THE WINGMAN

 
1            Hamilton
2            Vettel
3            Räikkönen
4            Ricciardo
5            Bottas
6            Gasly
7            Magnussen
8            Alonso
9            Sainz
10          Grosjean
11          Hartley
12          Hulkenberg
13          Ocon
14          Perez
15          Ericsson
16          Sirotkin
17          Stroll
              Vandoorne, Verstappen och Leclerc bröt racet.
 
När man åter igen igår fick bevittna missbruket av styggelsen stallorder, så väckte det frågan huruvida det är försvarbart att lägga ner tid på att blogga om F1. Det spelar faktiskt ingen som helst roll om stallorder tas i bruk under racet, eller om man som var fallet igår redan hade tagit ett beslut om det innan racet startade, slutresultatet blir detsamma ur åskådarsynpunkt, riktig racing blir en bristvara.
 
Valet av racestrategin för "wingmans" del säger det mesta om vad som komma skall, så även igår på Hungaroring, Räikkönen och Bottas offrades för Hamiltons och Vettels bästa. Kimi släppte förbi Vettel nästan omgående, och Bottas fick agera bromskloss framför Ferrari duon så att Hamilton fick ett försprång som Ferrari förarna inte klarade av att hämta in.
 
Nu finns det givetvis ett antal TV kommentatörer och hobbyjournalister som envetet orkar upprepa sin mantra om F1 som en teamsport, men bilarna är faktisk ensitsiga, och åskådarnas intresse och förståelse för teamsportens betydelse i sammanhanget rätt så begränsad, det är man mot man racing man vill ta del av, inte av teamarbete som levererar resultat efter stall ledningens önskemål.
 
 
Hamilton fick segern till skänks av Bottas som har slutat med att agera som Niceman, och Iceman, som var betydligt snabbare än Vettel under racet lät bli att attackera tysken, riktig racing enligt stall ledningens syn på spektaklet, riktig gäspning enligt publikens syn på spektaklet vars åsikt tydligen är av underordnad betydelse, rätt så märkligt med tanke på, att det är just publiken som i sista hand betalar för kalaset.
 
Nå väl, Hamilton gjorde sitt och vann, Vettel halkade några fler poäng efter i kampen om VM titeln  trots sin andra plats, och Kimi tog podium nummer 99. Ricciardo överlevde närgången kramvänlighet  både från Ericsson och från Bottas håll ,och slutade som fyra.  Bottas i sin tur  körde slut på sina däck när han som en lydig wingman skyddade Hamiltons intressen, körde in i rumpan på Vettel som en tack för senast hälsning, skadade framvingen, försökte sedan hålla Ricciardo bakom sig genom att knuffa av  honom från banan och fick 10 sekunders straff för det, men  slutade ändå på en femte plats i mål.
 
Gasly gjorde ett riktigt stark race och belönades med en sjätte plats, Magnussen fortsätter att samla poäng med stabil körning, den här gången räckte det till en sjunde plats i mål före gnällspiken Alonso som blev åtta, de sista poängen togs hand om av  Sainz och Grosjean. 
 
Bland  de övriga kan vi notera, att Ericsson inte hade någon lyckad racehelg, ett svagt kval följdes av ett svagt race, teamkompisen Leclerc hade det ännu tyngre, ett misslyckad kval för att sedan tvingas bryta redan under första varvet blev Leclercs facit i Ungern. På en bana som Hungaroring, där motorstyrkan inte betyder allt märks  bristerna på aero-chassi sidan hos Saubers bil  liksom hos stallets förare, i F1 är man aldrig bättre än sitt senaste resultat.
 
Det var allt för idag, ett enkelt sätt att göra racingen i F1 mer spännade skulle vara att möblera om i startgriden efter 3-2-3 modellen, som det är nu så är det alltför lätt att blockera på det sättet som Hamilton och Bottas gjorde igår, två Mercedes och en Ferrari i första ledet skulle ha gett en helt annan utveckling av racet igår. Jag hoppas att det inte dröjer alltför länge, innan även FIA begriper vikten av att genomföra den ovannämnda förändringen av startgriden, F1 lever på lånad tid och klockan tickar.
 
 
Dagens grid girls önskar trevlig semester för alla F1 fans, Spa nästa om en månad.
 
Amen,..må sommarens sista suck vara med er.      
 
       
 
          
 
    
 
         
 
 

LEWIS CHRIST SUPERSTAR

 
 
1            Hamilton
2            Bottas
3            Räikkönen
4            Vettel
5            Sainz
6            Gasly
7            Verstappen
8            Hartley
9            Magnussen
10          Grosjean
11          Alonso
12          Ricciardo
13          Hulkenberg
14          Ericsson
15          Stroll
16          Vandoorne
17          Leclerc
18          Ocon
19          Perez
20          Sirotkin.
 
Lite kort om kvalet på Hungaroring, i regn går pole som regel till den som får sista chansen att förbättra sin tid, så även den här gången när Hamilton knep första rutan, Kimi missade chansen att förbättra sin tid när han fastnade bakom en HAAS. Mercedes har problem med överhettning av bakdäcken när det är varmt och torrt, i regn fick de nytta av det genom att temperaturen på bakdäcken kom upp i rätt nivå med regndäck på en blöt, betydligt svalare underlag. 
 
 
Bra kval av Lewis, och inte illa heller av duon Bottas-Räikkönen, som enligt vissa "experter" borde ha blivit ersatta med andra förare redan till år.   Vettel hade inte riktigt farten idag, kanske var han lite rädd att göra ett ödesdiger misstag igen, mycket i racing sitter mellan öronen där psyket sätter sina spår, Vettel hade nog i färsk minne  fadäsen på Hockenheim, när han körde ur på en blöt bana i ledning, första gången på 13 år när en förare körde ur i ledning.
 
Sainz, Gasly, Verstappen och Hartley visade, att på halkig underlag betyder bra körbarhet mer än många hästkrafter i en motor, HAAS duon får nöja sig med att starta från femte ledet med  Ferraris  nya, urstarka PU uppdatering.
 
Gnällspiken Alonso kvalade åter igen ut Vandoorne som lär få svårt att hänga kvar i F1, och Ricciardo visade varför varken Mercedes eller Ferrari har varit intresserade av hans tjänster. Kvalspecialisten Hulkenberg hade en dålig dag på jobbet, och Ericsson en bra sådan när han kvalade ut boy wonder Leclerc som inte tycks trivas på blöt underlag. Stroll tvålade till Sirotkin, och  Ocon Perez, det blir intressant att se vilka tar sitsarna hos FI 2019, det är ett antal rika pappor som står i kön med feta plånböcker för att köpa ett stall åt sina söner.
 
Till morgondagens race får alla välja fritt med vilka däck de vill starta racet med, på en torr bana med höga temperaturer har Ferrari den bästa racepacen, men nu får ju Mercedes duon fritt välja en hårdare  gummiblandning att starta med från första ledet, något som kan få en avgörande betydelse i morgon, men om Kimi och Sebastian får till en bra start och kan klämma sig förbi i starten kan allt hända.
 
Man bör undvika att dra alltför förhastade slutsatser efter dagens kval, i morgon gäller helt annorlunda förutsättningar, som kommer bland annat att avslöja vem som  har lyckats bäst med set up arbetet, vilka förare är  bäst på att ta hand om däcken osv, även om banan är svår att köra om på, så öppnar det fria däcksvalet för olika strategi dito, så det finns en chans att vi får se ett rätt så underhållande race på Hungaroring i morgon.
 
 
 
Det om dagens kval och morgondagens race, Kimi har med sig sin son Robin som PRAO i Ungern, en pojke som sägs redan vara skrämmande intresserad av bilar, på bilden ovan testar man avståndet till gaspedalen,.hur många år kommer det dröja innan Iceman Jr gör debut på banan?
 
Lewis PRAO år började hos McLaren, han hade redan då kontakt med högre makter, och var på grund av det flygfärdig redan som rookie.
 
 
På Hockenheim hade Lewis enligt sig själv kontakt med ingen mindre än Jesus, som hjälpte honom till en seger inför buande tyskar,...
 
 
...på prispallen gjorde Lewis en Jesus,.."jag är inte rädd, jag kan flyga",..inte dumt att ha "the man" som co-driver, dock innebär det inga garantier om evigt liv, Senna hade samma co-driver, och det gick som det gick.
 
Dagens grid girl uppmuntrar Lewis att visa sin femnina sida med sin hälsning:"High heels bring you closer to heaven."
 
Amen,..må högre makter vara med er när de får en ledig dag av Lewis.    
 
 
        
 
 
        
 
    
 
     
 

HUNGARIAN F1 RHAPSODY

 
Hungaroring nästa, F1 på en kartingbana där det är nästan omöjligt att köra om, men lite regnskurar, 30 graders värme och Pirellis totalt oförutsägbara däck kan kanske ändra på det, man ska aldrig säga aldrig.   Även om Hungaroring är en relativt långsam bana, så kräver den mycket fysisk av förarna på grund av de höga temperaturerna, ett antal liter vätska försvinner ur kroppen så det gäller att vara i form.
 
Att lyckas under kvalet är viktigt på samma sätt som till exempel i Monaco, speciellt för gänget bakom de tre toppstallen med tanke på hur jämt det är mellan dem. På Hungaroring är inte antalet hästkrafter den avgörande faktorn, utan hur framgångsrikt man kan få ner hästkrafterna på banan, gott om traction skadar inte lika lite som en välbalanserad bil som alstrar mycket downforce, och klarar av att rida på kerbsen utan att tappa greppet.
 
Med tanke på banans karaktär som är mer aero-chassi än motor, så borde RBR ha en bra chans för att kriga om podiumplaceringar i Ungern. Gänget bakom topptrion lär tryckas ihop betydligt mer än senast i Tyskland, till exempel HAAS och Sauber lär inte få samma nytta av Ferrari motorns alla hästkrafter på Hungaroring som de fick senast på Hockenheim, hur däckslitaget kommer att bli återstår att se med tanke på Pirellis oförutsägbara däck, det som fungerade bra ifjol behöver inte alls göra det i år.
 
Apropå Hockenheim och Hamilton, som friades av domarna trots det att han så grovt ofredade den heliga vita linjen,.den totalt godtyckliga, inkonsekventa linjen i fråga om tidsstraff för vissa förseelser tycks fortsätta. Om du heter Hamilton och blir påkörd så straffas den skyldiga utan nåd, om du heter Hamilton och ofredar den heliga vita linjen åt det grövsta så straffas du inte alls, det tycks vara som så, att herr Hamilton särbehandlas av någon anledning utan att ha gjort sig förtjänt av det. Om man  däremot heter Vettel, så behövs det inga straffar överhuvudtaget, Sebastian är en mästare på att straffa sig själv i avgörande lägen, på Hockenheim ville han inte framstå som en egoistisk människa, utan satte sin bil i muren för att hjälpa stackars Hamilton, hatten av för hans givmildhet.
 
 
 
Det finns ingen större variation mellan förarna i valet av gummiblandningar, ultrasoft och soft regerar, Mercedes satsar mer på mjuka än Ferrari eftersom deras bil fungerar bättre på de lite hårdare gummiblandningar, Ferrari i sin tur litar mer på de ultramjuka, liksom Renault duon, som har valt hela tio set av den mjukaste gummiblandningen.
 
Det om Hungaroring, fattiglappen Vijay Mallayas lilla båtusling har fastnat i en hamn på Malta på grund av uteblivna löner till besättningen, snubben har råd med en 95 meters superyacht för 93 miljoner dollar, men inte råd att betala uteblivna löner på 1 miljon dollar till besättningen.
Samma snubbe har skulder motsvarande ca 9,5 miljarder svenska kronor, men bor i en herrgård i Tewin en bit från London värderad till 11,5 miljoner pund, hans F1 stall sägs vara bankrutt men Vijay själv hävdar att så är inte alls fallet, och att stallet inte alls är till salu,..snacka om en skojare av rang, han har hållit på åratal med sin bondfångeri utan att hamna bakom galler, bra jobbat Vijay, Bernie lär vara stolt över dig.
 
Nu finns ju flera villiga köpare till stallet som inte är till salu, däribland stallets huvudsponsor BWT, Rich Energy och Stroll Sr, som mer än gärna vill köpa ett helt stall åt sin ack så begåvade son. Om han lyckas med det, så lär Ocon få flytta på sig, kanske till Renault om Mercedes släpper honom dit, det borde de göra med tanke på att hos Mercedes finns ingen ledig sits åt Ocon, även Perez lär försvinna om Lance landar hos Force India, pappa Stroll vill inte veta av stallkompisar som är snabbare än hans ack så begåvade son.
 
Det kommer stuvas om en hel del angående vem som kör var 2019, dock inte bland topp tre stallen, men desto mer nere i kön,  tjockleken av plånboken lär vara det viktigaste vapnet i kampen om en hygglig sits till 2019, no money, no honey.
 
 
Dagens grid girl är helt övertygad om att RBR kommer att göra bra ifrån sig på Hungaroring, med eller utan hängslen.
 
Amen,..må den heliga vita linjen vara med lille Lewis.