ZANDVOORT ZOOM

 
Efter 36 års frånvaro är det nu dags för Zandvoort att göra en comeback i F1 sammanhang, några jublar, några andra är mer tveksamma, och undrar  om Zandvoort verkligen har kapacitet att hantera den utmaningen som dagens groteskt stora och ultrasnabba F1 bilar innebär. Jag hör till den sistnämnda skaran av tvekare, Zandvoort är en gammaldags bana med allt vad det innebär, smal och byggt för bilar vars prestanda inte var i närheten av vad en modern F1 bil är kapabel till. Det har alltid varit svårt att köra om på Zandvoort, man har visserligen gjort några förändringar i banprofilen i ett försök att modernisera Zandvoort,men en  bankad kurva kommer knappast göra någon skillnad i omkörningsstatistiken, så risken för köbildning är överhängande på Zandvoort. De här smala, relativt långsamma gamla banor kan vara underhållande för förarna bortsett från bristen av lämpliga omkörningstillfällen, men för publikens del brukar det innebära en träig följa John racing där övertagandet sammanfaller med depåbesök, med andra ord, mer strategisk rävspel än riktig racing.
 
Eftersom man saknar data från Zandvoort, blir set up arbetet lite av en gissningslek oavsett hur mycket man har lekt i simulatorn, simulatorn berättar ingenting om den verkliga greppnivån eller däckslitaget, så på sätt och vis startar alla racehelgen från noll, dock ska man hålla i minnet, att det är alltid lättare att hitta rätt med inställningar i en toppbil än något från mittfältet, en toppbil är bra på alla typer av banor. Däckslitaget lär bli rätt så hög på Zandvoort, banprofilen borde tala för RBRs favör, men samtidigt har  Mercedes uppdateringar visat sig fungera skapligt bra, så det återstår att se vem som kommer hålla taktpinnen på Zandvoort.
 
 
Det om Zandvoort, några ord om farsen på Spa. Det är rätt så länge sen jag skrattade så gott som i samband med prisutdelningen på Spa, snacka om att göra bort sig, champagne, pokaler och poängutdelning efter två varv bakom SC i snigelfart...
 
...Boy George jublar och säger att en podium är en podium, och att Williams och han själv var värda den här belöningen efter sitt fina kval. Snacka om att helt sakna självinsikt och verklighetsförankring, de här snubbarna lever i sin lilla bubbla byggt av verklighetsflykt och självgodhet, enda anledningen att man körde två varv efter SC var att komma åt TV stålarna, och att hitta ett svepskäl att inte betala tillbaks biljetpengarna till publiken som fick vänta timmar i regnet för något de hade betalt för men aldrig fick. Att sedan individer  som den mer eller mindre senila sprattelgubben Ross Brawn sjunger den höga visan för Russels "bedrift" är löjeväckande, gubben svamlar om hur rätt det var att belöna Russel för hans modiga insats under kvalet. F ettans senila gubbmafia agerar numera som The Muppets karaktärerna i det brittiska underhuset, de skriker och låter mycket utan att säga något vettigt, att hylla farsen på Spa när man har pissat på publiken visar åter igen deras arroganta inställning gentemot F1 fansen, F1 cirkusens multimiljönärer drar vidare,lämnar bakom sig skaran av besvikna F1 fans och skrattar hela vägen till banken.  Det enda rätta skulle ha varit att ställa in "racet", men mycket vill ha mer, det går inte köra under såna förhållanden som man hade på Spa, däcken klarar av det, men spray som piskas upp av bilarnas aeropaket gör det omöjligt att se något alls.
 
På bilden här ovan Michelins "shallow wet" däck från förr, kallades också för "monsoon tyre", var ytterst effektiva när det regnade rejält...
 
...och här Pirellis moderna regndäck som mest liknar en dubbfri vinterdäck, förarna har kritiserat Pirellis regndäck, det är inte bra med bara en däckleverantör, utan konkurrens ingen utveckling brukar man säga.
 
Dagens grid girls lockar med lite drickbart,.någon som är sugen?
 
Amen,..må alla F ettans skämtfigurer drunkna i monsunregn.   
 
        
 
      

HA HA SAID THE CLOWN

 
 
 
Ha ha said the clown, has the king lost his crown, is the night being tight on romance, ha ha said the clown, is it bringing you down that you´ve lost your chance.
 
Belgiens GP blev en våldsam kamp om segern över två varv, SC föraren Bernd Maylander ledde racet i sin Mercedes från start till mål, men diskades efter en protest inlämnad av RBR, Verstappen vann före Russel med Hamilton på tredje plats, poängfördelningen blev Max 12,5 poäng, George 9 poäng, och Lewis 7,5.
 
 
Cirkusdirektören Jean Todt från FIAs flygande cirkus var djupt rörd efter den magiska uppgörelsen på den klassiska banan, och kunde inte hålla tårarna borta,  "Det här är framtiden för F1 sa Jean, korta spännande race efter tre timmars kaffepaus".
 
 
Dagens grid girls valde att vara anonyma idag, att tappa ansiktet i samband med F1 pajaserier bör inte synas på CV.
 
Amen,..ett gott skratt förlänger livet sa cirkusdirektören Todt.    
 
     
 
    
 

OVER THE HILL

 
 
Max Verstappen hade vädergudarna, set up och downforce med sig på Spa idag och tog pole, RBR har lite lättare än Mercedes att få upp däckstemperaturen "inom fönstret" under kyliga förhållanden. Nu är ju inte en tredje ruta någon katastrof för Hamiltons del, det är förhållandevis lätt att ta sig förbi på Spa, men hur racet kommer att arta sig för hans del beror på hur vädret blir under racet, just nu spås det temperaturer kring 12 grader och regn, med andra ord, mer RBR väder än Mercedes dito.
 
Bra jobbat av Max liksom av Russel, dock återstår det att se med vilka inställningar den sistnämda kvalade med, det som fungerar under kvalet behöver inte nödvändigtvis fungera under racet på en upptorkande bana om man har satsat allt på ett regnrace. Ricciardo tog fjärde rutan i en McLaren som även den fungerade bäst med mycket vatten på banan, Vettel blev femma i en bil som trivdes lite bättre på en upptorkande underlag än på den blöta, och Gasly slutade på en sjätte plats med en bil med liknande set up som hos Vettel.
 
Perez fick stryk av Verstappen med 2,3 sekunder och startar racet från sjunde rutan, något som säger mer om med vilka inställningar han körde med än att han skulle vara så mycket långsammare än Verstappen, samma sak med Bottas som fick åttonde tid i kval tre, det är inte mycket vinge i hans bil, och med en start från ruta tretton behöver Valtteri en upptorkande bana för att kunna avancera i racet i morgon. Ocon blev nia och kvalade ut Alonso...
 
...och Norris var snabbast av alla i kval ett och kval två, men blev till slut övermodig i blötan i kval tre och hamnade i muren, dock utan att dra på sig några allvariga skador, han startar racet från ruta nio i morgon.  Leclerc och Ferrari saknade lite fart både på en blöt och på en upptorkande bana med sina "lagom" inställningar, och missade kval tre med sin elfte tid, Latifi blev tolva och därmed en köttbit i en Ferrari hamburgare eftersom Sainz blev trettonde, och Alonso blev slagen med nästan en sekund av Ocon i kval två och hamnade i ruta fjorton. Stroll fick stryk av Vettel med 1,4 sekunder i kval två, och startar racet från sista rutan tack vare sin fem platsers nedflyttning, Giovinazzi blev utslagen i kval ett i en Alfa som inte alls trivs på ett blött, kylig underlag, Tsunoda blev slagen med 2 sekunder av sin stallkompis på en sjuttonde plats, Shumacher blev artonde man sekunden före sin stallkompis Mazepin, och Kimi blev näst sist mellan HAAS duon, han missade nästan hela fri träning tre med bromsproblem och därmed även chansen att hitta en fungerande  set up.
 
Det om kvalet, i morgon får vi se med vilka inställningar förarna kvalade med, det kommer att bli en hel del omkastningar i resultatlistan i racet jämfört med kvalresultatet eftersom Spa är en bana där det är svårt att försvara sig utan hjälp av DRS, men som sagt var, det är vädret som kommer att spela den avgörande rollen i morgon.
 
Det om kvalet och F1, brudarna i W serien fick även de erfara hur svårt det är att hålla sig borta från muren genom Eau Rouge-Radillon på ett fuktigt underlag, säkerheten genom den delen av banan bör i första hand sitta mellan öronen hos föraren, man kan inte ta Eau Rouge-Radillon med plattan i mattan på en fuktig-blöt bana. De breda, asfalterade avåkningszonerna är feltänk i min värld, ger du en förare lillfingret tar han-hon hela handen och chansar, det vill säga, genar så mycket det går och hoppas på det bästa. Det skulle fungera bättre med armco räcken direkt vid bankanten, då träffar man räcket med "rätt" vinkel med sidan av bilen utan att studsa ut, när förarna vet att räcket sitter där det sitter så kör de därefter. Alltid när det smäller på Spa börjar fansen gnälla om säkerhetsrisker, och då inte minst i Sverige, hur svårt kan det vara att begripa att racing alltid innebär att ta vissa risker, alla inblandade är medvetna om det och deltar frivilligt, som jag nämnde här ovan, säkerheten bör i första hand sitta mellan öronen på föraren, att lyfta av är en rätt så enkel sak att göra.
 
Apropå läsarfrågan i det förra inlägget, ni hade så rätt, det är en SAAB V8, dock inte byggt i Trollhättan utan i Nystad i Finland. I Trollhättan trodde man inte på att det skulle gå att klämma ner en V8 i en SAAB 9000, i Finland trodde man annat och tog fram en och monterade den i en 9000...
 
...en fin liten V8 med duktig vridmoment redan på låga varv, synd att den aldrig kom i produktion när GM kom in i bilden och gav SAAB  dödskyssen.
 
Dagens grid girls ville komma till Spa för att hålla ordning på fansen med mjuka metoder, men hycklarna ville annat och gjorde brudarna arbetslösa,.bra jobbat.
 
Amen,..må alla hycklare ruttna i helvetet.