THE STAR SPANGLED BULLSHIT

 
 
COTA blev en "no country for old man" upplevelse för Hamilton, när banans ojämnheter tvingade Mercedes att öka på ride height till en sådan grad att prestandan blev lidande. En low rake bil tappar procentuellt mycket mer downforce än en high rake bil när man tvingas köra med mer ride height än man önskar, årets Mercedes har så mycket mindre downforce, att alla reserver för att kompensera för den ökade ride height är borta jämfört med fjolårets bil.  Det är rätt så märkligt  att banägaren inte klarar av att åtgärda problemet med ojämnheter som är boven i dramat, men så kan det bli ibland "over there", man nöjer sig med att släta lite på ytan istället för att gå på djupet, allt är stort i Texas, även misslyckanden med banbyggen.
 
Racet som sådan blev ingen nagelbitare, visserligen tog sig Hamilton förbi Verstappen i första kurvan efter starten, men lyckades sedan aldrig skapa en lucka stor nog till holländaren för att kunna på riktig utmana om segern, RBR hade för dagen en något snabbare bil, och mer lyckat depåstrategi. Hamiltons ledning varade fram till första depåstoppet, Verstappen gjorde en undercut och kom in tre varv tidigare än britten, och när Hamilton sedan kom ut på banan igen efter sitt första stopp hade Verstappen smitit förbi till en ledning som han aldrig släppte ifrån sig. I slutet av racet kom Hamilton ikapp Verstappen med sina åtta varv fräschare däck, men saknade farten att ta sig förbi.
 
Verstappen gjorde inga misstag, inte stallet heller, Mercedes borde kanske ha svarat på Verstappens undercut genom att ta in Hamilton varvet efter, men man bestämmer ju sig för en viss strategi innan racet som man anser vara den rätta, ibland blir det så, ibland inte. Nu är ju inte en tolv poängs ledning på något sätt omöjlig att ta in, men samtidigt ska man hålla i minnet att några av nästkommande racen körs på "RBR banor", men COTA skulle ju ha varit en "Mercedes bana", så det kan hända att det blir Mercedes tur att överraska i Mexico på en "RBR bana".
 
Perez hängde inte alls med i toppduons tempo, men gjorde det som förväntades av honom, det vill säga, kom i mål före Bottas. Leclerc krigade för Ferrari och fosterlandet, men blev slagen av mexikanaren med tio sekunders marginal,och  Ricciardo slog sin teamkompis och tog en hedrande femte plats i mål före Bottas, som tog sig upp till en sjätte plats i mål från sin nionde startruta. Sainz korsade mållinjen på en sjunde plats, men tappade sjätte platsen i förarmästerskapet till sin teamkompis Leclerc, och Norris fick stryk av Ricciardo, men har fortfarande ett 44 poängs försprång till australiensaren i förarmästerskapet efter sin åttonde plats på COTA. Tsunoda kammade hem några välbehövliga poäng med sin nionde plats i mål, den sista poängen gick till Vettel.
 
Giovinazzi slutade på en elfte plats, Stroll på tolfte, Kimi låg länge på en poängplats, men snurrade i slutet av racet och blev utan poäng, Williams duon hade ingenting med poängjakten att göra, lika lite som HAAS dito, Alonso, Gasly och Ocon bröt racet.
 
Bilden här ovan berättar en hel del om hur olika strategier fungerade, och med vilka inställningar man hade valt, dock tycker jag att man borde spola regeln att man måste starta racet inom topp tio med de däck man satte sitt snabbaste varv i kval två.
 
Lite mer statistik, Hamilton tog extrapoängen för det snabbaste varvet, men racet hade 55 till så det räcker inte alltid att vara vrålsnabb över ett varv för att vinna racet.
 
Perez tog sig förbi Norris i förarmästerskapet och Leclerc bytte plats med Sainz.
 
Dagens grid girls hade velat vara på plats men är portade av hycklare, dock inte i MotoGP som tur är.
 
Amen,..må vintern hålla sig borta ända fram till midsommarafton.     
 
         
 
     
 
     
 
        

AMERICAN GRAFFITI

 
 
Man offrar inte en lördag kväll att titta på F1 kval, men jag hann tjuvkika lite med ena ögat mellan drinkarna, kvalet blev lite spännande i slutet när det föll några regndroppar. Hos RBR märktes att Newey var tillbaka, det var bättre ordning på set up arbetet, man fick ut allt och lite till ur bilens potential, bra jobbat av RBR på en bana där Mercedes har dominerat genom åren. Verstappen tog sin nionde pole för året före Hamilton som fick ge sig med två tiondelar, Perez i sin tur gjorde ett starkt kval för en gångs skull, och knep tredje rutan före Bottas som hade uppenbara problem på banans sista sektor med understyrt och låsta bromsar. Ferrari duon Leclerc-Sainz blev femma och sexa, ett viktigt relutat för Ferrari i kampen om tredje platsen i konstruktörsmästerskapet, Ricciardo kvalade ut Norris hos McLaren, de sista platserna i kval tre gick till AT duon Gasly-Tsunoda, den sistnämnda är enda föraren i tio i topp förutom Sainz som startar racet med mjuka däck.
 
Ocon blev elva före Vettel, Giovinazzi trettonde,och  Alonso fick stryk av sin stallkompis och fick nöja sig med en fjortonde tid. Russel kvalade ut Latifi, Stroll fick stryk av Vettel med 0,7 sekunder och slutade på en sextonde plats, Latifi på en sjuttonde, Kimi fick sitt bästa varv struken, och hade problem när bilen bottnade och ville ställa sig på tvären, en artonde plats i kvalet är inte mycket att skriva hem om, de sista platserna i kvalet gick till HAAS duon där Schumacher var 0,3 sekunder snabbare än Mazepin.
 
Till dagens race flyttas Bottas ner till en nionde ruta på grund av motorbyte, och trion Vettel, Alonso och Russel får starta sist av samma skäl, det är uppenbart att Mercedes kör någon form av testprogram av sina motorer inför nästa säsong, Bottas är redan uppe på sin sjätte kraftkälla för året.  Bra kval i all ära, men idag får vi se hur bilarna hanterar däckslitaget i temperaturer över 30 grader, några eller någon har säkert offrat lite kvalprestanda för optimal race set up. Med Verstappen och Hamilton i första ledet blir det intressant att se hur de två hanterar resan uppför backen till första kurvan och genom kurvan, risken finns att de två krokar ihop när ingen vill ge sig, eller det kan hända att  Perez bestämmmer sig för att ta ut Hamilton i första kurvan, det står mycket på spel för båda stallen i Austin.
 
Det om kvalet och dagens race, Horner hos RBR har vanan att gnälla över det mesta som händer hos konkurrenten Mercedes, gnäller han inte om motorer så gnäller han om Mercedes toppfart på raksträckor, och är helt övertygad om att konkurrenten fuskar på något sätt. Det senaste i ordkriget gäller just på det sistnämnda, hur Mercedes bilar sänker rumpan på rakor och tjänar i toppfart. Jag personligen har svårt att begripa varför Horner gnäller om det, sådant har förekommit i F1 under årtionden, att stalla vingarna och tömma diffusern för att minska drag och tjäna i toppfart. Det handlar inte om partikelfysik utan rätt så enkla grejer även om det kan vara svårt att få det hela fungera i praktiken. När den aerorelaterade belastningen av fjädring-stötdämpning på bakvagnen når en viss nivå så ger den efter och rumpan sänks, vingarna stallar och diffusern töms=mindre drag=högre toppfart. När man sedan ställer sig på bromsen innan kurvan åker rumpan upp, vingar återgår till en normal funktion och  diffusern börjar matas igen, RBR använder själv precis samma metod som Mercedes, dock är det lite svårare att få den  fungera optimalt i en high rake bil än i en low rake bil. Nu är det ju inte så att alla har fått det att fungera genom åren, men hos både Mercedes och RBR finns det idag både resurser och kunnande för det, hur effektivt systemet fungerar på olika banor beror på banans layout.
 
Apropå rykten om att Andretti vill köpa AR, det ryktas om ett pris på 3,5 miljarder kronor, och om en bankgaranti summa  på 2,5 miljarder för att försäkra stallets framtida ekonomi, frågan är om Andretti kan få fram så mycket pengar, 6 miljarder lär han inte ha i sin sparbössa.
 
Dagens grid girls är tvättakta Texas brudar, fattas bara annat.
 
Amen,..må dagens race bli något utöver det vanliga.   
 
       
 
     

THE BACKSEAT DRIVER

 
 
COTA är en pytt i panna skapelse av Herman Tilke, lite Silverstone och Hockenheim kryddad med Suzuka, byggt på lerjord av icke kvalificerad arbetskraft, något som har skapat problem i form av ojämnheter på sina ställen, sägs vara fixat lagom till F1 helgen men det återstår att se om så är fallet.  Huruvida Tilke har lyckats med att kopiera några av Silverstones och Suzukas kurvkombinationer låter jag vara osagt, men de breda in och utgångarna i kurvor skapar tillfällen för övertagande, dock finns den bästa chansen i slutet av den kilometerlånga bakrakan när man ställer sig på bromsen.  Tilkes pytt i panna tänkande ställer till det för teamen ur set up aspekt, det är svårt att hitta inställningar som fungerar optimalt på samtliga banavsnitt, hittar man inte rätta balansen så hittar man inte heller varvtider att räkna med. COTA har varit en bana där Mercedes har regerat tack vare sin välbalanserade bil, Hamilton har vunnit fem gånger, Bottas vann senaste racet från pole 2019, året innan var det Räikkönen som tog hem spelet i sin Ferrari, i år har Valtteri chansen att vinna igen om Hamilton klantar till det, och om stallet tillåter honom göra det. 
 
När man studerar på banans layout så tycker man att den borde passa för RBR, men RBR har kammat hem segern bara en gång när Vettel vann 2013 från pole. Det ojämna underlaget tvingar stallen att köra med högre ride height än de egentligen vill, något som ställer till det för RBRs high rake koncept, de förlorar mer downforce än Mercedes med sitt low rake koncept när bilarna körs med högre ride height,  och får problem med att hitta den ultimata balansen.  På en bana som COTA spelar "aerobalans punkten" en avgörande roll, hos en high rake bil rör sig "aerobalans punkten" mer och snabbare än hos en low rake bil, en F1 bil understyr i kurvor, har man för mycket grepp bak i en high rake bil blir understyrningen än mer tydlig genom kurvor i samband med när "aerobalans punkten" flyttas, något som i sin tur leder till sämre utgångar ur kurvor och att man därmed hamnar i efterkälken på rakor. Nu bygger ju hela high rake konceptet just på de snabba omkastningar  av "aerobalans punkten", men hittar man inte rätt med inställningar så blir de snabba omkastningarna en negativ faktor, något som man kunde se hos RBR i Turkiet där de inte hittade rätt med inställningar, Verstappen hade en bil som understyrde som en dräktig ko. Till COTA är Newey tillbaka efter en tids frånvaro, han vurpade med en cykel och drog på sig skador som krävde operationsvård, Adrian påpekade just det faktum att RBR körde med fel set up på Istanbul Park, så viktig är en kunnig ingenjör för ett F1 stall angående att hitta rätt med set up, det är ingenjören som svarar för att hitta rätt med inställningar, inte föraren. På COTA påverkas set up arbetet även av faktum, att det finns flera olika typer av asfalt på banan som gör att greppnivån varierar på olika delar av banan, lägger man till de ovannämnda ojämnheterna och banans pytt i panna karaktär, så får man en någorlunda klar bild av vilka utmaningar man står inför ifråga om att hitta rätt med set up arbetet.
 
 
På COTA kör man med mindre vinge än man egentligen vill på grund av den långa bakrakan, för lite vinge ger en långsam utgång ur kurvan till bakrakan, för mycket vinge gör att man lätt blir passerat på bakrakan, allt handlar om att hitta rätt med inställningar. Att någon annan än Mercedes eller RBR duon skulle blanda sig i kampen om podiums är rätt så osannolikt, det är lättare att hitta rätt med set up i en toppbil än i en från mittfältet ,om nu inte vädret ställer till det, just nu spås  det om temperaturer kring 30+ och sol under racehelgen, men det finns risk för regnskurar under söndagen.
 
Dagens grid girls minns väl Liberty Media snubben Sean Bratches visa ord,."Grid girls does not resonate with our brand values and clearly is at odds with modern day societal norms".  Visa ord av den gode Sean, att köra race i länder som Saudiarabien, Qatar och Förenade Arabemirat är tydligen något som passar med F ettans "brand values" trots det att kvinnor behandlas sämre än djur i dessa länder, och att mänskliga rättigheter lyser med sin frånvaro. Men såna är jänkare, finns det pengar att tjäna så blundar man för precis allt. Vilka jävla hycklare de är inklusive Liberty Media kärringen som såg till att grid girls försvann, nu är hon tyst när det verkligen gäller, må kärringen torka ihop i ökensolen när hon räknar sina slantar.
 
Amen,.må Liberty Medias "brand values" vara med er.