NEWEY WORKS MYSTERIOUS WAYS

 
 
 
Norris-Verstappen i första ledet, hur kommer det sluta, med tårar eller med delad glädje? De två är kompisar, men bara utanför banan, när man tar på sig hjälmen tar vänskapet slut i F1, det blir en tjurrusning till första kurvan, ingen vill ge sig även om båda två har allt att förlora. Nu är ju inte Norris den vassaste föraren av linjen, något spökar mellan öronen när han är i slagläge, hur det blir idag återstår att se. Max i sin tur tycks sakna nerver i pressade situationer och har fortfarande en stabil ledning i förarmästerskapet, han behöver inte vinna men kommer ta chansen om det dyker upp, om nu inte Russel chansar med en dykning in i första kurvan. 
 
Kvalet blev ett skolboks exempel av hur en varierande bantemperaturer och olika set av däck samt olika set up påverkar prestandan. Bilar som var snabba under fria träningen kom ingenvart under kvalet som till exempel Ferrari, Hamilton hittade helt plötsligt fart till en tredje ruta samtidigt som Russel tappade fart, Verstappen slog till med en andra plats samtidigt som Perez blev inte bättre än trettonde och så vidare. Leclercs förklarning för det misslyckade kvalet var dåligt fungerande däckvärmare, Sainz närkontakt med muren kan ha haft samband med kalla däck, så kanske det var som Leclerc påpekade, dåligt fungerande däckvärmare. Piastri hängde inte alls med i Norris tempo, Hulkenberg visade åter igen upp sina kvalfärdigheter, gamle Alonso spöade skiten ur Stroll och Tsunoda satte förmodligen med sin tionde ruta den sista spiken i Ricciardos kista, så Lawson lär dyka upp i en RB till nästa race.
 
Den överskattade Albon klarade av att hålla Colapinto bakom sig, Perez gjorde sin sedvanliga upp som en sol, ner som en pannkaka föreställning, och Magnussen firade sin kommande pension. Ocon klarade sig vidare från kval ett men mer än så mäktade han inte med, Ricciardo gjorde förmodligen sitt sista kval, Stroll fick storstryk av Alonso och Gasly av Ocon, i det sista ledet hittar man Sauber duon, i F1 är man så bra som bilen man kör.
 
Det om kvalet, McLarens "mini DRS" är borta, det var många som uppfattade den lilla glipan som grejen med deras bakvinge, men så var det inte utan hur vingspetsarna böjdes bakåt så att den delen av vingen fick en "bananböjning", det är så man stallar vingen. Samma fenomen med Mackens framvinge, alla använder sig av samma trick, men i fallet McLaren är det extremt hur mycket framvingen flexar, det blir intressant att se hur länge FIA tillåter Mackens trixande. 
 
 
Så här sent av säsongen börjar slantarna sina hos samtliga i F1, då får man göra som RBR, man bygger inte en ny diffuser utan bara skarvar dit nya bitar, ser lite amatörmässigt ut, men vad gör man när budgettaket faller ner över skaparglädjen och Newey är borta. Adrians fru blev förbannad när det dök upp ett rykte om att redan 2019 års RBR var designad av Waché, inte av Newey, hon avfärdade påståendet som "absolute bullshit", "salty language" av Mrs Newey som kan orsaka moralisk skada för F1 cirkusen. Sprattelgubben Ben Suleyin har ju förbjudit förarna att använda svärsord som kan skada F ettans "moraliska värderingar", skrattretande svammel av en snubbe som kommer från ett land där folk hängs och blir halshuggna inför allmänheten,men vem vet, det kan hända att barn i Saudiarabien blundar när blodet sprutar och huvuden rullar, slutet gott, allting gott. I och med Liberty Medias och FIAs hycklande där F1 familjeunderhållning av Disneyland karaktär rövknullas av Saudi slantar tappar man alltmer intresset att följa F1 som sport.  Om alla dessa Netflix-Facebook familjer silar mygg men sväljer Saudi kameler utan att ifrågasätta det moraliska i all sportwashing, så borde de undersöka om det yttre skiktet av storhjärnan är intakt, det blir hål i huvudet om cortex läcker när man blundar för verkligheten och ser vad man vill se.
 
Dagens grid girls ser det som finns utan att blunda, dock blev det för svårt för LM och FIA att se vilka dem var så de bestämde sig att byta ut grid girls mot grid kids, slutet gott, allting gott  i F ettans Taliban Disneyland. 
 
Amen,..må LMs och FIAs "moraliska värderingar" vara med er.  
 
      

Kommentera inlägget här :