LIFT AND COAST

 
 
Kanadas GP utvecklades till det lift and coast party man i förväg förväntade sig, lite action i början av racet med några platsbyten, sedan ett långt lift and coast lämmeltåg när alla sparade däck och bränsle, och sedan lite mer action i slutet av racet efter en rödflagg period. På den här typen av bana behöver man i princip bara två saker för att hålla konkurrenten bakom sig, traction och toppfart, finns dem där är det i stort sett omöjligt för den bakomvarande att ta sig förbi även om man har en snabbare bil sett till varvtid. Som jag förutspådde igår, så tappade några bilar fart på en torr bana samtidigt som några hittade lite mer fart, till exempel HAAS och Alpine tappade lite prestanda, och AM hittade lite mer av samma vara och så vidare, med andra ord, en set up relaterad grej i vanlig ordning.  Två VSC och en SC var den enda kryddan i racet där platsbyten i stort sett skedde i samband med depåstoppen, det var bara Leclerc som satte lite färg på tillställningen i sin Ferrari med färska grejer under motorkåpan, från sista till en femte plats i mål var bra jobbat av Leclerc. Verstappen fick till synes jobba hårt i slutet av racet för att hålla Sainz som hade en snabbare bil bakom sig, men som sagt var, har man tillräckligt med traction och toppfart så kan man hålla undan, det spelar ingen roll om man vinner med tio eller med en sekund.  Mercedes duon i sin tur fick sin sedvanliga present i form av en tredje och en fjärde plats i mål när Perez tvingades bryta med tekniska problem på det nionde varvet, och tack vare Leclercs nedflyttning till sista startledet på grund av PU byte, varken Hamilton eller Russel har kört sig till en podium plats i år av egen kraft, måste vara både en ovan och en obekväm situation för Mercedes och den dynamiska duon.  Ocon blev bäst hos Alpine med sin sjätte plats i mål, och Alonso, som passerade mållinjen som sjua fick en mer än välförtjänt fem sekunders tidstillägg för sina spårbyten på rakan innan mål när han försökte hindra Bottas att ta sig förbi, dumt gjort av spanjoren, han tappade inte bara Bottas utan även Zhou och dalade ner till en nionde plats. Bottas och Zhou gjorde ett bra jobb på CGV, den förstnämnda hade för en gångs skull lite tur i en rödflagg situation, och den sistnämnda har under de senaste racen visat att han förtjänar sin sits i F1. Alonso fick som sagt var nöja sig med nionde plats, dock hade spanjoren oflyt i racet när Alpine gjorde ett strategisk misstag och lämnade spanjoren ute på banan när andra kom in och bytte däck, den sista poängen gick till Stroll vars AM trivdes bättre på en torr bana i racet än den gjorde i blötan under kvalet.
 
Ricciardo slutade på en elfte plats före Vettel, Albon blev trettonde, Gasly hade en riktig dålig racehelg liksom Norris, en fjortonde och en femtonde plats lär inte duon vara nöjda med, Latifi var långt efter Albon i vanlig ordning, och den sista som klassades i mål blev Magnussen som kastade bort sitt fina kval och sitt race när han körde på Hamilton och skadade sin framvinge i början av racet. Tsunoda försvann ur racet på varv fyrtiosju när han kom ut ur depån, och körde rakt in i muren, pinsamt värre för japanen men sånt händer, Schumacher fick bryta racet från en poängplats på varv arton med tekniska problem liksom Perez på varv sju. 
 
 
Den här misstaget lär inte Tsunoda glömma, det är inte mycket prestanda kvar hos AT i år när man inte kunde kopiera RBs fjolårs bil på samma sätt som man har gjort under några år.
 
Dagens grid girls är glada för att nästa race går på en riktig bana, nu räcker det med  alla halvtaskiga stadsbanor, Silverstone nästa om två veckor.
 
Amen,..må kommande helgens sill och nubbe vara med er.     
 
       
 
 
       
 
    
 
  
 
      
 
      

RAIN MAN

 
 
F1 kval och en sent lördag kväll är ingen bra kombination, en sent lördag kväll har man annat för sig än titta på F1. Så, för mig blev det ett inspelad F1 kval i samband med söndag frukost, ett rätt så underhållande kval på en upptorkande bana med allt vad det innebär, några chansade rätt med inställningar och var ute på banan vid rätt tidpunkt, några andra gjorde det inte. AM var bland de snabbaste under alla fria träningar, men försvann direkt i kval ett. Ricciardo var ute vid rätt tidpunkt och gick till kval tre, och Norris i sin tur vid fel tidpunkt och blev bara fjortonde man i kvalet. AT duon försvann direkt i kval ett, Albon hos Williams var nästan 1,7 sekunder snabbare än Latifi och tog sig till kval två och så vidare. Eftersom banan sedan blev en sekund snabbare per varv i kval två, så var de som började sitt sista varv först i kön chanslösa att ta sig till kval tre, Bottas var en av dem, snacka om att vara på fel ställe vid fel tidpunkt, först i kön.
 
Av dem som gick till kval tre hade Verstappen inga som helst problem med att ta pole, bra jobbat av Max, men kvalets stora vinnare blev Alonso med sin andra plats, spanjoren var den näst snabbaste föraren i kval ett, två och tre. Sainz räcker inte riktig till att utmana om pole, Hamilton lyckades med konststycket att kvala ut Russel men blev slagen med 1,6 sekunder av Verstappen, HAAS duon Magnussen-Schumacher hade julafton och startar racet från tredje ledet, Ocon fick stryk av Alonso med 1,6 sekunder, Russel 0,6 av Hamilton, Ricciardo kvalade ut Norris med 0,4 sekunder, och Zhou Bottas med 0,7. 
 
Så, som sagt var, under svåra förhållanden gäller det att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, med andra ord,det var rent lotteri för de allra flesta, dock inte för alla, till exempel Alonso var snabb varje gång han var ute på banan, men kval är kval, det är idag man delar ut poängen. Dagens väderprognoser siar om sol och temperaturer mellan 18-21 grader, något som kan kasta om "pecking order" under racet riktigt ordentligt om man har chansat med inställningar åt fel håll. F1 bilarna är mycket känsliga för saker som de allra flesta inte ens är medvetna om, som till exempel vindförhållanden med riktning och styrka, luftfuktighet och lufttrycket, bantemperatur och så vidare, det som fungerade optimalt igår fungerar kanske inte alls idag. Leclerc som kommer att starta racet från sista ledet på grund av PU byte kan ha en bil med set up för torrt underlag liksom några andra som inte lyckades i kvalet, att lyckas i kvalet är ingen garanti för ett lyckat race.
 
Det on kvalet, FIA har kommit med ett nytt direktiv angående rideheight på grund av problemet med porpoising, något som kommer att gynna vissa stall och missgynna några andra. Att FIA så snabbt skulle reagera på allt gnällande från Mercedes håll kom inte som någon överraskning, det har hänt förr, men det är ändå rätt så märkligt hur enögt FIA ser på problemet. Det ska väl ändå inte vara som så, att de stallen som har lyckats med att lösa problemet med porpoising ska bli lidande av att Mercedes inte har lyckats med det, hela aeropaketet är ju designad runt en viss rideheight för att fungera optimalt. Tvingas man hissa upp bilen med 10 millimeter så påverkar det både balansen och hur mycket downforce aeropaketet producerar, aerobalanspunkten rubbas och så vidare. En annan detalj i det hela är hur FIA har tänkt kontrollera det hela i en bil ute på banan, hur mycket porpoising är tillåtet och var går gränsen för slitaget av plankan. F1 bilarna har alltid bottnat lite då och då, inte på grund av porpoising utan för att man har kört med låg rideheight, något som sliter plankan, kan bli en svår nöt att knäcka för FIA, Mercedes lilla hjälpreda. 
 
Perez gjorde bort sig i kval två när han körde av med låsta hjul, hamnade i muren, fastnade i den och kvalet var över för hans del.
 
Russel chansade att gå ut med slicks när det var tre minuter kvar av kval tre och kanade in i räcket med rumpan före.
 
Dagens grid girl har med sig paraplyet i fall att, men tror på ett soligt race.
 
Amen,..må FIAs opartiskhet och objektivitet vara med er.     
 
 
           
 
   
 
      
 
      

JUMPING SIR HAMILTON

 
Efter några års frånvaro är det nu dags för F1 cirkusen att återvända till Montreal och Circuit Gilles Villeneuve, en plattan i mattan bana med långa raksträckor och några få långsamma kurvor och chikaner, man kör med lite vinge, bromsarna tar mycket stryk, och saknar man traction så är man illa ute, man kan väl kalla CGV för en Baku utan byggnader. Greppnivån från asfalten är obefintlig i början av racehelgen, men byggs upp successivt när mer och mer gummi läggs på banan, men eftersom banan används så sällan blir greppnivån aldrig någon höjdare. Förr i tiden kunde man tjäna några värdefulla tiondelar genom vissa banavsnitt när man körde högt upp på kerbsen, med årets bilar fungerar det inte utan det är mjukare racinglinje som gäller, en ground effect bil ska ligga platt som en flundra på asfalten. Den bästa omkörningsmöjligheten  hittar man  i slutet av start-målrakan innan sista chikanen och mästarnas mur om man får en bra utgång ur Epingle, en "hairpin" där förarana väljer lite alternativa spår, en del svänger in tidigt, andra tar den som en djup V, rakt in-rakt ut och  tidigt på gas  för bättre acceleration, båda alternativen fungerar om man har tillräckligt med traction. Betongmurarna längs banan brukar kräva sina offer, så chansen att VSC och SC dyker upp under racet är rätt så stor, något som bäddar för alternativa strategier angående depåstopp och gummiblandningar.  
 
Porpoising  lär åter igen bli ett  problem för dem som hade problem med det i Baku, och då kanske i första hand för Mercedes, vars lobbyverksamhet hos FIA för en miniumhöjd  för rideheight inte haft en önskad effekt. Wolffs lobbying och Hamiltons drama queen agerande i all ära, men de borde sluta gnälla och bygga istället inom budgettaket en bil som fungerar, har de inte råd med det så bör de ställa in siktet på nästa säsong. Wolffs och Mercedes agerande är mer än roande, de kan väl inte på fullaste allvar tro på, att de stallen vars bil fungerar skulle gå med på att köra sina bilar med högre rideheight för att gynna Mercedes. Jag var inte ensam om att ha åsikter om hur AR skötte sig i Baku för Bottas del, att montera nya delar i hans bil först till den tredje fria träningen var ett misstag av rang. Man kan inte hitta rätta inställningar på en timme, eller skaffa tillräckligt med data för att bilda en uppfattning om huruvida uppdateringar  fungerar eller inte . ARs förklarning för fadäsen var att dem ville inte riskera de få nya delarna under fredagen ifall föraren skulle hamna i muren, med andra ord, de litade på den data de hade från vindtunnel och från simulator, data som inte alls lirade med verkligheten ute på banan.Det var ett korkad sätt att kasta bort eventuella poäng, Zhous bil fungerade mycket bättre utan dessa uppdateringar som blev nerdateringar för Bottas del, man får väl hoppas på att de testar sina uppdateringar redan under fredagen i Kanada.
 
Pirelli har med sig samma gummiblandningar till Montreal som de hade senast i Baku, hur däckslitaget blir återstår att se eftersom man har ingen data att luta sig mot. Senast man körde här hade Vettel pole i en Ferrari före Hamilton och Leclerc, racet vanns av Hamilton före Vettel och Leclerc. I år är Mercedes förarana chanslösa att ta en podium om inte några från RBR eller Ferrari bryter racet, vem tar titeln best of the rest bakom de tre stora stallen blir en rätt så öppen historia. Väderprognoser just nu siar om regn under fredag, och sol under lördag-söndag= kan innebära vissa problem med att hitta rätt med inställningar.
 
Det om Montreal, jag har några presenter till Vettel...
 
 
 
...som pratar om miljön men kör F1, och som pratar om mänskliga rättigheter men får betalt av Aramco, sluta hyckla människa, sluta hyckla om miljön, bögar, flator och diverse annat, du är inte ett dugg bättre än alla pengakåta golfproffs som blir rövknullade av Saudi slantar.
 
Dagens grid girls är redo för Montreal, dock är inte Montreal redo för dem.
 
Amen,..må alla pengakåta, hycklande idrottsproffs vara med er.