FORZA SAINZ

 
 
Kvalet till Mexikos GP bjöd några smällkarameller, jag kan tänka mig att till exempel Bottas kände en viss tillfredsställelse i att ha kvalat ut Piastri i en McLaren, och Perez i en RBR för att inte snacka om Pina Colada,.ursäkta, Colapinto i en Williams, som enligt vissa "soffaexperter" bör ersätta honom hos Sauber-Audi. Piastri har marknadsförts som en blivande världsmästare av vissa i Anna Anderssons sekt, men Oscar tycks ha skakiga nerver när han är pressad på grund av att ha fått sitt snabbaste varv struken. Där märktes skillnaden mellan Verstappen som även han blev av med sin snabbaste tid, och Piastri, Max var iskall och fixade andra rutan, Oscar fick den stora darren och hamnade i ruta sjutton. Att Perez hamnade i ruta arton kom inte som någon större överraskning, Sergio har varit helt vilse i årets RBR, agerar helt utan självförtroende, och har utvecklad en ful ovana att åka ut redan i kval ett. Andersson sekten har genom åren gjort gällande att Perez skulle vara en bättre förare än Bottas, men kikar man till exempel kvalstatistiken har inte Perez mycket att komma med jämfört med Bottas. Båda två har agerat andraförare i ett toppstall när de har varit som bäst, båda två har haft en världsmästare som stallkamrat, något som sätter press på andraföraren. Perez statistik är inte mycket att skriva hem om under hans RBR år, Bottas klarade sig rätt så hyggligt hos Mercedes. Valtteri var aldrig utanför topp tio i kvalet, hade 89 topp 5 placeringar, 71 topp 3, 44 topp 2 och tio pole, inte många som slår de siffror bland andraförare i ett toppstall genom åren. I en dålig bil är det svårt att glänsa, men även i årets genomrutten Sauber har Valtteri gjort bra ifrån sig. Det finns inte många förare i årets startfält som skulle kunna göra bättre resultat i årets Sauber, något som de som verkligen begriper något om F1 vet, Sauber är en genomrutten bil i kval och ännu sämre i race, den tuggar i sig däcken på nolltid. 
 
Det om smällkarameller i slutet av startfältet under kval ett, när dammet hade lagt sig efter sista försöket i kval tre stod Sainz  som segrare, bra jobbat av spanjoren, idag har han chansen att ta en seger till, kanske den sista under hans F1 karriär, några fler vinstchanser lär han inte få när han flyttar till Williams. Max prestation var av den högre skolan med tanke på att han fick sitt snabbaste varv struken i kval tre, Norris i sin tur vek ner sig i vanlig ordning när det verkligen gällde. Dock kan tredje rutan vara guld värt under rusningen till första kurvan om han inte missar starten, även om slipstreaming effekten inte alls är lika slående med ground effect bilarna så finns den där om man har bra häng på den framför sig, pole är ingen nödvändighet i Mexiko för att kunna vinna racet. Leclerc var lite blek under kvalet men lär ha en bra bil i racetrim liksom Sainz, Ferrari har för tillfället den bästa bilen ur däckhanterings synpunkt. Russel som femma och Hamilton som sexa har haft det jobbigt med en Mercedes som tycks ha ett extremt smal fönster där däcken fungerar, hittar man rätt så krigar man om pole, hittar man inte rätt så hamnar man i muren. HAAS enkla bygge designat av en ex Ferrari snubbe fortsätter att leverera, det är lite imponerande att HAAS ligger före RB,Alpine och Williams i konstruktörs mästerskapet. Gasly har fått en nytändning för året hos Alpine, bra kvalat av honom men jag tvivlar på att Alpine har racepace bra nog för en poängplats. Albons skakiga nerver höll under kvalet, hans dumma misstag under den första fria träningen när han tappade bilen och körde in i Bearmans Ferrari var en pinsam historia, och då inte minst med tanke på att han kallade Bearman idiot, den enda idioten i det sammanhanget var Albon själv. 
 
 
Tsunoda såg till att varken han eller stallkompisen Lawson fick chansen att hamna i topp tio när han under sitt sista försök i kval tre satte sin bil i muren, Alonso kvalade ut Stroll, Bottas gjorde det samma med Zhou, Colapinto fick stryk av Albon, Piastri och Perez av alla andra förutom Ocon som tycks ha helt tappat farten och Zhou som är chanslös mot den kvalsnabba Bottas.
 
Det om kvalet, hur det går i racet för var och en beror på däckhanteringen, en liten förändring i bantemperatur kan bli helt avgörande, vissa tjänar på i en lägre bantemperatur, några andra i en högre, de inställningar som var perfekta i kvalet kan fälla en i racet och vice versa. Att någon av Ferrari förarna tar segerpucklan är tämligen säkert och samtidigt  inget som stör Verstappen så länge han har Norris bakom sig, Ferraris nyhittade form öppnar även upp för de röda att ta hem konstruktörsmästerskapet, det blir inte lätt för McLarens nervskakiga duo att hålla undan för den stegrande hingsten med Leclerc och Sainz i sadeln.
 
Blondies have more fun sägs det, är de två har de dubbelt så roligt, vem kommer ha mest roligt efter målgången återstår att se.
 
Amen,..må blondiner vara med er.   
 
    
 
    

Kommentarer :

#1: Genc

Vem tror du tar platsen bredvid Hulkenberg nästa år? Jag tror på Bottas en säsong till🙏

skriven

Kommentera inlägget här :