TRUE LIES

Det har pågått en livlig diskussion under några säsonger angående Bottas vara eller icke vara hos Mercedes, och då inte minst bland de svenska F1 fansen. Röster har höjts för att vaska fram en lämplig ersättare, Verstappen, Ocon, och Russel har varit några av de förare  som har varit aktuella, förare med kapacitet att utmana Hamilton om VM titeln,  allt detta enligt de ovannämnda svenska F1 fansen. 
 
Så, ligger det något i deras funderingar, saknar Bottas verkligen kapacitet att vinna, eller kan det möjligen rent av vara så, att han inte tillåts köra om det på lika villkor? Vilket som, jag för min del kommer att tänka på en annan förare, nämligen Ronnie Peterson, som enligt samma fans aldrig fick en ärlig chans att utmana om VM titeln hos Lotus, utan föll offer för stallpolitisk spel där Andretti kröntes till mästare på Petersons bekostnad.
 
Sant eller falskt? Var Peterson verkligen det superlöfte som man vill göra gällande i Sverige, eller bara en duktig andraförare som saknade kapacitet att utmana om VM titeln? Jag skulle säga så här, det beror på vem man frågar, vi människor har en tendens att se vad vi vill se och tror vad vi vill tro på.
 
Nu är det dags att göra en jämförelse Super Swede vs Flying Finn, statistik ljuger aldrig, eller gör det?
 
123  race
10    vinster
26    podiums
14    poles
9      snabbaste varv
48    brutna race
Hade följande placeringar  i VM tabellen, 2, 9, 3, 5, 13, 11, 14, 2.
 
150 race
9     vinster
53   podiums
13   pole
15   snabbaste varv
10   brutna race
Har hittills haft följande placeringar i VM tabellen, 17, 4, 5, 8, 3, 5, 2 och ligger just nu som 2.
 
Det var lite statistik och statistik ljuger aldrig, det är bara människor som gör det, eller? Ronnie bröt i 48 race, hård mot materialet , körde av eller satt i dålig material? Förtjänade han verkligen smeknamnet Super Swede, eller var han bara en duktig andraförare som borde ha blivit ersatt med någon annan hos Lotus som skulle ha kunnat utmana Andretti om VM titeln? Tja, det är upp till de här kunniga F1 fansen att avgöra, det måste finnas någon typ av dokumentation i deras ägo, som bevisar att Ronnie inte fick en ärlig chans att köra om VM titeln, eller hur?
 
Nog om detta, dags för några ord om klickbete journalism på golvnivå.  Hazel Southwell från brittiska öarna titulerar sig som motorsport journalist, och presenterar sig på följande sätt på Linkedin: "I know motorsport and esports inside-out". Låter som hon har mycket erfarenhet från motorsport eller hur? Så, vad har hon pysslat med innan hon blev motorsport journalist, något motorsport relaterad? Nja, hon var "BBC producer and convention manager".  Hennes motorsport journalism består av lite förvirrad svammel hos Racefans, och nu senast av ett påhopp på Kimi...
 
 
...som enligt Hazel borde kastas ut ur F1 eftersom han går omkring med en nazistisk symbol på sitt munskydd, nämligen järnkorset.
 
Den "nazistiska symbolen" kommer härifrån, Westcoast Choppers, man kan kalla den för järnkors eller en variant av malteserkors om man vill, järnkorset dök upp redan 1813, skapligt långt innan nazismen, Hazel borde ha läst på innan klickbete kåtheten blommade ut.
Så, varför tar jag upp sånt här trams av en klickbete kåt dussinjournalist? Jo, på grund av att det numera finns så många av dem på Hazels nivå, och då inte minst på brittiska öarna där fotboll-cricket journalister frilansar hos "ansedda Autosport" som F1 experter, och matar F1 fansen som saknar källkritik med fullständigt nonsens av klickbete karaktär.
 
Victimhood syndrome och Lewis Hamilton...
 
...lever ibland i en ohelig symbios, Lewis gjorde en pudel efter sin kritik mot domarkåren i Ryssland med orden: "I´m only human after all", konstigt, jag som trodde att han hade en gud status.
 
Vi avslutar med lite teknikporr...
 
...så här har vi blivit vana att se golvytan framför bakhjulet, en mycket viktig hjälpmedel att bättre kunna stänga in luftflödet under bilen och därmed få en mer effektiv diffuser. Redan till nästa år försvinner 10 centimeter av golvet på bredden framför bakhjulet, något som bör reducera downforce nivån med ca 10%. Så, vem/vilka kommer darbbas hårdast av FIAs påhitt? Jo, de som kör med mycket rake, där av att till exempel McLaren funderar på att överge high rake konceptet till nästa år, Mercedes i sin tur tackar och tar emot.
 
 
Dagens grid girl är chockad över FIAs nya giv, till nästa år dyker det med stor sannolikhet upp en ny Mercedes stadsjeep som heter Mercedes FIA. 
 
Amen,..må FIA utan knuff vara med er.   
 
          
 
     
 
    
 
  
 
 

TO WHOM IT MAY CONCERN, FUCK YOU

 
Från " If i had a hammer"... 
 
...till "When i have a hammer"...
 
...och som ett avslut "To my critics, to whom it may concern, fuck you".
 
Jag skrev igår, att ett säkerhetsbil ingripande skulle kunna ligga nära till hands idag redan efter första varvet, och precis så blev det när Sainz testade hållbarheten hos räcket redan efter kurva två. Hamilton gjorde en bra start liksom Bottas, som tog sig förbi Verstappen direkt, han var sedan upp i jämsides med Hamilton som tog insidan, och lät bilen glida ut och tvingade Bottas upp på kerbsen på utsidan så att han fick ge sig, lite samma typ av manöver som Hamilton brukade använde mot Rosberg. Även Ricciardo var snabb i starten, och var även han förbi Verstappen som missade lite in i andra kurvan, och fick ta genvägen ut ur den, dock varade Ricciardos tredjeplats inte särskillt länge när han missade själv och Verstappen kunde glida förbi.  Leclerc ville inte vara sämre utan skickade  Stroll in i räcket en stund senare, och ett säkerhetsbil ingripande var ett faktum.
 
Vid omstarten på varv 6 kunde Hamilton hålla undan från Bottas och resten av startfältet och skapade en liten lucka, dock aldrig mer än ett par sekunder. När det sedan var dags för Hamilton att komma in och byta däck,så fick han sitta av två 5 sekunders straffar intjänade med två startövningar på den delen av banan de inte är tillåtna, något som Hamilton reagera med följande ord, "löjligt, och "domare försöker stoppa mig" .Han är inte lite självgod numera den gode Hamilton, samma regelbok gäller för alla inklusive Hamilton, dumt att göra något som Masi hade varnat förarna om i förväg att låta bli. Jag personligen gillar inte systemet med straffar som delas ut godtyckligt lite hur som helst, men jag gillar inte heller Hamiltons arroganta inställning, nu är han bara två poäng ifrån för att bli portad från ett race.
 
Några tjänade placeringar under första varvets kalabalik, Magnussen tog sig upp till en nionde plats och Grosjean till en tionde, några andra förlorade många placeringar som till exempel Norris, som föll ner ända till sista plats.  Perez gjorde inte mycket väsen av sig under racet men korsade mållinjen på en fin fjärde plats, femman Ricciardo fick även han ett tidstillägg på fem sekunder, men kunde ändå hålla Leclerc bakom sig. Kvyat slog Gasly när den sistnämnda tvingades ta ett andra depåbesök, den sista poängen gick till Albon som även han stannade två gånger för ett däcksbyte.
 
Bland de utanför en poängplats som tog sig i mål är det väl Vettel och Norris som sticker ut, resten av gänget har inte tillräckligt bra material att jobba med. F1 är en materialsport ,dock kan det variera hur duktiga förarna är att ta ut allt och lite till ur materialet de har att arbeta med. Hamilton hade tydligen lämnat hammaren hemma idag, och saknade fart genom hela  racet, Bottas i sin tur visade hur lätt det är att kontrollera resten av startfältet när man ligger först i ren luft, han gjorde precis som Hamilton brukar göra och satte snabbaste varvet på näst sista varvet.   Man kan ha olika åsikter om Bottas hälsning till de som tvivlar på hans kapacitet, men man kan också ha olika åsikter om Hamiltons diviga beteende som börjar likna Sennas dito, Senna inte bara trodde på gud utan trodde även att han var en, Hamilton kör på samma linje där självgodheten och arrogansen lyser igenom. 
 
Det om racet, Bottas " To my critics, to whom it may concern, fuck you" är som klippt och skuren att skickas vidare till de gnälliga, avundsjuka kärringar som bildar Blomqvist sekt. De borde ägna sin tid och sina ord för att hylla mästerföraren Ericssons stordåd borta i USA, det har väl blivit många podiums i absolut toppmaterial av en förare som rankas så högt att sektledaren Blomqvist.
 
 
 
Dagens grid girls är nöjda med Bottas insats, mera sånt om två veckor på Nurburgring.
 
Amen,..må alla gnälliga kärringar utan stake oavsett nationalitet skita ner sig.   
 
     
       
 
       

RUSSIAN SLIPSTREAM PARTY

   
 
 
Ibland gör förare sitt bästa att inte vara bäst, Sochi med sin 800 meters dragrace raka hör till såna tillfällen, här sitter polemannen löst i första kurvan om man inte sätter en perfekt start, och misslyckas med att skapa en liten lucka fram till första kurvan.  Eftersom Hamilton missade att sätta en tid med medium i kval två efter Vettels krasch som orsakade en rödflag situation, så var han tvungen att satsa på en pole i kval tre, och startar racet med mjuka däck samtidigt som de närmaste konkurrenterna i form av Verstappen och Bottas startar racet med medium däck.
 
 Bottas har ett bra läge i starten bakom Hamilton som bör vara snabb iväg med sina mjuka däck, men då gäller det för Bottas del att göra en bra start för att hänga på Hamilton, och se till att inte få Verstappen mellan sig och Hamilton. Lyckad slipstreaming fram till första kurvan kan bli nyckeln till en racevinst, och bakom topptrion lurar ett antal hungriga rovfiskar i vassen, som kommer att försöka göra livet surt för topptrion in i första kurvan med risk för en kolfiber slakt om någon bromsar för sent.
 
Perez kan dra nytta av den urstarka Mercedes motorn, Ricciardo chansar gärna och ofta med sena inbromsningar och dykningar på insidan, Sainz gör sällan bort sig, Ocon vill visa att han är lika snabb som Ricciardo, och Norris kommer göra allt för att  behålla sitt poängförsprång gentemot Sainz och så vidare, med andra ord, ett säkerthetsbil ingripande redan under första varvet ligger nära till hands.
 
Gasly slog sin ersättare Albon i kvalet, Leclerc fick ställa sig på bromsen och missade en plats i kval tre när Vettel tappade bilen framför nosen av monegasken, och hamnade i muren i kval två, Kimi låste bromsarna med kalla däck och snurrade av redan i kval ett och så vidare, numera händer det ofta mer spektakulära saker under kval och vid starten  än under racet.
 
Hamilton klarade sig åter igen utan något straff när han tog sig tillbaka på banan på ett felaktigt sätt efter sin avåkning under kvalet, inget nytt i och för sig, i F1 tycks domarkårens bedömningsgrunder variera från race till race efter tycke och smak.
 
Vettel gillar inte bilar som är "lösa i rumpan" som årets Ferrari, det märks vem Ferrari lyssnar på när man tar fram uppdateringar, man får väl hoppas på att Vettel nästa år hos Aston Martin får en bil med en stark bakända som alstrar mycket grepp.
 
 
Dagens grid girls har en välbalanserad aeropaket, och är måna om att behålla rätt vätskebalans, vackert så.
 
Amen,..må följa John racing lysa med sin frånvaro imorgon.