IT´S IN THE BAG

 
Så, årets sista race är över, ett race som på ett tydligt sätt åter igen lyfte fram problemet med det nuvarande regelverket, det vill säga problematiken kring de fåtaliga omkörningstillfällen, det är första varvet som gäller, därefter är man hänvisad till artificiell övertagande med hjälp av DRS om man inte förfogar över ett fullständigt överlägsen material, 2015 års VM i ett snäckskal av kolfiber.
 
1      Rosberg
2      Hamilton
3      Räikkönen
4      Vettel
5      Perez
6      Ricciardo
7      Hulkenberg
8      Massa
9      Grosjean
10    Kvyat
11    Sainz
12    Button
13    Bottas
14    Ericsson
15    Nasr
16    Verstappen
17    Alonso
18    Stevens
19    Merhi
20    Maldonado
 
Mercedes och Ferrari har varit i en klass för sig, där de förstnämnda har ändå varit steget före, Williams upprepade sin tredjeplats i konstruktörsmästerskapet liksom RBR sin fjärde osv, Hamilton och Rosberg kopierade fjolårets resultat i förarmästerskapet, dynamik i stående vatten skulle man väl kunna kalla 2015 års VM serie, något som kan beskrivas med följande procedur:" Tag en kanna och fyll den med vatten, stick din ena hand ner i vattnet och lyft sedan upp den igen, det hål din hand lämnar efter sig i vattnet är måttet hur spännande årets F1 VM serie har varit".
 
Jag blir ständigt mer än road av "experternas" polemik angående förarnas prestationer i "likvärdig material", samma experter som oavsett nationalitet alltid hänvisar till "insidertips" och "säkra källor", men tycks samtidigt fullständigt sakna vetskap om, hur stallpolitiken hos olika aktörer styrs av marknadskrafter via sponsoråtaganden som påverkar  stallorders riktning i förarfrågan, en brist som med besked avslöjar, att de här "experterna" har ingen tillgång till insidermaterial, och att deras "säkra källor" i första hand består av sedvanlig ryktesspridning via journalistkårens skvallerkanaler.
 
Man blir illamående av det arroganta sättet , som marknadskrafterternas styrning av det stallpolitiska ställningstagandet  för med sig till exempel hos Toro Rosso, stall ledningens behandling av Sainz är vidrigt skamligt åt det grövsta, direktorder från Red Bulls PR-marknadsförings avdelning styr stall ledningens agerande till 100%, det är Verstappen som ska lyftas fram till varje pris, det är acneprinsen som är energidryck tillverkarens ansikte utåt på Sainz bekostnad i alla lägen.
 
 
Självklart är pojken en hygglig chaufför, men journalistkårens överord börjar blir mer än tröttsamt upprepning av klyschig retorik, ingen tycks ha uppmärksammat Toro Rosso chefens utlåtande angående Toro Rosso guldkalvens  prestationer, nämligen att en stor del av det kommer från en bra chassi och från ett lyckad aeropaket. Man ska inte heller glömma bort faktum, att för en lyckad omkörning krävs det två förare som samarbetar, de med rutin får de orutinerade att se bättre ut än de är genom att undvika onödiga sammanstötningar orsakade av risktagare, som gnäller så fort de själv blir utsatta för liknande omkörningsmanövrar, där man tvingas utanför banan.
 
 
Sebastian Vettels valpiga svansviftande hos Ferrari börjar framstå alltmer komisk, födelsedagssånger på italienska från bilen på banan till en ingenjör , och "nu släppte jag förbi honom, gjorde jag rätt" är bara för mycket, maken till inställsam rövslickeri har man sällan eller aldrig tidigare beskådat i F1, vad följer härnäst, en kärleksserenad om evigt trohet under Ferrarichefens balkong i Maranello och en blowjob i toaletten som säsongavslutning.
 
Hos Mercedes gnäller stall ledningen över Ferraris påstådda fusk angoende vindtunnelarbetet, där Ferrari sägs dra nytta av Haas GPs testverksamhet, och Hamilton i sin tur gnäller över en bil vars uppdateringar inte faller honom i smaken.   Visst kan Ferrari ha viss nytta av Haas vindtunnelarbete, och självklart påverkar riktningen av uppdateringsarbetet förarnas prestationer, men det är väl första gången i så fall som Mercedes uppdateringar gör mer nytta för Nico än Lewis, som nu för första gången får erfara ,hur svårt det är att vinna mot en förare vars körstil gynnas av utvecklingsarbetet.
 
Vettel hade samma läge hos RBR när han blev ifrånkörd av Ricciardo, Kimi har samma läge hos Ferrari osv, samma mönster förekommer hos samtliga stall, lägger man till stallpolitisk påverkan, fördelningen av depåpersonal, sponsorintressen etc, så får man en någorlunda sanningsenlig bild vad som pågår bakom kulisserna i ett F1 stall, det här med "på lika villkor i en likvärdig material" är sagor för vuxna barn och "experter", de som har verklig kunskap om hur det hela fungerar vet bättre.
 
 
Bland så kallade F1 journalister och annat löst folk har det diskuterats flitigt om Kimis situation hos Ferrari, och då i första hand varför hans totala poängskörd är hälften av det som Vettel har skrapat ihop. Det som jag har påpekat här ovan angoende det stallpolitiska är en faktor, den andra är Kimis arbete med att testa fram delar till 2016 års bil under fredagar, den tredje är antalet avbrutna race, och den fjärde är inriktningen med uppdateringsarbetet som drivs till Vettels favör.
 
Det sistnämnda för med sig vissa problem för Kimis del, några rätt så kunniga personer inklusive en driver coach vill göra gällande, att Kimis problem i första hand kommer från de nuvarande däcken, samt från problemet att kunna anpassa sin körning efter turbomotorns karaktär.
 
I däcksfrågan kan jag till en viss del hålla med om, eftersom Kimis mjuka körstil inte riktigt passar ihop med dem aktuella, tämligen hårda gummiblandningarna, vilket för med sig vissa problem för Kimi att få upp däckstemperaturen och däckstrycket tillräckligt snabbt, samtidigt som bilens oförmåga att styra in på rätt sätt förvärrar problemet.
 
Vad det gäller motorfrågan så håller jag inte alls med om det, alla förare drabbas av hjulspinn pga motorns vridmoment, hur bilen styr in är avgörande hur mycket "spelutrymme" man har bak vid gaspådrag ut ur kurvor. Kimi behåller farten långt in i kurvan och bromsar sent, gör kurvan "kort",har man då en bil som inte vill styra in som man vill, måste man vänta tills bilen greppar igen fram innan man kan styra ut ur kurvan och gå på gas. "Spelutrymmet" behövs för att kunna styra med gas  som Kimi gör, ju sämre bilen styr in, desto mindre "spelutrymme" man har med gaspedalen, Kimi gör sina varvtider in i kurvor, styr inte bilen in som han vill, så förlorar man tid genom kurvan och får dålig traction ut ur den.
 
Ferraris pull rod framända gör det hela ännu värre, eftersom den inte alls erbjuder samma möjligheter för finjusteringar av set up som en push rod framända gör , de som har sett Kimi i en bil som erbjuder de kriterier som han uppskattar vet hur snabb Kimi kan vara, Ferraris nuvarande bil som har justerats åt Red Bull hållet efter Vettels önskemål är inte en sådan bil.  Lägger man till det all ovannämnda med stallpolitik, fördelningen av skickliga ingenjörer/depåpersonal, samt Vettels idoga arbete för att skaffa sig fördelar i stallet, så har man en ganska heltäckande bild om Kimis situation i stallet, man kan väl säga, att han är en välbetald testförare belagt med omkörningsförbud gentemot sin stallkompis, som får nöja sig med det som blir över efter det att Vettel har tagit för sig.
 
Det om lite av varje, nu återstår bara några testdagar i år där journalister inte är välkomna, bra för stallen som får testa lite delar till nästa år i samband med Pirellis däcktester, även GP 2 testetandet väcker viss intresse för min del. Det blir kul att se huruvida  tex Felix kan överföra farten från F3 till GP 2, något som inte alls är en självklarhet, vissa lyckas med det på en gång, andra aldrig. Jag hoppas innerligt att Felix gör det, han är den enda ur trion Rosenqvist- Eriksson- Malja som enligt min uppfattning körmässigt har det som krävs att lyckas i GP2, och att han hittar tillräcklig finansiell uppbackning för att ta en sits i GP2 nästa år, i första hand hos Prema.
 
Amen,..må mängder av  "spelutrymme" vara med er.         
 
 
 
 
 
 
 
   

THE PRETENDERS

 
Abu Dhabi banan är mer ett skrytbygge än en riktig racetrack, en demonstration av hur mycket pengar man har tjänat med oljan, enligt min mening mer lämplig för Ferrari klubbens jippokörning än för F1, en sista gäspning innan säsongen tar slut.
 
Det känns mer eller mindre onödigt att ta upp saker som däckslitage, hur mycket vinge man kör med etc, så några ord om det framtida F1 istället.
 
De inblandade parterna har i stort sett kommit överens om 2017 års specifikationer angående det aerodynamiska, ingen revolution utan mer en evolution, det vill säga, inget ground effect koncept, utan en längre diffuser som skapar mer down force under bilen, en bredare och lägre bakvinge, bredare däck, och en överlag mer aggressiv  design. Något av en besvikelse för min del, men ett mer eller mindre förväntad slutresultat med tanke på, hur svårt de inblandade parter har haft att hitta en lösning som tilltalar samtliga, det svenska uttrycket "lagom" är väl något  som beskriver rätt så "spot on" vad 2017 för med sig i F1.
 
På motorsidan röstade F1 kommission ner förslaget om  införandet av billiga kundmotorer till 2016, kommissionen består av representanter från samtliga team, FIA, FOM, Pirelli, banägare, sponsorer, ju fler kockar desto sämre soppa, enligt min mening  är det komik på högsta nivå, när till exempel sponsorer och banägare är med ,och bestämmer om vilka motorer man bör köra med, lite som om bönder skulle få bestämma huruvida vi konsumenter bör dricka lättmjölk eller mellanmjölk.
 
Nu har ju FIA chansen att köra över F1 kommissionens beslut om de anser att det  "kan äventyra sportens framtid", men Jean Todt&co är ju biltillverkarnas knähundar, små stirriga varelser som skäller mycket ,men saknar mod och vassa tänder för att bita ifrån sig, så de oberoende motortillverkare lär vara chanslösa även fortsättningsvis  i sina försök för att kunna få in en fot som motorleverantör i F1.
 
Det är helt uppenbart, att det är Mercedes, Ferrari, Renault och Honda som har den verkliga makten i F1, från deras sida pratas det nu om betydligt enklare och mer kraftfulla motorer till 2018, motorer som låter mer och saknar det mesta av dagens hybridskräp,  det återstår att se hur mycket sanning det ligger i deras agenda, för mig låter det mer som ett försök att stänga dörren för gott för de oberoende motorleverantörerna i F1, och det med FIAs tysta välsignelse.
 
 
Apropå komik på högsta nivå, bilden här ovan talar för sig, ett Indy Car stall med kvinnlig ägare, en bil lackat i väldigt kvinnlig kulör, och en kvinnlig chaufför som heter Pippa Mann,.eh,.varför inte en kvinna så att helheten bildar ett komplett bisexuell paket.
 
Amen,..må Pippa Mann bli en vinnare åt Susan G. Komen.

STRATEGY GROUP

 
 
Den så kallade strategi gruppen bestående av representanter från sex stall, Mercedes, RBR, Ferrari, McLaren, Williams och Force India, samt Bernie Ecclestone och Jean Todt, har åter igen idag haft ett av sina otaliga möten för att diskutera F ettans framtid. Jag förmodar att resultatet av mötet blir det sedvanliga, det vill säga mycket prat och åsikter som går isär, som i sin tur i slutändan leder ingenvart, eftersom gruppen har så förtvivlat svårt att hitta en gemensam strategi som alla kan samsas om.
 
En punkt som har diskuterats är återinförandet av ground effect konceptet, där det mesta av down force skapas under bilen, som i sin tur leder till mindre vingberoende bilar ur aeroaspekt, något som ger förarna möjligheten att ligga riktig nära den framförvarande bilen utan att tappa down force, utan att tappa grepp, och skapar därmed bättre möjligheter för omkörningar, något som kan behövs, senast i Brasilien hade man sammanlagt 31 omkörningar på banan i ett race som tar två timmar att genomföra.
 
Bland annat sägs RBR vara för att återinföra ground effect konceptet till 2017, några andra är emot, lite märklig inställning av nej sägare med tanke på, att det är mycket enklare och billigare att skapa down force med ground effect konceptet jämfört med dagens regler. Det är F1 i ett snäckskal,  alla agerar och reagerar precis som vanligt, betraktar och tolkar det tekniska regelverket enbart ut ur sin egen synvinkel, ovilliga att ens skänka bort en tiondels sekund i varvtid för att kunna hålla sitt försprång, utan att offra en tanke på underhållningsvärdet och det framtida publikintresset, ju fler kockar desto sämre soppa brukar man säga, något av en dagens sanning om strategi gruppen.
 
 
Förutom frågan om ground effect konceptet diskuterar man även om FIAs förslag om införandet av billigare, alternativa kraftkällor i form av dubbelturbo V6 motorer utan hybridenhet. Tidigare har Ilmor Engineering och AER, Advanced Engine Research deklarerat sitt intresse att leverera alternativa kraftkällor till F1, nu har även den Flavio Briatore styrda Mecachrome klivit fram som en villig aktör i motorfrågan, bilden här ovan sägs föreställa Mecachromes vision av 2017 års alternativa kraftkälla för en billig penning.
 
De stora drakarna med Mercedes i spetsen lär protestera mot förslaget om billigare motorer, samtidigt som de är ovilliga att förse de mindre teamen med rabatterade PU enheter, ett klassisk exempel av att äta kakan samtidigt som man vill ha den kvar fenomenet, där stora ekonomiska intressen representerade av stora egon väljer att fullständigt nonchalera det sportsliga, och fansens krav om bättre och mer spännande racing  med flera omkörningar och tätare närkamper. 
Jag för min del skulle välkomna både ground effect bilarna och dem alternativa kraftkällorna med hänsyn till det sportsliga, eftersom jag struntar fullständigt hur många hybridbilar Mercedes kan kränga i Ryssland, eller hur många La Ferrari och McLaren superbilar  respektive tillverkare lyckas sälja i mellanöstern och USA, det är trots allt publiken, fansen som regerar, ingen publik=inga sponsorer=inga pengar= inget F1.
 
 
Även Pirelli har sagt sitt angående frågan om hur man kan skapa snabbare varvtider, och mer spännande racing i framtiden. Enligt dem räcker det om man tar fram bredare däck med nya, mer greppvänliga gummiblandningar ,som tillåter förare att  attackera mer innan däcket "faller av stupet", ett mer kortlivat däck som behåller greppet tills det "faller av stupet"  istället för dagens däcksparar orgier av kökörning med evighetsdäck,  som saknar grepp för en mer attackbetonad racing.
 
Enligt Pirelli är det lätt att hitta upp till 4 sekunder per varv, dels med deras nya koncept, och dels genom att det nuvarande bilkonceptet utvecklas vidare. Låter bra, men Pirelli folket tycks glömma en sak, nämligen att enbart en kapning av varvtider ger inte flera omkörningar, om inte bilarna görs mindre aeroberonde, visserligen ger bredare däck mer mekanisk grepp, men inte så mycket att det kan trolla bort förlusten av down force genom kurvpartier på banan orsakad av aeroberoendet.
 
Jag personligen har lite svårt att riktig tro på nyttan av alla dessa möten, och alla dessa diverse teorier som läggs fram av de inblandade parten, eftersom alla mer eller mindre talar i egenintresse inklusive Jean Todt och Bernie Ecclestone.  De är inte förespråkare för sportens intressen, utan ett gäng stora pojkar i en svindlande dyr sandlåda, där de mobbar varandra efter sin bästa förmåga i sina försök att bli herren på täppan, kungen av F1 cirkusens sandlåda där hinken innehåller guldmynt istället för sand, och där leksaksbilarna kostar tiotals miljoner istället för några hundralappar, pojkarna förändrars aldrig, utan det är bara deras leksaker som blir dyrare.
 
Det om F1, Hot Legs alias Amber har återvänt till Austin, jag uppskattar mycket hennes sinne för humor även i de mer känsliga lägen.  Vi hade lite avancerad vuxengymnastik häromkvällen, precis när tsunamin var på väg att landa så skrek hon plötsligt med enorm inlevelse: Fire in the hole!"
 
Jag blev lite tagen av hennes plötsliga utfall mitt i arbetet så att säga, och övervägde ett ögonblick att replikera med några väl valda textrader ur Great Balls of Fire,. typ,."Come on baby, you drive me crazy, goodness gracious balls of fire".
 
Jag avstod dock  med tanke på risken, att hon kanske skulle ta en på orden, och sätter fyr på en inklusive great balls of fire, en RR åkare utan cojones är som en hoj utan motor, ser fortfarande viril ut, men saknar potens. 
 
 
Amen,..må Great Balls of Fire vara med er.