
Gentleman start your engines, nu är det dags att vakna ur vinterdvalan, nu är det plattan i mattan som gäller. Även om de flesta av er vet vad som gäller på Albert Park, så drar jag en kort sammanfattning av bankaraktären. Albert Park är en pyttipanna bana, den ena halvan består av en "riktig" bana, den andra av parkvägar, hamnar man utanför idealspåret är det lätt att hamna i räcket, greppnivån utanför idealspåret är obefintlig. Med det i minnet så framstår betydelsen av ett lyckat kval som en viktig detalj för en lyckat racehelg, i teorin finns det några ställen som passar för omkörningsförsök, men som sagt var är greppnivån utanför idealspåret obefintlig, dels på grund av all smuts som ligger kvar på banan, och dels på grund av alla gummirester från däcken som samlas utanför idealspåret, en cocktail som lämnar en bitter eftersmak när man sitter i muren med glaset halvtomt. F1 får visserligen lite draghjälp av andra klasser som tävlar på Albert Park i samband med F1 premiären, V8 Supercar, Porsche Cup, F3 och F2 rensar banan för kungaklassen, men det är samma sak som gäller även där, att inte hamna utanför idealspåret.
Under tester i Bahrain fick man en fingervisning om vad som komma skall angående rangordningen mellan toppstallen, men som jag nämnde i det föregående inlägget visade man inte alla sina kort, olika bränslemängder som matade olika PU inställningar, gamla aerodelar som bytts ut till premiären och så vidare, efter premiärhelgen vet vi lite mer om hur det står till angående rangordningen. Dock säger resultaten från första racehelgen inte hela sanningen om rangordningen, Albert Park är ett rätt så intetsägande test för bilarnas prestandanivå, att hålla sig framme här betyder inte per automatik att man gör det även under nästa racehelg. Jag tror mig veta att det blir en Ferrari och två McLaren chaufförer som delar podiumplatserna i valfri ordning, vilken av Ferrari förarna som kliver upp på podium återstår att se.

Som sagt var så är Albert Park en tämligen simpel bana som inte kräver mycket av däcken, några raksträckor som binds ihop av några långsamma kurvor, tvåstoppare är det vanliga, man börjar racet med mjuka eller medium och byter sedan till hårda. C3 är samma som ifjol, men Pirelli har gjort vissa förändringar både för C4 och C5, det förstnämnda ska tåla mer graining utan att tappa alltför mycket grepp, det sistnämnda ska tåla mer aerorelaterad downforce utan att slitas ut i en alltför snabbt takt, hur det blir i verkligheten återstår att se. Vädret spås bli som det brukar vara i Melbourne när hösten är på väg, ömsom sol, ömsom regn, snabba kast som vanligt, något som kan bädda för överraskningar angående poängplatser, dock lär podiums bli en affär mellan toppstallen. Blir det mycket regn så får förarna chansen att testa Pirellis nya regndäck, dock saknas det fortfarande ett monsun däck av den gamla skolan som fungerade även då när det riktigt vräkte ner, det numera något överdrivna säkerhetstänkandet sätter käppar i hjulen för Pirelli att ta fram monsun däck. Enligt min åsikt rödflaggar man race helt i onödan numera när det regnar, ge förarna monsun däck och låt dem köra om det.
Om man har lätt för att flagga gult eller rött i F1 så är det ännu värre i matarserier, man flaggar rött för det minsta mest hela tiden och slaktar racen till ryckiga av-på sprintar som har inget med racing att göra. Den här skyddad verkstad mentaliteten tar död på racingens andemening, att den ska vara en utmaning med en portion av risktagande som gör racing till racing, inte att man bara glider runt på överdimensionerade parkeringsplatser med kilometerbreda avåkningszoner, eller på gamla klassiska banor där alla utmanande kurvor har blivit kastrerade av säkerhets skäl. Sorligt men sant, F1 är på väg att förvandlas till en mesig familjeunderhållning helt utan puls, en Netflix cirkus med barnvänliga sändningstider ända ner till bröstmjölk åldern där totalt karaktärlösa förare lallar omkring som lavendelstinna gummor och undviker svärsord för att farbror Ben ska inte ta de i örat. Nej, den pirrande känslan i cojones vill inte alls infinna sig inför årets premiär race, F1 har förvandlats från whiskey on the rocks till barmvarmt bröstmjölk som tuggar kvällstidning klickbete plattityder med mjölktänder och joddlar barnvisor om FIA utan knuff.

Dagens grid girl är en friskt fläkt ur det förflutna innan feministflator, PK förivrare, grid kids och farbror Ben tog kommandot i F ettans barncirkus, hon skyltar för Hamilton, en av de sista karaktärena i dagens F1, snart är även han borta och det blir fritt fram för PK drillade, vattenkammade ja sägare som säger som farbror Ben vill, allt var inte bättre förr men en del var det faktiskt.
Amen,..må de gamla, goda tiderna vara med er.
fick med f124 till ps5 med ea sports-abo. körde några första varv i går på albert park. gott att vara igång igen!
skriven