THAT´S IT

 
YAS MARINA 2022 är historia...
 
...Verstappen tog sin femtonde seger för året, resten av gänget var statister, Leclerc slog Perez och knep därmed andra platsen i förarmästerskapet före mexikanaren, vackert så men tvåan är den första förloraren, det är bara en som kan bli mästare. Avslutningen på YM blev en ingetsägande historia, RBR, Ferrari , sedan en Mercedes på behörig avstånd, och resten av gänget ännu en bit efter best of the rest Mercan.  Vi har inte sett mycket av de magiska under som budgettaket enligt FIA skulle skapa i form av ett mästerskap där flera skulle få chansen att utmana om podiums, det är som jag har påpekat vid ett antal tillfällen, budgettaket förändrar ingenting så länge de bästa designers blir kvar hos toppstallen. Toppdesigners  blir inte mindre skickliga av att ha en mindre budget, lika lite som att de mindre begåvade blir bättre på grund av att de har samma budget som toppdesigners, FIAs budgettak är ett slag i luften.  Några vill gärna påpeka det faktum att bilarna nu kan ligga närmare varandra utan att tappa alltför mycket downforce, men vad hjälper det när stallen har så olika grundförutsättningar som dikterar villkoren och marschordningen ute på banan. Det tar inte många varv innan toppbilarna försvinner i periferin, och lämnar resten av gänget anemisk hostande i ett avgasmoln av överlägsenhet.
 
Så, vad ska man göra för att skapa ett F1 mästerskap där flerka har chansen att vinna? Tja, genom att skapa en F1 serie som liknar Indycar, alla kör med samma chassi-aero, något som skulle skapa samma grundförutsättningar hos stallen bortsett från PU-växellåda paketet. Vill vi ha en europeisk Indycar variant? Nej, det räcker med en Indycar serie, F1 ska vara F1 med allt vad det innebär, jag tycker att redan idiotin med att förbjuda däckvärmare är ett steg åt fel riktning. Bilar som sladdar omkring med kalla däck medför inget mervärde ur racing synpunkt, det går bara långsammare, något som enligt min mening strider mot andemeningen med racing, nämligen att det ska gå fort, racingen blir inte bättre av att det går långsammare. Jag har ibland lite svårt att förstå hur FIA resonerar angående säkerhet, de vill förbättra säkerheten i F1, men vill samtidigt förbjuda däckvärmare, något som knappast innebär att säkerhetsnivån höjs. Det blir intressant att se dagens bilar med kalla regndäck på utvarvet  efter ett depåbesök på en blöt bana, tänk er en regnig Spa med iskalla däck där man skyndar ut ur depån för att behålla ledningen, och var utfarten från depån ligger, eller en regnblöt Suzuka med iskalla däck, jag ryser bara av tanken. 
 
Nog om FIAs idioti, dags för de bästa bitarna från gårdagens race, en bild säger mer än tusen ord,."Jag är inte rädd, jag kan flyga"...
 
...klantskallar var klantskallar in i det sista när Schumacher dansade tango med Latifi...
 
...och bet bästa av allt, donuts för folket, smaklig måltid.
 
Så, nu lägger vi 2022 säsong i arkivet liksom de förare som lämnar F1, kommer deras ersättare skapa stora rubriker inom branschmedia? Knappast, namn som Hulkenberg, de Vries och Sergeant är lika med medelmåttiga poängplockare, de är alltid där men aldrig med i kampen om podiums. Hur det blir med Piastri återstår att se, han gjorde bra resultat med toppmaterial i F3 och F2, i F1 får han inte en vinnarbil, något som kan vara rätt så avslöjande angående förarens verkliga kapacitet när han ställs mot några av världens bästa förare. Det om F1 för idag, jag kommer väl att skriva något även under vinterledigheten, dock blir det mindre och mindre tid över för att blogga , så vi får  vänta och se hur det blir med bloggens framtid. 
 
 
Dagens grid girls kastar slängkyssar till alla F1 fans och hoppas att fansen är kvar när 2023 säsong sparkar igång.
 
Amen,..må vintern bli kort och varm för er  alla.     
 
         
 
    
 
     

YAS MARINA WHEREABOUTS

 
 
Max Verstappen tog inte helt oväntad årets sjunde och karriärens tjugonde pole på YAS MARINA två tiondelar före stallkompisen Perez och Ferrari duon Leclerc-Sainz, Hamilton som femma och Russel som sexa togs ner på havsnivån med sju tiondelar, Norris med drygt nio, och trion Ocon-Vettel-Ricciardo med drygt en sekund. Alonso fick stryk av Ocon och slutade på en elfte plats, Tsunoda kvalade ut Gasly liksom Schumacher Magnussen, Stroll blev utkvalad av Vettel liksom Bottas av Zhou, Albon och Latifi i sina snabba rakt fram, långsamma genom kurvor Williams kom ingen vart.
 
Så, ordningen var återställt när man återvände till havsnivån och Mercedes hamnade i  efterkälken med sedvanliga sju tiondelar, huruvida den något högre bantemperaturen i början av morgondagens race kommer att påverka bilarnas prestanda återstår att se, Mercedes tycks tappa fäste när bantemperaturen faller, med andra ord, vill de blanda sig i kampen om podium platser så bör dem försöka göra några smarta drag i början av racet. Nu tror inte jag personligen att de har fartresurser nog att utmana RBR och Ferrari, men allt kan och brukar hända på YAS MARINA, några gör bort sig taktisk, andra drabbas av tekniska problem och så vidare.  Bottas som var bra med under den fria träningen misslyckades i kvalet och var riktig förbannad efter kvalet, AR skickade ut honom bland de sista i hans båda kvalförsök, Bottas hamnade i kön där det gick  i snigelfart och tappade all däcktemperatur, game over, AR fungerar inte med kalla däck. Att skicka ut föraren vid rätt tidpunkt i jämförelse med konkurrenterna är A och O under kvalet, AR missade och Bottas fick betala priset. Nåväl, YM är en bana där det faktiskt går att köra om så allt hänger inte på ens startposition, men att försöka ta sig fram genom trafiken i en bil från mittfältet är inte lätt, Vettel startar från nionde rutan, Bottas från artonde, AR ligger fem poäng före AM i konstruktörsmästerskapet, om Vettel blir sjua och Bottas blir utan poäng passerar AM AR i konstruktörsmästerskapet och AR missar ett antal miljoner de inte har råd att missa.
 
I kampen om andraplatsen i förarmästerskapet tycks nu Verstappen vara villig att hjälpa Perez, som fick lite draghjälp av holländaren under kvalet. Perez sitter i bättre material än Leclerc som kämpar med honom om andraplatsen, men monegasken är en något bättre förare av de två. Dock tycker jag personligen att Leclerc inte riktig har levt upp till Ferraris förväntningar, han är snabb men gör fortfarande små missar lite då och då,kan vara hans franska nerver som sätter käppar i hjulen, det finns de som tycker att Leclerc är överskattad och Sainz underskattad som förare. 
 
Vettel, Ricciardo, Schumacher och Latifi har nu gjort sina sista F1 kval, någon eller några kan komma att göra en comeback även om jag tvivlar på det. Vettel har fått nog, Latifi har inget i F1 att göra, Schumacher är bara en medelmåtta med ett berömd efternamn, och Ricciardo en förare vars körstil inte fungerar med årets bilar, att vara en tredjeförare hos RBR är en förolämpning för en förare som har vunnit åtta gånger i F1. Nu vill ju Wolff göra gällande att Schumacher Jr hör hemma i F1, men F1 handlar om affärer, inte om välgörenhet. Visserligen köpte Mercedes en gång i tiden en plats i F1 åt Schumi Sr, så det kan tänkas att de vill även köpa en plats åt Schumi Jr. Dock finns det Mercedes juniorer på gång som är bättre än Schumi Jr, så Mercedes borde dumpa det känslomässiga, och satsa på det affärsmässiga precis som HAAS gjorde när de bytte ut Schumacher mot Hulkenberg. Nu är ju inte Hulken någon höjdarchaufför han heller, men han kan samla ihop poäng och skrotar inte bilar på löpande band, i och med budgettaket har inte stallen råd med att bygga nya chassin åt förare som skrotar var och varannan helg.
 
Det om F1 kvalet och om de förare som missar en racesits, jag skrev några rader om Tuukka Taponen i det föregående inlägget där jag undrade om han skulle få ihop tillräckligt med sponsorpengar till en sits i ett toppstall. Det fick han tydligen, han ska köra för Prema i den italienska F4 serien samt i den Asiatiska F4 serien, det vill säga, ett snarlikt program som Beganovic har haft som Ferrari junior. Tuukka fick testa med Prema i Italien på Imola tillsammans med några andra Ferrari, RBR och Mercedes juniorer, några av dem hade redan kört en hel säsong i F4. Gick bra för Tuukka, snabbast under första dagen och näst snabbast under den andra några tusendelar bakom en RBR junior, sina Ferrari junior gollegor på plats spöade han direkt. Bra start för Tuukkas formelbil karriär,  men det samma gäller för honom som för Beganovic, vägen till F1 är lång, svår och jävligt dyr. Det räcker inte med att vara snabb, man måste också ha mycket sposorslantar med sig, no money, no honey,inga pengar  så går de bästa sitsarna till medelmåttor med feta plånbok,.och det även i F1.

Dagens grid girl är glad att vi har kommit fram till årets sista racehelg efter en inte alltför spännande, låååång  säsong, tomten nästa.
 
Amen,.må lördagsbärsen vara med er.     
 
        
 
      
 
    

YAS MARINA NIGHT RIDE

 
Dags för årets sista racehelg på det ingetsägande YAS MARINA, det enda spännande inslaget är den sjunkande bantemperaturen under racet när solen drar sin sista suck och banbelysningen tänds, den som gissar rätt med inställningar ligger bra till. Några av bilarna fungerar optimalt i höga bantemperaturer, några andra i låga, på YM bjuds både det ena och det andra, något som gör set up arbetet svårare än normalt. Sjunkande temperaturer påverkar bland annat på däcktrycket som i sin tur påverkar greppnivån samt  hur turbon jobbar i förhållande till PU inställningar och så vidare, det finns ett antal set up punkter att ta hänsyn till, och då specielt med tanke på att både årets bilar och årets däck är nya, så fjolårets data fungerar inte som en referens punkt i år.
 
YM har tidigare varit lika med traction och tvärnita, till i år har man byggt om vissa delar av banan för att göra den mer rytmisk, men även i år är det bra att ha gott om traction samt en aerodynamisk välbalanserad bil.  RBR var lite vilse med set up arbetet i Brasilien på grund av den något problematiska vädersituationen, på YM är inte regnskurar något hot, men däremot kan det ibland blåsa in sand på banan trots det att man har försökt lösa problemet på olika sätt.  En del av den fria träningen kommer att användas till tester av 2023 års däck, både Pirelli och stallen behöver den data som samlas in inför nästa säsong. Har man med sig uppdateringar som man ämnar starta 2023 års säsong med, så ligger man bra till, jag gissar att till exempel RBR har med sig en hel del aerogodis i bagaget, de måste testa lite extra i slutet av året inför nästa år då deras vindtunneltid skärs ner med 10%.
 
Jag räknar med att RBR åter igen blir bilen att slå på YM, de hade en hel del otur i Brasilien liksom Ferrari,och lär vara revanschsugna, så Mercedes chanser att ta en seger till i årets sista race är relativt små. Det mest intressanta blir nog kampen om andra platsen i förarmästerskapet mellan Perez och Leclerc, och huruvida deras stallkamrater ställer upp för dem som hjälpryttare i kampen om andraplatsen, varken Verstappen eller Sainz har varit så sugna på det i år, men det kan hända att de nu i sista racet kommer bli tvungna att göra det.
 
Traction är kungen på YM tillsammans med aerobalansen, bra bromsar är bra att ha, de mjukaste gummiblandningarna öppnar upp för olika strategier, tre stopp är ingen omöjlighet på en bana där greppnivån förbättras undan för undan men även varierar på grund av varierande bantemperaturer. Förutom kampen om andraplatsen i förarmästerskapet finns det även viktiga poäng att hämta i konstruktörsmästerskapet där bland annat AM och AR har en hård fajt om viktiga prispengar. AR ligger 5 poäng före AM, de förstnämnda behöver varje krona de kan kamma in, de sistnämnda har pengar så att det räcker, men vill hamna före AR i konstruktörstabellen av prestige skäl, det lär bli en Bottas vs Vettel fajt av rang. 
 
Det om F1, grabben på bilden här ovan är Tuukka Taponen, en 16 åring från Finland som till nästa år gör sällskap med svensken Beganovic i Ferraris juniorsatsning. Tuukka har kört en hel del karting där han bland annat har kammat in en VM guld, två VM silver och en EM brons med Tony Cart, till nästa år byter han till F4. Nu tror många att i och med man blir en Ferrari junior så blir det Ferrari som stor för fiolerna, men så är det inte, även Ferrari juniorer måste ha sponsorslantar med sig, hos vilket stall man hamnar i F4 beror på hur mycket pengar man har med sig. Hur mycket sponsorslantar Taponen har med sig har jag ingen aning om, men det kostar mycket mer att hamna hos toppstallen som Prema eller ART än hos mindre framgångsrika stallen från mittfältet. I Danmark och även i Norge har unga talanger rätt så lätt att hitta sponsorer som vill satsa i motorsport, i Finland är det svårare, jag hoppas att Tuukka hittar sponsorer starka nog så att det räcker till en sits i ett toppstall, talangen har han utan tvekan, hur långt det kommer att räcka återstår att se.
 
Dagens grid girls kommer inte att vara på plats i armhålan Abu Dhabi, de föredrar mer civiliserade länder.
 
Amen,.må dubbdäckens återkomst vara med er.