MAXIMUM MAX

 
 
Efter kvalet var det muntra miner hos Macken, Norris i topp, Verstappen nere på en tolfte plats som i och med tidsstraffet för ett PU byte blev en sjuttonde, nu skulle Norris ta chansen att knappa in många poäng av Verstappens ledning...
 
...men racet blev en förkrossande Verstappen show, Max gjorde en "Iceman" och körde upp sig från en sjuttonde plats i starten till en överlägsen seger med tjugo sekunders marginal till tvåan. Så,kom allt det magiska ur Max eller var det något annat som spelade in? Visst var det en suverän insats av Max, men det avgörande var faktum att RBR till Brasiliens GP hade backat tillbaka till specs från Kinas GP som gick av stapeln 21 april, det vill säga till rena Newey specs, efter april kom Pierre Wachés "uppdateringar" som raderade fullständigt bilens aerobalans och därmed även dess prestanda. 
 
Det halkiga underlaget ställde till det för några redan under kvalet, Bottas kvalade ut Verstappen, Perez, Sainz, Hamilton och ungtupparna Bearman och Colapinto, rödflaggan i slutet av kvalet ställde till det för Max, Albon skrotade riktigt ordentligt och så vidare, hero to zero och walk of shame regerade. Det magiska ordet var inställningar, några missade grovt, andra prickade helt rätt, och då inte minst Alpine, på en torr bana fungerade bilen inte alls, på en blöt helt perfekt, till nästa race är de tillbaka till det vanliga utan en chans att ta en podium. Russel visade att Mercedes hade en hygglig bil i Brasilien, Hamilton i sin tur visade att han kommer ingenvart om han inte har en perfekt bil, utan en sådan är han medioker förare. Sainz som ska ersätta Colapinto hos Williams visade i sin tur varför ingen av de stora stallen var intresserade av hans tjänster, han är ruskigt ojämn, en upp som en sol, ner som en pannkaka förare. Williams duon var på skrothumör, Albon demolerade sin bil redan i kvalet och kom aldrig till start, Colapinto testade muren två gånger, den sista bakom SC, av hans upphaussade körskicklighet syntes inte ett spår. Stroll klantade till de i vanlig ordning och även gamle Alonso var ute och harvade, 2026 kan de sitta i en vinnarbil i och med det helt nya konceptet, när alla börjar om från noll kommer Newey att regera. Perez snurrade, Bearman var utanför banan ett par gånger, och Leclerc gjorde en ok insats i en Ferrari som har sin styrka genom långsamma kurvor, något som saknas i Brasilien. Norris i sin tur visade åter igen att han saknar det rätta inställningen mellan öronen, hans "mer tur än skicklighet" utlåtande angående Verstappens insats var patetisk, Lando har inte det som krävs att vinna förartiteln, inte Piastri heller. Tsunoda gjorde ett bra race men är inte bra nog för RBR, samma gäller för Lawson, bra förare men inget speciellt, det blir inte lätt för RBR att hitta en förare som kan hänga med i Verstappens tempo. Hos Sauber var det den vanliga visan, Bottas hängde med skapligt tills däcken tog slut efter 10-12 varv, saknar man downforce och tvingas köra bilen för hög tar däcken slut på nolltid. Jag har svårt att ta Audis "satsning" på allvar, VW är en tillverkare i fritt fall, fabriker i Tyskland stängs, folk sparkas, att i ett sånt läge satsa hundratals miljoner på ett F1 projekt håller inte. 
 
Albon är pressad och gör misstag efter misstag...
 
...AM duon testade murar...
 
...liksom storfräsaren Cubalibre,..ursäkta Colapinto, att skrota bilen bakom SC är ett riktigt walk of shame läge.
 
Max hade inga problem med murarna, han gjorde processen kort med motståndarna och satte det snabbaste varvet varv efter varv, nu bör den fjärde titeln vara klar. Håller RBR sig fast vid Neweys design även nästa säsong lär det räcka långt, lyssnar de Waché blir det inte någon femte titel för Verstappen, 2026 kör han för AM.
 
RBRs Honda V6 i all ära, men Honda spisen i Sennas gamla bil lät som en riktig F1 motor, Lewis bästa insats under racehelgen i en McLaren Honda. 
 
Dagens grid girls ger Brasiliens GP högsta betyget, så även jag, en underhållande racehelg på en riktig bana som ligger ljusår före alla Tilke parkeringar.
 
Amen,..må riktiga banor vara med er.      
 
   
 PS. Apropå Audi-Sauber, värre än väntad, nu försöker VW sälja Audis F1 satsning till Qatar som redan är delägare i VW, luktar panik och sport washing på lång väg, Audis F1 satsning tar nog slut innan det på allvar har börjat. DS.
 
      
      

Kommentarer :

#1: kjell levén

Max Masterclass, kan ha varit hans bästa race igår, äntligen lite flax med rödflagg, 17 snabbaste varv! Lipsillen norris

Tack för en bra blogg!

Svar: Max är duktig i regn,..liksom RBRs bil med Newey specs, nu kände man igen bilen, stabil som tåget över hela varvet. Ha det bra Kjell.
Brandon Lee

skriven
#2: Mats

Mycket bra sammanfattning av säsongens bästa rejs :-) Kör man på en riktig klassisk F1-bana blir det oftast bra rejs som skiljer agnarna från vetet.

Lipsillen hade givetvis en sopdålig bortförklaring varför han schabblade bort pool position och tappade drivor av poäng mot Verstappen, trots diverse stallorder till Piastri att ge plats åt Norris, gillar din formulering av det:
"Norris i sin tur visade åter igen att han saknar det rätta inställningen mellan öronen, hans "mer tur än skicklighet" utlåtande angående Verstappens insats var patetisk, Lando har inte det som krävs att vinna förartiteln, inte Piastri heller."
👍👍👍

Svar: Ja, Norris saknar det lilla extra som krävs att vinna titeln, rent körmässigt är han duktig men samtidigt lite väl labil psykiskt, Piastri är tvärtom, mer stabil mellan öronen men saknar Norris naturliga speed. Ha det Mats.
Brandon Lee

skriven
#3: Magnus Blomqvist

Det bär mig emot men det var en alldeles lysande uppvisning i körskicklighet. Ja han fick ett fritt depåstopp men se vilka linjer han valde helt otroligt. Såg faktiskt i dag av en slump en kort video från någon dokumentär vet ej vilken då det var en sådan där kort video man kan se på Facebook bland annat nuförtiden. Hursomhelst den handlade om att när Max var tonåring tog Jos med honom till Italien under hösten/vintern och där fick han köra varv efter varv. När regnet kom åkte samtliga utom Max in i depån och steg ur men pappa Jos tvingade en stelfrusen Max att fortsätta och fortsätta och fortsätta. Varv efter varv tills hans händer i stort sett frusit fast i sitt grepp runt ratten. När han väl kom in sa Jos helt sonika till sin son att värma händerna på avgasröret vilket han gjorde tills handskarna nästan smälte och sedan blev han tvingad ut igen. Man up som Jos förklarade det för sin son. Om det hela är överdrivet har jag som enkel lekman ingen aning om men ser man hur körde i regnet under helgen väljer iallafall jag att tro på att det mesta är alldeles sant. Tack för rapportering Brandon! Ett fantastiskt arbete som vanligt. Hatten av.

Svar: Max är mer av en produkt än en naturbegåvning, mänga års nötande med en diktatorisk farsa som regerade med morot och piska, jag undrar om Max fick någon gång vara barn på riktig, jag tvivlar på det. Ha det bra Magnus.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

om man nu ska försvara Norris lite så är det väl att man i England tror på en ny vår för good old brittania igen i f1.tycker själv att engelsmännen själva har piskat upp den här stämmningen bland annat genom alla gamla F1 förare som talat om hur ful Verstappen är i sin körning.och vi ska inte tala om pressen hur dom skriver. hur ska en ung man klara den pressen Själv tycker jag att denna körstil som många haft kom när man asfalterade grusfållorna.kör man över sin förmåga så är det väl helt ok om racet är över för den som överkör. Men ett kul race var det inte som de tidigare sömnpillren vi bjudits på.

Svar: Britterna är nationalistiska i överkant, och det ligger i förarnas DNA att använda hela banan och lite till, så grusfållorna borde regera och reglera deras verksamhet på alla banor, då vet man var gränsen går.
Brandon Lee

skriven
#5: Tomi

Det var en uppvisning i carcontrol av Max ingen kan säga att han inte har känsla för underlaget när han kör , såvida inte RBR har något magiskt som ingen annan har i regn...tack för en bra blogg....

Svar: Ja, han är duktig i regn,..liksom RBRs bil nu när den är tillbaka i Newey specs, lika delar av varje så att säga. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#6: Spelwilly

Så alla är sopor? Skämt å sido, hela denna helgen var ett bottennapp enligt mig. Visst är man duktig har man mer tur men denna helg var något av en tombola. Max är duktig i regn, det kan ingen ta ifrån honom men han hade även smör i fickorna när det blev rödflagg. Trevlig bana men för mycket regn denna helgen.

Svar: De mest sopiga är FIA och Pirelli som vägrar att ta fram riktiga regndäck, det är precis som Hamilton sa, det är inte sikten som är problemet utan avsaknaden av riktiga regndäck och att man inte får värma upp däcken till rätt temperatur med däckvärmare.
Brandon Lee

skriven
#7: Mats

"De mest sopiga är FIA och Pirelli som vägrar att ta fram riktiga regndäck"

Kan bara instämma, tillbaka med "monsunregndäcken" så det blir rejsing även i kraftigt regn. Med tanke på klimatförändringarna så lär ju eventen med kraftigt regn öka, så bara för F1 att anpassa sig efter verkligheten nu :-)

skriven
#8: Judge fear

Lägga till monsun regn lär inte hjälpa, de kör inte ens med regndäcken…. De kör intermediates när regn i princip är över eller duggar och blir nästan torra spår. Det pga fia kräver hög säkerhet och sikten måste vara bra för förarna. Problemet som gör de knappt kör i regn är pga sprayen från regndäcken och även intermediates som skymmer sikten och gör det enligt fia för farligt att köra race. Senast nu i brasilien på mål sträckan blev det mycket dimma/mist och vatten som däcken kastar upp som gjorde röd flagg kom ut och även kvalet ställdes in för. Så: regndäcken funkar men allt vatten de kastar upp är problemet då bilarna bakom ledarbilen inte ser något och anses för farligt. Köra race i regn som spa 1998 eller monaco 1997 eller nurnburgring 2007 etc är bara glömma.

skriven

Kommentera inlägget här :