SPA LECLERCHAMPS

 
 
Här ovan har ni resultatet av dagens kval på Spa...
 
...och här följer startordningen för morgondagens race.
 
1          Leclerc
2          Vettel
3          Hamilton
4          Bottas
5          Verstappen
6          Räikkönen
7          Perez
8          Magnussen
9          Grosjean
10        Norris
11        Ricciardo
12        Hulkenberg
13        Giovinazzi
14        Gasly
15        Russel
16        Kubica
17        Sainz
18        Stroll
19        Albon
20        Kvyat
 
Som synes ett antal platsbyten på grund av PU byten, något förvirrande kan det tyckas, men vad är inte det i F1 när samtliga inblandade aktörer läser regelboken som djävulen bibeln, allt är relativt i F1.
 
Kvalspecialisten Leclerc gjorde processen kort med resten av gänget, dock har kvalspecialister en tendens att vara alltför förtjusta i set up som tippar över på kvalsidan, vi får väl se vad Charles har att komma med i morgondagens race.  
 
Vettel blev utkvalad med cirka ett ljusår med Mercedes duon hack i häl före Renault dito, Kimi gjorde åter igen ett starkt kval och får starta från sjätte rutan bredvid Verstappen vars Honda Pu inte alls räckte till som förväntad, Ricciardo och Hulkenberg som kvalade in som femma och sexa kommer att starta från ruta elva och tolv efter PU byte.
 
Perez i sin "jävlar vad den är snabb rakt fram RP" startar från ruta sju före HAAS duon Magnussen-Grosjean, och Lando Norris som hade den tolfte bästa kvaltiden flyttas upp till tionde rutan.
 
Giovinazzi försvann redan i kval ett när den nya Ferrari spisen gav upp och startar från ruta 13, bredvid sig har han återvändaren Gasly som kvalade ut Kvyat i sin återkomst, Russel och Kubica i sin tur får äran att starta racet från årets bästa startpositioner för deras del tack vare andras PU byten trots det att Kubicas nya Mercedes PU gav upp direkt i början av kvalet.
 
Sainz har inte turen med sig i år vad det gäller kval, men kommer förmodligen ändå slå stallkompisen Norris i racet trots det att han startar från sjuttonde rutan, Stroll gjorde en Stroll och belönades med en artonde startruta, det sista ledet delas av Albon och Kvyat, båda två nedflyttade i förväg tack vare PU byte. 
 
Idag var det Ferrari väder på Spa med 28+ och strålande sol, imorgon kommer det vara Mercedes väder med 16+ och halvklart, Ferrarin går bra i värme, Mercan går bra i kyla. Ferrari dominerade kvalet men racet körs imorgon och i svala temperaturer vågar Mercedes folket skruva upp effekten, det blir intressant att se vems set up fungerar optimalt imorgon när greppnivån är mycket lägre genom banans kurvpartier än den var idag.
 
Stroll var vänlig nog att visa upp den nya Mercedes motorn för teknikintresserade och för Mercans konkurrenter, inga problem med överhettning i alla fall, utan kylningen lär fungera även när det är varmt.
 
Imorgon har Ferrari chansen att ta årets första vinst, men Ferrari är Ferrari med allt vad det innebär, klanterier för hela slanten när man minst förväntar sig av det så racet kan lika gärna sluta med Mercedes 1-2 i valfri ordning.
 
Dagens grid girls gillar mer 28+ än 16+, men rattmuffen på är inte ett alternativ.
 
Amen,..må klanterierna vara med Maranello gänget.     
 
 
       
 
      

THE DYNAMIC GIBBERISH GENERATOR

 
 
F1 semestern är slut, Spa Francorchamps nästa med allt vad det innebär, en bana som sägs skilja pojkarna från männen, en sanning med modifikation efter vissa säkerhetsrelaterade ingrepp som har reducerat banans wow faktor, men Spa är fortfarande en krävande bana som sätter förarnas körskicklighet på prov, en bana älskad av både förare och F1 fansen.
 
Den första utmaningen kommer redan i La Source, hårnålen där man kan välja lite olika spår för att kunna vara med i dragracet fram till Eua Rouge-Radillon, klarar man sig genom La Source helskinnad och med bra utgångshastighet så finns chansen att göra en omkörning redan in i Eua Rouge, vi har sett ett antal fina sådana genom åren.
 
Genom Eau Rouge-Radillon gäller det att ligga så nära den framförvarande man vågar utan att tappa alltför mycket downforce, man kör med lite vinge på Spa, i slutet av Kemmel rakan och in i Les Combes kommer nästa möjligheten för ett övertagande, och det finns även ett flertal andra banavsnitt där man kan bromsa sig förbi i en välbalanserad bil.
 
Det är just aerobalansen-totalbalansen som är grejen på Spa eftersom man kör med så lite vinge, den greppiga asfalten hjälper till, men samtidigt är det höga belastningar på däcken på Spa, så set up arbetet blir en rätt så knepig historia där förarens feed back spelar en avgörande roll för att hitta rätt.
 
På Spa brukar man även testa diverse aerobitar till Monza, där man kör med ännu mindre vinge, på båda banor gäller det att hitta rätt balans mellan down force och drag, en inte alltför enkel uppgift om man inte sitter i en välbalanserad toppbil.
 
Årets race lär i första hand bli en kamp mellan Mercedes och Ferrari, RBR har fin aero-chassi, men Honda PU saknar fortfarande ett antal hk, och hos både Mercedes och Ferrari har bränsleleverantören trollat fram 15-20 nya hästar ur soppan precis lagom till racekalanderns  två snabbaste banor, så det ska mycket till om Verstappen ska kunna vara med i kampen om en podiumplats.
 
Kampen om titeln best of the rest blir intressant att följa, Kimi trivs på Spa och har Ferraris kraftpaket i sin Alfa, att utmana en av RBRs bilar med Albon bakom ratten borde vara helt möjligt, dock får Kimi se upp med McLaren duon Sainz-Norris, det är bra snurr hos Macken för nuvarande.
 
 
 
 
Mercedes har valt den lite hårdare linjen sin vana trogen, något som kan visa sig vara den vinnande formeln på Spa även i år, väderprognoser siar om temperaturer mellan 20-26 grader under racehelgen, soligt under fredag-lördag men med en liten risk för regnskurar under söndagen, en typisk Spa helg med andra ord.
 
La Source har varit ett knepigt ställe för några genom åren...
 
...och då inte minst för Alonso...
 
...som konstigt nog aldrig lyckades vinna ett race på Spa, jag hoppas att vi slipper se liknande carambolage i år, men det finns alltid de som vill mer än de kan så risken för en kolfiber slakt finns även i år.
 
Kimis "leave me alone i know what i´m doing" har fungerat bra i år, synd att de inte lämnade honom ifred hos Ferrari, det borde alltid vara förarens uppgift att besluta när man vill komma in och byta däck, mappa om PU osv, bort med all radiotrafik och telemetri skit så får vi se hur duktiga vissa förare egentligen är när ingen håller dem i handen hela tiden från depån.
 
Det om F1 och Spa, MotoGP cirkusen har varit i Finland och Kymiring för att testa den nya banan, en svår bana att lära sig enligt förarna. Blinda ingångar, feldoserade kurvor, det går uppför och nerför med en höjdskillnad på 19 meter, en modern bana som har ett snabb parti, ett teknisk parti, och ett fysisk parti, på den långa rakan når  MotoGP hojarna 340-350 km/h.
Kymiring har ett 5 års avtal med MotoGP och lär även locka till sig ett antal olika klasser inom bilracingen, den har den högsta internationella klassificeringen och är därmed även kvalificerad som en F1 bana, det vore inte helt fel med Finlands F1 GP redan till 2021.
 
Inte en dag för tidigt att det äntligen byggdes en bana värt namnet i Norden, Kymiringens positiva påverkan för racingens bästa i hela Norden kommer att märkas högst väsentligt på många olika sätt inom de närmaste åren, äntligen har racingen fått ett riktigt hem på de nordliga breddgraderna.
 
Dagens grid girls är många, långa och sugna på racing efter det långa sommaruppehållet, mer racing åt folket!
 
Amen,..må alla "the dynamic gibberish generator" relaterade F1 hobbyjournalister och "experter" ruttna i helvetet.  
 
PS. Mika Salo F4 Kymiring. www.youtube.com/watch?v=SqZ5QOD0oRE  DS.  
 
              
 
 
           
 
         
 
         
 
 
      

PROS AND CONS

Slanten har alltid två sidor liksom livet som en F1 förare, var man än hamnar så finns det för och nackdelar med allt, "likvärdig material" brukar vara en sanning med modifikation, det vill säga, man sitter i en likvärdig bil som dock är skapad efter en förarens önskemål, något som sätter sina spår på CV för var och en.
 
Så, hur ser CVn ut för var och en halvvägs in i årets säsong, tummen upp, tummen ner eller same same?
 
Hamilton      Tummen upp, levererar enligt förväntningar i en bil byggt efter hans önskemål.
 
Bottas          Tummen upp och tummen ner, men Bottas ämnar köra tuffare mot Hamilton när  F1 cirkusen  kör igång på Spa efter sommaruppehållet.
 
 
Verstappen  Tummen upp, levererar i en Newey skapelse med ny framvinge design som har    gett RBR en perfekt aerobalans.
 
Vettel            Same same eller tummen ner, upprepar samma enkla  rookie misstag som ifjol,    en fyrfaldig världsmästare borde inneha ett mer stabil tävlingspsyke.
 
Leclerc         Tummen upp och tummen ner, varvar fina prestationer med enkla misstag utan    att bli kritiserad av varken stall ledningen eller av media.
 
Gasly            Tummen ner, fick sin stora chans hos RBR men har misslyckats med att               leverera efter förväntningar.
 
Sainz            Tummen upp, det är Norris som skapar rubriker hos media, men det är Sainz        som samlar poäng.
 
Räikkönen   Tummen upp, Iceman visar med eftertryck att gammal är äldst, i händerna av       Kimi ser Alfan bättre ut än den är.
 
Kvyat            Same same, Kvyat är Kvyat, upp som en sol, ner som en pannkaka är ryssenas    melodi, det är ryska bankslantar som räddar honom kvar i F1.
 
Norris           Tummen upp och tummen ner, ett framtidslöfte vars brist på rutin lyser genom.
 
Ricciardo      Tummen upp och tummen ner, en rutinerad men ojämn förare som ibland har      riktigt dåliga dagar med tanke på hur mycket Renault betalar honom.
 
Stroll              Same same eller tummen ner, en medelmåtta som sitter i en F1 bil tack vare        pappans pengar.
 
Magnussen    Same same eller tummen upp, Kevin är en snabb men ojämn förare som             förtjänar att sitta i en F1 bil.
 
Hulkenberg     Tummen ner, ett evigt löfte med darriga tävlingsnerver som inte längre platsa i F1. 
 
Albon               Tummen upp, men det är på  Spa i en RBR hans säsong börjar på riktigt,  sluta med tårar.
 
Perez                Same same, Perez levererar varje år, men är inte kapabel på att lyfta sin nivå   som förare.
 
Grosjean           Tummen ner, snabb men ytterst ojämn, dock skulle han troligen kunna             leverera i  en perfekt balanserad bil.
 
Giovinazzi         Tummen ner, hans rookie säsong, men att ligga så långt efter Kimi på               poängmässigt duger inte.
 
Kubica               Tummen ner, polacken har stora problem med att hitta rätt med Pirellis däck.
 
Russel               Tummen upp, en framtidsman på samma sätt som Norris, dock återstår det     att se huruvida han pallar för trycket att köra hos ett toppstall.
 
Årets mest överskattade förare.   Verstappen. Han har inte gjort något som inte Vettel, Webber eller Ricciardo har gjort tidigare i en RBR, en arrogant individ som pratar skit om andra förare och har alltför höga tankar om sig själv. Horners beskrivning av Verstappen som en djupsinnig tänkare är skrattretande, en människa med guldfiskens IQ tänker sällan eller aldrig speciellt djuplodande, tomrummet mellan Max öron är översvämmad  av  narcisstiska plattityder som matar hans ego.
 
Årets mest underskattade förare.  Bottas.   Han har vunnit race, tagit poles och ligger på andra plats i VM tabellen, men förtjänar inte enligt "experten" Shahida Jacobs hos Planet F1 att bli kvar hos Mercedes. Tennis365.com "experten" Shahida är en bland många mediamurvlar som tycks ha problem med att begripa faktum, att två förare inte kan ligga  som etta i poängtabellen samtidigt, oavgjort existerar inte i F1.
 
 
Det om förare, hur har bilarna klarat sig under årets första halva?
 
Mercedes.       Tummen upp, fin balans speciellt genom snabba kurvor, mer hk lär vara på        väg, en vinnarbil med få om ens några svaga punkter.
 
Ferrari             Tummen ner, snabb rakt fram filosofin håller inte, Ferrari borde inte ha en          designfilosofi liknande den hos RP.
 
RBR.                Tummen upp, Neweys uppdateringar börjar bära frukt, dock saknas det             fortfarande ett antal hk för att på allvar ta upp kampen med Mercedes.
 
McLaren           Tummen upp, det klassiska stallet är på rätt väg,.och inte en dag för tidigt.
 
Toro Rosso      Same same, Neweys B projekt fyller sitt syfte som ett testteam åt RBR.
 
Alfa Romeo      Tummen upp även om det är i första hand Alfahannen Kimi som lyfter teamets  resultat till en godkänd nivå.
 
RP                     Tummen ner, inte mycket som fungerar hos RP numera när Stroll klanen        söndrar och härskar.
 
HAAS               Tummen ner, 2019 års säsong har hittills varit ett praktfiasko för jänkarteamet.
 
Williams           Tummen ner och tummen upp, det anrika teamet har börjat visa svaga               livstecken, mera sånt.
 
 
Kampen om titeln årets skitstövel....
 
 
 
...är stenhårt mellan Marko...
 
...och Wolff, kan det vara något i dricksvattnet i Österrike som skapar skitstövel mentaliteten eller är det frågan om ett genetisk arv efter gamle Adolf,.sparka på dem som redan ligger?
 
 
Dagens grid girls är från den gamla goda tiden när PK mupparna ännu inte hade hittat till F1, allt var inte bättre förr men en del var det.
 
Amen,..må höstens ankomst vara med er.      
 
 
PS, snubbar, ingen jävla pajkastning i kommentarer, här är det nordisk samarbete som gäller.DS.