MERRY CHRISTMAS AND HAPPY NEW YEAR

Då var det dags igen...
 
...jultomten är här, kanske borde man önska sig lite av livets goda...
 
 
...kan man inte dumpa dagens grotesk stora, tunga F1 pråmar som har väghållning som en havanda kossa, och ta några steg tillbaka för att komma tillbaka till framtiden?
 
 
Vi kapar en meter av längden och 250 kilo av vikten, tar sedan fram en riktig ground effect bil med active ride som inte behöver en skör, flexande framvinge och inte heller en DRS bakvinge, 18 tummare med lågprofil  skänker vi  till en 18 åring som vill ha de i sin 740 ...
 
 
...klämmer in en riktig motor som drivs med syntetisk bränsle utan hybrid skräp, gärna med dubbel turbo...
 
 
...tillåter åter igen depåstopp för tankning för att skapa flera strategiska möjligheter för stallen från mittfältet att utmana toppstallen om podiumplatser, önskeklappar men finns det någon chans att de dyker upp? Knappast, mer troligt är att Saudier köper hela F1 cirkusen för sportwashing ändamål och gör om den till något ännu värre än den är idag, allt har sitt pris och allt är till salu för rätt pris.  Där Sverige skänker 1,4 miljarder till Ukraina i ett stödpaket skänker några Saudier 6 miljarder till en liten lönnfet man i löjliga shorts som pillar ner små vita bollar i små hål i en gräsmatta, eller några jänkare 7,3 miljarder till en annan pajas som leker med lite större vita bollar, våran galna värld i närbild där man öser miljarder över pajaser som aldrig har gjort något vettigt under sina liv. Samma kan man väl säga om F1 förare som bara snurrar runt runt utan att komma någon vart, en taxichaufför gör mer nytta eftersom han-hon-hen ändå skjutsar medmänniskor till valda adresser, så lite hälsosam distans bör man hålla till proffsidrottens sjuka värld och ta den vad den är, en galen pengacirkus med ett viss underhållningsvärde, mer än så är det inte.
 
Hur skulle man då kunna kapa lite onödiga kostnader inom F1, kanske skulle samåkning fungera...
 
 
...något som användes förr i tiden...
 
 
...kurvtagning var viktig att få rätt...
 
 
...ibland tog man med sig flera kompisar, Piquet gav lift till Johansson, Alliot och Arnoux...
 
 
...eller bygga en tresitsig bil så att både första, andra och tredjeföraren får vara med och leka...
 
 
...eller man kan även göra som Schumi Jr, kapa bilen i två delar och ha den ena som reserv åt tredjeföraren, dock lär hans enda chans att få en Mercedes sits hänga ihop med att Merca tar fram en tresitsig bil där han får leka baksätes förare.        
 
Nog skämtat, hur är det med återväxten med F1 drömmar i Sverige och Finland? Tja, Sverige har Dino Beganovic och halvsvensken Arvid Lindblad som ska köra F3 för Prema nästa år, Finland ligger steget efter, Tuukka Taponen kör i FRECA nästa år med R-ace GP och Luka Sammalisto F4 för samma stall. Beganovic och Taponen är Ferrari juniorer, Lindblad en RBR dito så det finns en liten möjlighet  att de så småningom får chansen i F1, men det räcker inte med att vara snabb och samla podiums i matarserier, saknar man sponsorstöd så är man dömt att misslyckas. 
 
Så här års dyker det upp diverse listor där man poängsätter förarnas prestationer under 2023, jag avstår från sånt eftersom jag saknar en hel del kunskap om förarnas situation hos deras arbetsgivare, allt är inte alltid vad det ser ut att vara, lika villkor existerar inte i F1, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra det, så jag låter bli att rangordna både det ena och det andra och lämnar sånt till kvällstidning experter. En annan grej som brukar dyka upp i slutet av året är statistik om hur många omkörningar föraren i fråga har gjort, och hur många gånger han har blivit omkörd. Snacka om Netflix statistik, F1 handlar inte om hur många omkörningar man har gjort eller hur många gånger man har blivit omkört utan att samla poäng, det vill säga att man väljer sina fajter. Att göra slut på sina däck genom att försvara sig mot en mycket snabbare bil är bara dumt, och lika dumt är att försöka ta sig förbi en snabbare bil, det är bara förare som kör med huvudet under armen som pysslar med sånt, något som märks när det är dags att räkna poängen när säsongen är över. Så, vill ni ta del av diverse listor får ni göra det på annat håll, det vimlar av självutnämnda klickbete "experter" som kan allt och vet allt , i alla fall enligt dem själv.
 
Så, nu har F1 stängt av motorerna, vad ska man då hitta på att för att förlusta sig med när kylan och snön håller ett skamgrepp om en?
 
 
 
Dagens grid girls har bytt om och önskar er alla en riktig god jul och ett gott nytt år, så även jag, vi kanske träffas här igen nästa år, vem vet.
 
Amen,..må jultomten vara med er.