

Efter många om och men lyckades Piastri äntligen knipa sin första pole, bra jobbat av Piastri men jag håller fast vid vad jag har sagt om hans kapacitet, duktig förare på samma sätt som Ricciardo och Webber, men inte ett mästarämne. Att en McLaren förare tog pole var ingen större överraskning, men däremot var det defenitivt en överraskning att Russel mäktade med att ta andra rutan. Norris i sin tur visade åter igen vid ett flertal tillfällen att han är lite labil, gör hela tiden små misstag som i slutändan kan bli rätt så kostsamma, han gjorde det i sprintkval och race, och nu åter igen i kval för huvudracet, sånt håller inte på den här nivån om man vill bli världsmästare. Verstappen klämde ut allt och lite till från sin RBR, men det räckte till bara en fjärde ruta, "fönstret" där RBR fungerar optimalt är snävare än snävt, bara en riktig toppförare som Verstappen klarar av att hantera en bil med så minimal "fönster". Årets RBR liknar mycket den McLaren som Kimi rattade en gång i tiden, Kimi klarade av det men hans stallkompis hade problem med bilen, som sagt var, bara de allra bästa kan hantera en nervös Adrian Newey bil, årets RBR är fortfarande i allra högsta grad en Newey skapelse, det är bara det att Waches "uppdateringar" har förstört bilens balans. Lewis Hamilton som tog både pole och vinst i sprintracet fick nöja sig med en femte ruta i kvalet för huvudracet, alla ändrade ju set up efter sprintracet med tanke på däckslitaget i morgondagens race, så det återstår att se hur mycket kvalpace Ferrari offrade för att hålla däckslitaget inom rimliga gränser i morgon. Leclerc, som fick stryk av Hamilton i sprint kval-race fick stryk igen i kvalet, han börjar redan bli lite gnällig den gode monegasken, Sainz kunde han slå i kval, Hamilton är lite svårare att nöt att knäcka, det kan leda till spänningar inom stallet om deras golden boy inte hänger med stallets ålderman. Nykomlingen Hadjar gjorde riktig bra kval i RB, han tvålade till både superrookien Antonelli och stallkompisen Tsunoda, Hadjar är nog den näst bästa av årets rookies efter Antonelli som fick stryk av sin stallkompis Russel med fyra tiondelar och hamnade i den åttonde rutan. Tsunoda var på ett riktigt snabb varv när han råkade ut för en överstyrt-understyrt kombo som spolierade hans sista snabba varv, men han var åter igen med i topp tio med sin nionde ruta, den tionde rutan togs hand om av Albon som hittills har klar dominerat sin nya stallkamrat i form av Sainz, Albon är duktig när det finns ingen press på honom.
Ocon gjorde ett bra jobb i sin HAAS med en elfte ruta liksom Hulken i sin Sauber med en tolfte, Alonso lär inte vara nöjd med att starta racet från ruta tretton, men han slog i alla fall Stroll som hamnade i ruta fjorton. Sainz fick nöja sig med en femtonde tid, spanjoren tycks inte riktigt än ha listat ut hur man klämmer ut allt från årets Williams som tycks ha aptit för däck, Gasly kvalade ut Doohan med nöd och näppe i en Alpine som tycks ha tappat allt och lite till sen ifjol, Bearman skickades ut för tidigt av HAAS och missade chansen för att kvala till kval två när banan var som snabbast, ruta sjutton är han nog inte nöjd med, men han slog i alla fall Doohan, Bortoleto och Lawson i rookie landskampen. Angående rookies så ligger som sagt var Antonelli och Hadjar högst i mina papper, sedan följer Bearman och Bortoleto, Doohan och Lawson har inget i F1 att göra, speciellt den sistnämnda är helt vilse i RBR, det blir intressant att se hur länge det dröjer innan man byter ut honom mot Tsunoda, dock ska man komma ihåg att RBR som den är just nu är en extremt svårkörd skapelse.

Igår visade "den gamla" att han kan fortfarande...

...pole...

...och vinst, hur det går i morgondagens race återstår att se, som sagt var så hänger allt på hur man lyckas ta hand om däcken, några kvalade med rena kvalinställningar som kommer kosta de dyrt i morgon i form av däckslitage när det dags för race.
Det om sprint spektaklet och kval, FIA har nu på riktigt allvar satt ner foten angånde fusket med "mini DRS" och flexande bakvingar, alla ska skicka on board videon till FIA där man kan se hur mycket bakvingen flexar ute på banan. Bra tänkt av FIA, live video är det enda sättet att se hur mycket vingen flexar när bilen är i rörelse, mätningar som görs på en stillastående bil är värdelösa. Att man har sänkt gränsen för flex från 2mm till 0,75mm som till Japans GP blir 0,5mm är en rätt riktning, 2mm flex ger ett enormt försprång aerodynamiskt även om 99% av F1 fansen tycks inte begripa det. När man stallar bakvingen med flex knepet tror de allra flesta att det enbart handlar om att öka snabbare rakt fram, men i själva verket handlar det om att köra snabbare genom kurvpartier. Hur kommer det sig? Det är mycket enkellt, om man vet i förväg att man kan åka snabbare på rakor med hjälp av flexvingen, så kan man skruva på mer vinge för att få mer grepp genom kurvor och ändå hålla jämna steg på rakor med de som inte fifflar med flexvinge, kika bara på Macken hur snabb den är genom kurvor och hänger samtidgt med de snabbaste även på rakor. Nu har ju Macken även mest mekanisk grepp av samtliga, men de har även fifflat mest med flexaero, samtliga försöker fiffla men alla lyckas inte med det när flexet uteblir, det blir intressant att se hur FIAs hårda linje med flexvingar kommer att påverka styrkeförhållanden mellan stallen.

Apropå Japans GP, så här såg det ut efter kvalet för tio år sedan, en bild som med all önskvärt tydlighet visar betydelsen av vilket material man förfogar över, F1 är en ren materialsport som en viss Max Verstappen fick klart för sig när han slutade på en femtonde plats i kvalet i sin STR slagen av stallkompisen Carlos Sainz.


Till sist men inte minst, Eddie Jordan har vandrat vidare till det stora okända, han var en riktig old school teamchef med glimten i ögat som på bilden här ovan tillsammans med dagens grid girl, Buzzin & Hornets Eddie, ha det bra där på andra sidan.
Amen,..må minnet av Eddie Jordan vara med er.
En fråga från en trogen läsare angående det tekniska du nämner i inlägget.. hur ställer man in en bil så den blir snabbare i kvalet och sliter mer däck jämfört med raceinställningar? Vilka parametrar spelar de med då?