PROS AND CONS

Slanten har alltid två sidor liksom livet som en F1 förare, var man än hamnar så finns det för och nackdelar med allt, "likvärdig material" brukar vara en sanning med modifikation, det vill säga, man sitter i en likvärdig bil som dock är skapad efter en förarens önskemål, något som sätter sina spår på CV för var och en.
 
Så, hur ser CVn ut för var och en halvvägs in i årets säsong, tummen upp, tummen ner eller same same?
 
Hamilton      Tummen upp, levererar enligt förväntningar i en bil byggt efter hans önskemål.
 
Bottas          Tummen upp och tummen ner, men Bottas ämnar köra tuffare mot Hamilton när  F1 cirkusen  kör igång på Spa efter sommaruppehållet.
 
 
Verstappen  Tummen upp, levererar i en Newey skapelse med ny framvinge design som har    gett RBR en perfekt aerobalans.
 
Vettel            Same same eller tummen ner, upprepar samma enkla  rookie misstag som ifjol,    en fyrfaldig världsmästare borde inneha ett mer stabil tävlingspsyke.
 
Leclerc         Tummen upp och tummen ner, varvar fina prestationer med enkla misstag utan    att bli kritiserad av varken stall ledningen eller av media.
 
Gasly            Tummen ner, fick sin stora chans hos RBR men har misslyckats med att               leverera efter förväntningar.
 
Sainz            Tummen upp, det är Norris som skapar rubriker hos media, men det är Sainz        som samlar poäng.
 
Räikkönen   Tummen upp, Iceman visar med eftertryck att gammal är äldst, i händerna av       Kimi ser Alfan bättre ut än den är.
 
Kvyat            Same same, Kvyat är Kvyat, upp som en sol, ner som en pannkaka är ryssenas    melodi, det är ryska bankslantar som räddar honom kvar i F1.
 
Norris           Tummen upp och tummen ner, ett framtidslöfte vars brist på rutin lyser genom.
 
Ricciardo      Tummen upp och tummen ner, en rutinerad men ojämn förare som ibland har      riktigt dåliga dagar med tanke på hur mycket Renault betalar honom.
 
Stroll              Same same eller tummen ner, en medelmåtta som sitter i en F1 bil tack vare        pappans pengar.
 
Magnussen    Same same eller tummen upp, Kevin är en snabb men ojämn förare som             förtjänar att sitta i en F1 bil.
 
Hulkenberg     Tummen ner, ett evigt löfte med darriga tävlingsnerver som inte längre platsa i F1. 
 
Albon               Tummen upp, men det är på  Spa i en RBR hans säsong börjar på riktigt,  sluta med tårar.
 
Perez                Same same, Perez levererar varje år, men är inte kapabel på att lyfta sin nivå   som förare.
 
Grosjean           Tummen ner, snabb men ytterst ojämn, dock skulle han troligen kunna             leverera i  en perfekt balanserad bil.
 
Giovinazzi         Tummen ner, hans rookie säsong, men att ligga så långt efter Kimi på               poängmässigt duger inte.
 
Kubica               Tummen ner, polacken har stora problem med att hitta rätt med Pirellis däck.
 
Russel               Tummen upp, en framtidsman på samma sätt som Norris, dock återstår det     att se huruvida han pallar för trycket att köra hos ett toppstall.
 
Årets mest överskattade förare.   Verstappen. Han har inte gjort något som inte Vettel, Webber eller Ricciardo har gjort tidigare i en RBR, en arrogant individ som pratar skit om andra förare och har alltför höga tankar om sig själv. Horners beskrivning av Verstappen som en djupsinnig tänkare är skrattretande, en människa med guldfiskens IQ tänker sällan eller aldrig speciellt djuplodande, tomrummet mellan Max öron är översvämmad  av  narcisstiska plattityder som matar hans ego.
 
Årets mest underskattade förare.  Bottas.   Han har vunnit race, tagit poles och ligger på andra plats i VM tabellen, men förtjänar inte enligt "experten" Shahida Jacobs hos Planet F1 att bli kvar hos Mercedes. Tennis365.com "experten" Shahida är en bland många mediamurvlar som tycks ha problem med att begripa faktum, att två förare inte kan ligga  som etta i poängtabellen samtidigt, oavgjort existerar inte i F1.
 
 
Det om förare, hur har bilarna klarat sig under årets första halva?
 
Mercedes.       Tummen upp, fin balans speciellt genom snabba kurvor, mer hk lär vara på        väg, en vinnarbil med få om ens några svaga punkter.
 
Ferrari             Tummen ner, snabb rakt fram filosofin håller inte, Ferrari borde inte ha en          designfilosofi liknande den hos RP.
 
RBR.                Tummen upp, Neweys uppdateringar börjar bära frukt, dock saknas det             fortfarande ett antal hk för att på allvar ta upp kampen med Mercedes.
 
McLaren           Tummen upp, det klassiska stallet är på rätt väg,.och inte en dag för tidigt.
 
Toro Rosso      Same same, Neweys B projekt fyller sitt syfte som ett testteam åt RBR.
 
Alfa Romeo      Tummen upp även om det är i första hand Alfahannen Kimi som lyfter teamets  resultat till en godkänd nivå.
 
RP                     Tummen ner, inte mycket som fungerar hos RP numera när Stroll klanen        söndrar och härskar.
 
HAAS               Tummen ner, 2019 års säsong har hittills varit ett praktfiasko för jänkarteamet.
 
Williams           Tummen ner och tummen upp, det anrika teamet har börjat visa svaga               livstecken, mera sånt.
 
 
Kampen om titeln årets skitstövel....
 
 
 
...är stenhårt mellan Marko...
 
...och Wolff, kan det vara något i dricksvattnet i Österrike som skapar skitstövel mentaliteten eller är det frågan om ett genetisk arv efter gamle Adolf,.sparka på dem som redan ligger?
 
 
Dagens grid girls är från den gamla goda tiden när PK mupparna ännu inte hade hittat till F1, allt var inte bättre förr men en del var det.
 
Amen,..må höstens ankomst vara med er.      
 
 
PS, snubbar, ingen jävla pajkastning i kommentarer, här är det nordisk samarbete som gäller.DS.      
 
 
     
 
 
      
 
     
 
          
 
 
           
 
      
 
 
 
 
 
 
 

SUMMER HOLIDAY

 
 
Hungaroring 2019 levererade ett hyggligt underhållande race av en anledning, varierande depåstrategier, något som gav Hamilton möjligheten att passera Verstappen i slutet av racet, inte så mycket på grund av Hamiltons mästerliga körning utan mer på grund av att Verstappens däck tog slut.
 
Vettel tog hand om den sista podiumplatsen men blev akterseglad med över en minut av vinnaren Hamilton, Vettels och Leclercs oförmåga att lämna vettigt feedback till ingenjörer kostar en hel del för Ferrari ur prestandasynpunkt.
 
Sainz tog hem titeln best of the rest för McLaren före Gasly, som inte kom någonvart i RBRs testbil. Kimi gjorde åter igen ett starkt race och belönades med en sjunde plats i mål före Bottas, vars race var i praktiken över efter första varvet när Leclerc klippte hans framvinge och tvingade in Bottas till depån, att ta sig upp från sista till en åttonde plats i mål var det bästa Valtteri kunde åstadkomma på en bana som Hungaroring där det är skapligt svårt att köra om.
 
Norris tappade tid under sitt depåstopp och slutade på en nionde plats i mål, den sista poängen gick till Toro Rosso chauffören Albon.
 
Perez tog titeln best of the rest i B klassen i sin RP bil som inte trivs på banor av Hungarorings karaktär,och  Renault duon Hulkenberg-Ricciardo blev separerade av Magnussen nere i kön som tolfte och fjortonde man i mål. Renaults magplask som biltillverkare i F1 börjar närma sig Toyota nivån, de har blivit totalt förnedrade av sitt kundstall McLaren så ett antal av deras anställda lär sitta löst.
 
Kvyat gjorde en Kvyat, upp som en sol i Tyskland, ner som en pannkaka i Ungern, till och med ryssen själv erkänner att han är en ytterst ojämn förare ur prestationssynpunkt. Russel gjorde en bra insats i sin Williams, skämtgubben Stroll kom ingenvart som vanligt och för Giovinazzi fortsätter problemen att hitta en fungerande set up, så dålig som resultaten visar är inte italianaren. Sista man i mål blev Kubica, Grosjean blev enda föraren som fick bryta racet.
 
Det om racet, apropå att hitta en fungerande set up, Kimi är duktig på det på grund av sitt tekniska kunnande, ARs ingenjörer är mäkta imponerade av Icemans feedback, Kimi vet till 80% redan före racehelgen hur han vill ha sin set up, så det blir lätt för ingenjörer att göra den sista finjusteringen. Även Hamilton var imponerad av Kimis fingertoppskänsla gällande rätt set up när han tog över Kimis sits hos McLaren, britten nämnde att det var lätt för honom att anpassa sin körning efter Kimis set up data. Att ha en förare vars feedback hjälper stallets ingenjörer att utveckla bilen åt rätt håll är guld värt, det spelar ingen roll hur duktiga ingenjörer stallet har om föraren inte klarar av att lämna vettigt feedback som fungerar som ett riktmärke för ingenjörer, avsaknaden av vettigt feedback märks tydligt hos ett antal stall i F1.
 
Apropå PU och antalet hk, en del "experter" vill göra gällande, att RBR och Honda nu är mer eller mindre ikapp Mercedes och Ferrari i det avseendet, men riktigt så enkelt är det inte. Om man kikar på vilken utgång Verstappen har ut ur kurvor, och hur mycket tajtare racelinje han kan ta genom kurvpartier än  Mercedes och Ferrari piloterna, så kan man dra slutsatsen att det mesta kommer ur aero-chassi, dvs, en bra utgång ger fördelar på den följande rakan, något som man har mycket nytta av vissa typer av banor, när F1 cirkusen återvänder efter sommarledigheten till Spa kommer det att se annorlunda ut för RBR, Honda och Verstappen.
 
En del mediamurvlarna tycks ha väldigt svårt med att släppa det här om vem ska köra tillsammans med Hamilton hos Mercedes nästa år. Wolff är bra på marknadsföring, och försöker med alla medel höja försäljningsvärdet för Ocon med sitt "vi har två förare som förtjänar platsen bredvid Hamilton" tugg, han är ju Ocons manager och tjänar själv på att öka Ocons marknadsvärde, ju mer man får för Ocon desto mer tjänar Wolff själv som tar en viss procent av allt fransosen tjänar. En del förare har rena slavkontrakt med sina managers och det finns många managers som har blivit mångmiljonärer på sina kunders bekostnad, mycket vill ha mer, till exempel så kräver Ricciardos ex manager just nu 117 miljoner kronor av australiensaren, en rätt så vanlig scenario inom F1 där girigheten blommar som aldrig förr.
 
Det var allt den här gången, nu är det semesterdags med allt vad det innebär, jag kommer väl skriva något även under F ettans sommarpaus, men inte lika frekvent som vanligt, att ta en paus från all motormuller kan ibland vara på sin plats.
 
Dagens grid girls är redan på semesterhumör, stranden vid medelhavet nästa depåstopp.
 
Amen,..må sommarledigheten vara med er.            
 
 
  
 
 
        
 
           
 
 
      
 
 
   

ADRIAN NEWEY GIVES YOU WINGS

 
 
Det tog några race för Verstappen att ta sin första pole, men den kom till slut på en bana som man i förväg visste skulle passa för Neweys skapelse, Adrian är och har alltid varit F ettans downforce kung. Vingmannen Bottas var ofin nog att flyga förbi skvadronledaren Hamilton vars bromsklaffar hade fastnat i saltomortal läge, den oövervinnerlige blev vingklippt av två vingklippare, det är dags att byta ut Hamilton mot Ocon.
 
Leclerc blev bäst av Ferrari piloter, men hade turen med sig när han satte sin bil i räcket med rumpan före, han är snabb, men gör rätt så enkla misstag på Vettel maner utan att bli kritiserad för det av mediamurvlarna, som har helgonförklarad monegasken.
 
Gasly blev sexa i sin RBR testbil före McLaren duon Norris-Sainz ,vars "pecking order" omsorgsfullt dikteras av stall ledningen. Grosjean bevisade med sin nionde plats att HAAS stallets uppdateringar som sitter i Magnussens bil  inte fungerar alls, och Kimi lämnade bakom sig Renault duon, Toro Rosso dito liksom Racing Point bröderna, starkt jobbat av den "gamle".
 
Hulkenberg slog Ricciardo som fastnade i trafiken, Albon kvalade ut Kvyat och Giovinazzi hängde inte alls med i Icemans tempo. Magnussen kom ingen vart med HAAS "det var bättre förr" uppdateringar,och Russel, som får allt serverat på  guldfat med Mercedes välsignelse hos Williams förnedrade Kubica vars enda uppgift hos Williams tycks vara att fylla på deras kasskista, Kubicas poäng i Tyskland måste svida ordentligt hos Russel och Williams ledningen.
 
Perez slog Stroll med en bil vars designtänkande inte alls passar på en bana som Hungaroring och bildade en dubbelmacka med Ricciardo som köttbit, den sista platsen i kvalet hamnade hos Williams moneyman Kubica.
 
Så, samtliga förare hos RBR, Mercedes och Ferrari kommer att starta racet med medium, Mercedes brukar vara starkast med de lite hårdare gummiblandningar i racepace, men då gäller det för deras del att ta Verstappen i starten, något som inte är helt omöjligt, Max lär vara lite spänd när han för första gången startar från pole i morgondagens race.
 
Kampen om titeln best of the rest lär i första hand bli mellan McLaren duon och Kimi, även om det finns andra som kan blanda sig i den kampen i kraft av att de kan välja vilka däck de startar racet med. Jag kikade kvalet hos en polare som än hänvisad till Viasat Motors sändningar, det var roande att ta del av hur oblygt herrarna Blomqvist och Rydell hajpade vissa förarnas prestationer, blundade helt för andra förarnas tabbar, och valde att inte överhuvutaget notera några. Den dynamiska duon tycks inte ha en aning om hur det hela fungerar på stallnivå, att lyssna dessa två påminner starkt om att lyssna på några virriga, berusade  F1 fans med foliehatten och öronpropparna på plats, det vill säga, man ser vad man vill se, och hör vad man vill höra, blandar det hela och pratar sedan nonsens för hela slanten.
 
Dagens Grid Girls är övertygade om att "high heels gives you wings", kan mycket väl vara så, aerodynamiken är det i alla fall inget fel på.
 
Amen,..må Stockholm Pride vara med,.eh,.någon eller något.