MERRY CHRISTMAS AND HAPPY NEW YEAR

 
                                    
                       FROM SANTA ICEMAN AND HIS PIXIES TO SOME OF YOU FREEWHEELERS
 
 
 
Racing året 2015 är på väg att försvinna till det stora okända bland minnen från förr, inget historisk år på något sätt, 2016 kan bara bli bättre, jag har som ett mål att återvända till Europa och Spanien när det är dags för de första tesdagarna i F1, en lagom mjuklandning innan man kommer till Sverige.
 
 
Nu ska jag sätta mig vid den öppna spisen och öppna mitt mjuka paket, nära intill, varm och kramvänlig, lekfull och full av liv.
 Även i Maranello har man delat ut (h)julklappar, ett stort paket till Iceman Sr,...
 ...och ett litet till Iceman Jr,..må 2016 bli ett framgångsrik år för Räikkönen racers.
 
Vi tar som en avslutning ett videoklipp från en vintrig Nurburgring, så att även ni i södra Sverige som saknar snö och julkänsla kommer in i en rätt sinnesstämning, det är något julmagisk över en formel bil på snö och is.
 
Amen,..må även ni få njuta av mjuka paket under julhelgen och ända fram till nyårsafton.
 

WINTER GAMES

 
 

Så, F1 säsongen är slut, förarna är på semester, vad pysslar dem med då?  Kimi lånade en gammal F etta från Ferrari, och körde till Korvatunturi för att träna sin blivande roll som jultomte för sonen Robin, efter några öl provade Kimi konsten att göra snöänglar.
 
Innan Kimi lämnade Maranello, så testade han att dra tomtepulkan efter sin bil, enligt den aero ansvarige gav pulkans nya aeropaket  ca 22% mer down force.
 
Min italienska kusin Luca Lee lyckades så sent som för en vecka sedan ta spionbilden här ovan av Kimis nya 2016 års bil på Ferraris egen testbana, Kimi är ju enligt Sergio Marchionne en lycklig familjefar som vill tillbringa så mycket tid som möjligt med sin familj, i den nya bilen får han plats både för frugan och sonen.
 
 
 
RBR hade ingen lyckad säsong 2015, så de har redan börjat testa nästa års bil i Kanada. Ricciardo sägs vara nöjd med bilens väghållning på snö, men på blankis tenderar bilen att drabbas av viss överstyrning, något som enligt Adrian Newey kan botas med dubbdäck från Nokian Tyres, som blir en ny däckleverantör i F1 nästa år.  Jag har lyckats komma över lite hemlig video material från RBR tester, klicka på länken här nedan om ni vill se 2016 års RBR i action.
 
 
 
Det sägs att ett gott skratt förlänger livet, vill ni leva lite längre så bör ni ta del av skämtsajten Autosports ranking av de 50 bästa förarna i världen 2015. Autosport kallar sig för "the authority on F1, Indy Car, NASCAR, Rally, Moto GP" etc, deras gäng av tusentals journalister har granskat samtliga förare inom samtliga motorsport grenar i hela världen, för att kunna leverera denna förnäma lista över världens bästa förare, jag blir stum av beundran inför deras djupa kunskap  och expertis, världen behöver flera experter av Autosport nivå.
 
 
Vi avslutar med ett videoklipp av årets mästare i det Lettiska öppna rallymästerskapet för tvåhjulsdrivna bilar, Kalle Rovanperä, 15 år. I klippet är Kalle 13 år och tränar lite på semesterstuga vägen i sällskap med en kvinnlig co driver, som inte är Kalles mamma, hon verkar lite spänd på något sätt av någon anledning, vad det nu kan vara, Kalles pappa är den inte helt okända rallyföraren Harri Rovanperä.
 
 
Amen,..må de unga talangernas körskicklighet vara med er.            
 
 
 

FERRARI FAIRY TALES

 
FIAT-Chrysler mannen Sergio Marchionne ,som numera är den högsta chefen hos Ferrari, har sagt sitt om företagets ambitioner och önskemål angående det nuvarande tekniska regelverket, som enligt Sergio borde skrotas. 
Den gode Sergio blev både bestört och upprörd ,när Todt och Ecclestone lanserade sin ide om en billig kraftkälla som ett alternativ för dem sofistikerade och mycket dyra hybrid PU enheter, som för med sig orimliga kostnader för de små stallen.
 
Enligt Sergio är det varken FIA, Ecclestone eller Todt som ska diktera villkoren, och försöka tvinga de stora biltillverkarna att sälja sina kundmotorer till ett reapris, de stora har ju lagt ner hundratals miljoner för att ta fram sina hybrid PU, billiga alternativa motorer från oberoende tillverkare skulle förvandla F1 till Indy Car, något som Ferrari vill inte vara med om, utan då skulle man eventuellt välja att lämna F1.
Marchionne påpekar även faktum, att Ferrari är en biltillverkare, och att F1 satsningen är en del av deras marknadsföring-PR verksamhet ,vars syfte är att göra reklam för biltillverkarens produkter, och att Ferrari kommer att använda sig av sin veto rätt om företagets intressen hotas av oseriösa förslag från FIA&Co.
 
Med sitt ställningstagande avslöjar Marchionne vem han innerst inne är, en simpel bilförsäljare vars enda intresse är att kränga sina produkter världen över, han nämnde aldrig varken F1 sporten som sådan eller F1 fansen i sitt tal, utan allt handlade pengar och marknadsandelar, samtidigt som han åter igen på ett ytterst arrogant sätt lyfte fram vilka har den verkliga makten i F1.
 
Nu var ju inte innehållet i Marchionnes tal på något sätt något nytt, samma hot om Ferraris tänkbara tillbakadragande har framförts tidigare av andra Ferrari chefer, och även från Mercedes och Renaults håll har liknande tongångar förekommit. Bilförsäljare är bilförsäljare oavsett försäljningsvolymen i deras verksamhet med allt vad det innebär, F1 skulle må bra av några fler privatstall med god ekonomi som sätter det sportsliga i fokus istället för jakten på marknadsandelar, och lite konkurrens i fråga om däckleveranser skulle inte skada heller, Pirellis monopol främjar inte på något sätt det sportsliga i F1.
 
I sitt tal tog Marchionne även upp Kimis formkurva under 2015, och påpekade faktum, att Iceman jobbade upp sig mot slutet av säsongen, och att han till nästa år förväntar sig magiska resultat från Kimi, något som kan ha samband med Kimis arbete i år att testa delar till nästa års bil ,och vilken riktlinje  man har valt designmässigt med nästa års bil, kanske är Marchionnes ord en fingervisning om en bil som passar bättre för Kimis körstil än årets bil gjorde. 
 
Det om Ferrari chefens egotrippade sagostund, nu är det dags för något helt annat, nämligen förekomsten av musikrelaterad verksamhet i F1 kretsar.  Gaphalsen Eddie Jordan brukar stå på scen ibland och spela gitarr, en annan med musikambitioner är Lewis Hamilton, som säger att hans musikaliska sida är en okänd sida av honom bland fansen, lite mjukare och mer känslosam, Lewis även skriver låtar, och lär inom kort släppa sin första skiva.  Så, hur duktig är Lewis som musiker och låtskrivare?  Det beror på vem man frågar,  han spelar lite gitarr och piano  och har en sångröst som Britney Spears på anabola steroider, ni får väl avgöra själv, jag slänger in några klipp med Lewis.
 
www.youtube.com/watch?v=cO92HQfZTkc  
 
www.youtube.com/watch?v=A6Z0rfau6f0   
 
 
En som absolut inte borde ta sig upp på scen med en gitarr i handen är Sebastian Vettel, hans musikaliska ådra är helt torrlagt, det räcker mer än väl att han sjunger på italienska till sin ingenjör från bilen när muttermannen fyller år.
 
 
 
Det om F1 folkets eventuell musikalisk talang, det finns dem som har talang på riktig, så här års strax innan julhelger så taggar även Heavy metal folket ner, och spelar något stämningsfullt, dock inte med dragspel utan man håller greppet om gitarren. Här kan ni lyssna Alexi och Roope från Children Of Bodom som spelar Vivaldis fyra årstider, kanske kan Lewis bli en elev hos den dynamiska duon.
 
 
 
Apropå jul, för mig och Amber blir det en julhelg hos Jimmy i Mora Valley, även Jonas B, hans tjej och Micke kommer dit från Sverige. Jul i L.A. bland palmer är ingen höjdare, i Mora Valley kan temperaturen på nattetid så här års falla till 15 minus, perfekt temperatur att sitta mitt i natten i Jimmys stora, vedeldad badtunna med mössan på under en stjärnklar himmel, ett glas Captain Morgan i näven och lyssna på vargens läte när man inte lyssnar på Jingle Bells på hårdrockare vis.
 
 
Amen,..må Sergio Marchionnes sagostund vara med er.