HIGH ROLLER IN VEGAS

 
 
Det blev Russel som rensade bordet i Las Vegas under kvalet i en Mercedes som gillar låga bantemperaturer, i högre bantemperaturer käkar den däck och greppet försvinner, alla deras framgångar i år har kommit i låga luft och bantemperaturer. Som jag skrev tidigare är deras bil en på-av fenomen, fungerar perfekt ibland eller inte alls, kan beror på att deras koncept alstrar för mycket downforce i höga temperaturer och däcktemperaturen hamnar "utanför fönstret", i låga temperaturer håller den sig "inom fönstret" bättre än hos deras konkurrenter tack vare all downforce som bygger upp däcktemperaturen. Tvåan Sainz var inte långt efter i en Ferrari, sedan blev det ett hopp med tre tiondelar till kvalets överraskning i form av Gasly i en Alpine, bra gjort av Gasly men jag tror inte att han kan hålla undan för toppbilarna i racet. Leclerc som körde med lite mer vinge än stallkompisen Sainz blev fyra före Verstappen som i sin tur slog sin argaste konkurrent Norris med två tiondelar, mycket drag för Max på rakorna med den stora bakvingen som kostade toppfart, men hjälpte till genom kurvpartier. Tsunoda gjorde åter igen ett starkt kval, och visade att han förtjänar en chans som Verstappens stallkompis nästa år innan Honda tackar för sig och tar sina motorer med sig till AM. Piastri fick stryk av Norris och blev bara åtta, kvalspecialisten Hulkenberg nia, och Hamilton som låste bromsarna i sitt sista försök och tappade greppet bak tia. 
 
Ocon blev utkvalat av Gasly med tre tiondelar och hamnade i ruta elva, Magnussen fick stryk av Hulken med samma siffror och startar bredvid fransosen från ruta tolv. Zhou fick draghjälp av Bottas och mäktade med en ruta tretton, Colapinto fortsatte med det han började med i Brasilien, det vill säga satte sin bil i muren igen...
 
...argentinarens klanterier börjar bli en dyr affär för Williams, jag begrep aldrig alla överord som han överöstes med av media och av fansen, det är inte svårt att prestera i en hygglig bil om man har ingen press på sig. Får man beröm och förväntningar skruvas upp blir det svårare, då är det bara de mentalt starka förare som klarar av att leverera, snubbens bästa merit är en första plats i spansk F4, inte mycket att skriva hem om. Däremot har jag förståelse för att den så marknadsinriktade LM suckar efter mellan och sydamerikanska förare, Argentina med sina 46 miljoner invånare, Brasilien med sina 216 och Mexico med sina 128 är en lukrativ marknad för LM och hela F1 cirkusen. Men att försöka kvotera in medelmåttor som Colapinto eller för den delen Bortoleto som redan är klar för Audi enbart på kommersiella grunder suger getpung i mina papper, så åter igen, vad är poängen med stallens juniorsatsningar om medelmåttor med feta plånböcker har företräde. Det har varit alltför många halvtaskiga syd-mellanamerikanska förare i F1 genom åren tack vare starka sponsorer från hemlandet, man blir ingen Reuterman eller Senna bara för att man har sina rötter i samma länder. Lawson fick spö av Tsunoda igen, kiwin är även han bara en medelmåtta, bredvid honom från ruta sexton startar Perez...
 
...som här ovan ger tummen ner för sin dagsform i jätteollonet, det är dags för Perez att lämna över sin sits till Tsunoda inför 2025, så pinsamt dåligt som han har kört i år så förtjänar han ingen F1 sits hur lukrativ den mexikanska marknaden än är för LM och Red Bull.  Alonso i sin AM hittade ingen fart alls, Albon fick sitt snabbaste varv struken när han hamnade utanför den vita linjen, Bottas offrade sitt kval för att hjälpa Zhou, Valtteri har en fem platsers nedflyttning på grund av batteri byte, sist i kvalet hamnade paydrivern Stroll som är sinnesbilden för att allt är till salu i F1. 
 
Det om Las Vegas och paydrivers, jag skrev tidigare om Kalle Rovanperäs testkörning  med formelbilar där han bland annat fick ratta Vettels VM vinnare från 2012, RB8. 2012 körde man inte F1 på Red Bull Ring men det gjorde man 2014, då var Vettels snabbaste varv 1.14.254. Kalle körde i början av november på kylig Red Bull Ring med RB8, och hade som bäst 1.15.680, inte så pjåkigt av en rallyförare som aldrig tidigare hade kört någon form av formelbil, har man talangen är man snabb i alla typer av racekärror.
 
Dagens grid girls är snabba i alla typer av högklackat, i högklackat är man närmare himmeln.
 
Amen,..må grid girls i högklackat föra er närmare himmeln.   
      
 
    

Kommentarer :

#1: Peter

När det gäller Peres så har ju han visat alla hur deras botten ser ut flera gånger under året .....
Pengarna styr och han har inget att göra i F1
Ha det .

skriven
#2: Genc

Håller med! Tycker att dagens Formel 1 från de senaste 14 åren handlar inte längre om the driving skills. Utan mer om hur bra du ser ut eller hur rik du är, precis som när man väljer presidenter i USA att det är mest rika eller ett hiskeligt bra utseende som får chansen att bestämma hos de. Likaså i F1 nuförtiden om vem som får chansen att delta eller inte. Då när det var mer skicklighet kunde vi få förare så som Niki Lauda t ex som såg ut som värsta incelen, men som var hur jävla bra som helst på att få en medioker bil till en raketbil när han körde på sin tid. Hade det varit idag hade han bara kört karting och that’s it.

skriven

Kommentera inlägget här :