WHEN THE CAT´S AWAY

 
 
"When the cat´s away the mice will play" brukar man säga, i det här fallet var Verstappen katten och Ferrari duon Sainz-Leclerc råttorna som passade på att dansa på podium när katten var borta på depån. 
 
Max försökte vara smart och la ut en rökridå på det tredje varvet...
 
...något som inte fungerade när han blev passerad av Sainz...
 
...och hamnade på depån med brinnande svans.
 
Skämt åsido, Verstappen tog starten i vanlig ordning och drog ifrån, men på det tredje varvet tog det roliga slut när bromsen vänster bak låste sig, något som enligt Max kändes som att köra med en pådragen handbroms, det var bara att ta sig in på depån och bryta. Jag har skrivit tidigare, att den enda chansen för någon annan att vinna ett race är när Max drabbas av tekniska problem, något som nu blev ett faktum på Albert Park. Ferrari duon tackade och tog emot, Sainz vann välförtjänt före Leclerc och Norris. Perez som bara mäktade med en femteplats ville göra gällande, att Sainz skulle ha vunnit racet även med Verstappen kvar på banan, enligt mexikanaren har Ferrari ett övertag på RBR på "fram limited" banor, det vill säga att Ferrari tar hand om framdäcken bättre på den typen av banor. Stallchefen Horner i sin tur påpekade att Perez skadade golvet i samband med en omkörning av Alonso, och tappade downforce som i sin tur ledde till att han tappade varvtid. Jag är mer benägen att tro på Horner än Perez, visst har Ferrari en bil som är bra genom långsamma kurvor, men Albert Park har inte många såna, den gode Perez försökte skylla på materialet när bristen på fart  ligger mellan ratten och sitsen, att kalla Albert Park en "fram limited" bana är att ta i. 
 
Sainz visade att det kanske inte är så bra idé att byta ut honom mot åldermannen Hamilton som tar stryk av Russel race efter race och gnäller på bilen, och Leclerc i sin tur tycks ha vissa problem med att hålla jämna steg med Sainz som knappast kommer att lyssna på några stallorder i år. Trean Norris gjorde åter igen ett bra race, men det är något som saknas hos honom, det lilla extra som gör en till vinnare. Stallkompisen Piastri i sin tur visade åter igen att han har problem med däckhanteringen, i sprintrace fungerar hans körstil på samma sätt som den fungerade i F3 och F2 där racedistansen är kortare än i F1, i ett normal race kör han slut på däcken på nolltid, lite på samma sätt som Russel, båda två saknar känsliga handleder för att ta hand om däcken. 
 
Apropå Russel, Alonso bromstestade Russel på som körde in i muren och hamnade i framstupa sidoläge mitt i banan, britten blev vettskrämt och skrek efter rödflagg för att slippa bli påkört på sidan. Alonso i sin tur fick ett 20 sekunders tidsstraff för sin testverksamhet och ramlade ner från en sjätte till en åttonde plats i slutprotokollet, kan väl tilläggas att Alonso enligt sig själv gjorde inget fel, det gör förarna aldrig i F1. I och med Alonsos testverksamhet hamnade spanjoren  bakom sin stallkompis Stroll i slutprotokollet , och även bakom Tsunoda som i det närmaste förnedrade sin stallkompis Ricciardo på australiensarens hemmaplan, kan ha varit den sista spiken i Ricciardos kista, han har samma problem som under tiden hos McLaren, men att skylla på bilen och stallet håller inte. De sista poängen gick till HAAS duon Hulkenberg-Magnussen, bra gjort av de i en inte alltför bra bil.
 
En som hade all anledning att skylla på stallet var Bottas, Valtteri gjorde en bra start och var uppe på en poängplats när det blev dags att komma in och byta däck. In i depån tog hans race slut när depåsnubbarna åter igen missade hjulbytet, Valtteri blev stående länge och dalade ner till en sista plats. Samma tabbe gjorde depåsnubbarna i Bahrain med Bottas bil, i Saudiarabien var det Zhou vars race kastades bort av depåpersonalen och även nu åter igen i Australien, Sauber har den i särklass sämsta depåpersonalen i F1, var hittar de alla dessa jävla amatörer? Valtteri var inte nådig i sina uttalanden efter racet, utan sa rakt ut att det spelar ingen roll hur man kör om depåpersonalen race efter race gör samma misstag, han skulle nog bra gärna vilja lämna Sauber. 
 
Det om F1, i F2 fick Ferrari junioren Bearman åter igen stryk av sin stallkompis Antonelli tillika Mercedes junioren hos PREMA, inte bra att få stryk av en rookie som tog steget från Formula Regional direkt till F2, Antonelli slutade på en fjärdeplats, Bearman på en tionde, vann racet gjorde RBR junioren Hadjar. Bättre gick det för en annan Ferrari junior hos PREMA i F3 där Beganovic tog sin första seger för året, stallkompisen och RBR junioren Lindblad slutade på en elfte plats, i mästerskapet  ligger de som fyra och femma. 
 
Det var allt för idag, om två veckor är det dags för nästa race, med eller utan tekniska problem för de inblandade.
 
 Dagens grid girls är relativt nöjda med underhållningsvärdet av Australiens GP, så även jag, mer tekniska problem för folket.
 
Amen,..må tekniska problem vara med er.      
 
   
 
 
 
     

NO RACETRACK FOR OLD MEN

 
 
Vasseur  drömde om en Ferrari dubbel i första ledet, Verstappen ville dock annat och tog karriärens pole nummer 35 med nästan 3 tiondelar före Sainz, som gjorde en comeback i Australien efter en blindtarms operation. Perez blev trea men kommer att flyttas ner tre platser till morgondagens race, han blockerade Hulkenberg under kval ett. Norris slog Piastri, Leclerc fick stryk av Sainz, Tsunoda krossade Ricciardo och Stroll kvalade ut Alonso.
 
Kvalet till Australiens GP blev kanske en fingervisning om vad som komma skall för startfältets åldermän, Perez fick stryk av Verstappen, Alonso av Stroll, Hamilton av Russel , Ricciardo av Tsunoda och så vidare, kanske kan det vara dags att fundera på pension för vissa av herrarna? Perez har nog ett par år kvar i F1, Alonsos stjärna är på väg ner liksom Hamiltons och Ricciardos dito sjönk för länge sen, men vilka skulle då kunna ersätta dem? Den tokhajpade Mercedes junioren Antonelli som tog steget från Formula Regional direkt till F2 har hittills skrapat ihop 12 poäng, i dagens sprintrace i Australien gjorde han ett misstag och snurrade av banan. Ferrari junioren tillika Antonellis teamkompis hos Prema Oliver Bearman gjorde comeback i F2 efter sitt inhopp i F1 och blev poänglös, han har hittills skrapat ihop 0 poäng. För sprintrace gäller omvänd startordning för topp 12 både i F2 och F3, något som kan förklara vissa poängförluster, man behöver inte vinna varje race men man bör samla poäng i varje race för att kunna utmana om mästerskapstiteln. Hos Prema i F3 hittar vi svenskduon Beganovic-Lindblad, den förstnämna är några år äldre och kör sin andra säsong i F3, den sistnämnda hoppade över Formula Regional och tog steget från F4 till F3, Beganovic har skrapat ihop 2 poäng, Linblad 23, en Ferrari junior vs en RBR junior, saknar åldern och rutinen betydelse, är det bara talangen som räknas? För att bli en toppförare förutsätter att man har talang utöver det vanliga, men även att man kan leverera när man har en dålig dag, upp som en sol ner som en pannkaka förare vinner aldrig några titlar, men inte heller förare som har jämnheten men saknar toppar. Huruvida någon eller några av de ovannämnda F2 och F3 förarna har "det" i sig återstår att se, levererar man inte efter förväntningar får man lämna sin sits i toppstallens juniorsatsningar, något som brukar innebära att dörren till ett toppstall i F1 stängs för gott. 
 
Så, det är inte lätt för stallchefer att avgöra huruvida en juniorförare är mogen för uppgiften att ta en sits i ett toppstall i F1, att en ung förare tar titlarna direkt på första försöket i matarserier är ingen garanti om att han håller måttet i F1. Verstappen vann inte F3 titeln men dominerar i F1, några andra som lyckades i första försöket i matarserier har misslyckats totalt i F1, det är inte enbart körskickligheten som avgör utan att man även har "det" mellan öronen, vinnarskallen, och att man sitter i den bästa bilen, racing är ju trots allt en materialsport även för de bästa.
 
Bottas gjorde ett bra kval i en dålig bil, men bör även han börja fundera på pensionen, historisk racing kunde vara något för samtliga F ettans åldermän, lika åldermän leker bäst i lika gamla bilar.
 
 Dagens grid girl har långt kvar till pensionen, men vi alla landar där förr eller senare.
 
Amen,..må åldern vara med er.       
 
   
 
     
 
 
 
   

THUNDER FROM DOWN UNDER

 
Australia nästa, en hybridbana med lika delar av en stadsbana och en "riktig" sådan, en bana där det är svårt att köra om, dels på grund av bandesignen, och dels på grund av all smuts utanför idealspåret, hamnar man utanför idealspåret under ett omkörningsförsök så hamnar man utanför banan. Man har gjort vissa förändringar på banan för att underlätta omkörningar, men man ska inte räkna med alltför många omkörningar tack vare det, däremot kan det nyckfulla Australienska höstvädret ställa till det på ett positivt sätt med några regnskurar, det brukar bli intressant racing på en upptorkande bana som öppnar för olika depåstrategier. Om det inte dyker upp några SC ingripanden så brukar man satsa på ett stopp, att lyckas i kvalet kan betala sig med tanke på risken av köbildning när ingen vågar sig på ett omkörningsförsök på den smutsiga delen av banan utanför racelinjen. Även om RBR har bara lyckats vinna racet på Albert Park två gånger genom åren, så lär fjolårsvinnaren Verstappen gälla som favorit trots det att Ferrari har varit mycket framgångsrika på Albert Park, så mycket snabbare är årets RBR än årets Ferrari.  Om inte vädret ställer till det så lär vi se det vanliga vad det gäller podiumplatser, Verstappen, Perez och Leclerc eller Sainz om han är redo att köra, men bakom RBR och Ferrari kan det bli intressanta fajter om poängplatser på behörig avstånd från toppbilarna.
 
Diverse uppdateringar kommer att dyka upp även om banan som sådan inte direkt lämpar sig för tester av nya delar, det blir bland annat intressant att se vad Mercedes har med sig i bagaget angående aero uppdateringar. Deras bil såg inte bra ut genom snabba kurvor i Jeddah, de hade mycket överstyrt och tappade mycket tid genom snabba kurvor, för mig såg det ut som att aerobalanspunkten designmässigt ligger för långt fram, något som kan ha samband med att de flyttade förarens position i bilen en bra bit bakåt enligt Hamiltons önskemål. Jag för min del undrar vad Russel tycker om det eftersom han har varit snabbare än Hamilton under de två inledande racen,tackar och bockar? Nu har ju Hamilton hamnat i samma situation som Vettel under sitt sista år hos RBR innan  tysken  lämnade stallet för att köra för Ferrari, plötsligt var Ricciardo snabbare och Vettel fick inte längre vara med på viktiga möten och så vidare, nu får Hamilton smaka samma medicin hos Mercedes. Dock är inte Hamiltons flytt det största problemet för Mercedes utan bristen på duktiga testförare, Hamilton är inte bra på det lika lite som Russel, sånt sätter sina spår i uppdateringsracet bland toppstallen. 
 
För första gången i år har Pirelli med sig det mjukaste gummiblandningen i form av C5 som man kommer att starta racet med om banan är torr, däckslitaget är inget problem på Albert Park, så som sagt var är det ett stopp som gäller. Banan är smutsig i början av helgen, men det är många olika klasser som kör, F2, F3, Super Car och Porsche Cup bilarna så F1 får en relativt ren, greppig bana att köra på, dock inte utanför racinglinjen, där brukar det ligga mängder av gummirester. Apropå Pirelli, FIA ville införa 16 tummare istället för 18 tummare för att minska den ofjädrade vikten, Pirelli sa nej med hänvisning till det marknadsrelaterade. Jag tycker att det är häpnadsväckande att en däcktillverkare kan köra över FIA, de borde göra sig av med Pirelli och bjuda in tvä nya däcktillverkare som kan dela däckleverantörsjobbet, två däcktillverkare i F1 skulle kunna skapa spänning på ett helt annat sätt än en.
 
Det om Albert Park och däck, såpoperan kring RBR fortsätter med oförminskad styrka, och då inte minst i tysk media som levererar mer eller mindre fantasifulla klickbeten, däribland att Horner vill göra sig med Newey och kunde även tänka sig att dumpa Verstappen. Visst finns det många riktiga pellejönsar bland så kallade" F1 journalister" runt om hela världen, men de tyska tar verkligen priset, att en stallchef skulle avstå från sin stjärndesigner och stjärnförare existerar bara i tyska "F1 experters" fantasi när klickbete kåtheten går på högvarv. Det andra stora samtalsämnet bland "F1 journalister" och F1 fans är vilka förare borde lämna sina sitsar och vilka borde ersätta dem, synd bara att alla de totalt okunniga stallchefer inte lyssnar på dessa allkunniga soffaexperter. En "F1 journalist" jämför varvtider mellan Leclerc och Bearman från det senaste racet och vill lyfta fram att Bearman minsann var lika snabb som Leclerc under vissa varv. Hur enfaldig kan en "F1 journalist" vara, varvtiderna bestäms från depån med hjälp av data bland annat från däckslitage, bränslemängd, användningen av hybridbiten, motor, broms och däcktemperatur etc, det är inte förarna som bestämmer vilka varvtider man ska sätta. Dessa "F1 journalister" och soffaexperter pratar sig varma hur onödigt det var av Ferrari att anlita Hamilton för stora pengar när de har en megatalang i Bearman, jag häpnar över deras expertis, de är väl samma människor som har velat ersätta Perez med alla möjliga förare, allt från Ricciardo till Albon för att inte tala om megatalangen Bearman som kan köpas loss från Ferrari eftersom den totalt okunnige Vasseur inte begriper hans värde. Samma människor hade väl liknande åsikter när KMag blev tvåa i sin debut för McLaren just i Albert Park, eller när de Vries gjorde bra ifrån sig i sin debut för att inte snacka om ubertalangen Vandoorne som skulle frälsa Macken,nu vet vi hur det gick sen för alla dessa förare, inget vidare. Att hajpa en förare efter ett race är bara löjligt, stallcheferna vet numera bättre än så efter alla floppar som har blommat under ett race för att sedan vissna bort under säsongen, det krävs ett antal egenskaper hos en förare för att han ska kunna bli en toppförare i F1, att just köra bilen är bara en liten del av det. 
 
Dagens grid girl ser framemot Albert Park, så även jag till en viss del.
 
Amen,..må klickbete media vara med er.  
 
PS. Tog mig tid att kika på Indycar premiären eftersom så många i Sverige lyfter fram Indycar som bättre racing än F1, efter en timmes köbildning stängde jag av eftersom den såååå mycket bättre racingen aldrig dök upp. DS