och negativt, jag för min del tycker, att det skulle vara värt att pröva på det förslagna nya systemet för att höja underhållningsvärdet.
 
Det var allt för idag, nu ska jag käka lite, sen är dags att gränsla lånehojen , och ta sig  genom Barcelonas kvällstrafik till ett stamställe för hojåkare.
 
Amen,..må Alonsos visdom vara med er.         
 
   
 
 
 

PRE SEASON PREDICTIONS DAY 2

 
Dag två i Barcelona handlade i första hand om, att lägga så mycket gummi på asfalten som överhuvudtaget är möjligt under en åtta timmars period, något som de allra flesta klarade av med bravur, så lite statistik kan vara på sin plats.
 
1 Vettel                   Ferrari      1.22,810  ultra soft    126 varv
2 Ricciardo            RBR          1.23.525  ultra soft    112 varv
3 Perez                   FI              1.23.650  super soft  101 varv
4 Rosberg              Mercedes1.24.867  medium       172 varv
5 Ericsson             Sauber     1.25.237  soft              108 varv
6 Gutierrez            Haas         1.25.524  soft              79   varv
7 Bottas                Williams   1.25.648   soft              134 varv
8 Wehrlein            Manor        1.25.925  soft              71   varv
9 Alonso               McLaren    1.26.082  soft              119 varv
10Palmer              Renault      1.26.189  soft              42   varv
11Verstappen      TR               1.26.539 medium        121 varv
 
Så, vilka slutsatser kan man dra av dagens varvtider?  I stort sätt inga alls, tex Mercedes använde enbart medium och samlade varv, det blir intressant att se hur deras bil hanterar de super mjuka och ultra mjuka däcken, närmaste konkurrenten Ferrari tycks fungera lika bra med samtliga gummiblandningar, och har inga problem med att få däcken fungera inom fönstret  i rätt temperatur.
 
Nu ska man komma ihåg, att både Mercedes och Ferrari kommer till första racet i Australien med en kraftigt uppdaterad bil, den sistnämnda tex med en uppdaterat PU, så både det nuvarande aeropaketet och PU är basversioner för pre season bruk när man testar tillförlitlighet, provar olika set up och samlar telemetri data.
 
Tidskillnaden mellan super mjuka och ultra mjuka tycks inte vara särskilt stor av förståeliga skäl, man kan inte göra hur mjuka däck som helst utan att tappa alltför mycket av hållbarheten, det handlar ju trots allt om banracing däck, inte drag racing däck.
 
Pirelli har inte direkt rosat marknaden med sina däck, varken med det ordinarie sortimentet eller med dem "omärkta" däcken, de försnämnda tillverkas i Turkiet, de sistnämnda i Pakistan, två länder med starka banracing traditioner,.. eller?
 
Om man läser av den ovanstående statistiken rakt av, så är både fjolårets Sauber, och årets nykomling Haas snabbare än Williams med samma gummiblandningar, Manor snabbare än McLaren, Force India spöar Mercedes , förra årets utropstecknet Toro Rosso har ramlat ner i källaren osv,.men är det verkligen  så?
 
 
Givetvis inte, det finns många sätt att underhålla sponsorer, tex Toro Rossos bil är i stort sätt inget mer än en "mula" där man testar Ferrari motorns anpassning i chassiet, men redan till nästa test lär deras "spec B" bil dyka upp lackat i rätt kulör med sponsorloggan på plats, dock ryktas det om, att CEPSA inte längre vill vara med, hur det blir med det återstår att se.   Även om den uppdaterade versionen av årets TR lär bli bättre, så kommer årets säsong utan tvekan bli  mycket tuffare än fjolårets för den unga förarduon, det är upp till bevis för Verstappen och Sainz med en betydlig mer svårkörd bil i år.
 
 
 
Det är rätt så underhållande att göra jämförelser mellan de "fattiga" och de "rika" i F1, tekniska detaljer tex i framhjulsupphängningen är rätt så avslöjande, ni kan studera  just den punkten hos Manor och Haas på bilderna här ovan, och jämföra med tex Mercedes och Ferraris motsvarande lösningar, det är lite hemmabygge vibbar över Manors och Haas framhjulsupphängningar.
 
Hos McLaren Honda åker en japan ut, och en annan kommer in, Arai , chefen för Hondas F1 satsning får lämna sin plats, och Matsushita, en halvtaskig GP2 förare anställs som "utvecklingsförare" av McLaren, kan det tolkas som att Macken har dåligt med pengar, och tar därför in en betalande japansk dussinförare som ska agera "utvecklingsförare"?
 
Jag hann med att läsa lite nordisk media i dag, i Finland är F1 fansen förgrymmande över faktum, att TV kanalen som äger F1 sändningsrättigheter vill fördubbla avgiften för sina TV sändningar från F1 racen, från cirka 100 euro till 200 euro per år, det vill säga från ca 930 kr till 1860 kr per år.
 
Dyrt tycker finländare, men ingenting i jämförelse med Viasats rövarmetoder i Sverige, 399 kronor per månad vill Viasat ha av F1 intresserade med ursäkten att man samtidigt får även hockey och fotboll.
Jag personligen tycker, att man är direkt efterbliven om man betalar 399 spänn i månaden till Viasats rövargäng för att kunna se F1, snacka om en oseriös aktör som mjölkar slantar ur sina kunder med bondfångare metoder.  Det är kanske som min polare Micke säger, nämligen att svensken är världens dummaste konsument, som betalar idiotiska överpriser utan att ifrågasätta det på något sätt.  Samma mönster upprepas tex även inom telefoni och bredband, det är samma aktörer som opererar i samtliga nordiska länder, men det är svenskarna som betalar överlägset mest för samma mängd data, det vore nog på sin plats för att starta en stark konsumentorganisation i Sverige ,som kan bevaka konsumenternas intressen gentemot bondfångare som Viasat.
 
Amen,..må Viasat INTE vara med er.