BARCELONA BREAKING NEWS

 
Barcelona breaking news för året? Jo, man har tagit bort den totalt onödiga chikanen i sista kurvan, 14 och 15, saknade man traction ur den kom man aldrig i kapp i slutet av start-mål rakan för att göra ett omkörningsförsök. Den nya varianten är lika med banans ursprungliga lay out, huruvida den förbättrar omkörningsstatistiken låter jag vara osagt, men i teorin borde den göra det. Barcelona är i första hand lika med aeroeffektivitet, aerobalans, fungerar inte aeropaketet genom olika typer av kurvor är man illa ute, och då inte minst med tanke på de kastvindar som är ständigt närvarande i Barcelona, rollar bilen genom en kurva samtidigt som den drabbas av en vindpust sitter man i muren som ett klistermärke. En del av bilarna är mer känsliga för kastvindar än några andra, allt sitter i aerobalansen, en välbalanserad bil kan köras med set up som ger ett försprång ur toppfart aspekt där en icke välbalanserad bil måste köras med  mer vinge för att kompensera för bristen av grepp ut ur kurvor. Att Barcelona är en RBR bana är alla medvetna om, det är just på den här typen av banor Neweys skapelse kan verkligen briljera, allt annat än RBR 1-2 på den här banan vore en sensation.  Monaco var en bana där däcken kom billigt undan, Barcelona är motsatsen, här får däcken slita hund, det är höga sidobelastningar och högt slitage, tre stopp, kanske till och med fyra kan det bli om man har en bil som käkar däck som till exempel Ferrari. Nu kommer ju de flesta med stora uppdateringspaket till Barcelona, så det kan hända att vissa kan begränsa däckslitaget till en mer acceptabel nivå med hjälp av en bättre aerobalans och med mer mekanisk grepp. Barcelona så här års bjuder en ypperlig möjlighet att samla telemetri data under den fria träningen, som hjälper teamen att  utvärdera och låsa upp bilens potential, testdagarna under februari med då rådande temperaturer kan leda till ett villospår som tar mycket tid och pengar att rätta till. För mig som teknikintresserad är Barcelona smörgåsbordet utöver det vanliga, här kan man verkligen se vilka bilar fungerar och vilka gör det inte, har man valt fel spår designmässigt kommer det avslöjas brutalt på Circuit de Catalunya, har man däremot valt rätt och bilen fungerar optimalt här så kommer den fungera på samtliga banor i årets kalender.
 
Åter igen är det de mjukaste gummiblandningar som gäller, graden av downforce, bromsslitage, traction etc finns att hämta från bilden här ovan. Väderprognoser just nu siar om temperaturer kring 21-22 grader, halvklart och samt liten risk för skurar under hela helgen.
 
Det om Barcelona, på sina håll har man diskuterat om reserv-tredjeförarnas vara eller icke vara hos toppstallen, och huruvida de kommer få en chans till att visa vad de kan, jag tvivlar på att förare som till exempel Ricciardo och Schumacher kommer att få en ny chans. Hos RBR har Marko sagt att Ricciardo är mycket långsammare än Verstappen och Perez i en simulator, och Schumacher i sin tur har aldrig visat takter som skulle rättfärdiga en sits hos ett topp team, att bli en reserv-tredjeförare hos ett topp team brukar vara lika med att F1 karriären är över, för den icke så dynamiska duon Ricciardo-Schumacher är det nog game over.
 
Dagens grid girls är i allra högsta grad med i spelet om en plats i solen,.fattas bara annat.
 
Amen,..må även ni hitta er plats i solen.   
 
 
    
 
      

CASINO VERSTAPPEN

 
 
Monacos GP löpte som den brukar göra, mycket väsen om ingenting, Verstappen tog starten från pole och sedan var racet över. Max fick en bekväm resa till sin 39 GP seger assisterat av  korkade AM strateger, som skickade ut Alonso med torrdäck när det började regna, Max var ohotad även om Alonso gjorde ett bra jobb liksom Ocon som knep tredje platsen.  Hamilton och Russel kan tacka Ferraris klantiga strateger för sina framskjutna placeringar, Leclerc och Sainz lär inte vara nöjda med hur det hela missköts av Maranello gänget, Gasly har uppenbara problem med att hålla jämna steg med Ocon, de sista poängen hamnade hos McLaren duon Norris-Piastri.
 
 
Monaco är lika med köbildning och trafikstockning, inte ens regnet i slutet av racet förändrade det, regelrätta omkörningar 2023 kan nog räknas med ena handens fingrar, Monaco är ett totalt meningslös spektakel sett ur sportslig synvinkel, det är dags att dumpa skiten och ersätta den med en riktig bana.
 
På andra sidan av Atlanten pågick ett annat spektakel i form av Indy 500, vänstervarv och köbildning i ett antal timmar vars monotona tristess då och då bryts av korkade påkörningar som resulterar oönskade besök i muren.  Årets segrare blev jänkaren Newgarden som tog sig förbi Ericsson på det sista varvet, Mackan gnällde i efterhand hur orättvist det var att man startade om loppet från depån med bara ett varv kvar att köra, det gav Newgarden chansen att slipstreama förbi, show gick före racing. Surt sa räven, men sånt är racing i USA, mer show än riktig racing där tvåan är den första och största förloraren, jag för min del har aldrig begripit förtjusningen med ovalracing, underhållningsvärdet ligger i nivå med Monaco. Den andra svensken i form av Rosenqvist hamnade i muren på egen hand, hans utlåtanden om att F1 och LeMans 24 timmar är ingenting jämfört med Indy 500 får stå för honom, det lär inte finnas speciellt många racing intresserade i världen som håller med honom. En som definitivt inte var nöjd med Ericssons sätt att hantera omkörningsförsök var mexaren O´Ward, som skickades in i muren av Ericsson åtta varv före målflaggan. O´Ward var i ledningen när han passerades av Newgarden och Ericsson, O´Ward försökte sedan ta tillbaka tätpositionen men blev skickat in i muren av Mackan, reaktionen från O´Ward blev "I´ll make sure he comes with me next time", något att fundera över för Mackan när redneck racing drar vidare till nästa bana, jänkar racing följer mottot "don´t get mad, get even".
 
Nästa anhalt för F1 blir Barcelona under den kommande helgen, ingen omkörningsvänlig bana den heller, men intressant ut ur testsynpunkt. Ingen annan bana lämnar så klar bild om styrkeförhållanden mellan stallen, eller huruvida deras uppdateringspaket fungerar, det är i Barcelona man tar det slutgiltiga beslutet om i vilken riktning uppdateringsarbetet ska styras in i, fungerar bilen tillfredsställande i Barcelona fungerar den tillfredsställande på alla banor.
 
Dagens grid girl har glimten i ögat inför det som komma skall, fattas bara annat. 
 
Amen,.må sol och sommar vara med er.     
 
 
 
 
    
 
 
 

MONACO MOMENTS

 
 
Kvalet till Monacos GP blev som förväntad en nagelbitare där Verstappen fick det sista ordet i en hård fajt med Alonso och Leclerc, dock kommer den sistnämnda starta racet från sjätte rutan, han fick tre platsers nedflyttning på startgridden, enligt domarna hade han hindrat Norris i tunneln. Jag tycker att det är rent nonsens, man har svårt att se bilen bakom sig i tunneln, det finns ingenstans att ta vägen, och stallet hade missat att informera Leclerc om Norris, varför straffa föraren för stallets misstag? Kvalet i stort blev som det brukar bli i Monaco där några chansade med rena kvalinställningar på en bana där det är svårt att ta sig förbi, något som kan straffa sig i form av däckslitage i racet, men lyckas man med att agera en rörlig chikan kan det räcka långt. Några hade tur med trafiken, några inte, Bottas och AR hade farten att hamna i topp tio, men Valtteri hamnade i trafik i slutet av varvet i sitt sista kvalförsök och tappade några tiondelar, det har man inte råd med på en bana som Monaco. ARs bil såg bättre ut med nya uppdateringar, hade bättre balans och mer grepp, mer downforce, det blir intressant att se hur deras bil fungerar i Barcelona på en bana som brutalt avslöjar eventuella brister i bilens grunddesign, och huruvida deras uppdateringar fungerar på en "riktig" bana.
 
Det stora samtalsämnet innan Monaco var Mercedes kommande uppdateringar, de skulle dumpa sitt size zero koncept helt för något nytt, men blev det verkligen så? Nja, inte riktigt, utan på grund av att du inte kan eller har råd med att bygga helt nytt chassi så blev det hela en kompromiss. Under det nya skalet finns size zero konceptet kvar i form av det gamla chassi, placering av kylare och ett antal andra komponenter, man kan inte skapa fungerande "inre aero" bara genom att hänga dit nya sidepods. 
 
De nya sidepodsen är mer Ferrari än RBR utan att vara en direkt kopia, de nya till höger på bilden, de gamla size zero till vänster...
 
...den "nya" framvagnupphängningen längst ner...
 
...fanns redan 2022 innan man bytte till den man nu dumpade igen. Så, vad är poängen med den "nya"? Jo, det magiska ordet "anti dive", Mercedes försöker göra en RBR, trolla fram en bil som mer eller mindre automatiskt håller en optimal rideheight oavsett var på banan bilen befinner sig. Fungerade Mercedes "nya" framvagnupphängning på ett önskad sätt i Monaco? Tja, sisådär, när man flyttar upp fästpunkten  för den främre, övre wishbone som Merca har gjort så flyttar man även upp "rollpunkten", något som ger mer understyrt genom långsamma kurvor, och en framvagn som "tuggar" genom snabba-medelsnabba kurvor, föraren får veva med ratten för att hitta fäste. Ju mer negativ camber Merca måste använda för att nå en "RBR anti dive" desto mindre greppyta blir det kvar att skapa grepp mellan däck-bana, en catch 22 situation med andra ord. Till saken hör att Mercedes har en push rod framvagn där RBR har pull rod, RBRs aeropaket är byggt från början att fungera tillsammans med framvagnupphängningen, Mercedes bil börjar likna Frankenstains monster, lite misslyckad Merca grunddesign, lite Ferrari sidepod kopiering mixad med AM golvdesign idéer, lite RBR framvagn kopiering och så vidare, någon vinnare lär inte årets Merca bli vad de än gör.
 
Man kan även kopiera små detaljer från konkurrenter...
 
...men att kopiera hela golvet håller inte, Merca skulle inte fungera...
 
...med ett RBR golv.
 
Dagens grid girl fungerar i alla lägen utan uppdateringar, vore intressant att se Toyota göra ett andra försök i F1.
 
Amen,..må Mercedes Frankenstain skapelse vara med er.