SHOOTING BLANKS

 
Barcelona och Circuit De Catalunya nästa, världens bästa testbana som mycket sällan eller aldrig bjuder på bra race. Hur kommer det sig, hur kan en så bra testbana vara så värdelös när det kommer till race? Dagens F1 bilar är givetvis en del av förklarningen, det är svårt att följa bilen framför utan att tappa downforce på en bana, där man kör med relativt mycket vinge, en bana som är en mix av snabba, medelsnabba och riktigt långsamma kurvor, och med en banbredd som inte räcker till. I det hela stora finns det egentligen bara ett ställe på hela banan där man har en bra chans att bromsa sig förbi, nämligen i slutet av start-mål rakan. Har man hyggligt med traction ur den riktigt långsamma sista chikanen och ur New Holland, så kan man med hjälp av DRS komma nära nog i slutet av rakan för att ta sig förbi, men det är allt, på resten av varvet är det lätt att blockera för omkörningsförsök.  
 
Men som sagt var, så är Circuit De Catalunya en bana som skoningslöst avslöjar alla eventuella brister och svagheter i bilens designkoncept, lägger man dit dem ständigt skiftande vindförhållanden där både vindriktningen och styrkan varierar hela tiden, så är det lätt att förstå på vilka prov de ytterst vindkänsliga F1 bilarna sätts på Circuit De Catalunya, på den här banan betyder aerobalansen allt och lite till.
 
Att hitta en välfungerande set up är inte lätt på grund av banans karaktär med många olika typer av kurvor, och på grund av att bilen även måste behålla greppet när man rider över kerbsen, saknar man duktiga ingenjörer på sin sida av garaget, så ligger man risigt till i jämförelse med teamkompisen och även med resten av startfältet, och blir ett lätt byte i slutet av start-mål rakan.
 
Dem mest välbalanserade bilarna hittar man givetvis hos Mercedes och RBR, redan i det föregående racet på Portimao märktes klasskillnaden mellan den dynamiska duon och resten av startfältet, på Circuit De Catalunya kommer det märkas än mer tydligt, vem som kommer att ta titeln best of the rest bakom Mercedes-RBR återstår att se, det är jämt värre på mittfältet i år.
 
Däcken och bromsarna får jobba hårt i Barcelona, det är samma gummiblandningar som senast på Portimao, men mycket mer greppig asfalt .Väderprognoser just nu siar om klart till halvklart väder under racehelgen med liten risk för regn på söndag, temperaturer kring 20 gradersstrecket och svaga vindar, nästan perfekta raceförhållanden med andra ord. Hur årets däck kommer att fungera på den greppiga asfalten återstår att se, kan man inte ta sig förbi på banan kan man kanske göra det på depån med lyckad depåstrategi.
 
 
Det om Barcelona, det är alltid mycket roande att på diverse håll läsa om hur förarna inom samma stall "kör med samma bil" eller sitter i "likvärdig material" , några vanligt förekommande formuleringar hos kvällstidning "experter" och andra hobbyjournalister, vars kunskapsnivå gällande det tekniska lämnar en hel del övrigt att önska. Jag skrev tidigare om hur man testar diverse delar under fredagsträningen för kommande race, något som till exempel Bottas gjorde i Bahrain med "double pylon" bakvinge, Hamilton körde där med en "single pylon" vinge. 
 
Mercedes "double pylon" vinge skapar mer downforce än deras "single pylon" dito, ger mer stabilitet under blåsiga förhållanden och därmed högre greppnivå och bättre balans. Så, fick Bottas använda vingen han testade i Bahrain på Portimao med låg greppnivå från asfalten, och blåsiga förhållanden som påverkade negativt på bilens balans och stabilitet?  Nope, den vingen gick till Hamilton som syns på bilderna här ovan, under fredagen körde Hamilton med en "single pylon" vinge liksom Bottas, när det var dags för kval och race fick Hamilton "double pylon" vingen och Bottas fick nöja sig med "single pylon" vingen,.så mycket om "samma bil" och "likvärdig material".
 
De som verkligen kan något om F1 vet hur det hela fungerar, nämligen att förstaföraren alltid får de nya uppdateringar först, går alltid först när det gäller det strategiska, och har alltid tillgång till det bästa manskapet inom stallet osv, lika villkor och likvärdig material existerar inte i F1, påstår man något annat så avslöjar man bara sin totala brist på kunskap vad F1 egentligen handlar om.
 
Nu är det ju inte enbart F1 som fungerar på detta sätt, utan samma mönster går att hitta överallt inom racing i diverse klasser, stirrar man sig blind på statistik och siffror så riskerar man att missa sanningen bakom det som lyfts fram i media.
 
Vi tar den svenska Indycar duon Ericsson-Rosenqvist som ett exempel, som efter några race ligger långt bakom sina stallkompisar, är de kassa förare eller ligger det något annat bakom deras dystra statistik? Dixon leder med 153 poäng och har vunnit race i år, O´Ward ligger tvåa med 131 poäng och har vunnit i år, Palou ligger trea med 127 poäng och har vunnit ett race, Ericsson ligger på en 13 plats med 79 poäng och inga podiums, Rosenqvist ligger på en 16 plats med 58 poäng och inga podiums.  Dixon och Palou är Ericssons teamkompisar hos CG racing, O´Ward är Rosenqvists teamkompis hos Mclaren, har svenskarna helt enkelt bara blivit utklassade av bättre förare? Litar man blind på statistiken kan det tyckas vara så, men kikar man på vad som ligger bakom svenskduons prekära läge i poängtabellen blir bilden helt annan där bland annat misslyckade depåbesök och taskiga stategiska beslut spelar in, hurdan status de har i sina respektiva stall låter jag vara osagt eftersom jag saknar information om det.
 
Så, summa summarum, allt inom racing är sällan eller aldrig vad det ser ut att vara, inom racing skapar man mästare på olika sätt, rent fartmässigt är det väldigt små skillnader mellan toppförare, de skillnader som syns på banan skapas på annat sätt av andra människor än av förarna själv," på lika villkor i likvärdig material" är en påhitt av verbalt inkontinenta hobbyjournalister och F1 "experter" som inte vet vad de pratar om.
 
Dagens grid girls vet vad de pratar om när de säger att det finns många klickbete "journalister" och "F1 experter" som borde pyssla med något annat, kasta varpa lär var trevligt,.just saying.
 
Amen,..må de verbalt inkontinenta utrustas med en vuxenblöja i form av munskydd.   
 
          
 
    
 
      
 
    

STRATEGY GAMES

 
 
Portugals GP blev ett klassisk exempel av det strategi-taktik spelet som är F ettans varumärke, man bäddar för den ene föraren genom att offra den andra, helt på sin plats enligt vissa i en penningfixerad sport, men likväl föga inspirerande ur åskådarperspektiv.
 
Guds finger fick dock vänta ett tag innan det var dags för Bottas och Hamilton att byta plats, men i slutet av varv 19 tyckte farbror Wolff att man hade väntat länge nog för att göra TV publiken nöjd, enligt Wolff är förarna fria att köra om det men får inte attackera varandra, i klarspråk, Lewis får använda extra boost knappen att ta sig förbi, men Bottas får inte använda den för att försvara sig.
 
Men vi börjar från början, Bottas tog starten och höll Hamilton bakom sig, Verstappen följde efter men Perez fick ge sig för Sainz, som tog sig förbi mexikanaren med sina mjuka däck i första kurvan. Leclerc som startade med medium fick även han se sig passerat av några med mjuka däck i början av racet, och i slutet av första varvet gjorde Kimi ett för honom ovanligt misstag när han skulle ta sig förbi sin stallkamrat Giovinazzi. Kimi hade mjuka däck och var mycket snabbare än Giovanazzi, men gjorde ett misstag, framvingen tog på Giovinazzis bakdäck, bröts av och hamnade under bilen, game over för Kimi. Säkerhetsbilen kom ut och samlade ihop fältet med Bottas i spetsen, när SC sedan släppte fältet igen såg Verstappen sin chans och bromsade sig förbi Hamilton i första kurvan när britten gjorde ett litet misstag.  RBR får upp däckstemperaturen snabbare än Mercedes, men några varv senare var det dags för Verstappen att göra ett misstag i sista kurvan, ett misstag som Hamilton utnyttjade i första kurvan efter målrakan och svepte förbi.  Efter det följde en period där toppförarna bara bevakade sina positioner i väntan på strategi spelet, på varv 19 var det dags, Bottas och Hamilton bytte plats, och operation "skapa en liten lucka till Verstappen" satte igång. Hamilton fick 3,5 sekunder efter ett antal varv, de första bilarna nere i kön kom in på varv 22, de i topp stannade ute och forsatte med strategi spelet. Först in av toppförarna kom Verstappen, varvet efter Bottas, Verstappens depåstopp var en sekund snabbare än Bottas som dock han ut framför holländaren från depån, men Verstappen drog nytta av sina uppvärmda däck och tog sig förbi Bottas i kurva 5, Mercans långsamma depåpersonal börjar bli en kostsam historia för Bottas del. Hamilton kom in till däcksbyte från ledningen, och ut igen till en andra plats bakom "tyre whisperer" Perez som stannade ute med medium hela 52 varv. När Perez däck började ta slut svepte Hamilton till ledning igen, Bottas försökte köra in avståndet till Verstappen som låg tvåa, men drabbades av ett sensorfel som kastrerade Mercans toppfart under några varv och därmed försvann chansen för en andraplats för Bottas del. Sedan var det dags för Perez att komma in för mjuka däck för att försöka stjäla det snabbaste varvet från Hamilton, något som han inte mäktade med, lite senare gjorde både Bottas och Verstappen samma sak, Verstappen satte ett varv som var en hunradel snabbare än Bottas bästa varv, men blev av med det när han var lite utanför banan så det snabbaste varvet gick till Bottas liksom extrapoängen.
 
Nere i kön tog Norris best of the rest titeln före Leclerc nästan minuten efter vinnaren, Ocon blev sjua i mål och slog stallkompisen Alonso som slutade på en åttonde plats, de sista poängen gick till Ricciardo som gjorde ett bra race efter ett misslyckad kval, och till Gasly vars AT inte riktigt tog hand om däcken på ett vägvinnande sätt.   Sainz var länge med i kampen om en poängplats, men halkade  bakåt genom startfältet i slutet av racet när hans däck gav upp. Giovinazzi hade inte farten för en poängplacering, inte heller AM duon Vettel-Stroll, Tsunoda får lära sig att anpassa sin körstil efter bilen, Russel körde slut på sina däck snabbare än kvickt i början av racet och föll tillbaka, Schumacher slog Latifi i den andra Williams bilen, och Mazepin lämnades sist som sig bör.
 
Strategi racing är en föga publikfriande verksamhet, publiken betalar för Beluga kaviar men matas med Kalles kaviar, de som tjänar sitt leverbröd från F1 cirkusen försvarar systemet som "en del av sporten". Jag för min del ser det som en del av pennigkarusellen där kapitalet skrattar hela vägen till banken,  och lämnar efter sig mannen med den dyrköpta kepsen i handen tackande och bockande för något som aldrig levererades.
 
Det om dagens strategi racing, Alpine har vaknat till liv, de hade med sig ett antal uppdateringar till Portimao, som till exempel en ny framvinge, den översta på bilden här ovan, ser ni någon skillnad mot den gamla som ligger under den nya?
 
Dagens grid girl ger tummen ner för strategi racing, men ser framemot Barcelona, inte för racet men för banan som avslöjar bilarnas starka och svaga sidor bättre än någon annan bana.
 
Amen,..må Kalles kaviar vara med er.   
 
 
       
 
       

FIRST BLOOD

 
 
Det blev inte pole nummer 100 för Hamilton, inte heller årets andra pole för Verstappen, Bottas ville annat, och knep poleposition med 7 tusendelar framför näsan av Hamilton, Verstappen fick nöja sig med tredjerutan precis som ifjol. Mercedes har jobbat hårt för att hitta bilens "sweetspot", något som inte har varit helt enkelt på grund av det extremt smala "fönstret" där däcken jobbar optimalt med årets bil, men nu tycks de har kommit en bit på vägen att hitta rätt. Greppnivån från asfalten är låg på Portimao, blåser det skapligt som idag är det lätt hänt att man hamnar utanför banan, den kuperade landskapet bjuder in vindpustar på krönet mellan nerförs och uppförsbackar och stör bilarnas aerobalans. 
 
Bottas gjorde det som förväntades av honom, en stark comeback efter den problematiska helgen på Imola där han inte fick däcken att fungera, en mindre miss med set up som man inte har råd med med årets bil. Hamilton gjorde vad han kunde, men räckte inte riktigt till, hans bil såg något mer nervös ut genom vissa kurvpartier än Bottas bil, Lewis får vänta lite till pole nummer 100.  Verstappen fick till ett riktigt snabbt varv på sitt första försök i kval tre, men var utanför banan vid ett tillfälle och fick sitt varv raderat, hans andra försök var inte lika bra, orytmiskt och lite kantigt, det må hända att Max nerver spelade honom ett spratt i ett pressat läge, att hamna  4 tiondelar efter Mercedes duon var nog en besvikelse för holländaren. Perez gjorde sin plikt och knep fjärderutan slagen med drygt 5 tiondelar, mexikanaren är ingen kvalspecialist, men sköter sig klart bättre än sina föregångare på andrasitsen hos RBR.
 
Sainz blev femma och kvalade därmed ut kvalspecialisten aka teamkompisen Leclerc, bredvid honom från sjätterutan startar Ocon, som tvålade till sin teamkompis Alonso med 7 tiondelar i kval ett, lite pinsamt för herre "jag är den bästa föraren i F1". Lando Norris slog sin stallkompis Ricciardo med en hel sekund i kval ett, och startar racet från ruta sju, bredvid honom står kvalspecialisten Leclerc i ruta åtta ,han fick  inte riktigt  till det den här gången. De sista att som tog sig till kval tre blev Gasly och Vettel som delar det femte ledet, kul att Vettel fick till det, han var till och med under 1,19 i kval två.
 
Russel var snabbast av de som försvann i kval två, och startar racet från elfte rutan, det blir intressant att se om han för en gångs skull håller huvudet kallt, och inte kör slut på däcken för tidigt. Giovinazzi kvalade ut Räikkönen och belönades med en tolfte ruta, Alonso lyckades bara skrapa ihop till en trettonde startposition, återkomsten till F1 har inte varit riktigt vad han och många andra inklusive mig förväntade sig av honom.  Tsunoda fick stryk av Gasly med 2 tiondelar som räckte till ruta fjorton, ett helt ok resultat för en rookie som kör för första gången på Portimao.  Kimi fick nöja sig med ruta femton, men kommer förmodligen att köra upp sig under racet, kanske till och med på en poängplats,bredvid honom startar Ricciardo från den sextonde rutan, Daniel hade inga problem att hålla sig från skratt efter kvalet, han hänger inte alls med i Norris tempo.  Stroll hade en dålig dag i sin uppdaterade bil, men som sagt var så räcker det med några vindpustar på fel ställe så är man ute i kvalet, han hade nog hoppats lite mer än en ruta sjutton.  Latifi blev artonde man i kvalet, från det sista ledet startar HAAS duon Schumacher-Mazepin, den förstnämnda var halvsekunden före sin stallkompis. 
 
Kval är kval, hur racet kommer att arta sig imorgon återstår att se, bland topp tio startar Bottas, Hamilton, Verstappen, Perez och Leclerc racet med medium däck, resten med mjuka. Bottas var riktigt snabb med  medium under racesimulationer, tar han starten och matchar sin simfart så har han en bra chans att ta årets första vinst, Mercedes duon kommer nog se till att Verstappen inte får chansen att trycka ut någon av Mercedes förarna i första kurvan.
 
Det om kvalet och morgondagens race, apropå Mercedes, det är rätt så roande när man får läsa, och det specielt på sina håll i Sverige, hur Schumacher kom till Mercedes och "utvecklade bilen". Vad är så roligt med det? Jo, enligt Ferraris ingenjörer var Schumi en totalt värdelös testförare med noll förmåga att lämna vettig feedback, det enda han gjorde var att köra varv efter varv, och sedan fick ingenjörer efter varvtid själv räkna ut om uppdateringar fungerade eller inte , det om Schumis förmåga som "bilutvecklare".  
 
 
På tal om uppdateringar och aero, kika på ensplattan på Mercedes bakvinge, mikro aerodynamik landskap som gör sitt jobb, många bäckar små.
 
 
Så här ser det ut mellan golvet och sidepodsen hos Alfa, inget för hemmaskruvaren,.om man nu inte råkar vara en F1 mekaniker.
 
Dagens grid girl är nöjd med dagens kval, och ser framemot ett händelserikt race i morgon, så även jag.
 
Amen,..må "bilutvecklaren" vara med er.