DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT

COVID 19 har tagit ett skamgrepp om både mänskligheten och F1, det är framstupa sidoläge som gäller just nu, när sju av F1 stallen med Mercedes i spetsen har tagit på sig ansvaret att snabbt utveckla och ta fram hjälpmedel för corona patienter, både motorer och människor är beronde av syre för att överleva. Ett hedersvärd initiativ i ett skarpt läge av F1 stallen mot en gemensam fiende, alla behövs i kampen mot covid 19, även om man till en viss grad kan ifrågasätta hur vissa väljer att agera. Den svenska regeringens linje i kampen mot covid 19 har väckt en hel del förvåning världen över, ansvaret läggs på gemene man när regeringen väljer att blunda och agerar genom att inte agera. Att blunda och hoppas på att det onda försvinner fungerade inget vidare när man var barn, så det lär inte fungera för den svenska regeringens del heller, som tycks vara mer bekymrad om covid 19 skadliga påverkan på ekonomin än på människors hälsa.
 
Huruvida F1 säsongen kommer att komma igång inom rimlig framtid är svårt att säga, hittills har 8 race flyttats eller ställts in, Kanadas GP den 14 juni lär möta samma öde, så vi får helt enkelt avvakta och se vad som komma skall. 2021 års nya reglemente blir verklighet först 2022, så vi får nöja oss med två säsonger till med dagens bilar, på gott och ont, jag hade tänkt mig att skriva lite mer om det tekniska angående det nya reglementet, men eftersom man valde att flytta fram det hela ett år så får det bli vid ett senare tillfälle. Det krävs minst 8 race för att man ska kunna dela ut VM titlar, med lite tur och vettigt agerande i kampen mot covid 19 finns det en chans att det krönas en världsmästare i F1 även i år, om inte, sånt är livet.
 
Så, vad ska man hitta på nu när all racing är inställt? Tja, man kan roa sig själv med F1 2019 på det virtuella planet som några F1 och Indycar snubbar gör, eller kika på gamla race på nätet för att dämpa på abstinensbesvären,.eller skratta åt för märkliga aerodynamiska påhitt från förr.
 
 
 
 
 
 
 
På 60 talet regerade Lasse Åberg tänkande, "jag är inte rädd, jag kan flyga", det är ett under om det här grejerna satt kvar mer än ett varv.
 
En March 751 utrustad med, ja, vad kan det vara, en utegrill som värms upp med avgaser?
 
Två luftintag är bättre än ett antar jag...
 
 
Hesketh 308 C med en mosbricka...
 
...och en  March i Colani Eifelland kläder från 1972.
 
Bra kylning är viktig så länge man inte kör in nosen på något...
 
...och dubbla bakvingar måste vara dubbelt så bra...
 
...eller inte.
 
Ett kopp te serverad från Ronnies tebricka...
 
...fick renässans i en mer rektangulär form efter några år...
 
 
...bara för att något senare ersättas med haröron i viloläge...
 
...eller på alerten...
 
...nej, nu vill ni inte se något mer även om ett gott skratt förlänger livet även i corona tider.
 
Så mina kära svenska läsare, ta hand om er eftersom de ansvariga myndigheterna i Sverige tycks strunta i det, jag återkommer här i bloggen när jag får lite mer tid över för det.
 
 
Dagens grid girls håller om varandra, gör det ni med.
 
Amen,..må coronaviruset ruttna i helvetet.      
 
         
 
         
 
    
 
  
 
 
 
 
 

RACE CANCELLED

 
Corona tog pole, snabbaste varv och racevinst i Australien, och är favorittippad även i Bahrain, Kina och Vietnam, när F1 kommer att regera igen är det ingen som vet. Nu är det ju inte enbart F1 som har fått kasta in handduken, utan även F2, F3, Indy Car, MotoGP osv, dock kör man rally VM av någon anledning just nu i Mexico där coronafallen ökar snabbt, all annan motorsport värt namnet är inställt.
 
Dock är det inte några fattiga i F1 som blev drabbade, de allra flesta inblandade har redan flugit hem i sina privatjet, det är bara några fattiga,övergivna fans som irrar omkring i Australien, och känner sig lurade, det är inte billigt att ta sig till down under för årets premiärrace.
 
När alltfler sportevenemang världen över ställs in, så ökar trycket på gubbdagisar där deprimerade, apatiska sportfans kan dumpas av sina fruar, flickvänner och älskarinnor, till och med deras barn, hundar och katter har övergett dessa djupt traumatiserade varelser, som inte längre kan se något ljus i slutet av start-mål rakan.
 
Biltema, Clas Ohlson, Bauhaus, Mekonomen och andra liknande inrättningar kommer att invaderas av dessa sportzombies, vars enda räddning blir att tröstshoppa diverse maskiner och verktyg, icke för att användas utan för att staplas i garaget och glömmas bort.  Dessa närmast sörjande kommer att föra  lågmälda diskussioner inklämda mellan hyllor av biltillbehör och båtartiklar i ett desperat försök för att fixa sin mentala pyspunktering, alternativa vårdmetoder lyfts fram och förkastas, allt från att spela F1 2019 på datorn till att sniffa på 105 oktan racebränsle, desperata tider kräver desperata handlingar.
 
Så, vad kan BL göra för att lätta er vånda? Tja, jag kan alltid roa er med lite teknikporr...
 
...kanske lite amerikansk high tech, bakvagn från Cheva Corvette...
...och en hästvagn från 1860 talet,.kan vara något för HAAS för att nå toppen i F1.
 
Skämt åsido, jag kommer nog att skriva några inlägg även under den här påtvingade tävlingspausen, lite teknikporr skadar aldrig lika lite som väl avvägda ord om de inblandades förkortakommanden och bortförklarningar, det blir till exempel intressant att se,  hur sponsorer som plöjer ner 100 tals miljoner i sporten kommer att reagera och agera i corona sjukans spår, när sporten mer eller mindre befinner sig i fritt fall.
 
 
 
Så, kära pistonheads, gå och tröstshoppa lite, sänk sedan några Flat Tire för att bota er mentala pyspunka och pilla med navelludd ett par månader, F1 är inte död, den bara vilar lite.
 
Dagens grid girls är givetvis Corona brudar, fattas bara annat,.cheers mates.
 
Amen,.må väntan bli kortare än befarad.    
 
        
 
  

THUNDER FROM DOWN UNDER

 
 
Det är med blandade känslor man tar sig an årets första race i Australien, den stora frågan är hur många race det egentligen kommer att kunna genomföras i år, när coronaviruset har tagit ett skamgrepp om sportevenemang världen över inklusive Australien. Det finns konstaterade fall av coronavirus redan  i Melbourne, F1 cirkusen lever i sin lilla, egotrippade pengabubbla som dock inte är corona säker, det kommer svida ordentligt i plånboken hos samtliga inblandade inom F1 cirkusen i år, och då inte minst hos banägare vars inkomster i första hand kommer från biljetförsäljningen, tomma läktare genererar inga inkomster.
 
Banan på Albert Park är sig likt, smutsig med låg greppnivå, hamnar man utanför racelinjen så sitter man i muren. Det finns lämpliga ställen för övertagande, men problemet är att man hamnar på den smutsiga delen av asfalten utanför racelinjen när man försöker bromsa sig förbi. Att rida på kerbsen alltför optimistisk straffar sig på Albert Park eftersom det rubbar på bilens balans, saknar man downforce i Albert Park så får man garanterad problem, årets första race är lika med en välbalanserad bil med mycket downforce och ännu mer traction.
 
Till årets första race har Pirelli valt C2 hård, C3 medium och C4 mjuk, på vilken gummiblandning de olika aktörer väljer att satsa på styrs av det ovannämnda, dvs graden av downforce och traction. Har man brist av den kombinationen så tvingas man välja mjukt att hitta grepp, något som i sin tur medför ökad däckslitage, har man gott om den kombinationen så finns det utrymme för alternativ strategitänkande.
 
Nivån för downforce, traction etc finns att läsa i ratten på bilden här ovan, i år har flertalet av stallen satsat på liknande design, mycket golvyta, korta sidepods och högt sittande luftintag för sidepodsen för att kunna få så mycket luft som möjligt ovanpå golvet , samt högt placerat bakvagnsupphängning för ett mer optimerat luftflöde kring diffusern, allt för att hitta mer grepp bak.
 
Vems variant av den nya design trenden kommer att visa sig vara den mest lyckade återstår att se, för mycket grepp bak sliter däck liksom för lite grepp, så den mest välbalanserade bilen blir vinnaren i downforce kriget. Jag satsar mina slantar på Mercedes och deras omtalade DAS om den får tummen upp av stewards på Albert Park, det blir intressant att se hur den fungerar under kval och raceförhållanden, fungerar den väl så lär det blåsa upp  en veritabel proteststorm i Melbourne.
 
Att lämna in en protest hör till i F1, RBR gnällde på Mercedes DAS, och lagom till säsongstarten lämnade de in en protest på kylningen av bakbromsar hos Mercedes osv. Så har det alltid varit i F1, om protesten inte fungerar hos FIA så får man kopiera istället, ibland bara några enstaka delar, ibland hela designkoncept, lyckas man inte med det så får man bita på det sura äpplet och försöka komma på något nytt alldeles själv.
 
Väderprognoser just nu siar om rätt så måttliga temperaturer strax under 20 strecket för lördag-söndag, på fredag ska det vara skapligt varmt innan regnet dyker upp på eftermiddagen, och spolar bort all gummi man har hunnit lägga på banan, med andra ord, kan bli halkigt värre i premiären.
 
Valet av gummiblandningar varierar en del, bla tycks RP duon lita på att deras bil har grepp så att det räcker även med de hårdare gummiblandningar, och Mercedes duon vars bil brukar fungera bra med de hårdare gummiblandningar har valt hela 10 set av mjuka, kopian vs orginalet, hur kommer det att sluta?
 
Så, vem vinner årets första race enligt mig?  Jag tror att Bottas kommer att göra det, han har laddat batteriet just i Australien inför årets säsong, och uppdaterat sin killer instinct först till Bottas 2.77 och sedan till Bottas 3.0, en uppdatering som mycket väl kan räcka till att kamma hem årets VM titel.
 
Dagens grid girl håller hårt om i sitt paraply som är optimerat både för sol och regn.
 
Amen,..må coronaviruset hamna i diket.