PULL THE PLUG

 
Jag har inte haft varken tid eller möjlighet att skriva i min blogg under de senaste två veckorna, men nu kommer några rader om lite av varje. För mig tog säsongen slut i och med när förartiteln blev klar, konstruktörstiteln handlar ju bara om pengar, något sportsligt värde har den inte, titeln hamnade i Bahrain, sportwashing i världsklass kan man väl kalla det. F1 cirkusen har formats till ett herre på täppen race i mellanöstern, Saudiarabien fajtas med Bahrain och Qatar om sportwashing titeln. Bahrain nöjer sig med att äga McLaren till 100%, Qatar vill göra det samma med Audi, men Saudiarabien vill ha hela kakan, senaste budet att köpa hela F1 cirkusen låg på 22 miljarder dollar, det lär inte dröja länge innan Liberty Media får ett bud det inte kan tacka nej till, money talks. F 1 cirkusen med Liberty Media i spetsen gör en Disneyland, publik i bröstmjölk ålder skapar familjär allsång på Skansen stämning på läktaren och knuffar hardcore fansen in i glömskan, racing har blivit ersatt med en "happening". Det är inne att kika på F1, helst live, att man sedan inte begriper ett dugg av det som pågår ute på banan räknas inte, det är mer viktigt att vinka till morsan där hemma när man fångas i en bild av kameramannen, och lägga ut videoklipp i facebook. 
 
Som sig bör, så genomfördes även årets sista testkörning i mellanöstern, några körde däcktester åt Pirelli, några andra lekte "unga talanger", var av "talangen" består av hos förare som till exempel Antonio Fuoco, Arthur Leclerc eller Frederik Vesti har jag svårt att se, men stallen vet säkert bättre så jag får nöja mig med det.  Några av de unga kommer att köra nästa år, Antonelli kan bli något om den mentala biten fungerar, Doohan och Lawson är medelmåttor, vad det blir av den så upphausade Gabriel Bortoleto återstår att se, mig har han inte övertygat på något sätt, han vann två race i F2 där tvåan Hajdar vann fyra. Brassen fick också en hel del serverad gratis av sin galna vingman Maini, indiern körde riktigt brutalt mot brassens titelkonkurrenter, körde på dem eller knuffade de utanför banan för att hjälpa brassen, i F1 kan han inte räkna med sånt hjälp från åldermannen Hulkenberg. 
 
Ferrari junioren Dino Beganovic är klar för F2 nästa år med Hitech GP, ett stall som ägs av Alpine stallchefen Oliver Oakes, något som senare kan öppna för en F1 sits för Beganovic hos Alpine om han sköter sig i F2 och har kvar sina starka sponsorer från Sverige. Någon framtida Ferrari förare ser jag inte i honom, han är en bra förare men inte mer än så, för en Ferrari sits krävs mer än Beganovic har att komma med. Jag skrev tidigare om Oliver Oakes och hans skumma kompanjoner i form av Urakali Capital S.A.R.L och Fungosa Management Limited, rysspengar gömda i Luxenburg och Cypern och den gamla skurken Briatore som rådgivare, jag undrar hur den svenska "gode kapitalisten" bakom Beganovic passar in i bilden, lika barn leker bäst?  Den andra nordbon i Ferraris juniorsatsning, Tuukka Taponen ska köra F3 hos ART nästa år, även det stallet har en F1 stallchef som ägare, nämligen Ferraris Vasseur. Om Tuukka sköter sig i F3 så finns chansen att fortsätta hos ART även i F2, sköter man sig även där och dyker upp i F1 vid rätt tidpunkt så kanske öppnar det för en Ferrari sits vad det lider, men inom alla klasser gäller samma förutsättningar, "tulos tai ulos" som man säger i Finland, leverera eller försvinn, tvåan är den första förloraren. 
 
Nu är det helt klart att nykomlingen Cadillac ska köra första tre åren med Ferrari motorer...
 
...jänkarna har redan varit i kontakt med Bottas som säger att Sauber kontraktet var ett misstag och att han är lättad nu när han har lämnat stallet, jag för min del undrar om ett kontrakt med GM-Cadillac skulle vara så värst mycket bättre, det är nog bättre för Valtteri att agera test-reservförare hos Merca och vänta tills någon förare  i de bättre stallen gör bort sig och hoppa in som ersättare. Även Indycar stallen har hört av sig, men Valtteri har avböjt deras erbjudanden, han vill tills vidare avvakta och se om det dyker upp en bra sits i F1. 
 
Dagens grid girls är nöjda med vad 2024 hade med sig angående F1, nästa år blir något av ett mellanår i väntan på 2026 med helt nya bilar, vi får väl hoppas på att 2025 bjuder på en tajt kamp om pokaler mellan flera stall, en paradåkning till en titel av ett dominerande stall är en sömnpiller av rang.
 
Amen,..må jultomten vara med er.    
   
 
     

Kommentarer :

#1: ThomasF

Va skönt att du kommit tillbaka!Du kunde ju hamnat i några gängskjutningar ell vad som helst för uppgörelser i Peking.
Valteri gör helt rätt som avvaktar.Han får alltid en körning om det skulle låsa sig helt i de bra stallen.Jag såg sista loppet med Beganovich o det var ju intressant att lyssna på Hadjar i komradion.Jag tar pole idag sa han plötsligt o sen när han inte kom iväg i starten av loppet o blev ett varv efter ville ha ha tider på Bearman tror jag det var.Jag vill rejsa mot honom sa han återigen i radion!I F2 verkar det finnas gott om galningar i åldern ”odödlig”Tar de in honom i F1 lär det bli galen körning men det kanske passar i nya F1?
God Jul.

skriven
#2: carl bergström

hej
kul att höra av dig igen håller med dig att det tog slut när det var klart. det har varit lite kul att läsa alla komentarer av alla engelska experter.det finns inget mera engelskt än deras mästar team. ska bli intressant o se vart F1 tar vägen.Ha en skön vinterledighet o på återhörande

skriven
#3: Mats

Tack för den här säsongen Brandon, följer varje avsnitt på din blogg med stor behållning :-)

God Hjul och Gott Nytt F1-År 🎅🧑‍🎄

skriven
#4: Tomi

Hmm ja tänkvärda ord som vanligt. Man undrar ju vad Max skall göra nu när Adrian lämnat skeppet?
Vägen för Taponen ser trots hans talang ganska brokig ut, det lär inte komma en helikopter från en dag till en annan plötsligt och lyfta in honom till F1 över en natt.
Tack för bloggen , den enda vettiga om F1 med många mils omkrets , hoppas tomten kommer i år också. Hyvää Joulua!

skriven

Kommentera inlägget här :