RULE BRITANNIA

 
 
Silverstone är en hemmabana för de allra flesta stallen i F1, många av fabriker ligger i närheten, så det här är en bana som alla kan utantill . Silverstone hör hemma i samma kategorin som Spa och Suzuka, en klassisk snabb bana som skiljer pojkar från män. Den mest kända banavsnittet är nog kurvkombinationen Maggots-Becketts, en kombination som obarmhärtigt avslöjar alla eventuella svagheter i bilarnas aeropaket, rollar bilen och saknar aerobalans genom Maggots-Becketts och ut ur Chapel blir man lätt byte på Hangar Straight innan man når fram till Stowe. Klarar man sig undan ut ur  Stowe så blir Vale nästa utmaningen, understyrt in i kurvan och en stor risk att man tappar bakändan ut ur kurvan, gör man det så tar man det med sig till Club kurvan, får en dålig utgång och blir omkörd på start-målrakan. På Silverstone finns även ett antal andra ställen där man kan sätta in ett omkörningsförsök om man har en riktigt välbalanserad bil, gör man till exempel bra ifrån sig genom Luffield så finns en chans att ta sig förbi innan man når fram till Copse. Greppnivån från banan är rätt så bra, och de snabba kurvkombinationer kräver mycket downforce så en stark PU är bra att ha, bromsar är för fegisar men traction är användbar ut ur kurvor.  
 
RBR och Ferrari lär göra upp om segern, hos Mercedes hoppas man på att man kan bjuda upp till dans, men jag tvivlar på det, snabba kurvor har inte direkt varit Mercedes styrka i år och det finns gått om såna på Silverstone. Nu tycks de i alla fall delvis ha löst problemet med porpoising genom snabba kurvor, men jag tror inte att Merca har lika bra balans genom snabba kurvor som RBR och Ferrari, Hamiltons testkörning i all ära, men han är inte någon höjdare som testförare, det saknas lite rumpkänsla att sortera ut det bästa ur designkonceptet.  Nu är ju inte avsaknaden av testkörningstid det enda problemet för stallen, utan även budgettaket, man vill och måste uppdatera för att var framgånsrik, men har samtidigt inte råd med det, med andra ord något av en moment 22 där det ena tar ut det andra, ett svårt läge när man måste satsa att komma ikapp och förbi. Det är inte bara de stora stallen som brottas med problemet med budgettaket, till exempel så ville AR ta med sig en ny framvinge till Silverstone men budgettaket sa nej, kan bli tuffa tider för alla inblandade ur budget synpunkt innan årets säsong är över.
 
Det om banan och stallen, precis lagom till Storbritanniens GP har det dykt upp mindre smickrande information om Nelson Piquet Sr åsikter angående situationen mellan Hamilton och Verstappen där den förstnämnda enligt vissa tvingade den sistnämnda från banan och in i räcket. Den gode Nelson vars dotter är ihop med Verstappen härsknade till och tog till orda med "Den lilla negern tog insidan fast han visste att det inte går att köra förbi där", ren slavhandlarretorik med andra ord som inte hör hemma i PK världen år 2022.  Är man förvånad över att sånt här fortfarande förekommer? Inte det minsta, den dålda rasismen lever och frodas som aldrig förr, det är en sak vad människor säger, vad de tänker kan vara något helt annat, nu sa Nelson vad han verkligen tänker och tycker.
 
På bilden här ovan finns all nödvändig information för racehelgen, det är de hårdaste gummiblandningar med väl tilltagna däcktryck som gäller, det är höga belastningar och G krafter i farten på Silverstone, hur vädret blir återstår att se, kan bli 30 plus och sol eller 13 plus och regn, brittisk väder är en nyckfull historia. 
 
Dagens grid girl skickar en hälsning till slavhandlarretorikern Nelson Piquet Sr, "Rule Britannia, britannia rule the waves, britons never shal be slaves". 
 
Amen,..må idioter som Nelson Piquet Sr ruttna i helvetet.   
 
PS.
 
I rally VM tog Kalle Rovanperä en ny dominant seger, den här gången i Kenya och Safari rally, nu leder han VM med 65 poängs marginal till tvåan Neuville, snacka om att dominera. DS.  
 
       
 
       
 
      
 
      

LIFT AND COAST

 
 
Kanadas GP utvecklades till det lift and coast party man i förväg förväntade sig, lite action i början av racet med några platsbyten, sedan ett långt lift and coast lämmeltåg när alla sparade däck och bränsle, och sedan lite mer action i slutet av racet efter en rödflagg period. På den här typen av bana behöver man i princip bara två saker för att hålla konkurrenten bakom sig, traction och toppfart, finns dem där är det i stort sett omöjligt för den bakomvarande att ta sig förbi även om man har en snabbare bil sett till varvtid. Som jag förutspådde igår, så tappade några bilar fart på en torr bana samtidigt som några hittade lite mer fart, till exempel HAAS och Alpine tappade lite prestanda, och AM hittade lite mer av samma vara och så vidare, med andra ord, en set up relaterad grej i vanlig ordning.  Två VSC och en SC var den enda kryddan i racet där platsbyten i stort sett skedde i samband med depåstoppen, det var bara Leclerc som satte lite färg på tillställningen i sin Ferrari med färska grejer under motorkåpan, från sista till en femte plats i mål var bra jobbat av Leclerc. Verstappen fick till synes jobba hårt i slutet av racet för att hålla Sainz som hade en snabbare bil bakom sig, men som sagt var, har man tillräckligt med traction och toppfart så kan man hålla undan, det spelar ingen roll om man vinner med tio eller med en sekund.  Mercedes duon i sin tur fick sin sedvanliga present i form av en tredje och en fjärde plats i mål när Perez tvingades bryta med tekniska problem på det nionde varvet, och tack vare Leclercs nedflyttning till sista startledet på grund av PU byte, varken Hamilton eller Russel har kört sig till en podium plats i år av egen kraft, måste vara både en ovan och en obekväm situation för Mercedes och den dynamiska duon.  Ocon blev bäst hos Alpine med sin sjätte plats i mål, och Alonso, som passerade mållinjen som sjua fick en mer än välförtjänt fem sekunders tidstillägg för sina spårbyten på rakan innan mål när han försökte hindra Bottas att ta sig förbi, dumt gjort av spanjoren, han tappade inte bara Bottas utan även Zhou och dalade ner till en nionde plats. Bottas och Zhou gjorde ett bra jobb på CGV, den förstnämnda hade för en gångs skull lite tur i en rödflagg situation, och den sistnämnda har under de senaste racen visat att han förtjänar sin sits i F1. Alonso fick som sagt var nöja sig med nionde plats, dock hade spanjoren oflyt i racet när Alpine gjorde ett strategisk misstag och lämnade spanjoren ute på banan när andra kom in och bytte däck, den sista poängen gick till Stroll vars AM trivdes bättre på en torr bana i racet än den gjorde i blötan under kvalet.
 
Ricciardo slutade på en elfte plats före Vettel, Albon blev trettonde, Gasly hade en riktig dålig racehelg liksom Norris, en fjortonde och en femtonde plats lär inte duon vara nöjda med, Latifi var långt efter Albon i vanlig ordning, och den sista som klassades i mål blev Magnussen som kastade bort sitt fina kval och sitt race när han körde på Hamilton och skadade sin framvinge i början av racet. Tsunoda försvann ur racet på varv fyrtiosju när han kom ut ur depån, och körde rakt in i muren, pinsamt värre för japanen men sånt händer, Schumacher fick bryta racet från en poängplats på varv arton med tekniska problem liksom Perez på varv sju. 
 
 
Den här misstaget lär inte Tsunoda glömma, det är inte mycket prestanda kvar hos AT i år när man inte kunde kopiera RBs fjolårs bil på samma sätt som man har gjort under några år.
 
Dagens grid girls är glada för att nästa race går på en riktig bana, nu räcker det med  alla halvtaskiga stadsbanor, Silverstone nästa om två veckor.
 
Amen,..må kommande helgens sill och nubbe vara med er.     
 
       
 
 
       
 
    
 
  
 
      
 
      

RAIN MAN

 
 
F1 kval och en sent lördag kväll är ingen bra kombination, en sent lördag kväll har man annat för sig än titta på F1. Så, för mig blev det ett inspelad F1 kval i samband med söndag frukost, ett rätt så underhållande kval på en upptorkande bana med allt vad det innebär, några chansade rätt med inställningar och var ute på banan vid rätt tidpunkt, några andra gjorde det inte. AM var bland de snabbaste under alla fria träningar, men försvann direkt i kval ett. Ricciardo var ute vid rätt tidpunkt och gick till kval tre, och Norris i sin tur vid fel tidpunkt och blev bara fjortonde man i kvalet. AT duon försvann direkt i kval ett, Albon hos Williams var nästan 1,7 sekunder snabbare än Latifi och tog sig till kval två och så vidare. Eftersom banan sedan blev en sekund snabbare per varv i kval två, så var de som började sitt sista varv först i kön chanslösa att ta sig till kval tre, Bottas var en av dem, snacka om att vara på fel ställe vid fel tidpunkt, först i kön.
 
Av dem som gick till kval tre hade Verstappen inga som helst problem med att ta pole, bra jobbat av Max, men kvalets stora vinnare blev Alonso med sin andra plats, spanjoren var den näst snabbaste föraren i kval ett, två och tre. Sainz räcker inte riktig till att utmana om pole, Hamilton lyckades med konststycket att kvala ut Russel men blev slagen med 1,6 sekunder av Verstappen, HAAS duon Magnussen-Schumacher hade julafton och startar racet från tredje ledet, Ocon fick stryk av Alonso med 1,6 sekunder, Russel 0,6 av Hamilton, Ricciardo kvalade ut Norris med 0,4 sekunder, och Zhou Bottas med 0,7. 
 
Så, som sagt var, under svåra förhållanden gäller det att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, med andra ord,det var rent lotteri för de allra flesta, dock inte för alla, till exempel Alonso var snabb varje gång han var ute på banan, men kval är kval, det är idag man delar ut poängen. Dagens väderprognoser siar om sol och temperaturer mellan 18-21 grader, något som kan kasta om "pecking order" under racet riktigt ordentligt om man har chansat med inställningar åt fel håll. F1 bilarna är mycket känsliga för saker som de allra flesta inte ens är medvetna om, som till exempel vindförhållanden med riktning och styrka, luftfuktighet och lufttrycket, bantemperatur och så vidare, det som fungerade optimalt igår fungerar kanske inte alls idag. Leclerc som kommer att starta racet från sista ledet på grund av PU byte kan ha en bil med set up för torrt underlag liksom några andra som inte lyckades i kvalet, att lyckas i kvalet är ingen garanti för ett lyckat race.
 
Det on kvalet, FIA har kommit med ett nytt direktiv angående rideheight på grund av problemet med porpoising, något som kommer att gynna vissa stall och missgynna några andra. Att FIA så snabbt skulle reagera på allt gnällande från Mercedes håll kom inte som någon överraskning, det har hänt förr, men det är ändå rätt så märkligt hur enögt FIA ser på problemet. Det ska väl ändå inte vara som så, att de stallen som har lyckats med att lösa problemet med porpoising ska bli lidande av att Mercedes inte har lyckats med det, hela aeropaketet är ju designad runt en viss rideheight för att fungera optimalt. Tvingas man hissa upp bilen med 10 millimeter så påverkar det både balansen och hur mycket downforce aeropaketet producerar, aerobalanspunkten rubbas och så vidare. En annan detalj i det hela är hur FIA har tänkt kontrollera det hela i en bil ute på banan, hur mycket porpoising är tillåtet och var går gränsen för slitaget av plankan. F1 bilarna har alltid bottnat lite då och då, inte på grund av porpoising utan för att man har kört med låg rideheight, något som sliter plankan, kan bli en svår nöt att knäcka för FIA, Mercedes lilla hjälpreda. 
 
Perez gjorde bort sig i kval två när han körde av med låsta hjul, hamnade i muren, fastnade i den och kvalet var över för hans del.
 
Russel chansade att gå ut med slicks när det var tre minuter kvar av kval tre och kanade in i räcket med rumpan före.
 
Dagens grid girl har med sig paraplyet i fall att, men tror på ett soligt race.
 
Amen,..må FIAs opartiskhet och objektivitet vara med er.