IT´S IN THE BAG

 
Årets sista race är historia, Verstappen vann före Leclerc och Russel som fick tredje platsen till skänks av FIA, att ge Perez ett fem sekunders straff efter sammanstötningen med Norris visade med all önskvärt tydlighet var nivån ligger hos domarkåren, två meter under asfalten. Sammanstötningen var en vanlig race incident där ingen av förarna tjänade någon banposition eller fick skador på bilen, det har förekommit mycket värre incidenter under året utan någon som helst reaktion från domarna. Perez kallade deras beslut för ett dåligt skämt och straffades även för det, vilka pajaser de är dessa "experter" som delar ut straffar helt måfå, de kanske har grid kids som rådgivare nu när F1 har blivit en familjeunderhållning med obligatoriska blöjbyten i samband med depåstoppen. 
 
Max tog starten, Leclerc stretade emot under det inledande varvet, sedan gick det som det brukar göra, Max försvann i periferin och racet var över. Det är alltid samma visa oavsett motståndet, Leclerc , Norris eller någon annan, några halvtama attacker i början av racet och sedan är det över, det kanske sitter i skallen, Max har ett mentalt grepp om sina kombattanter som tror att Max är oövervinnelig, vad vet jag. Nu är ju Max givetvis en bra förare, men F1 är en material sport, skulle Max ha suttit i en HAAS skulle han inte ha vunnit ett endaste race, i F1 är det bilen som gör föraren, inte tvärtom. Med det sagt vill jag inte ta något ifrån Max, han förtjänar sin VM titel och Perez sin andra plats, men hur bra har den sistnämnda gjort ifrån sig egentligen gentemot sin stallkompis? Det har höjts röster från soffaexperter, och då inte minst från svenska såna, att Perez har gjort bättre ifrån sig som Verstappens stallkompis än vad Bottas gjorde som Hamiltons stallkompis, men är det verkligen så? Vi drar en jämförelse mellan de två hur de klarade sig gentemot sina stallkompisar under sina tre första säsonger  i stallet. Bottas fick stryk av Hamilton med 61 poäng 2017, med 161 poäng 2018 och med 87 poäng  2019. Perez i sin tur fick stryk av Verstappen med 205,5 poäng 2021, med 149 poäng 2022, och med 290 poäng 2023, vore intressant att höra vad dessa soffa experter har att säga om dessa siffror. Det har också diskuterats flitigt om Perez vara eller icke vara hos RBR, enligt kvällstidning experter liksom soffa dito borde mexikanaren ersättas med Ricciardo som inte ens klarar av att slå Tsunoda, hur resonerar man där, att egentligen är Ricciardo en blixtsnabb förare som jämt och ständigt hamnar i bilar som inte passar för hans körstil? 
 
Man kan ha åsikter om förarnas prestationsnivå till det oändliga, om vem som är-var bäst genom tiderna och liknande trams, men som sagt var så är F1 en ren material sport, får man chansen i den bästa bilen så kan man vinna race, får man inte det så går det som med Hamilton, inte en vinst på två år. På tal om materialet så är det mycket som har gått åt fel håll under de senaste åren, som till exempel allt viktrelaterat. Man brukar säga att vikten är racingens värsta fiende som påverkar bilens prestanda negativt på många olika sätt, inte minst genom kurvpartier, och vad har FIA då gjort i F1? Jo, bilarnas vikt har ökat varje år, och då inte minst tack vare de komplicerade hybridingredienser som man har klämt ner i bilarna med hänvisning att F1 ska vara föregångare för  den "rena, gröna bilismen". Hybridteknologin dök upp i bruksbilar långt innan den dök upp i F1, den teknologin som används i F1 är så komplicerat och dyr att den aldrig kommer hamna i bruksbilar och borde inte heller finnas i F1, det hybrid relaterade från F1 är en ren PR jippo som bilfabrikanter använder i sina reklamfilmer för att framstå som jordens vänner. En annan PR jippo i F1 som inte borde finnas där är 18 tummare för att Pirelli ska vara nöjd, vikten är som sagt var racingens värsta fiende, och den ofjädrade den allra värsta. Att lägga dit många extra kilon av det i form av däck-fälgar och försträkta delar i upphängningen är ren idioti ur racing synpunkt, något som också märks ute på banan när dagens F1 bilar tar sig an kurvpartier, de ser ut som pråmar lastade med koskit, rollar och hackar sig fram som spastiker. DRS är även den konstgjord andning, att trycka på en knapp har ingenting med körskicklighet att göra, ta bort skiten och inför depåstopp för tankning igen, då får man se mer av riktiga omkörningar när man kan bolla med olika strategiska beslut. Att överhuvudtaget prata om miljörelaterad i samband med F1 är löjeveckande, det är inte bilarnas motorer som som är miljöboven i dramat, utan allt som fraktas runt världen när F1 cirkusen reser vidare, det är dags att sluta hyckla och se det hela för vad den är, mycket vill ha mer, en lekstuga för pengakåta drönare som blundar för allt så länge slantarna rullar in. F1 cirkusen kommer inte  rädda jorden genom att låtsas vara föregångaren för den "gröna" bilismen, men den kommer inte heller sänka den, det är  människans girighet som kommer att göra det, min och din.
 
På bilden ovan går lågprofil  18 tummare upp i rök, lika bra det eftersom de inte på något sätt förbättrar greppnivån för ground effect bilarna, kör man över kerbsen så tappar man bilen direkt eftersom den fjädrande högprofilen från 13 tummare är borta, bra tänkt FIA, vad gör ni inte för att hålla pengasamlare nöjda. 
 
Kalle Rovanperä, som chockade WRC världen när han berättade att han inte tänker försvara sin VM titel nästa år, utan kommer bara köra ett antal utvalda race har visat intresse för att byta till banracing, vore kul om han gjorde det, skulle vara intressant att se hur framgångsrik han skulle kunna  bli i banracing. Iceman och Kubica gjorde tvärtom, gick från banracing att testa rally, det gick bättre för Kimi än Robert, jag tror att resan från WRC till banracing är enklare än tvärtom, vad tror ni? 
 
Dagens grid girls kastar slängkyssar och dyker nog upp igen nästa år, om inte i F1 så på annat håll, huruvida jag kommer att göra det återstår att se, som F1 är just nu är inte mycket att skriva hem om.
 
Amen,..må pinan med snö och kyla bli kortvarig för er, om mindre än 100 dagar är det dags för F1 igen.   
 
       
 
      

YAS MARINA BALACLAVA PARTY

 
 
Säsongens sista pole togs idag av Verstappen, hans tolfte för året och den trettioandra totalt, RBR var lite väl "lös" i rumpan under den tredje fria träningen, men när temperaturen föll med 10 grader när det var dags att kvala fanns greppet där igen, bra jobbat av RBR med set up. Årets däck har ett väldigt smalt fönster där de fungerar, har även bilen det så får man problem, något som märktes till exempel hos AR, de var bra med under den andra fria träningen, idag fungerade bilen inte alls lika bra, det optimala greppet var borta. Morgondagens race startar en timme tidigare än dagens kval, då ligger temperaturen tio grader över dagens kvaltemperatur, tio grader högre temperatur kan förändra allt igen i början av racet, några kommer att tjäna på det, andra kommer förlora på det. Så, Verstappen på pole igen, Leclerc kom nära, det mesta av andra platsen kom ur föraren, inte bilen, hur Ferrari kommer att fungera i racet när den är fulltankad återstår att se, däckslitaget bör inte bli något problem för Ferrari, i alla fall inte med hårda däck. Piastri tog tredje rutan när Norris klantade till det, huruvida han kommer att få behålla den återstår att se, han sabbade Gastlys kvalvarv totalt när han låg på racelinjen när fransosen var på sitt snabba varv. Russel kvalade ut Hamilton som inte hittade rätt med inställningar, Hamilton är mer känslig på så sätt, hittar han inte rätt med set up till 100% finns inte farten där, nu försvann han i kval två. Norris misstag kostade honom några placeringar, han har en tendens att överköra, försöka klämma ur bilen mer än det finns, sånt brukar straffa sig. Tsunoda gjorde ett riktigt bra kval, Alonso med sin enorma rutin likså, Hulken blev åtta men kommer sin vana trogen att falla som en sten i racet , Perez blev av med sitt snabbaste varv när han hamnade på fel sida av den heliga, vita linjen, och Gasly föll offer för Piastris klanterier som sagt var. 
 
Hamilton hittade inte rätt med inställningar som jag nämnde, Ocon i sin tur hittade inte farten, Stroll blev åter igen kölhalad av Alonso, Albons varvtider föll i kapp med bantemperaturen, Riccardo hängde inte med i Tsunodas tempo, Sainz hade uppenbara problem med bilen, det kan hända att hans avåkning orsakade skador som påverkade prestandan idag på ett negativt sätt, Magnussen fick stryk av Hulken, AR duons fina fart från igår försvann när de inte fick upp däcktemperaturen "inom fönstret", och Sargeant klantade till det under sina båda kvalvarv i kval ett när han hamnade utanför den vita linjen. 
 
Så, hur kommer racet arta sig imorgon? Som sagt var så påverkas bilarna på olika sätt av en fallande temperatur, både luft och bantemperatur, lufttemperatur påverkar aerodynamiken och bantemperatur däcken, även vindriktningen , vindstyrkan och bränslemängden spelar  avgörande roller under racet liksom däcktrycket, speciellt då om man hamnar utanför racelinjen. Att någon skulle kunna hota Verstappen tror jag inte på, RBRs racepace är så mycket bättre än hos de andra toppstallen, men det kan bli en intressant kamp om de andra podiumplatser, och inte bara det utan om poängplatser överhuvudtaget, det står många miljoner på spel när utdelningen av prispengar avgörs efter placeringen i konstruktörs VM. 
 
 
Dagens grid girls är redan i semesterstämning, one more for the road.
 
Amen,.må årets sista race vara med er.   
   
 
   
 
      

THE FINAL SHOOTOUT

 
Dags för årets sista race, inte en dag för tidigt, alla titlar har redan delats ut, hur det blir med pengautdelningen är rätt så ointressant av vissa skäl, men mer om det lite senare. Att man avslutar årets mästerskap på en intetsägande Tilke parkering höjer inte det heller pulsen något nämnvärt, det lär bli en hel del anmärkningar på grund av ofredandet av den heliga, vita linjen när solen på väg ner skapar vissa siktproblem. Den sjunkande bantemperaturen under racet kan även den skapa vissa problem angående däcktrycket, men i Las Vegas fick stallen chansen att samla lite data hur årets däck reagerar på en sjunkande bantemperatur, och hur den i sin tur påverkar däcktrycket och därmed även greppnivån, dock är ju bantemperaturen generellt mycket högre i Yas Marina , så greppnivån sjunker inte lika drastiskt. I och med att delar av den fria träningen och kval-race körs i olika bantemperaturer så gäller det att hitta rätt set up vid rätt tidpunkt, det vill säga under den andra fria träningen på fredag, den första och den tredje fria träningen levererar inte relevant data för set up arbetet.
 
Yas Marina är mer traction än downforce, mer aerobalans än toppfart även om man hittar den bästa omkörningsmöjligheten i slutet av den 1,2 kilometer långa rakan. Det finns några andra ställen, men de breda avåkningszoner kan fresta förarna att satsa för hårt och hamna utanför den vita linjen, en omkörning på fel sida av den vita linjen är lika med ett tidsstraff om man inte lämnar tillbaka sin banposition till den man körde om. Nu har ju några förare satt i system att ta ett tidsstraff efter målgång när man har  skapat en tillräckligt stort lucka bakåt under racet, har man en tillräckligt snabb bil är det inga problem med att lyckas med det, FIA borde justera sina straff så att de fungerar som tänkt var, nu gör de inte det.
 
Senast vann Verstappen på Yas Marina före Leclerc och Perez, i år lär det bli något liknande, dock är bantemperaturen som sagt var betydligt högre på Yas Marina, så Ferrari får inte samma fördel av en riktig låg bantemperatur som ger lägre däckslitage som de fick i Las Vegas, om Perez sköter sig under kval så ligger RBR 1-2 nära till hands. Precis som på andra ökenbanor är sand som blåser in på banan ett problem på Yas Marina, greppnivån förbättras visseligen undan för undan under racehelgen, men blåser det mycket så hamnar det en del sand på banan som sänker greppnivån, och det speciellt utanför racelinjen, så man får hålla tungan rätt i munnen när man försöker bromsa sig förbi utanför racelinjen. 
 
Apropå det ointressanta angående fördelningen av prispengar  som jag nämde i början av inlägget, visst tjänar man på att placera sig högt i konstruktörsmästerskapet, men ju högre man hamnar desto mer måste man betala tillbaka samt att man blir av med ett antal vindtunnel körningar till nästa säsong. Ska man bygga en helt ny bil, är antalet vindtunnel körningar guld värda,. om man nu har guld nog att genomföra dem, med andra ord, FIAs konstiga regler skapar ett moment 22 läge som gör att det stall som lyckas pricka rätt från start när man har in fört ett nytt designkoncept kan behålla sitt försprång under många år. Mercedes gjorde det, och nu gör RBR det, därav mitt ointresse för hur utdelningen av prispengarna blir eftersom den i praktiken inte förändrar något i styrkeförhållanden mellan stallen, om nu inte stallen längst bak på startgridden kan locka till sig en storsponsor, och hur ofta lyckas de med det, typ aldrig. 
 
 
All nödvändig information inför racehelgen går att hitta på bilden här ovan, det lär räcka med ett stopp, man börjar racet med medium och avslutar med hårda, ett lyckat kval är viktig med tanke på hur svårt det är att ta sig förbi på Yas Marina.
 
Dagens grid girls är redo att ta sig an vinteruppehållet, hur är det med er?
 
Amen,..må vintern bli varm och kort.