OBVIOUSLY BULLSHIT

 
Så, några av er fick "klicka gilla" tummen ur röven, och visade erat gillande, vackert så, lite uppmuntran mellan varven skadar inte, och sliter inte heller ut "klicka gilla" tummen. På bilden här ovan har man samlats för att ta emot diverse priser, hur välförtjänt det var kan givetvis alltid diskuteras. 
 
F1 har aldrig handlat on fair play eller "på lika villkor", utan vissa individer har och kommer även fortsättningsvist skaffa sig fördelar gentemot sina teamkompisar på ett eller annat sätt, det enklaste sättet är ett kontrakt med en absolut förstaförare status. Diverse  hobbyjournalister, och vilseledda F1 fans har under de senaste åren jämfört Bottas situation hos Mercedes med Rosbergs dito, och har dragit den briljanta slutsatsen, att Bottas inte på samma sätt har det som krävs att slå Hamilton. Något enfaldigt kan man tycka med tanke på, att Rosberg kom till Mercedes långt innan Hamilton gjorde det, och hade ett vattentät kontrakt som gav honom möjligheten att köra om titeln. När sedan Rosberg något oväntad slutade, så fick Hamilton chansen att skaffa sig en position som en odiskutabel förstaförare ivrigt påhejad av sin sugar daddy Wolff, direkta order om att låta Hamilton passera, och nedlåtande "wingman" utlåtanden från Wolffs sida säger väl det mesta om hur det hela fungerar hos Mercedes.
 
Att ge sig in i totalt meningslösa diskussioner om "stallkompisarnas" prestationsnivå under 2019 bör man avstå ifrån, om man saknar kunskap om de faktiska förhållanden inom stallet ifråga, statistik gällande F1 kan användas på många olika sätt för att "bevisa" både det ena och det andra, men säger samtidigt absolut ingenting om vad det gäller det stallpolitiska spelet bakom stängda depådörrar.
 
Vandoorne och Kovalainen har berättat en hel del om hur det var att vara "stallkompis" med superegoisten Alonso, en förare som alltid såg till att skaffa sig alla fördelar som fanns tillgängliga gentemot sina "stallkompisar", den enes död var den andres bröd, bokstavligen, Alonsos agerande har sänkt många förarkarriärer. Nu är det givetvis som så, att  Alonso inte är ensam om att agera som en superegoist, förare som till exempel Hamilton och Verstappen är samma andas barn, som dock döljer bättre sin egoism, några kallar det att ha en "vinnarskalle", andra att vara en skitskalle, jag nöjer mig med att konstatera faktum att det är så pengar-sponsor-PR styrt sport som F1 fungerar. Att räkna poäng, studera kvalstatistik och jämföra hur förarana placerade sig i årets VM serie säger inte mycket om förarnas prestationsnivå just som förare, men däremot en hel del  om deras status inom stallet, så jag överlåter med varm hand åt "experter" att rangordna förarna i F1 cirkusen, de är ju "experter" och bör därmed veta vad de talar om.
 
Just nu är dessa "experter" upptagna med att skriva fantasifulla spaltmillimeter om silly season skvaller inför 2021, när samtliga toppförare enligt dessa "experter" kommer att byta stall. I praktiken handlar all prat från Hamilton, Verstappen, Vettel mfl om att försöka trissa upp sin lön hos sin nuvarande arbetsgivare innan man förlänger sitt kontrakt, när man säger att man inte kör i F1 för pengarnas skull betyder det inte att man vill avstå från en lönehöjning.
 
 
 
 
Nästa år kör man hela 22 race, målet för Liberty Media är 25 race, lite för mycket av det goda kan man tycka, men mycket vill ha mer, ju flera race desto mer klirr i kassan hos LM.
 
Det om stallpolitik och pengar, 2021 års bildesign har väckt vissa farhågor på sina håll, som till exempel hos Andy Green som jobbar för Racing Point.  Enligt honom finns det risk, att designen av framvingen kan leda till att "smutsig" luft styrs in i Venturi tunnlar, och gör bilen instabil och svårkörd, något som man hos  McLaren avvisar som rent struntprat. 2021 års bil kallas för en ground effect bil, men är den verkligen en sådan?
 
 
 
På bilder här ovan syns några "fullblod" ground effect bilar och en modern F1 bil, 2021 års bil blir något av en kompromiss, den är inte en ground effect bil "på riktigt", utan en typiskt FIA skapelse, man tar två steg framåt och ett steg bakåt. En "fullblod" ground effect bil körs helt plant utan rake, FIAs 2021 hybrid med Venturi tunnlar och med en högre, mer effektiv diffuser med rake, man kan undra vad som kommer att hända  när man "stallar" framvingen på rakor, den "neutrala" delen av vingen ska ju mata Venturi tunnlar med luft för att skapa downforce, och hur det kommer att påverka bilens aerobalans.  FIAs mål var att ta fram en design, där merparten av downforce skapas under bilen för att man ska kunna ligga närmare bilen framför en utan att tappa downforce, men om framvingens design skapar instablitet så försvinner ju delvis den ground effect downforce som skapas av Venturi tunnlar, ibland har jag lite svårt att förstå hur FIA tänker när de skapar egenskaper som tar ut varandra på banan och ger en plus-minus-noll effekt. De borde ha tagit fram en lättare, renodlad ground effect bil utan framvinge, och med en mycket kortare hjulbas för bättre racing genom kurvpartier. De nuvarande bilarna har en tok för lång hjulbas som visserligen ger bra balans rakt fram, och en stabil bil under inbromsning, men samtidigt en bil som effektivt saboterar bra racing genom kurvor, jag vill se mer omkörningar i kurvpartier istället för tryck på knappen omkörningar i slutet av rakor.
 
Det om F1, nu är det dags att skriva till tomten, jag har redan gjort det, och blygsam som jag är så gladde jag tomten med genom att bara önska mig en julklapp, Ducati 1299 Panigale R Final Edition. Var jag helt ärlig, berättade allt för tomten?  Givetvis, man ska ju inte ljuga för tomten, dock lät jag bli att berätta att priserna börjar från 401900 kr.
 
Så, vad kan man göra för att bota racing abstinens så här veckorna före jul, och månader innan racing säsongen kommer igång igen? Tja, man kan dricka julöl, sikta mot apex på väg in i rondellen i bruksbilen och växla med paddlar för att hitta den rätta racingkänslan. Jag brukar göra det, dock i omvänd ordning, det vill säga, julöl dricker man när man har parkerat och sitter i fåtöljen framför dumburken, och funderar varför en översättare kallar en "four barrel carburetor" för en fyrcylindrig förgasare eller för en fyrhjuls förgasare.
 
Dagens kroppsmålade grid girls kommer från truck racing, hur klär man av sig?
 
Amen,.må tomten och gilla klicktummen vara med er.      
 
    
 
 
          
 
 
        
 
 
              
 
          
 
 
     
 
      

THAT´S IT

 
 
Det var det, sista spiken i kistan för F1 2019, ett race där Ferrari åter igen gjorde bort sig ur strategi synpunkt, deras tvåstoppare var ett stopp för mycket. Hamilton fick en bekväm resa från start till mål utan att ha varit hotad vid något skede av racet, Verstappen tackade och tog emot när Leclerc klantade till det i samband med en varvning av Russel, och lät holländaren smita förbi. Ett andra depåstopp för mjuka hjälpte inte Leclerc, utan han blev en distanserad trea i mål halvminuten bakom Verstappen, som därmed även tog tredjeplatsen i årets mästerskap.
 
Bottas gjorde en briljant uppkörning från sista till en fjärde plats i mål utan tillgång för DRS under den första tredjedelen av racet, i mål var han bara ynka sekunden efter Leclerc, tur för monegasken att loppet bara varade 55 varv, några varv till så skulle han blivit passerad av Bottas som redan tycks ha installerad Bottas 3.0 inför det som komma skall 2020.
 
Vettel saknade speed under hela racet, och stallets misslyckade depåstrategi hjälpte inte det heller, men tysken kunde i alla fall hålla Albon bakom sig till målflaggan. Perez tog titeln best of the rest i racet före Norris, Kvyat tog två poäng till TR, och den sista poängen gick till Sainz, som därmed också försäkrade titeln best of the rest sett till över hela årets säsong. Inte illa pinkat av spanjoren , som som slog RBR-TR duon Gasly-Albon i en sämre bil, Sainz slutade på 96 poäng, Gasly 95 och Albon 92.
 
Renault duon Ricciardo-Hulkenberg sluatde som elva och tolva i mål, den sistnämnda valdes till dagens förare av något blödiga F 1 fans, i mina ögon har Hulken aldrig varit mycket till förare, han saknar den "killer instinct" som är ett måste i F1 om man vill lyckas.
 
Kimi hade en stillsam kväll på jobbet i en bil som inte riktigt räckte till, Alfan är känslig för varierande bantemperaturer, trivs inte när bantemperaturen faller, en trettonde plats i mål var det bästa Kimi kunde klämma ur sin Alfa.  Magnussen slog Grosjean, Giovinazzi med sin tvåstoppare fick se sig slagen av Kimi, Russel tog målflaggan före Gasly, som förlorade chansen till titeln best of the rest redan i början av racet, när han tvingades till depån att byta framvinge efter en sammanstötning i första kurvan, den sista som tog sig i mål blev Kubica, Stroll fick bryta racet.
 
Årets sista race blev hyggligt underhållande mest tack vare olika depåstrategier, den första tredjedelen av racet utan DRS på grund av FIAs miss visade, att man faktiskt kan köra om även utan DRS, en manick som enligt min mening inte hör hemma i racing, det bör vara förarskicklighet som skapar omkörningar, inte ett knapptryck.
 
Slutställningen för förare 2019 i poängtabellen blev följande.
 
Hamiton       413
Bottas          326
Verstappen  278
Leclerc         264
Sainz             96
Gasly             95
Albon            92
Ricciardo      54
Perez             52
Norris            49
Räikkönen    43
Kvyat            37
Hulkenberg  37
Stroll             21
Magnussen  20
Giovinazzi    14
Grosjean       8
Kubica           1
Russel           0 
 
Det lite kort om racet, apropå knapptryck, det finns en "gilla knapp" efter varje inlägg som man kan klicka för att uppmuntra och motivera bloggaren med, något som ni är jävligt lata på att göra. Så ,nu är det upp till bevis att visa lite uppskattning om ni vill fortsätta att läsa vad jag har att komma med angående F1, blir det tillräckligt många "gilla" så finns det en chans att grandprixracing finns med även nästa år när F1 säsongen kör igång, blir det inte det så är det dags att säga tack och hej då.
 
Dagens grid girls säger tack och hej då för den här gången, med lite tur dyker de upp igen nästa år.
 
Amen,..må "klicka gilla" vara med er.