Autódromo José Carlos Pace nästa, en riktig klassiker bland F1 banor som fortfarande levererar riktig racing, även under en sprintrace helg. Sprintrace helg i sin tur är lika med bara en fri träning, något som i år kan verkligen sätta käppar i hjulen för samtliga inblandade eftersom banan till i år har fått ny asfalt. I och med den nya brazilian butt lift beläggningen är fjolårets data inaktuell, det blir ett styvt jobb för stallen att samla ihop ny data för att bilda en uppfattning om greppnivån och däckslitaget under den enda fria träningen. Att racet körs i vänstervarv sätter även det sina spår, i första hand i förarnas nackmuskler, lägger man dit den höga luftfuktigheten och temperaturen hamnar man kategorin finsk sauna med kläderna på, en kombination som driver musten ur förarna.
Den nya banbeläggningen bör vara lika med snabbare varvtider än ifjol även om det kommer ta ett antal varv innan man har lagt tillräckligt med gummi på den nya asfalten. Den bästa omkörningstillfället yppar sig i slutet av start-målrakan och in i Senna S kurvkombinationen, dock är det lätt hänt att man hamnar utanför banan om man bromsar alltför sent i nerförsbacken. AJCP kräver en välbalanserad bil med en hygglig portion av traction, man kör med relativt mycket vinge så extraknuffen från batteriet kommer väl till hands på start-mål rakan, både för att försvara sig och i syfte att sätta in ett omkörningsförsök.
AJCP är en bana som borde passa bättre för McLaren än Ferrari, huruvida RBR kan vara med om kampen av en racevinst återstår att se. De har haft problem med både balansen och däcktemperaturen som går hand i hand, finns inte balansen där hamnar inte däcktemperaturen "inom fönstret" och däckslitaget blir därefter. Den numera rätt så giftiga kampen om förartiteln mellan Verstappen och Norris blir intressant att följa, vem har nerverna bäst under kontrol angående vilka risker man har råd med att ta, jag sätter en slant på Verstappen som nu bör veta var gränsen går ute på banan. Det blir också intressant att följa domarnas arbete på AJCP, och huruvida McLaren grundarens son Tim Mayer finns med igen som en av dem, det är skaplig jävsituation om en med så stark McLaren anknytning delar ut straffar till McLarens argaste konkurrent.
Ungtupparna Colapinto och Lawson har väckt ond blod hos de etablerade förarna, för mycket armbågar enligt det gamla gardet. Det ligger något i det, försöker man köra fortare än man klarar av så tar man dumma risker på andras bekostnad, båda två borde lugna ner sig, skapligt duktiga förare men knappast några blivande toppförare, för det krävs mer än dessa två har att komma med.
På bilden här ovan hittar ni all nödvändig information, Pirelli har till i år valt ett steg mjukare gummiblandningar, två stopp är det vanliga, men mjukare gummiblandningar kan öppna upp för flera även om den nya asfalten bör vara mer skonsam för däcken.
Dagens grid girls skulle gärna vilja vara på plats i Sao Paulo, så även jag, men allt har sin tid, så är det med livet.
Amen,..må brazilian butt lift vara med er.
Ja du! På tal om rookisar så är det bara Lawson och Colapinto som vi har, utan till nästa år Formel 1ens ”utvalda” tjatförare Bearman/Björnmannen och Kimi Antonelli. Som all media tjatar om 24/7 speciellt på sociala medier som Facebook, så tjatas det förbryllt om de. Vad tror teamen och media? Att de ska rädda sporten ifrån att gå under vad är det frågan om? Orkar inte med att man snackar om de hela tiden, jaja. De är populära bara för att de har ett bra utseende som passar den yngre publiken som består av tonårstjejer, som gillar F1-an via Drive to Survive som sedan lett till Tik Tok. Där de ratar förarna utseenden istället för deras kör skicklighet, skulle de titta på 90 talets Formel 1 som jag växte upp med, så skulle de tycka att förarna är allihopa pappfigurer utan dess like.
skriven