POINTING THE FINGER

 
 All uppmärksamhet kring RBRs påstådda fifflande med rideheight tycks inte ha påverkat stallet eller Verstappen på något sätt...
 
..med hjälp av en uppdaterad golv tog han pole för sprintracet, RBR fungerade bra med mjuka däck i kval tre, Verstappen hade grepp kvar över hela varvet, något som de allra flesta saknade genom de två sista kurvorna. Nu är ju inte RBR golvuppdatering egentligen något nytt, utan en variant av golvet från starten av säsongen när bilen fungerade bra, de tog ett steg bakåt för att kunna ta två framåt. Hela uppståndelsen kring "T tray" är ju bara trams, den enkla mekaniska manicken har funnits där under tre år, höjdjusteringen kan enbart genomföras innan kvalet, mekaniker plockar bort noskonen och en kolfiber platta för att komma åt den. Att de skulle pyssla med sånt inför ögonen av FIA snubbar i parc fermé mellan kval och race är skrattretande, och ännu mer skrattretande är tanken att föraren skulle kunna göra det när han sitter i bilen, hela grejen är ett resultat av McLarens begäran att FIA skulle titta på manicken, papaya gänget blev sura när deras bananböj  flexvinge fick kalla handen av FIA efter det att RBR begärde att FIA skulle kika på den.
 
Sånt här trams dyker upp i media med jämna mellanrum, Ferraris "störsändare" för bränsleflödesmätaren existerade aldrig, FIAs direktiv med dubbla FFM kom till av andra skäl, enlig en Ferrari ingenjör som nu jobbar i ett annat stall hade Ferraris extraknuff 2019 ingenting med bränslet att göra. Extraknuffen kom enligt honom från batteriet som hade en finurlig, tvådelad design som FIA först godkände och sedan förbjöd, "störsändaren" var en media påhitt som så mycket annat,som till exempel RBRs "asymmetriska bromsar". All kontakt mellan stallen och FIA går över "open source", så alla stallen vet vad de andra pysslar med och huruvida deras nymodigheter har blivit godkända av FIA eller inte, sedan kan de ha åsikter om dessa nymodigheter och begära ett förtydligande av FIA. Anna Anderssons blogg brukar vara ett ställe där fantasifulla konspirationsteorier frodas framlagda av individer med noll kunskap om det tekniska, Annas klippa och klistra inlägg av taskigt översatta tekniska artiklar från annat håll kan vara rätt så vilseledande eftersom hon själv saknar  kompetens i tekniska frågor. Klickbete journalism drivs sällan eller aldrig av seriösa, teknisk kunniga motorsport journalister, utan av kvällspressens hänt i veckan folket som lever av klickbete trams.
 
Nog om media påhitt, även Mercedes hade jobbat med modifieringen av golvet...
 
...liksom HAAS, fungerade rätt så bra för båda två, Russel startar sprintracet från andra rutan, HAAS duon Hulkenberg-Magnussen från ruta sex och åtta...
 
...för McLaren gick det lite sämre, Norris blev "bara" fyra, och Piastri klantade till det i redan kval ett när han hamnade utanför den heliga vita linjen och fick sitt bästa varv struken. För några fungerade bilen bäst med medium, för några andra med mjuka, samtliga förutom Ferrari och Williams hade uppdateringar med sig till Austin. För några fungerade de bra, för några andra inte efter förväntningar, till exempel McLaren hade nog väntat sig få ut mer av sina uppdateringar, men det kanske kommer till det "riktiga" kvalet och huvudracet.
 
Det om klickbete nyheter, det finns även riktiga nyheter från F1 världen med svenskkoppling, nämligen nyheten om att Öhlins har blivit uppköpt av Brembo för 405 miljoner dollar, båda företagen har varit inblandade i F1 under många år, huruvida affären är en positiv eller en negativ nyhet för de Öhlins anställda låter jag vara osagt. 
 
Dagens grid girls är tvättäkta Texas brudar, fattas bara annat, synd bara att de kommer från det landet som bestämde sig för att göra sig av med dem.
 
Amen,..må medias hittepå nyheter vara med er.     
 
    
 
     
 
 
 

Kommentarer :

#1: Spelwilly

Blir så innerligt trött på dessa konspirationsteoretiker. Jävla trams. Hur uppdateringarna funkar eller inte väntar jag med till söndag. Så små digferanser i tid och för lite info om hur bilarna funkar med enbart FP1, SQ säger inget alls och sprinten är värdelös framförallt på COTA, för mig i alla fall men publiken verkar gilla det.

Svar: Ja, en del tycks gå igång av sånt, annars lämnar de inga kommentarer. Det återstår att se hur uppdateringar fungerar, små förändringar av temperaturen kan föra med sig stora omkastningar i startfältet, sedan är givetvis kval och race två helt olika saker, ett bra kval betyder inte per automatik att man lyckas i racet.
Brandon Lee

skriven
#2: ThomasF

Kalla fakta levererade här som vanligt,tack!Var faktiskt i Scandinavium med mina hockeyspelande barnbarn o såg en match live för ovanlighets skull.De har minst? två riktigt bra finnar i laget iår så det såg ganska bra ut.De mötte laget från din grannby föresten o vann på övertid.Bra förklaringar om drivlinan föresten.Det är alltså som med personbilarna ett hop-plock från underleverantörer men sen är det ju inte ett enhetschassi som i indy så det blir mer att laborera med som vi kan läsa om här.

Svar: Finnar gillar att lira med Frölunda, bra tryck i hemmamatcher, en guldstjärna till Frölunda för att de tvålade till Linköping. Allt inom racing är som inom bilindustrin, grejer från underleverantör, sen sätter man sin logga på motorkåpan och allt är frid och fröjd. Ha det fint Thomas,.och testa att lira lite hockey med dina barnbarn.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :