BAKU BACKFIRE BOYS

 
 
Bakus GP race blev en ny baktändning för Ferrari ,vars PU inte riktigt räcker till mot Mercedes dito, en fjärde raka dubbelseger för Mercedes i ett race, där Ferrari enligt "enad expertis" var förhandsfavoriter, samma "experter" som efter Barcelona tester var helt övertygade om Ferraris herrevälde i F1 2019.
 
Dessa förståsigpåare har även under en längre tid spekulerat i ämnet "inte om utan när" Ocon skulle ta över Bottas sits hos Mercedes, två pole, två vinster, två andra platser och en VM ledning är inte illa pinkat av en förare som enligt dessa "experter" kan när som helst bli av med sin sits, hatten av, vad vore F1 media utan dessa "experternas" enorma kunnighet och briljanta slutförledningsförmåga.
 
Racet som sådan blev en tämligen händelselös tillställning, Hamilton var lite kvickare i starten men Bottas gav sig inte, utan höll sin linje på utsidan av britten och tog ledningen och årets andra racevinst efter 51 varv på Bakus  gator.
 
Vettel kom ganska nära den dynamiska duon under några varv, men var klart distanserad i mål som tredje man. Verstappen krigade tappert, men Hondas PU räcker inte till för nuvarande att ta upp kampen om racevinster. Leclerc hoppades på ett säkerhetsbil ingripande som aldrig kom förutom en kort VSC period där han förlorade tid, en femte plats i mål var det bästa Charles kunde åstadkomma idag.
 
Perez slutade på en stark sjätteplats på sin favoritbana före McLaren duon Sainz-Norris, en något bättre utdelning än de hade förväntat sig. Stroll såg till att RP fick båda sina bilar på poängplats i Baku, och sista poängen gick till Kimi, som tvingades starta från depån efter det, att hans bil underkändes av FIA pga för mycket flex i framvingen som ledde till diskvalificering efter kvalet, stark av Kimi att komma igen och knipa en poäng.
 
Albon blev elva i mål före Giovinazzi vars poängprotokoll visar noll, Magnussen hittade ingen fart alls i sin HAAS lika lite som Hulkenberg i sin Renault, Russel och Kubica kom ingenvart i den hopplöst långsamma Williams bilen.   
 
Av de som bröt hade Gasly som även han tvingades starta från depån något bra på gång när motorn gav upp, Ricciardo och Kvyat körde ut i samma kurva, sedan försökte Ricciardo backa ut till banan igen och körde på Kvyat, det lär inte bli någon shoey  för Daniel under de närmaste åren, även Grosjean försvann med tekniska problem.
 
Det om racet, nu har Mercedes fyra raka dubbel av fyra möjliga, och 173 konstruktörs poäng mot Ferraris 99. Bottas leder förar VM med 87 poäng, tvån Hamilton har 86, trean Vettel 52, femman Leclerc 47, fortsätter Mercedes i samma mördande tempo, så tar årets titeljakt slut redan innan den har börjat och därmed även underhållningsvärdet.   
 
Ferrari lanserade sin utmanare med stora förhoppningar och den unga Leclerc som en frälsare, från sina fyra första race har Leclerc följande placeringar, 5, 3, 5, 5, mannen som han ersatte hade 2018 3, -, 3,2,.det är inte helt lätt att ersätta Iceman och göra bättre ifrån sig hur upphaussad man än är.
 
Nästa race går i Barcelona om två veckor, en briljant testbana som sällan eller aldrig bjuder bra race, det lär dyka upp ett antal uppdateringspaket modell större i Spanien, vi får väl hoppas på, att Ferrari kan komma med något utöver det vanliga så att spänningen i årets VM serie inte dör ut i förtid.
 
Dagens grid girls är raskatter med klös,.mjauuuu!
 
Amen,..må första maj firandet vara med er.      
 
     
 
           

BAKU BACKSTREET BOYS

 
1          Bottas
2          Hamilton
3          Vettel
4          Verstappen
5          Perez
6          Kvyat
7          Norris
8          Räikkönen
9          Leclerc
10        Sainz
11        Ricciardo
12        Albon
13        Magnussen
14        Stroll
15        Grosjean
16        Hulkenberg
17        Russel
18        Giovinazzi
19        Kubica
20        Gasly
 
 
Kvalet i Baku blev en utdragen historia efter det när först Kubica ,och sedan Leclerc testade säkerheten på banan på samma ställe med samma resultat, räcket höll, bilarna gick sönder, Kubica styrde in för tidigt, Leclerc för sent, sedan blev det kramkalas med mjukismaterial.
 
Bottas satte en ny banrekord med en sekund och tog sin andra pole för året före Hamilton, den sjunkande bantemperaturen gjorde sitt för att delvis kastrera Ferraris framfart, men det var samma grundförutsättningar för alla, den som hanterar situationen bäst tar pole.  
 
Vettel hade inte farten att utmana Mercedes duon, Leclerc var övermodig med kalla däck och fick betala priset för det, Verstappens RBR var snabb genom banans knixiga partier men räckte inte till på den långa start-mål rakan, det saknas fortfarande ett antal hk i Honda PU.
 
Perez trivs på  Baku där han kan utnyttja RP bilens topphastighets egenskaperna fullt ut, men en femteplats i kvalet var nog ändå bättre än vad Perez kunde drömma om. Kvyat testade muren några gånger, så en sjätte plats i kvalet är med beröm godkänd, Norris gjorde ett starkt kval och blev sjua före Kimi som även han skötte sig bra igen, Leclerc startar från nionde rutan efter sin kvalmiss bredvid Sainz i den andra McLaren bilen.
 
För den negativa överraskningen under kvalet svarade Renault för, deras problematik är svår att greppa, bilens aeropaket är ok, balansen är hygglig, men av någon anledning får de inte däcken att fungera, HAAS lider av liknande problem, det är bara att jobba vidare för att hitta lösningen för problemet för att kunna  låsa upp bilens potential.
 
När man tittade på kvalet blev det rätt så uppenbart, att ett antal  hade satsat mer på kval set up än race dito. Några kommer satsa stenhårt fram till första kurvan, som tex Vettel och Verstappen, Perez och Kvyat, Leclerc från sin nionde ruta osv, det är skrotvarning delux redan under första varvet, det gäller för Kimi att hålla sig på avstånd från hetsporrarna ,så kan han kamma hem årets hittills bästa placering i mål.
 
Gasly straffades hårt för att ha missat vägningen av bilen, men visade under kvalet att han börjar hitta rätt i sin RBR. Albon hängde inte med Kvyat , Stroll var inte i närheten av Perez, och Ricciardo tvålade till Hulkenberg. Magnussen var snabbare än Grosjean, Giovinazzi flyttades ner tio platser pga byte av en komponent,  Russel och Kubica var närmare fem sekunder efter polemannen Bottas, lite som att köra med en F2 bil.
 
Det om kvalet,jag påpekade i det föregående inlägget ,att Ferraris problem ur aeroaspekt gick att hitta kring barge boards designen , Maranello gänget tycks ha hållit med mig eftersom de kom med modifierade barge boards till Baku. Mercedes i sin tur hade smyckat bilen med sågtand design på alla möjliga och omöjliga ställen för att förbättra bilens redan utsökta aerobalans, med små medel på rätta ställen kan man skapa en hel del nyttig turbulens, som påverkar förhållandet mellan down force-drag på ett positivt sätt i ett så komplicerat och finstämt aeropaket som Mercedes förfogar över.
 
Kval är kval, imorgon är det upp till bevis då det kommer visa sig vilka ha satt race set up i första hand, säkerhetsbilen kommer säkert ut några gånger under racet, och ger därmed några lyckliga  chansen att ompröva sin racestrategi om det visar sig vara nödvändigt, jag för min del håller fast vid vad jag skrev i det föregående inlägget, och tippar Bottas som vinnare i morgon.
 
Dagens grid girl tycker att man ska dricka något läskande i vårvärmen,.en klok tjej.
 
Amen,..må Bakus Demolition Derby vara med er.       
 
    
 
     
     

WHEN EAST MOUNTS WEST

 
"The speed is higher in the land of fire" skulle kunna bytas ut mot "the cost is higher in the land of dictator", Bakus GP är finanspolitisk hästhandel när den är som värst där penningkåta Liberty Media säljer sin analblekta bend over bitch oskuld till den högstbjudande diktatorn, från Bahrain till Azerbajdzjan via Kina, Vietnam nästa 2020, snacka om länder med lång motorsport tradition.
 
Nu spelar det ju ingen större roll vad jag eller någon annan tycker om Azerbajdzjans förträfflighet som motorsportens Mekka, F1 cirkusen går dit där pengarna finns, tvättade eller otvättade, pengar luktar inte för Liberty Media.  
 
Banan som sådan skapar liknande set up problem som senast i Shanghai, man skulle gärna vilja skruva på skapligt med vinge med tanke på ett antal långsamma banavsnitt med tvära kurvor, men kan inte göra det på grund av den vrålsnabba start-mål rakan. Bra mekanisk grepp och mycket traction är guld värt i Baku liksom att hitta en väl avvägt balans mellan down force och drag, något som Mercedes är bra på, en ny Mercedes dubbel skulle inte förvåna mig det minsta, jag tippar att Bottas tar sin andra seger för året i Baku.
 
För Ferraris del gäller det enligt dem själv att hitta just den perfekta balansen mellan down force och drag genom att kopiera Mercedes bakvinge design, Ferrari tycks lida svårt i år när alla deras duktiga testförare med Kimi i spetsen är borta, varken Vettel eller Leclerc verkar kunna lämna någon vettig feedback till ingenjörer för att de ska kunna låsa upp bilens potential, hitta bilens "sweet spot". Jag personligen tror inte på att Ferraris problem kan lösas med en ny bakvinge design, utan tror att deras aerobalans-set up problem är  barge boards relaterade, årets framvinge design lirar inte ihop på rätt sätt med barge boards dito, något som gör det svårt att hitta en fungerande set up och rätt aero balans i bilen.  Att  Vettel och Leclerc har helt olika körstilar gör inte livet enklare för Ferraris ingenjörer, Vettel vill ha en stark bakända, Leclerc en starkt framända, fjolårets bil fungerade bra både för Vettel och Kimi vars körstil påminner om Leclercs, årets bil gör inte det ännu så länge, det blir intressant att se hur lång tid det tar för Ferrari att hitta en lösning för deras problem.
 
RBR har även de en del problem med bilens balans, dock lär bristen på hk ur Honda spisen bli deras största problem i Baku, så om Mercedes-Ferrari slipper tekniska missöden blir det svårt för Verstappen att kriga om en podiumplacering.  Gasly har fått lite väl mycket kritik för sina insatser, Neweys bilar kan vara riktigt snabba men även riktigt svårkörda, och stallet har inte gjort mycket att hjälpa honom att hitta rätt med årets RBR.
 
Kampen om best of the rest titeln blir nog det mest sevärda i Baku, HAAS har uppenbara problem med sin bil och kan nog räknas bort, trion Ricciardo-Hulkenberg-Räikkönen lär hålla sig väl framme liksom TR duon, McLaren fungerade inget vidare i Shanghai och kan få det svårt även i Baku osv, det är så jämt på mittfältet att dagsformen kan bli den avgörande faktorn  i Baku.
 
Valet av gummiblandningar varierar en hel del, Mercedes och Ferrari kan satsa på medium eftersom de vet att bilen räcker till mot resten av gänget även om de andra kör med soft, några har valt två set av hårda som tex Kimi, vissa bilar hanterar vissa gummiblandningar på ett mer framgångsrikt sätt än andra, något som öppnar för olika strategier.
 
Det om Baku, det pratas ofta om hur mycket förarna i F1 tjänar, men väldigt sällan om hur mycket pengar de har tjänat åt sina arbetsgivare, så här ser ut topp tio bland nu aktiva förare.
 
Vettel               511,9 miljoner dollar
Hamilton          449,6
Räikkönen        386,3
Hulkenberg       250,9
Perez                 233,1
Ricciardo          231,1
Bottas               218,3
Grosjean           200,9
Kubica               154,7
Verstappen        132,5
 
 
F1 och fyrahjulingar i all ära, men så här är det:" four wheels move the body, two wheels move the soul", hojen här ovan är en riktig "soul machine", en Cagiva Raptor med Suzuki TL motor, en jävlig skön hoj att åka med.
 
Den här skapelsen med styrhuvud vinkel från yttre rymden är något helt annat, den skuttar, wobblar och ormar sig fram som en Viagra missbrukande kåt kanin, och har en vändcirkel som en finlandsfärja, en riktig "foul machine" med andra ord.
 
Dagens grid girls är mer soul än foul, en selfie är aldrig fel för vissa.
 
Amen,..må vårvärmen vara med er.