BRAZIL BRAIN WORM

 
Autódromo José Carlos Pace är en vänsterorienterad bana, en "anti-clockwise" upplevelse med sina snabba vänstersvängar, som testar förarnas nackmuskler och fysisk kondition till det ytterstanågot som i sin tur ställer höga krav på den mentala styrkan, AJCP är en bana som äter sig in i förarens hjärna, och skapar psykiska utmaningar när den fysiska utmattningen gör sig påmind .
 
En välbalanserad bil med skapligt med traction är ett måste på AJCP, bästa stället för ett omkörningsförsök finns vid ingången till Senna S, dock är det lätt hänt att man bromsar för sent, och hamnar utanför banan, sköter man sig genom Senna S och får en bra utgång från Curva Do Sol, så finns det en möjlighet att ta sig förbi även i slutet av den efterföljande rakan innan nästa vänstersväng.
 
AJCP är mer en Mercedes bana än en Ferrari dito, Hamilton vann här ifjol från pole, även RBR brukar vara starka på AJCP, så det finns goda förutsättningar för ett underhållande race på söndag. Att göra ett starkt kval är inte lika avgörande för ett lyckad raceresultat  som på några andra banor i racekalendern, men det skadar givetvis inte att kunna starta från första ledet, jag kan tänka mig att Bottas är sugen på att göra bra ifrån sig igen, specielt med tanke på att Wolff inte är på plats, och fingrar på stallorder knappen.
 
Kampen om podiums lär handla om depåstrategi, och Mercedes litar på bilens förmåga att hantera de hårdare gummiblandningar på ett framgångsrik sätt. Väderprognoser just nu siar om temperaturer kring 27-28 grader, och risk för regn under fredag men en torr bana och sol på lördag och söndag, men vädersituationen kan ju förändras snabbt på AJCP, så det är inte omöjligt att man tvingas ta i bruk regndäck någon gång under racehelgen.
 
McLaren lär fungera bra på AJCP liksom Toro Rosso, huruvida Renault kommer att göra det återstår att se, några andra kommer knappast ha kapacitet att blanda sig i kampen om titeln best of the rest.
 
Man kör med mycket vinge på AJCP, greppnivån från asfalten är hygglig och belastningen av däcken relativt hög, så det gäller att bilens aerobalans sitter rätt genom varje vänstersväng för att undvika onödigt däckslitage.
 
Mercedes satsar i vanlig ordning på den hårda linjen och lite överraskande även McLaren, hos Ferrari och RBR regerar det mjuka alternativet, jag sätter en slant på att Mercedes har satsat rätt.
 
 
Det om Brasiliens GP, det har pågått en hel del pajkastning med Bottas som måltavla, och då inte minst bland de svenska så kallade "F1 journalister", och deras anhang av så kallade "F1 fans" utrustade med foliehattar från Gränges aluminium i Finspång. Nedlåtande kommentarer om Bottas prestationsnivå, och återkommande förslag om med vilken/vilka förare han borde ersättas med hos Mercedes osv. Jag tycker nog att finns skäl för lite självgranskning bland de ovannämda med tanke på, att Valtteri till dagens datum har 15 podium i bagaget i år, fyra segrar, fem pole mot Hamiltons fyra, har kvalat ut Lewis sju gånger, ligger tvåa i VM tabellen och har lämnat långt bakom sig samtliga förare som enligt dessa svenska källor borde ha ersatt Valtteri som förare hos Mercedes.
 
Man kan och bör ha åsikter om det mesta förutsatt att man har tillräckliga kunskaper i ämnet man uttalar sig om, allt kan vändas och vridas till det absurda för att ge sken av att man vet vad man talar om. Vi kan väl ta den svenska nationalidolen Ronnie Peterson som en försöksperson i konsten om att vrida och vända efter tycke och smak utan att ta hänsyn till vad som verkligen låg bakom för att Ronnie aldrig lyckades kamma hem en VM titel.
 
Ronnie körde ett antal race för March och det gjorde även Lauda, Scheckter, Stewart, Hunt och Andretti, alla utom Peterson tog en VM titel med en annan bil,.Ronnie var en sämre förare än alla de andra?  Ronnie fick chansen hos Lotus att köra den mest överlägsna bilen i F ettans historia i form av en Lotus 78/79, men fick stryk av Andretti, borde man ha ersatt Peterson med Lauda eller Hunt, var han inte snabb nog att kunna utmana Andretti?  Frågar man Andretti så var han inte det, sanningen är att Andretti hade ett kontrakt som förstaförare som Peterson fick rätta sig efter, precis på samma sätt som Bottas får rätta sig efter Hamiltons förstaförare kontrakt hos Mercedes, så fungerar det hela i F1. Att Mario Andretti såg sig som en snabbare förare än Peterson får stå för honom, han har även påstått att sonen Michael egentligen var en snabbare förare än Häkkinen, för mig var Ronnie en betydligt snabbare förare än Andretti, synd bara att han fick aldrig chansen att visa det.
 
Så, en hälsning från Bottas och mig till vissa "F1 journalister" och vissa "F1 fans" i Sverige, "to whom it may concern in Sweden, fuck you".
 
 
 
Dagens grid girl undviker folk med foliehattar,.en klok tjej.
 
Amen,.må alla hobbyjournalister och deras anhang brinna i helvetet.    
 
 
          
 
 
 

WINNERS TAKE ALL

 
 
Om inte den ena gör det så gör den andra det, vinner, och vinnaren tar allt, det smärtsamma för Bottas del är att tvåan i VM är den första förloraren, dags för Bottas 3.0 2020, ingen är oövervinnerlig,.om nu inte den stora stygga vargen vill det även 2020.
 
Att ha hela teamet uppbyggt kring sin person är Hamiltons vassaste vapen i kampen om VM titlar, kör och prestandamässigt är skillnaden mellan toppförarna försvinnande liten, så att ha stallets helhjärtade stöd i alla lägen betyder allt och lite till. Synd bara, att toppstallen har satt i system att offra duktiga förare till förmån för andra , vars person bättre tillfredsställer  marknadens krav och förväntningar ur PR perspektiv, men F1 har alltid varit mer en sponsorfinansierad media-PR cirkus än en renodlad sportevenemang.
 
Givetvis har Hamilton gjort sig förtjänt av att kamma hem årets VM titel, men det vore inte helt fel om Mercedes slutade med stallorder, och lät sina förare göra upp om titeln ute på banan på lika villkor, Bottas som en icke tysk medborgare har inte alls fått samma möjlighet att kriga om VM titeln som Rosberg fick.
 
COTA 2019 blev ett hyggligt underhållande race som Bottas vann välförtjänt trots Hamiltons småfula prejning i slutet av racet, Lewis var helt klart sugen att försegla VM titeln med en seger på COTA, men räckte inte till mot en beslutsam Valtteri som inte gav sig, utan attackerade på nytt och passerade Lewis på det näst sista varvet.
 
Verstappen höll sig i skinnet den här gången, och passerade mållinjen mindre än en sekund efter tvåan Hamilton, avståndet ner till fyran Leclerc blev nästan en minut, monegasken hängde inte med i sin Ferrari vars PU hade sett sina bästa dagar.
 
Albon tog målflaggan som femma, men var långt efter sin stallkompis tidsmässigt, och Ricciardo knyckte titeln best of the rest framför näsan av McLaren duon Norris-Sainz och sin stallkompis Hulkenberg. Den sista poängen gick till Perez, som lyckades klämma sig förbi Iceman i slutet av racet, Kimi fick till en bra start och passerade fem bilar redan på startrakan, synd att poängen försvann lite snöpligt strax före målflaggan.
 
Kvyat fick en fem sekunders straff och missade därmed en poängplats, Stroll fick stryk av Perez som startade racet från depån, Giovinazzi hittade ingen fart alls lika lite som Grosjean, och Russel kom i mål två varv efter segraren Bottas.  Bröt racet gjorde Gasly, Magnussen, Kubica och Vettel.
 
Apropå Vettel, Ferrari testade en ny, innotativ hjulupphängning ala lowrider för att kunna rida på kerbsen på ett  mer effektivt sätt, men Vettel påpekade att bilen understyrde helt galet mycket av någon anledning, och bestämde sig att parkera redan efter 6 varv.
 
Skämt åsido, det ryktades om, att Ferrari tappade farten på COTA efter det, att RBR hade begärt ett förtydligande av FIA angående motor reglementet. Ryktet gick ut på att Ferrari "bunkrade" bränsle, något som jag personligen inte alls tror på, att "bunkra" bränsle är det äldsta tricket ur trimmingsboken som FIA har haft järnkoll på sedan länge, lätt att kontrollera och avslöja. Jag sätter fortfarande mina slantar på, att deras speed kommer ur hur och när man samlar och lagrar energi ,och när man använder sig av det under ett kval-race varv.
 
 
 
Dagens grid girls säger tack och hej för den här gången, och välkommen åter igen nästa år till en COTA där man har hyvlat av alla farthinder utan att tappa kvinnliga former.
 
Amen,..må L.A värmen vara med er,.ursäkta,.med mig,.life is good.        
 
              
 
        
 
       
 
         

TEXAS HOLD´EM BIG BLIND

 
Några ord om gårdagens kval, nu har "vingmannen" Bottas fem pole mot Hamiltons fyra i år, helt ok enligt min mening, men jag kan tänka mig, att den sedvanliga "hata Bottas" mobben kommer att dyka upp på diverse sajter igen för att försöka bortförklara det på något sätt, bra jobbat Valtteri, en till "to whom it may concern, fuck you".
 
Vettel kom nära, men nära räknas inte, Verstappen smiskade kvalspecialisten Leclerc, och Hamilton lyfte av för klimatets skull.
 
Albon slutade som sexa, hans prestationer är på ett ungefär samma nivå som Gasly hade hos RBR under årets första halva, bra men inget märkvärdigt, och Sainz kvalade ut stallkompisen Norris med några tiondelar, McLaren duon har ett skamgrepp om Renault i kampen om titeln best of the rest.
 
Ricciardo kvalade ut Hulkenberg, Gasly gjorde samma sak med Kvyat, Magnussen var snabbare än Grosjean, och Stroll fick för en gångs skull vara snabbare än Perez, som inte ens försökte på allvar att göra ett snabbt varv eftersom han kommer att starta racet från depån.
 
Giovinazzi var snabbare än Kimi, som sin vana trogen inte på något sätt försökte bortförklara sin svaga insats, utan sa att han missade i kurva 12, låste hjulen och tappade några tiondelar.  Hos Williams var det den vanliga visan, Russel före Kubica, det blir intressant att ta del av vad Kubica har att säga om sin tid hos Williams när säsongen är över, det lär inte bli några vackra ord har jag en känsla av.
 
Det är intressant att följa hur känsliga F1 bilarna är när bantemperaturen förändras några grader, toppbilarna tål sånt bättre med bibehållen prestanda än bilarna på mittfältet, speciellt Alfa tycks vara väldigt känslig för temperaturförändringar på asfalten, några grader ner och prestandan faller som en sten.
 
Så, vem sitter med  ässet inför dagens race, är polepositionen  den ultimata startpositionen på COTA? Inte nödvändigtvist, det finns ett antal banor där greppnivån  från asfalten är bättre för den som startar från andra rutan, med andra ord, det kan bli trångt värre i första kurvan ,speciellt med tanke på att toppbilarna startar racet med medium och resten av tio i topp med mjuka.
 
Minst fyra man riktar sina laddade vapen mot Bottas, frågan är om Valtteri sitter med ässet eller med en död mans hand, starten lär bli rätt så avgörande för hur racet kommer att utvecklas,först till kvarn gäller, dock vinner man sällan eller aldrig racet i första kurvan.
 
Det om kvalet och dagens race, ingen som är intresserad av F1 lär ha missat FIAs bilder och information om 2021 års reglemente, jag för min del får intrycket att de åter igen kör med "halva inne", att 2021 års bil kommer mer likna en pimpad Indy Car än de ground effect bilarna som en gång i tiden revolutionerade hela F1 sporten. 
 
Om man tittar på framvingens design och wheel wake fenans placering ovanpå framhjulet i förhållande till golvet ,så kan man räkna ut att det inte handlar om en fullblods ground effect bil, utan en "aero hybrid". Det finns inte att designen på bilderna skulle kunna mata Venturi tunnlarna och diffusern så effektivt, att förlusten av downforce skulle reduceras från 50% till 10% 2 billängder bakom den framförvarande, det som fungerar i en simulator och i en vindtunnel är en sak, väl ute på banan blir det något helt annat oavsett vad Tombazis klämmer ur sig.
 
Att totalvikten åter igen ökar är helt sjukt, från 748 kg till 765 kg, och att speciellt den ofjärdade vikten ökar bara för att däckleverantören vill göra reklam för sina vardagsprodukter i vägtrafik är ännu sjukare, ökad vikt är racingens fiende nummer ett och en ökad ofjärdad vikt är rena giftet,.hur fan tänker dessa pajaser hos FIA om de nu överhuvudtaget tänker något alls?
 
Utgiftstaket på 175 miljoner dollar låter bra, men kommer åter igen bara gynna de stora stallen, de hinner ju ploga ner mycket pengar på 2021 års bilkoncept innan utgiftstaket införs, pengar som de mindre stallen inte har. Förarlöner, marknadsföring och löner för de högsta chefer räknas inte in i de 175 miljoner, när sedan utgiftstaket väl träder i kraft, så finns de bästa ingenjörerna fortfarande kvar hos de stora stallen. Med mindre pengar kommer deras arbetsinsats bli ännu mer avgörande än den är idag, eftersom det blir svårare att få ut mer prestanda ur ett enklare koncept, något som bara de allra bästa ingenjörer är kapabla till,.bra tänkt FIA.
 
Det om FIAs nya giv, jag blir något irriterad när uttrycket "sitter i samma material eller sitter i samma bil" dyker upp i diverse sammanhang, inte minst då när hobbyjournalister och fans lanserar sina tankar om förarnas prestationsnivå i kategorin "stallkompisar". Den enda gången man sitter i samma material eller bil är fallet som visas på bilden här ovan, annars är det stallpolitik och sponsorintressen som styr "pecking order" inom stallen, och då inte minst hos toppstallen, tror man på något annat är man dum i huvudet eller jävligt naiv eller både och.
 
Dagens grid girls säger att "you don´t know what you have until it´s gone", något att fundera över för FIAs pajaser.
 
Det om det, jag drar till L.A direkt efter racet, så jag hinner inte skriva något om det idag, utan det får bli någon gång imorgon om jag får tid över för det.
 
Amen,..må novembermörkret vara med er.