POLITICAL ISSUES

 
På gund av stall politiska skäl blev Ungerns GP inställt idag, och ersattes med en 70 varvs paradåkning i 30 graders värme inför en inte alltför entusiastisk publik, dock gjorde Mercedes stall ledning sitt allra yttersta för att underhålla massorna, när de lät sina förare byta plats några gånger, något som Ferrari ledningen inte alls ville vara med om, ett beslut som illustreras av Vettels fingervisning på bilden här ovan.
 
Dagens sk race är F1 cirkusen i ett snäckskal, pengar, lite mer pengar, ännu mer pengar, marknads andelar, PR, stall politik och ibland,om än inte särskilt ofta något som lite vagt påminner om racing.
Det som saknas är lite mer PK inriktad radiotrafik istället för ytterst opassande Iceman retorik, hans utbrott idag gentemot di Resta var helt skandalöst i sin råbarkade enkelhet: What the fuck is this Williams doing, if he can´t see me there he should stay in reporting".
 
Jag personligen tar givetvis avstånd från sådant  uppförande, Kimi borde istället värna om de mjuka värderingar, bejaka sin feminina sida och fråga ödmjukt i passande PK anda: "Ursäkta, jag har ett bråskande ärande, kunde ni vara vänlig och styra lite åt sidan så att jag kan passera"? 

Samma förfarande borde givetvis även gälla inom de egna leden, Kimi:" Ursäkta om jag stör Sebastian, jag är tyvärr lite snabbare idag, kan du tänka dig att släppa mig förbi"?   Sebastian:"Jag är hemskt ledsen min vän, men det går tyvärr inte, farbror Marchionne vill att jag ska ta målflaggan först idag av sportsliga skäl". Kimi:" Jag förstår, det gör inget, jag lyssnar lite valsång istället och mediterar för att bli en bättre förlorare".

 
Nog skämtat om dagens pajaserier, det är deprimerande hur öppet makteliten inom F1 cirkusen visar sin arroganta inställning gentemot åskådarna, som har betalat dyrt för att se racing, men får istället bevittna en tillställning som är ett skolexempel av stallpolitisk agerande baserad på vinstintressen och marknads inriktade värderingar.
 
Hur årets sk race på Hungaroring avlöpte står att läsa på tabellen här ovan, jag har ingen större lust att göra en djuplodande analys av något som är ett resultat av stall politisk agerande, om de inblandade är ute efter att göra sig av med publikintresset, så räcker det mer än väl att kopiera dagens koncept till nästa race på Spa om en månad.
 
 
Dagens grid girls har inte hår på bröstet, men tävlar på lika villkor i samma utstyrsel utan stall order.
 
Amen,..må stall politiken ruttna i helvetet.
 
      
     

HUNGARIAN RHABSODY

 
1          Vettel
2          Räikkönen
3          Bottas
4          Hamilton
5          Verstappen
6          Ricciardo
7          Alonso
8          Vandoorne
9          Sainz
10        Palmer
11        Ocon
12        Hulkenberg
13        Kvyat
14        Perez
15        Grosjean
16        Magnussen
17        Stroll
18        Wehrlein
19        di Resta
20        Ericsson
 
Lite kort om kvalet på Hungaroring, inte på något sätt överraskande med ett Ferrari dominerad första led,
deras bil trivs i högre temperaturer, den korta hjulbasen sitter som handen i handsken på en långsam bana med många långsamma kurvor, plus att deras bil är betydligt lättare än Mercedes, och tillåter därmed en mer fördelaktig delning av ballasten. Bra kval varv av Vettel, Kimi hade en liten miss på den andra delen av banan, kanske var inte bromsbalansen riktig optimal för en förare som bromsar så sent som Kimi gör.
 
Bottas gjorde vad han kunde, och kvalade ut Hamilton som klagade över vibrationer från samtliga set av däck under kval tre, det tycks vara som så, att Bottas får mer ut ur bilen när den inte riktigt passar på en bana som till exempel den i Ungern, han verkar kunna "köra runt" problemen lättare än Lewis.
 
Verstappen slog Ricciardo med några tusendelar, Alonso och Vandoorne som slutade på sjunde och åttonde plats visade att McLarens chassi-aero faktiskt hör till de bättre, Sainz blev nia före Palmer som lyckades spotta upp sig efter en jobbig fredag.
 
Ocon kvalade ut sin teamkompis och slutade på elfte plats före Hulkenberg som flyttades ner fem platser, Kvyat som trettonde, Perez som fjortonde och Grosjean som femtonde var de sista som tog sig vidare från kval ett till kval två.
 
Magnussen, Stroll , Wehrlein, di Resta och Ericsson försvann redan i kval ett, Wehrlein kvalade ut Ericsson som hade oflyt när Kvyat orsakade en gulflagg situation i slutet av kval ett, dock är det tveksamt om Marcus skulle ha klarat av att slå Wehrlein även utan gulflagg inblandning med en aning trött PU.  di Resta gjorde en godkänt insats med tanke på,att han hade aldrig kört årets bil tidigare, att bara hoppa in i en bil man har inte haft möjligheten att ställa in efter tycke och smak är inte det lättaste att göra, speciellt med tanke på att hans körstil skiljer sig från Massas dito en hel del.
 
Apropå körstil, det diskuteras ofta om det bland fansen, som undrar varför den eller den föraren helt enkelt inte bara kan anpassa sin körstil efter materialet istället för att brottas med diverse problem racehelg efter racehelg.  Att ställa om sin körstil är i det närmaste omöjligt, flyttar man sin bromspunkt så påverkas hela varvet, tar man en tidigare eller senare apex påverkas hela varvet osv, tex jag själv bromsar alltid sent och hård när man redan har börjat styra in.Med en hoj kan man stabilisera med bakbromsen under inbromsningen, med en bil så klarar jag av överstyrning utan några problem, men bromsar man sent in i apex får man per automatik en långsammare  utgång ur kurvan, och kan därmed bli omkörd på den följande rakan.  På en hoj "kör" jag mycket med kroppen med både knät och armbågen nere på asfalten, "hänger" mycket, som ibland kan påverka negativt på varvtider, jag är medveten om det, men det är så jag kör, har alltid gjort och kommer alltid att göra, på gott och ont.
 
 
Det var allt för idag, dagens grid girl ser till att manskapet inte marscherar i otakt, ett två tre, ingen panik alla på en gång.
 
Amen,..må lag och ordning vara med er.     
 
       
 
       

DOWNFORCE AND DRAG

 
Så här dagarna innan Ungerns GP kan det vara på sin plats med lite aero relaterad "smaltalk", downforce vs drag. I F1 söker man alltid efter mer downforce och mindre drag, genom kurvpartier vill man ha så mycket downforce som möjligt, på rakor vill man slippa drag orsakad av mycket downforce, ett moment 22 läge med andra ord, eftersom vingrelaterad downforce alltid för med sig även en hel del oönskad drag som man vill slippa på rakorna.
 
Så, vad kan man göra för att slippa drabbas av alltför mycket drag?  Man kan göra som Ferrari gjorde fram till Baku, ha ett flexande golv som hjälper till att skärma av diffusern mer effektivt,=mer downforce från diffusern som i sin tur gör det möjligt att köra med mindre vinge=reducerad drag.
 
Ferraris flexgolv fick konkurrenterna att agera, FIA kallades in, och Ferrari tvingades förstärka den bakre delen av golvet för att reducera flexet till en av FIA godkända nivå, något som märktes inte minst på Silverstone, där Ferrari var tvungen att köra med mer vinge och med "monkey seat" för att kompensera bortfallet av downforce från diffusern, som inte längre skärmades av lika effektivt när golvflexet var reducerad till en av FIA godkända nivå.
 
Det ökade drag som orsakades av mer vinge gjorde Ferraris bil långsammare på rakorna så att de inte orkade hålla Mercedes tempo, ett skolexempel av den ständiga balansgången mellan downforce och drag som pågår i F1 under varje race helg.
 
 
Ett annat sätt att försöka minska drag är att "stalla" fram och bakvingen på rakorna med hjälp av en flex konstruktion, RBRs lösning väckte konkurrenternas intresse på Silverstone, där man tydligt kunde se skillnaden av framvingens position på rakor och genom kurvpartier, dock tyckte FIA att RBRs lösning håll sig inom regelverket, men sista ordet är knappast sagt, eftersom FIA genomför sina mätningar på en stillastående bil, en rätt så meningslös procedur ,eftersom poängen med flex aero är att den enbart fungerar på en bil i rörelse.
 
 
Det finns en hel del detaljer i en framvinge vars arbetsuppgift är lite diffust för de allra flesta, som tex "tunneln" på vingens undersida nära ändplattan.  Tunnelns uppgift är att  forma om och styra åt rätt riktning den"wake" som uppstår bakom framhjulet, allt för att kunna mer effektivt stänga in luften under bilen för att maximera nyttan av diffusern.
 
Jag personligen är inte en förespråkare av en alltför avancerad aerodynamik, visst är den intressant ur teknisk synvinkel, men samtidgt är den boven i dramat, eftersom den så framgångsrikt saboterar omkörnings möjligheterna. Beslutfattarna i F1 borde ta en titt på nästa års designkoncept för Indy Car, där man tar ett steg tillbaka för att kunna ta två steg framåt med hjälp av ett relativt enkel aeropaket, som bör innebära mer publik vänlig racing, något som är ett måste även för F ettans överlevnad på lite längre sikt.
 
 
Det om downforce och drag, glädjande nog så är det nu klart med, att Kubica ska få testa årets bil efter Ungerns GP, man har gjort vissa förändringar för att han ska kunna klara av även snäva kurvor trots sin skadade arm, en ny styrväxel som ger ett mindre rattutslag är på plats samt bara en växelspak för både upp och ner växlingar med vänsterhanden.  Jag har aldrig tvivlat på hans snabbhet, den finns kvar, men det är trångt värre i en F1 cockpit, kör han av så finns risken att den skadade armen får en smäll till den inte tål, jag hoppas verkligen att han kan göra en framgångsrik comeback, dock blir det inte lätt att tex parera  en sladd med ett extremt snäv rattutslag, lätt hänt att man överparerar och snurrar av.
 
Till sist några ord om icke önskvärda bloggbesökare, jag vill  ogärna införa en förhandsgransning av kommentarer innan de publiceras, men kommer att göra det  om bloggbesökarna inte kan hålla sig i skinnet. Anonyma kommentarer kommer att raderas, eftersom det blir omöjligt för andra att hålla reda på vem som är vem, och lämna en respons. Merparten av de nya läsarna som har tillkommit är vettigt folk, men några andra kan för min del återvända till Blommans gäng och stanna där, varken jag eller mina läsare är det minsta roade av totalt idiotiska kommentarer diktade av rubbade individer. Om folk har inte nog vett i skallen för att hålla en någorlunda saklig nivå med sina kommentarer, så finns det även chansen för mig att göra bloggen lösenordskyddad, dvs, bara de som får ett lösenord av mig kan läsa bloggen, kan man inte hålla vettig nivå på kommentarer så ska man inte heller kunna läsa bloggen,.så tänk efter före innan ni skickar en korkad kommentar.
 
 
Dagens grid girls säger hej till alla hycklare, och tycker att de borde skaffa sig ett liv. 
 
Amen,..må alla pappfigurer hålla sig borta från granprixracing.