COMICAL NITPICKING

 
 
FIAs tankesmedja fortsätter att utmana gränserna för mänsklig genialitet, eller ska vi kanske kalla det för kreativ galenskap med fixering på vita linjer,  parodin med "track limits", Linus på linjen men inte över, ibland undrar man om det är F1 man kikar på eller ett TV spel.
 
Bottas syndade under kval ett, biktade sig och försökte igen, och lyckades till slut med konststycket att kvala ut Wolffs adoptivson, starkt jobbat av Valtteri. Hamilton ser alltid lite tagen ut när han inte tar pole, dock är det sällan eller aldrig han erkänner att någon annan har varit snabbare, utan det heter att han själv har inte presterat på topp.
 
Verstappen gjorde vad han kunde, men blev distanserad med 0,5 sekunder, och Gasly pissade på RBR ledningen och Albon igen, snyggt jobbat av fransosen, synd att han sväljer/måste ta skit av Marko&Co.
 
Ricciardo visade med sin femte ruta att det finns kapacitet i Renault, och att det saknas kapacitet hos Ocon, det är lätt att förstå varför Wolff valde att göra sig av med Ocon.  Albon blev "bara" halvsekunden efter Verstappen på sin sjätte plats, om det är ett fall framåt eller bakåt låter jag vara osagt, men hur många procent Albons thailändska stödgrupper än äger i Red Bull, så är det dags att säga tack och hej då till Albon när årets säsong är över.
 
Kvalspecialisten Leclerc visade åter igen varför han kallas för en kvalspecialist, och Kvyat blev slagen av Gasly med liten marginal, synd bara att ryssen är så ojämn. Norris kvalade ut Sainz och delar därmed det femte startledet med sin stallkompis.
 
Perez missade att ta sig till kval tre, men får välja med vilka däck han startar med från elfte rutan, bredvid sig har han Ocon som knappast har övertygat Renaults ledning med sina färdigheter.  Russel lyckades åter igen att ta sin Williams till kval två tack vare den urstarka Mercedes PUn, klok reabygge av Williams, inte mycket för en bil genom kurvpartier, men snabb rakt fram, dock är det ett designtänkande som straffar sig under racet, man förlorar för mycket tid genom kurvor under en hel racedistans. Vettel blev bara trettonde man i kvalet nästan halvsekunden efter sin stallkompis, jag kan tänka mig att tysken längtar till  den dagen han får sista gången ta av sig Ferrari overallen.
 
Stroll fick stryk av Perez i vanlig ordning, och startar från femtonde rutan bredvid Grosjean som blev sextonde man. Magnussen fick stryk av Grosjean och hamnade på en sjuttonde ruta, Kimi föll offer för FIAs vitlinje fixering och slutade på en artonde ruta, synd, Kimi hade farten att ta sig till kval två, sista ledet bemannas av Giovinazzi och Latifi.
 
Det om kvalet, Mercedes och Wolff gav sig när Williams ledningen pressade på, och tvingade tyskarna att öppna plånboken om de ville ha Russel kvar hos Williams, britterna fick god hjälp av Perez och hans stödgrupper  när de sonderade marknaden med plånboken i näven.  Det är synd om en förare med Perez kapacitet inte hittar en sits i F1, han är bra mycket bättre förare än Hulkenberg och borde därmed vara en man för andrasitsen hos RBR. Men, Verstappen är polare med Hulkenberg, och tysken till och med talar flytande holländska, så om Verstappen och Heineken vill ha tysken så lär det bli så.
 
Kimi och Giovinazzi blir  kvar hos AR, något som i sin tur innebär att bara en av Ferraris tre F2 förare kan placeras i F1 hos HAAS, där den andra sitsen ryktas gå till Mazepin med stöd av pappa Mazepins pengar, friskt vågat av HAAS om de verkligen väljer två rookies till nästa säsong. Om så blir fallet, så hoppas jag verkligen att HAAS kan till nästa säsong lösa problemet med den "vandrande rideheighten" i bakändan, det måste vara en skrämmande upplevelse att köra en bil med en variation över 4% bak, något som sägs härleda från en överhettad bakre hjulupphängning.
 
Många har slagit den stora mediatrumman för Schumachers favör som en aspirant för en F1 sits, jag kan inte riktigt begripa varför, visst har namnet Schumacher ett visst PR värde, men Schumi jr är inte mer än en medioker förare, en nötare utan riktig talang, riktiga talanger tar titeln på första försöket i ett toppstall i F3 och F2. Nu är ju inte Illot eller Swartzman så värst mycket bättre, det finns ingen i årets F2 serie som sticker ut, möjligen japanen Tsunoda,  samma sak med F3, många nötare men inga riktiga stortalanger, såna dyker upp bara ett par stycken per årtionde.
 
Skulle man kunna tänka sig att ta en förare från Indycar till F1? Nja, Lill-Lövis pratar stora ord om Dixons färdigheter, men han skulle vara chanslös i F1. Patricio O´Ward fick testa Super Formula i Japan, och var helt under isen och så vidare, som jag ser på det så finns det inte en endaste förare i Indycar som har det som krävs i F1.
 
 
Nog om F1, Volvos helel bil Polestar blir helt utan el med jämna mellanrum, så nu har man från Volvos håll beslutat att skicka med ett släp med två elhojar till hugade spekulanter om helel bilen blir helt utan el igen. Jag för min del skulle vilja föreslå att inkludera en 60 tals moppe med tvåtaktare, luktar illa men är helt oberoende av batterirelaterd, en Puch Dakota eller Zundapp ks50 går alltid att hitta till ett rimligt pris.
 
Damen på bilden här ovan är en del av Volvo Polestars marknadsföring, en poledansare av rang det slår gnistor om helt utan batteri, en dam  som till vardags kör en Volvo Duett 57 med den kraftfulla B 16 motorn, det går inte fort med fungerar alltid. 
 
Dagens grid girls ger tummen ner för elbilar utan el, och tummen upp för högklackat och kortkort.
 
Amen,..må Polestar vara med el.     
 
      
 
     
 
         

MADE IN ITALY

 Dags för F1 cirkusen att återvända till Imola efter många års frånvaro, senast man körde här var året 2006,  19 av dagens förare har aldrig kört en F1 bil på Imola i race sammanhang, det är bara Kimi som har gjort det. Imola är en "riktig" bana byggt på 50 talet, långt innan Tilke tristessen satte sina spår i F1, varvet går "mot klockan", Gasly och Kvyat körde några varv på Imola med sina AT, och hade bara gott att säga om klassikern.
 
Pirellis Imola preview säger det mesta om banans karaktär, att hitta en väl fungerande set up bör inte vara en alltför problematisk uppgift, gammaldags banor är mer rytmiska än dagens Tilke skapelser, den här typen av bana är en fröjd att ta sig an i en välbalanserad bil. Var man kan sätta in ett omkörningsförsök återstår att se, eftersom man saknar data om greppnivån från asfalten, men rent generellt finns det ett antal lämpliga ställen såväl in i liksom ut ur vissa kurvpartier, och det utan assistans av DRS.
 
Väderprognoser siar om klart till halvklart väder med temperaturer kring 17-18 grader och svaga vindar, något som säkert tas emot med tacksamhet med tanke på hur vindkänsliga dagens F1 bilar är, svaga vindar underlättar arbetet att hitta en rätt aerobalans.
 
Det om Imola, det var rätt så roande att ta del av Wolffs polemik efter Portimao angående Bottas begäran att ta mjuka däck till sista stinten. Enligt Wolff avböjde man Bottas begäran dels på grund av att "vi ville inte från stallets sida blanda oss i det hela alltför mycket", i klarspråk, man ville inte ge Bottas chansen med mjuka däck för att försöka köra ikapp och ta sig förbi eftersom Hamilton som i egenskap som ledande förare fick hårda däck, och dels på grund av att man inte trodde att mjuka skulle hålla resten av racedistansen. Vad Bottas ville var att stanna ute med medium några varv extra och ta sedan mjuka till den sista, korta stinten, det fanns liv kvar i hans medium däck, men Wolff ville annat i vanlig ordning.  Jag har tidigare påpekat, att "däckhanteringen" i första hand kommer ur en väl fungerande set up, det vill säga från en duktig ingenjör, något som Hamilton själv påpekade efter racet, så med andra ord, har man de bästa ingenjörerna på sin sida av garaget, så har man en vinnarbil som tar hand om däcken.  Att de stora stallen gynnar den ena föraren på den andras bekostnad har ingenting med konspirations teorier att göra, utan är en praxis av olika skäl, i första hand ekonomiska ur marknads och PR synpunkt, fair play och må den snabbaste föraren vinna ingår inte i F1 cirkusens DNA. 
 
Något annat som roar mig är den eviga tjatet bland F1 fansen, hur rätt det skulle vara om man ersatte Bottas med Russel, enligt dessa fans är ju Russel bevisligen en riktig supertalang som har kört skiten ur sina stallkompisar. Så sant, men hur svårt kan det vara att slå en Kubica som gjorde comeback efter 8 års frånvaro, handikappad av sina svåra skador, eller en pappas pojke i form av Latifi, en riktig medelmåtta som fick en sits med hjälp av pappas pengar?  När Bottas kom till Williams,fick han ta sig an Massa med 11 vinster, 16 poles och 41 podiums under bältet, och slog honom, så Russel har en hel del kvar att bevisa. Det har ryktats om, att Russel eventuellt får flytta på sig och ge plats åt Perez som har gott om sponsorslantar med sig. Wolffs reaktion till det var intressant, han sa att om så är fallet, så kan varken han eller Mercedes göra något att hjälpa Russel, men sa samtidigt att både Russel och Ocon är Mercedes juniorer, hur ska han ha det den gode Wolff? Jag tror att hans utlåtanden i första hand handlar om hans roll som manager åt Ocon och Russel. Wolff har satsat en slant på deras karriärer och vill ha något tillbaks, det vill säga, blåsa upp deras marknadsvärde och sälja vidare till hugade spekulanter. Titlar vinner man bara om man sitter i den bästa bilen, något som Wolff fixade till Russel i GP3 och F2 för att höja hans marknadsvärde, i F3 gick det inte lika bra eftersom Russel inte satt i den bästa bilen. 
 
Apropå titlar och den bästa bilen, Vettel var bäst från 2010 till 2013 med fyra VM titlar, under samma period var Hamilton en sopa som bara orkade med fjärde och femte platser i VM sammanhang. Från 2014 till 2019 bortsett från 2016 var Hamilton bäst och Vettel en riktig sopa som år efter år klantade till det hos Ferrari, men var det föraren som gjorde bilen eller bilen som gjorde föraren? Det sistnämnda förstås, och nu gör Mercedes allt och lite till för att skänka Hamilton flera vinster, Schumi tog 5 titlar med Ferrari, Hamilton har redan lika många med Mercedes och lär ta sin sjätte i år, så Mercedes har redan slagit Ferrari och nu matar man bara Hamiltons ego.
 
Den något lite fåniga diskussionen om vem som är den bästa föraren genom tiderna borde man slopa, att vara bäst på att köra bil handlar inte enbart om köra en F1 bil. Sätt Hamilton och Bottas i var sin WRC bil så kör Bottas skiten ur Hamilton. Är Hamilton lika snabb i en framhjulsdriven bil som i en bakhjulsdriven bil? Behärskar han en fyrhjulsdriven bil? 
 
Nej,en fånig diskussion som sagt var, inte minst om man tänker lite tillbaka i tiden, och tar till exempel 1982 års säsong som en värdemätare angånde förarnas körskicklighet.
 
 
Keke vann titeln i sin Williams FW08 Ford, men 1982 hade man 11 olika segrare i 16 race, så vem var egentligen den bästa föraren? Var det Rosberg, Prost, Lauda, Pironi, Watson, Patrese, Piquet, Arnoux, Tambay, de Angelis eller Alboreto? Vilken var den bästa bilen, Williams Ford, Ferrari, Renault, Brabham, Lotus Ford, McLaren Ford eller Tyrrel Ford, man vann ju race med samtliga? Tittar man tillbaks så får man lite distans till dagens urvattnade argumentation om vem som är bäst genom tiderna, allt handlar om att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, det har funnits många förare i F1 som aldrig kammade hem titeln, men kunde likväl ha gjort det i rätt material.
 
Så, alla ni som sjunger den höga visan om Hamiltons eller Schumachers storhet, ingen av de skulle ha tagit en endaste titel i dålig material, F1 är och har alltid varit en materialsport styrt av kommersiella intressen. Den kanske inte ens förtjänar att bli kallad för sport, utan hör mer hemma i kategorin marknadsföring-PR av diverse mer eller mindre onödiga vardagsprodukter på ett föga miljövänligt sätt.
 
Ja ja, F1 må vara det ena eller det andra, men det har dykt upp ett antal mer eller mindre galna byggen genom åren, Williams 6 hjuling kördes aldrig i race men var en intressant experiment, som måste ha haft skapligt med traction.
 
Keke blev världsmästare 1982, Nico 2016, åren däremellan rymmer ett antal andra världsmästare, diskussionen vem som är den bäste eller den meste mästaren  genom tiderna lämnar jag därhän, alla har de vunnit titeln och tagit en plats i F1 historien.
 
 
Nog om F1, Indycar säsongen är över, så nu är det dags att betygsätta svenskduons insatser.
 
Ericsson lider fortfarande av sitt gamla handikapp, det vill säga, farten saknas under kvalet, något som i alla högsta grad påverkar hans raceresultat på ett negativt sätt. Hans resultatnivå skulle få godkänt om han hade kört för ett stall på mittfältet, men han körde för mästarstallet CGR där Dixon knep titeln, så han får nöja sig med en svag trea.
 
Rosenqvist dras även han med gamla synder, det vill säga, han är mycket ojämn, ger ett intryck om att vara en "inspirations förare". Vaknar han på rätt sida är han briljant, vaknar han på fel sida så är han osynlig, kanske kan det bli en ändring på det hos McLaren om han får en ledarroll som en förstaförare, Felix har sina ljusa ögonblick och får en tre plus av mig.
 
Dagens grid girl är redo att ta sig an sensommar värmen på Imola, shades on.
 
Amen,..må tugget om den bästa genom tiderna vara med er,.eller inte.     
 
       
 
 
      
 
       
 
         

PORTUGUESE POSE

 
Titta pappa , jag flyger,.tusen tack sugar daddy Wolff. 
 
 
 Mercedes tragiska såpopera om den treuddiga stjärnan på Portimao avlöpte planenligt efter manus och regi av Totomus Wolff, och en briljant insats av huvudrollsaktören Prince Hamlet of Totoland.
Prince Hamlet: "Vänster fram ser inte bra ut"= nu är det dags att byta plats, skruva ner effekten hos Claudius Bottamus.
Totomus Wolff: "Ska ske min prins från fjärran land".
 
Prince Hamlet of Totoland ökar takten på grund av att vänster fram inte ser bra ut, Claudius Bottamus får problem med överhettning och får sänka takten, "same procedure as every race" blinkar på instrumentbrädan.
 
Claudius Bottamus: "Jag vill ha mjuka däck för andra stinten"!
Totomus Wolff:"Jag hör dig och lyder, du får hårda däck".
Claudius Bottamus:"To whom it may concern, fuck you".
 
Nog skämtat, det är Shakespeare klass i allt regisserat av Wolff, inklusive Hamiltons kodmeddelanden om däckslitage som markerar när det dags att byta position ute på banan, och den sedvanliga överhettningen för Bottas del som tvingar honom att sänka farten. "Same procedure as every race" är gammal skåpmat som Wolff serverar om och om igen när guds finger regerar, det spelar ingen som helst roll om Bottas av någon anledning lyckas ta sig förbi Hamilton, det sistnämndas sugar daddy sockrar alltid slutresultatet till förmån för sin skyddsling. 
 
Racet på Portimao hade ett visst underhållningsvärde förknippat med däcktemperatur hos olika gummiblandningar, några av de som började racet med mjuka däck tog sig upp genom starfältet under de inledande varven, däribland Kimi som gjorde ett briljant race i sin motorsvaga AR. Sainz, som startade från sjätte rutan med mjuka däck, ledde racet under några varv innan Mercedes duon fick upp temperaturen i sina medium, och tog sig förbi spanjoren, Norris var uppe på en fjärde plats, Kimi på femte och så vidare. Väl i mål var ordningen återställt, Mercedes, Mercedes, RBR, Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc gjorde bra jobb i sin Ferrari och blev fyra före Gasly, som åter igen visade vem är näst bäst bland Red Bull förare. Sainz slutade på en sjätte plats före Perez, vars däck tog slut några varv från mål, Ocon slog Ricciardo för en gångs skull, och sista poängen gick till Vettel som lyckades ta sig förbi Kimi vars däck hade gjort sitt några varv från målflaggan.
 
Albon var helt vilse åter igen, hans chanser att få stanna i F1 nästa säsong är minimala, Norris klantade till det på egen hand, Russel var uppe på en poängplats men föll tillbaka, Giovinazzi kunde inte alls hänga med i Kimis tempo, Magnussen och Grosjean sitter i startfältets sämsta bil, Latifi hör inte hemma i F1, och Kvyat och Stroll ägnade sig åt att samla på sig tidstraff.
 
 

Så värst mycket mer finns det inte att säga om racet på Portimao, men de här DRS omkörningar hör inte hemma i riktig racing, och har inget som helst att göra med förarens körskicklighet, vem som helst kan trycka på en knapp, F1 borde göra sig av med skiten.
 
 
Dagens grid girls är inte imponerade av Hamiltons sugar daddy, för mycket socker ger en ojämn sockerkurva.
 
Amen,..må sockerdricka vara med er.