KNOWING ME KNOWING YOU

 
Som ni säkert redan vet, så har Ferrari inför Rysslands GP använt 3 tokens för PU uppdateringar, exakt vilka motorkomponenter man har valt att modifiera är inte känd, men hela processen cirkulerar kring HCCI, Homogeneous Charge Compression Ignation, dvs kontrollerad självantändning, där Ferrari gör allt att komma i kapp Mercedes som införde systemet redan från starten för den nuvarande motorgenerationen.
 
Båda två utnyttjar Mahle Jet Ignation  systemet där självantändning körs parallellt med vanlig tändning under vissa förhållanden, dvs, systemet är ett komplement  som på ett finurligt sätt tillåter fler än fem tändningstillfällen under en arbetscykel som ger högre effektuttag och bättre bränsleekonomi.
 
På hårdvara sidan lär Ferrari nu med sina senaste PU uppdateringar vara ikapp Mercedes, det är på mjukvara sidan de fortfarande ligger en bit efter för att kunna dra maximal nytta av dagens motorkoncept, och det är just experimenterandet med mjukvaran som har lett till tekniska problem på hårdvara sidan, något som Ferrari försöker komma ifrån med sina uppdateringar av hårdvaran inför Ryssland GP.
 
Ferrari ämnar även fördjupa sitt samarbete med Mahle på motorsidan, och har förlängt kontraktet med NKG till 2020. Även Shell spelar en avgörande roll i sammanhanget som bränsleleverantör ,eftersom bränsletemperaturen under insprutnings tillfället mellan vanlig tändning och självantändning avviker från varandra för att nå bästa möjliga verkningsgrad.
 
Ferrari har även infört variabel insug i årets PU för bättre prestanda, något som Mercedes gjorde redan ifjol, och har omplacerat ett antal kylare för effektivare kylning och komponenter i hybridsystemet som en del i sitt arbete för att komma i kapp Mercedes.    
 
Även hos Renault jobbar man intensivt för att komma ikapp Mercedes och Ferrari i HCCI racet, Honda tycks satsa mer långsiktig med  2017 som året då även de kommer att ha infört HCCI i full skala. Det nuvarande tokens systemet försvinner 2017, och i samband med det lär uppdateringskriget på PU fronten mellan de olika billtillverkare accelerera ytterligare med höjda kostnader som följd för de inblandade, något som går tvärtemot FIAs linje, det återstår att se huruvida Todt & Co har något i bakfickan för att stävja en sådan utveckling.
 
 
 
Den dynamiska duon Hamilton&Alonso fortsätter med sina självgoda utlåtanden, den förstnämnda påstår sig vara den föraren i F1 som gör mest positiv PR åt F1 i social media, och den sistnämnda gör gällande, att han i likvärdig material med lätthet skulle spöa alla andra F1 förare.
Jag för min del tycker, att Hamilton är den överlägset mest media kåta föraren i F1, och Alonso den mest överskattade, i synnerhet av honom själv, de två borde inleda ett partner förhållande där dem kan använda all sin tid för att skryta om sin förträfflighet för varandra.
 
Idag har den så kallade strategi gruppen åter igen ett möte ,där man nu äntligen ska ta ett slutgiltig beslut om nästa års tekniska regler, något som är av yttersta vikt med tanke på hur ont om tid det finns redan nu  för designers för att ta fram nästa års bilar, kanske går det i vägen den här gången för strategi gruppen, som hittills har endast lyckats enas om , att de inte är eniga om något alls. Som man brukar säga, ju fler kockar desto sämre soppa, och när kockar dessutom har IQ som en ostmacka, så lär resultatet av deras kockkonst bli det sedvanliga, mycket väsen om ingenting.
 
 
Pirelli fick sin vilja genom, och kan se framemot 25 testdagar med nästa års gummiblandningar innan säsongstarten 2017, vilka man kommer att testa med är inte klarlagt än, dock har man redan testat däcken med en GP2 bil, något som kan vara rätt så vilseledande med tanke på hur mycket mindre down force en GP2 bil alstrar i jämförelse med en F etta.
 
Det var lite av varje i "Knowing me knowing you" anda, vi avslutar i samma tonläge med HIM sångaren Ville Valo, som har gjort en cover av ABBA klassikern, vad man tycker om Villes variant är upp till var och en.
 
Amen,..må "Knowing me knowing you vara med er.
 
 
     

THE GENDER WAR

 
Den lille solstrålen Bernie har varit i farten igen med sina tvetydiga utlåtanden, under en och samma intervju ger han framtida, kvinnliga F1 förare både fingret och tummen upp på sedvanlig Bernie maner.
Media väljer i sin tur på sedvanlig media maner att välja och vraka selektivt bland Bernies ord, och kallar slutsatsen av sitt arbete för  en skandal.
 
På fingerfronten gör Bernie gällande, att kvinnor inte har den fysiken som krävs att köra en F1 bil, och att de inte skulle tas på allvar i F1.  På tummefronten säger han, att kvinnor skulle passa utmärkt som ledargestalter inom sporten ,eftersom de är duktiga och saknar männens jätteegon.  Tummeliten säger sig även ha en ambition att sponsra ett tjejteam i F1 med 20 miljoner dollar ur egen ficka om det behövs för att ge tjejer chansen för att etablera sig i F1.
 
Så, hur ska man tolka Bernies senaste utlåtanden angående jämnställdheten inom F1 sporten?  Med en stor nypa salt i vanlig ordning, Bernie pratar mycket utan att egentligen säga något alls, han förefaller prata i sak, men är bara ute efter att skapa rubriker enligt grundtanken att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.
 
Det är smått osannolikt  hur media väljer att bara skriva om vissa delar av Bernies samlade tokerier, de älskar ordet skandal eftersom det är ett ord som säljer.  Fröken Pippa Mann från brittiska öarna reagerade på den finger relaterade delen av Bernies visdom, och påpekade att hon har deltagit i Indy 500, och att Indy Car bilar saknar styrservo, men att hon trots det hade inga problem att bemästra körningen rent fysiskt, och tycker att Bernie ska hålla käften.
Susie Wolff i sin tur reagerade på den tummen upp relaterade delen av Bernies utlåtanden, och tyckte att det var positivt att Bernie var beredd att hjälpa ett tjejteam att skaffa sponsorer, och att Bernie även själv var villig att hjälpa till med ekonomin ur egen ficka.
 
För min del är det mycket roande att följa lillens söndra och härska lekar, trots sina 80+ år kör lillen fortfarande med plattan i mattan mot den sista vilan, ett fart full liv kräver en fart full avslutning, så jag har letat fram några passande fordon som skulle lämpa sig för att skjutsa lille diktatorn till hans sista viloplats.
 
För en old school man som Bernie vore det kanske lämpligt med en Jaguar E Type likbil från det galna 60 talet, som en passande hyllning för den brittiska, saligt avsomnade bilindustrin...
 
 
...eller en Ferrari med tanke på märkets F1 historia som startade redan innan Bernie dök upp i F1...
 
 
...men även tysk försprång genom tekniken finlir är givetvis ett tänkbar alternativ...
 
 
...om Bernie inte fastnar på något gammalt från den nya kontinenten som gör 0 till graven under 8 sekunder...
 
...dock är det mest troliga scenariot att Bernie sköter sin sista resa alldeles själv, kör sitt eget race som han har alltid gjort. Amen.
 
 
Nog om Bernies tokerier för den här gången, här ovan kan ni ta del av förarnas däcksval till Rysslands GP, det som jag spontant reagerar på, är att Ferrari duon nöjer sig med sex set av supermjuka med en bil som är som byggt för supermjuka, speciellt med tanke på hur många supermjuka man använder under kvalet.
 
Apropå Kinas GP, några trodde sig veta, att RBR nu har kommit ikapp Mercedes och Ferrari på PU fronten ,eftersom de så framgångsrikt lyckades försvara sin position även på de långa rakorna. Riktigt så är inte fallet, utan deras framgångar grundades på bilens utmärkta kurvegenskaper, som gav dem möjligheten att skapa utgångar ut ur kurvor i högre hastighet och med bättre traction än alla andra, något som hjälpte dem att hålla undan på den följande rakan.
 
 
Under dem senaste dagarna har i media uppmärktsammats ett antal kränkningar av diverse slag, Bernie kränkte blivande kvinnliga F1 förare, en TV kvinna blev kränkt av en politiker som inte ville ta henne i hand, den Norska massmördaren Breivik kränktes av den Norska staten,..och BL av en fet kvinna klädd i tält, som anklagade BL att vara sexistisk och kvinnokränkande.
 
Hur, var och när hände den tragiska sammanstötningen mellan BL och en fet kvinna klädd i tält?  Jo, jag var och käkade på ett ställe igår, och kände efter maten ett behov att lätta på bränsletrycket, så jag intog muggen, tömde blåsan, tvättade mina händer som sig bör, och lämnade sedan muggen med blicken fästad vid mobilens allvetande öga.
 
Jag stannade till en stund utanför muggen när jag pillade på mobilen, och blev sedan medveten om att en människa ställde sig framför mig, och blockerade min väg ut ur restaurangen.  Jag tittade upp från mobilen, och upptäckte en fet kvinna klädd i något tältliknande klädsel som stirrade ner mot trakten av min mage- skrev, och sa med anklagande ton:  "Hur kan du bära en sådan sak, den är sexistisk och kvinnokränkande".
 
Jag blev först mållös, vad fan dillade kärringen om, hade jag glömt att baxa in The Mighty Godzilla efter dränering, eller hade jag glömt att zippa upp?
 
Kärringen öppnade munnen igen och mässade med patos i rösten: " Hur kan du bära ett bältesspänne som är så sexistisk och så kvinnokränkande".
 
Jag härsknade på en gång eftersom jag avskyr hycklare, och replikerade med: "Ska jag vända på det så att kvinnan hamnar på topp?  Hörru kärring, du har torkat in både mellan öronen och mellan benen, skaffa dig ett nyp så att dina vätskor kommer i rörelse, så får du något annat att fundera över än mitt jävla bältesspänne".
 
Kärringen öppnade och stängde munnen som en fisk på torra land utan att få ur sig några fler fördömmanden över BLs "Scratching My Bitch" bältesspänne, och BL lämnade restaurangen som en vinnare i "The Gender War", könskriget. Det borde ta mig fan vara förbjudet i lagen, att så humorbefriade varelser som tältkärringen tillåts kränka och trakassera fredliga hårdrockare på en offentlig plats. Jag är en karl för mitt bältesspänne, det är inte frågan om tomt skryt utan potensen finns där fram till målflaggan även om det gäller ett 24 timmars race i sänghalmen, utrustningen består inte av liten slagvolym upp piggad med hybridskräp, utan av en gammaldags , hederlig big block med sixpack. 
 
Amen,..må feta kärringar klädda i tält brinna i helvetet.
 
   
     
 
  
 
    
 
 

FUCKING CUNT

 
 
Vettels flitigt citerade ord om Kvyats färdigheter efter Kinas GP  förefaller tämligen harmlösa i jämförelse med vad den gode Grosjean klämde ur sig efter sammanstötningen med Marcus Ericsson, den något upprörda Haas piloten kallade svensken bland annat för idiot och jävla fitta, väl så starka ord efter en vanlig raceincident där Grosjean blev av med framvingen. 
Ericsson replikerade med att Grosjean i hans tycke agerade barnsligt och omoget, och påminde Grosjean om hans mindre smickrande förflutna som en kraschkung som var nära att bli utkastad ur F1.
 
För min del såg sammanstötningen ut som en vanlig raceincident, dock måste man tillägga, att Marcus har en tendens att rätt så bryskt stänga dörren för de bakomvarande, och då även för bilar som är betydligt snabbare där man är chanslös att försvara sin position under någon längre tid.   Det är inte enbart fruktlösa omkörningsförsök som sliter däck i onödan när man ligger för nära och tappar down force, utan även försvarsinriktad defensiv körning som orsakar onödig sidobelastning som resulterar till däckslitage, Marcus borde välja sina fajter med större omsorg, ibland kan det löna sig i slutändan att släppa förbi en snabbare bil.
 
 
På Ferraris hemmaplan tycks media vindar sakteliga ändra riktning till Kimis favör, italiensk media med Ferraris hovjournalist Leo Turrini i spetsen verkar åter igen tagit Iceman i sitt hjärta. Leo har alltid varit en stor Kimi fan, och är också den av italienska journalister med den bästa insyn hos Ferrari,  redan nu flaggar han för att Ferrari bör behålla Kimi även 2017.
Jag är av samma åsikt, och skulle vilja redan nu påstå, att Kimi kommer köra röda sjuan även nästa år, det finns ett antal young guns som vill komma åt hans sits, men de får nöja sig med att vänta ett år till, Iceman är som en flaska gammalt årgångsvin som bara blir bättre med åren, något som uppskattas av Maranellos  finsmakare.
 
 
 
Ferraris hårdföre chef Sergio Marchionne var inte nöjd med teamets insats i Kina, även om han tyckte att det var kul när Kimi "förnedrade" Mercedes när han enkelt blåste förbi Hamilton, dock är den gode Sergio väldigt nöjd med Ferraris beslut att inte leverera motorer till RBR.  Jag kan förstå hans sinnesstämning, RBR har som jag tidigare har påpekat det bästa aero-chassi paketet i F1 för nuvarande, jag kan tänka mig att Mercedes chefen även han tackar sin lyckliga stjärna för sitt beslut att inte leverera motorer till RBR, med en Ferrari eller Mercedes PU skulle RBR köra ifrån den dynamiska duon.
RBR chefen Horner säger, att RBR nu är hack i häl Ferrari, men jag tror att han drar lite förhastade slutsatser efter Kinas GP, visst gick deras bilar bra i Kina, men deras bra resultat kom ändå i första hand från Vettels misstag, det saknas fortfarande ett antal hk i Renault PU för att den ska kunna matcha vad man tar ut från Mercedes och Ferraris kraftkällor.
 
 
Marchionne fortsätter att banka på den stora reklamtrumman för Alfas comeback i F1, han nämner Haas koncept som ett förstahands val för en lyckad återkomst, och när man ställer frågan huruvida det skulle vara av intresse att köpa Sauber och döpa om den till Alfa Romeo, så svarar Sergio: Varför inte om någon först betalar deras skulder, med andra ord, han lär inte vara intresserad att göra som Renault när de tog över Lotus stallet och deras skulder, utan är enbart intresserad av Saubers fina anläggningar och andra tillgångar till ett reapris.
 
Det var några ord om F1, jag har mottagit ett ultimatum från mina ex bandmedlemmar, som begär att jag ska avstå från min "too young to die, too fast to live" verksamhet på hoj under den kommande sommarhalvåret till förmån för en mindre turné på rockklubbar i Storbritannien under juli månad.
Snubbarna säger att de har ingen som helst lust att besöka sjukhuset med vindruvor i bagaget till en skadeskjuten BL, och ännu mindre en begravning med blommor, så jag får väl avstå från hojövningar på landsvägsbanor fram till höstkanten, det finns en hel del röj på vägarna även under  sensommaren, och jag vill inte heller missa midsommar utflykten på retrohojar med Micke och Jonas B.
 
Amen,..må F1 förarnas underhållande åsiktsutbyte vara med er.