THE MOCKUP

Årets mockup party har börjat, F1 stallen lägger ut rökridåer i form av mer eller mindre vilseledande bildmaterial, det hela handlar om vad man vill visa och vad man inte vill visa. Den mest känsliga punkten hittar man i vanlig ordning framför sidepodsen, där diverse styrfenor och vortexgeneratorer krigar om utrymmet med bargeboards, det blir suddigt värre på bilder när man försöker dölja det mesta så gott det går. I och med den smalare golvytan framför bakhjulen blir man i år tvungen att tajta till aeroflödet, flytta det närmare "karossen" i bakändan av bilen för att kunna mer effektivt skärma av diffusern, något som i sin tur kräver vissa justeringar av aeroflödet längs hela linjen från noskon-framvinge och hela vägen fram till  diffusern för att hitta den rätta aerobalansen.
 
Så, kan man med blotta ögat urskilja fjolårets RBR på bilden här ovan...
 
...från årets RBR?  Om man bortser från att AM loggan saknas, så är det väl i första hand det smalare golvet framför bakhjulen som sticker i ögonen, liksom förändringarna av diverse detaljer framför sidepodsen för att tajta till aeroflödet. Men, som sagt var, man ska ta sanningshalten i de här bilderna med en stor nypa salt, hur aeropaketet i slutändan kommer att se ut märks först när säsongen kör i gång i Bahrain.
 
 
Årets AT är mer eller mindre en kopia av fjolårets RBR, på bilderna här ovan har man dock blandat lite gammalt och nytt för att vilseleda både konkurrenter och media, köper man de här bilderna som sanningen om årets AT bör man byta jobb.
 
 McLaren har anammat en del Mercedes designidéer, dels av praktiska skäl på grund av byte av drivlina, och dels på grund av att Mercans aerotänkande har varit så vägvinnande under de senaste åren, huruvida man hos Macken klarar av att hitta samma fenomenala aerobalans som Mercan förfogar över låter jag vara osagt.
 
 
 
AR gör som de flesta andra,och har lagt ner en hel del jobb på noskon-framvinge för att skicka vidare aeroflödet längs ett lite tajtare spår fram till snårskogen av styrfenor och vortexgeneratorer framför sidepodsen, och sedan vidare till bakre delen av golvet och diffusern. Om Ferrari motorn och dess hybridsystem klarar av  att leverera skapligt med kraft i år, så finns det en chans att AR kan göra bättre ifrån sig i år än de gjorde ifjol, men de har begränsade resurser och lär inte uppdatera årets bil alltför frekvent om den inte visar sig vara konkurrenskraftig direkt från första race, fungerar den inte som förväntat är det bättre att satsa allt på nästa års bil.
 
Det om första deltagarna i årets mockup party, RBR fick som de ville i fråga om frysning av PU utvecklingen fram till nästa PU generation, bra för dem, men enbart då om Hondas kraftkälla håller måttet, gör den inte det så har RBR skjutit sig själva i foten enlig alla konstens regler.  En annan riskfaktor är att lyssna alltför mycket vad deras förstaförare i form av Verstappen vill och förväntar sig av stallet angående bilens körbarhet, en bil som passar förarens körstil är inte per automatik en snabb bil. Newey kan skapa snabba bilar som dock kräver att föraren kan anpassa sin körstil till en viss del efter bilen, kan han inte det så märks det i varvtider.
 
Apropå Hamiltons och Bottas 1 års kontrakt, och Wolffs funderingar kring vilka som ska köra för Mercedes 2022. Ett 1 års kontrakt är sällan eller aldrig just ett 1 års kontrakt, utan 1+1, det finns alltid optioner med i bilden, att Wolff åter igen pratar om Russel och Ocon som möjliga ersättare hör ihop med hans roll som deras manager, han har en vana att med jämna mellanrum försöka trissa upp värdet av sina tillgångar. Med andra ord, Toto går på som vanligt, berättar gärna och ofta hur svårt det har varit för Mercedes att hitta rätt med årets bil, och hur svårt det kommer att bli för Merca att vinna i år, tror det den som vill, jag gör inte det, det blir en dubbel igen för Merca i år.
 
 
Det om F1, nu är det dags igen att testa era "petrolhead" kunskaper, på bilderna här ovan syns två bilar från samma tillverkare även om det skiljer några årtionden mellan dem, vad heter tillverkaren?   I det föregående inlägget hittade ni rätt, det var olika modeller av ryska ZIL, en polare borta i L.A har några som hyrs ut till bröllop och liknande tillställningar, vem vill åka i en Cadillac när man kan åka i en ZIL.
 
Dagens grid girls håller andan, snart är det dags igen för mullrande motorer.
 
Amen,..må årets mockup party vara med er.     
 
     
 
 
 
 
      

THE SILVER BULLET

 
Den fjärde februari 2021, snötäckt och minusgrader, F1 premiären känns mer avlägsen än någonsin, men hava tröst, den kommer. Så, vilken av utmanarna kan tänkas ha den silverkulan som kommer att skjuta ner silverpilen? Dessvärre ingen enligt min mening, Mercedes började väldigt tidigt under 2020 att utveckla årets bil, i år går det mesta av stallets utvecklingskapacitet åt att jobba med  2022 års bil  jämsides med årets bil, att ligga ett steg före, skaffa sig ett försprång är hemligheten bakom Mercedes framgångssaga.
 
Samtliga stall har två utvecklings "tokens" att spela med under 2021, det stallet som behöver dem mest är McLaren, som i år använder Mercedes PU, växellåda och ett antal andra komponenter. Även om motorerna från olika tillverkare har samma slagvolym, så varierar storleken för hela drivlinan högst väsentligt, något som i sin tur leder till ,att man måste tänka om angående till exempel placeringen av kylare, hydraulik och en hel del annat. Dock är det mest intressanta i fallet McLaren huruvida de har hållit fast vid high rake konceptet , eller gått över till det Mercedes inspirerade low rake alternativet.
 
Bortsett från McLaren lär det inte dyka upp några större design nyheter hos de andra stallen som lär behålla ca 60% av förra årets designkoncept, en smalare nos kan möjligtvis hjälpa till för att kompensera bortfallet av downforce på grund av mindre golvyta framför bakhjulen i årets bilar.  I vanlig ordning är det bara de stora stallen som har  kapacitet att driva två parallella  utvecklingslinjer, dels för årets bil och dels för 2022 års bil, de mindre lär dumpa utvecklingen av årets bil i ett relativt tidigt stadium för att helt koncentrera sig på 2022 års bil, och det mest på grund av personalrelaterade skäl, de små stallen har inte samma bredd av duktiga ingenjörer som de stora.
 
Copy Cat verksamheten från ifjol får fortsättning i år, AM blir en kopia av 2020 års Mercedes, AT en kopia av 2020 års RBR, och McLaren och Williams har ett mer intimt samarbete med Mercedes i år än ifjol och så vidare. På PU sidan lär Mercedes dominans fortsätta även i år, RBRs Honda projekt står och faller beronde på om andra PU tillverkare går med på att frysa PU utvecklingen. Renault har hamnat i ett prekärt  läge i år på grund av, att de i år inte har några kunder att leverera PU till, och missar därmed chansen att samla livsviktig data från kundmotorer. AR och HAAS fortsätter med Ferrari, McLaren, AM och Williams med Mercedes , RBR och AT vill köra vidare med sitt Honda  projekt i egen regi, Renault lär få erfara att ensam  inte är stark i F1 i fråga om PU.
Vem som sitter bakom ratten och var är klart för i år bortsett från Hamilton, som fortfarande dröjer med att skriva sitt namn på ett nytt kontrakt. Att han fortsätter hos Mercedes råder det ingen tvekan om, dock lär det inte bli något treårs kontrakt för "Sir Lewis Hamilton", utan 1+1 istället med reducerad lön. Nu kan man givetvis diskutera om, huruvida 400-500 miljoner om året kan uppfattas som orimligt när en snubbe som sparkar en luftfylld skinnbit på en gräsmatta tjänar nästan det tredubbla om året i form av Messi, men Mercedes som arbetsgivare har i alla fall bättre ordning på den finansiella sidan än FC Barcelona, att ge en spelare 5,5 miljarder när man själv har skulder på 12 miljarder låter inte riktigt genomtänkt.
Apropå ratten på bilden ovan, den är från Mercedes, samma ratt som Russel fann så svår att hantera, pojken gjorde ett stort nummer av hur svårt det var att bara hoppa in i en Merca och försöka lära sig alla knappar på nolltid.  Den gode Russel drog en vals, han hade faktiskt ratten i fråga i sin ägo en hel vecka innan racet i sitt hotell, och kunde därmed i lugn och ro lära sig samtliga funktioner, de här snubbarna missar aldrig chansen att ge lite extra cred åt sig själva.
 
Det om F1 relaterad, jag kikade lite rally och blev rätt så imponerad av den 20 åriga Kalle Rovanperä i årets första VM rally, den pojken lär komma att dominera i rally VM under de kommande åren när han får lite mer rutin.
 
På dem tre bilderna här ovan finns det olika modeller från olika årtionden från samma tillverkare, kan någon av er gissa vad tillverkaren i  fråga heter?
 
I det föregående inlägget frågade jag efter en Europeisk tillverkare som använde amerikanska motorer, många gissade på Pantera men rätta svaret är Monteverdi, en Hai 450 SS med Mopar 426 Hemi, Pantera har en Ford 351 Cleveland under huven.  Givetvis kan man klämma ner en 426 även på en Pantera, jag gjorde det på min, dock inte gjutjärns rovan utan en 426 Keith Black  rova,aluminium block och toppar plus diverse godis som inälvor, kryddad med turbo, gick som en skållad troll när den inte överhettade, man var tvungen att öppna upp lite här och var för bättre kylning.
 
 
Dagens grid girls hälsar från varmare trakter med följande uppmaning: Mössan och rattmuffen på och håll avståndet när Tegnell har tappat förståndet.
 
Amen,..må den här jävla vintern ruttna i helvetet.