SINGAPORE SLING

 
Singapore Sling kan man slicka i sig hos Raffles om man gillar sötsaker, banslingan är inte lika sockrad upplevelse, den enda rejäla omkörningsmöjligheten finns i Memorial Corner, resten av banan handlar om följa John i ett makligt tempo genom långsamma kurvor. Den senaste racehelgen 2019 blev en Ferrari framgång, Leclerc tog pole, Vettel vann racet före Leclerc och Verstappen. Så, kan racehelgen 2022 bli en ny Ferrari framgång? Chansen finns, Ferrari har varit bra genom långsamma kurvor, dock har deras senaste uppdateringar handlat om att hänga med RBR på snabba rakor, något som har kostat prestanda genom långsamma kurvor, så det återstår att se hur mycket det finns kvar av prestandan genom långsamma kurvor. RBR i sin tur har försökt hitta mer grepp och fart genom långsamma kurvor utan att tappa toppfart, en rätt så svår balansgång eftersom det ena påverkar på det andra, men jag tror att Verstappen har en chans att ta pole i Singapore, RBR är så välbalanserad att den påverkas mindre av uppdateringar i negativ riktning ur prestanda synpunkt än Ferrari som har ett snävare "fönster" där bilen fungerar optimalt. 
 
Årets bilar har en tendens att understyra, på en stadsbana med långsamma kurvor stärks fenomenet ytterligare, med andra ord, saknar man stark framända som styr in bra får man problem i Singapore. En stadsbana är lika med downforce, traction, stark framända och balans, däckslitaget är minimal men bromsarna får jobba relativt hårt. Till i år har banan  fått delvis ny asfalt, men är fortfarande ojämn på sina ställen, lägger man till luftfuktigheten och den tryckande värmen så har man ett paket som testar förarnas fysik till det yttersta. Kimi hade det extra tufft i Singapore när han körde för Lotus för ett antal år sedan , ett revben hade lossnat från sitt fäste på ryggsidan, något som orsakade olidlig smärta för Iceman. Han kvalade in som trettonde, körde sedan upp sig till en tredje plats i mål, och fick sedan lyftas ur bilen när han inte klarade av det själv på grund av smärtan i ryggen, racet blev också det sista för Kimi hos Lotus. Några år senare blev det en rejäl smäll på samma bana för Kimi i en Ferrari, när stallkompisen Vettel i starten körde först på Verstappen och sedan på Kimi och alla tre fick bryta, ett säkerhetsbil ingripande under racet i Singapore är mer en regel än ett undantag, något som lär hända även i år när någon hamnar i muren.
 
Kampen om podiums blir en affär mellan RBR och Ferrari  under normala förhållanden, dock kan någon ha tur om/när SC kommer ut och eventuellt ställer till det för toppstallen, jag tippar dock att Verstappen vinner i sin uberbil från pole, Leclerc blir tvåa och Sainz trea. 
 
På bilden ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen, det lär inte bli alltför många depåbesök för däckbyte, ett stopp fungerar bra i Singapore om nu inte vädrets makter ställer till det för de inblandade. 
 
Det om Singapore, kraschkungen Latifi får lämna F1 efter årets säsong liksom Vettel, inte en dag för tidigt för den förstnämnda, Ricciardo tycks drabbas av samma öde,och  Schumacher sitter löst hos HAAS. Gasly lär hamna hos Alpine, RBR vill ha en egen produkt som stallkompis för Tsunoda hos AT när Gasly lämnar stallet, de Vries är sugen på en Williams sits, och Ferrari vill se Giovinazzi i en HAAS osv. Det händer en hel del på förarmarknaden, det blir intressant att se nästa år hur till exempel den brutalt överhajpade Piastri kommer att klara sig hos McLaren mot den snabba Norris, och om Hamilton kan hitta motivation för en säsong till hos Mercedes, allt hänger på om du sitter i en vinnarbil eller inte oavsett om du kör i F4, F3, F2 eller F1, ingen vinner titlar i en dålig bil, men även en medelmåtta kan göra det i en uberbil.
 
Dagens grid girl har ordentligt med däck i lager inför racehelgen om nu någon skulle bli sugen att göra flera stopp, om inte, då kommer Pirelli elda upp överskottet.
 
Amen,..må höstens färger vara med er.   
 
   
 
      
 
     
 
 
     

JUST KEEP EM COMING

 
 
Igår kikade man kvalet från dumburken i Peking, idag kikade man racet på plats i Monza, det är snabba ryck när polaren Röda Baronen drar i rätta trådar, racet var inte mycket att hänga i julgranen, men skitkul att få träffa Baronen igen, det var ett tag sedan sist.
 
Racet,.tja, slutade precis som jag förutspådde, Verstappen tog fyra snubbar på första varvet, Norris, Ricciardo, Gasly och Alonso, några varv senare blåste han förbi Russel och satte in jakten på Leclerc. Ferrari tog in Leclerc när det blev VSC, Verstappen stannade ute och därmed var racet i praktiken över, resten blev kattens lek med råttan när Max utklassade Charles. Att Verstappen slog Leclerc kom inte som en överraskning, lika lite som det att Sainz körde upp sig från en artonde ruta till en fjärde plats i mål, och Hamilton från en nittonde ruta till en femte plats, så mycket skiljer det mellan topp tre stallen och resten av gänget, sorligt men sant, det finns ett F1 A och ett F1 B mästerskap, något som publiken tvingas leva med år efter år. RBR satsar allt på Verstappen i uppdateringsracet, något som även Marko har påpekat, och Perez får sköta sig själv bäst han kan i en bil som inte alls passar hans körstil och resultatet blir därefter. Hos Ferrari och Mercedes satsar man till en viss del mer på uppdateringar som fungerar för båda förarna, och det är nog det som gör att ingen av förarna hos Ferrari eller Mercedes hänger med i Verstappens tempo. Båda stallen  har förare som kan matcha Verstappens tempo körmässigt, men blir vingklippta av stallens uppdaterings  filosofi, hos RBR ger Red Bull Max vingar när de vingklipper Perez, grymt orättvist men samtidigt grymt effektivt, vinnaren tar allt, i Monza tog Verstappen säsongens elfte seger, Perez har en seger.
 
Russel fick en podium till skänks när Sainz och Perez straffades av FIA, Mercedes är best of rest men saknar kapacitet att slåss om podiums med RBR och Ferrari av egen styrka, dock var det lite kul när Russel gnällde att Leclerc tvingade honom utanför banan under första varvet...
 
...den gode George själv har ju satt i system att tvinga ut någon i stort sett varje race, som man bäddar får man ligga. Norris gjorde en urusel start men slutade på en sjunde plats i mål, Gasly kammade hem några välbehövliga poäng, och nykomlingen-inhopparen de Vries tog två poäng med lika delar av tur och skicklighet och slog sin stallkompis Latifi, den sista poängen hamnade hos kinesen Zhou. Så, några gynnades av FIAs parodistraffar, några missgynnades, det är något som är riktigt fel när poängutdelningen i förväg bestäms av FIA, enligt min mening ska man köra om det på lika villkor, nu är det baksätesföraren FIA som styr och ställer, och även då när racet avslutas bakom SC som idag.  
 
Det var allt för idag, Baronen har minglat färdigt och det är dags att flaxa iväg i hans luftvisp, en skakig upplevelse som får skumpan att spruta i taket om man inte dricker direkt ur flaskan. Så, gå och rösta nu där i Sverige, vi ska nog käka något gott och sen är det dags att göra stan, på gott och ont.
 
 
Dagens grid girls är även de redo att göra stan, med lite tur springer man kanske på dem eller Mr Iceman som dök upp i Monza.
 
Amen,.må baksätesföraren vara med er.     
 
 
         
 
 
         
 
      
 
    

THE PUNISHER

 
 
Parodin på kval på Monza idag lär vara ett nytt rekord av jönseri från The Punisher aka FIA, ingen tycks veta hur startordningen till morgondagens race kommer att se ut. Det är ett antal förare som har nedflyttning på startgriden att vänta , Verstappen och Ocon med fem platser, Perez tio, Bottas ,Magnussen och Schumacher femton, och Sainz, Hamilton och Tsunoda som startar sist av alla. Varför vet ingen hur startordningen blir imorgon? Jo, för att ingen vet på vilken ordning The Punisher aka FIA har delat ut sina straffar. Verstappen till exempel har fem platsers nedflyttning,och borde därmed starta från sjunde rutan imorgon, men även Sainz, Perez och Hamilton straffas med nedflyttning, delar man ut deras straffar först så åker Verstappen upp till en fjärde plats efter sin resa ner till en sjunde plats, delar man ut Verstappens straff först så startar han från ruta sju,.eller hur blir det nu egentligen? Ingen aning, och inte bryr jag mig så värst mycket om det heller, FIAs pajaserier blir bara värre för varje år som går. "Kvalet" idag var en parodi av kval i klass med "silly walks"av John Cleese, ett gott skratt förlänger livet sägs det, men F ettans framtid lär bli kortlivat om man inte rensar upp bland de efterblivna hos FIA som har hittat på straffjönseriet, som det är idag så har man svårt att ta F1 på allvar, för lite racing och för mycket cirkus skapat av okunniga paragrafryttare. 
 
Så, kommer Leclerc frälsa tifosis i morgon? Knappast, Ferrari käkar däck, och RBR kör med lite mer vinge än sina motståndare som bör ge dem en fördel i racet i form av en med bättre däckhantering. De som ligger mellan Leclerc och Verstappen i startgridden lär bli bara en munsbit för Verstappen i racet, Mercedes, McLaren, AT och Alpine har inte det som krävs att hålla en RBR bakom sig, Max har en färsk PU, Leclerc inte, så jag tippar att Verstappen tar segern imorgon. De av straffade som i förväg visste om vad som komma skulle har givetvis satsat på en mer renodlad race set up som bör ge vissa fördelar i morgondagens race, så det kan bli intressant att följa hur högt vissa förare kommer att klättra, det finns ju ett antal relativt långsamma bilar från mittfältet mellan Leclerc och Russel i första ledet, och Sainz och Hamilton längst bak. 
 
 
Det var allt för idag, dagens grid girls kastar slängkyssar till FIAs paragrafryttare, gud vad ni kan.
 
Amen,..må FIAs "Ministry of Silly Thoughts" vara med er.