MAXIMUM ATTACK

 
 
Ungerns GP blev en uppvisning av Verstappen och RBR, från en tionde startruta till en vinst via en 360, ingen kunde hänga med i Max tempo, Neweys skapelse är magisk när man kan utnyttja all downforce den skapar, en välförtjänt seger för Max efter tekniska problem under kvalet. Russel tog starten och höll Ferrari duon bakom sig under trettio varv innan Leclerc lyckades smita förbi, sedan började den sedvanliga "hur man klantar till det strategisk" Ferrari show, långsamma depåstopp kryddade med felaktiga strategiska beslut inklusive valet av gummiblandning, Ferraris strateger är sanna seriesjälvmördare, skjuter sig själva i foten racehelg efter racehelg.  Mr Wolff var kaxig innan racet, och hävdade att Mercedes var snabba nog att vinna racet av egen kraft, nu blev det inte så, de var inte ens nära, deras podium platser var en present från Ferraris strateger. Racet som sådant blev en rätt så underhållande historia tack vare varierande strategiska däckval, olika gummiblandningar gav chansen till omkörningar även på lite mer oväntade ställen liksom deras livslängd, hos RBR gjorde man allt rätt, hos Ferrari allt fel, och hos Mercedes något mitt i mellan, på en snabb bana med bra omkörningstillfällen hade Mercedes duon varit chanslösa. 
 
Norris hängde med de stora under några varv innan McLarens brist på racepace gjorde sig gällande, de har en skapligt bra bil men inte i nivå med de bästa, McLaren opererar på ingenmanslandet mellan topptrion och mittfältet. Alpine duon pysslade med korkade inbördesfajter som kostade dem dyrt, samma sak hos AM men till en lägre kostnad. Gasly blev bäst hos AT och  Zhou hos AR när Bottas tvingades bryta racet med ett "no power" meddelande, fortfarande sega starter hos AR trots ett kopplingsbyte, jag tror att de bästa kundgrejerna hamnar hos HAAS vars bil var utrustad med ett Ferrari fågelbad för bättre aero i Ungern. Schumacher slog Magnussen, Ricciardo fick stryk av Norris liksom Latifi av Albon, Tsunoda hade en dålig dag och Bottas tvingades bryta racet som sagt var.
 
Så, vilka slutsatser kan vi dra efter Ungerns GP? Jo, att RBR har en otroligt välbalanserad bil och strateger som vet vad de gör, att Ferrari har även de en snabb bil och klantskallar till strateger, och att Merceds fortfarande är steget efter den dynamiska duon trots dagens dubbelpodium. Nästa race blir på Spa i slutet av augusti och lär bli en fajt mellan RBR och Ferrari, jag sätter en slant på RBR och Verstappen, Leclerc må vara snabbare i kval, men Verstappen har bättre racepace och saknar Leclercs franska nerver, det ska mycket till för att Max ska tappa sin andra raka VM titel. 
 
För en del pekade kurvorna uppåt, för några andra neråt, och för ett antal var det jämna plågor, det här var ett race för Ferrari att vinna och för RBR att förlora, slutresultatet blev precis tvärtom. 
 
Dagens grid girl är relativt nöjd med dagens race, en rätt så underhållande tillställning att vara Hungaroring, mera sånt på Spa om några veckor.
 
Amen,..må sommarens sista suck vara med er.     
 
        
 
    
 
 
     
 
    

HUNGARIAN RHAPSODY

 
 
Kampen om pole i Ungern borde ha varit en uppgörelse mellan Verstappen och Leclerc, men det  blev Russel som något överraskande knep pole med 44 tusendelar före Sainz, en prestation som överraskade även Russel själv, ett varv där allt fungerade optimalt. Så, är Mercedes tillbaka som en potentiell racevinnare? Knappast, jag har svårt att se Mercedes som racevinnare av egen kraft, dem saknar en hel del racepace gentemot Ferrari och RBR, en podium finns inom räckhåll, för vinst krävs det att båda Ferrari piloter tvingas bryta racet. Hur som helst, ett bra kvalvarv av Russel, huruvida det kom ut ur en utpräglad kval set up låter jag vara osagt, men Merceds racesimulationer har inte varit i klass med Ferrari och RBR. Sainz slog ganska klart Leclerc som hade problem med att få igång däcken, Norris gjorde åter igen ett lysande kval med sin fjärde plats, Ocon slog Alonso, Hamilton fick stryk av Russel med 0,8 sekunder, Bottas gjorde ett bra jobb i sin AR och knep åttonde rutan, Ricciardo blev slagen av Norris med 0,6 sekunder och hamnade i ruta nio, sist i kval tre blev Verstappen som drabbades av tekniska problem, synd för hans del, bilen var snabb nog för att ta pole med.
 
Perez gjorde ingen glad hos RBR med sin elfte tid, Perez själv gav skulden för sitt misslyckande till Magnussen som enligt mexikanaren hindrade honom under hans snabba varv, jag för min del tycker att Perez aldrig riktigt hittade farten under kvalet. Zhou gjorde ett bra kval med sin tolfte tid, Magnussen kvalade ut Schumacher, och Stroll gjorde det samma med Vettel. AT duon hittade ingen fart alls, Tsunoda var den minst långsamma av de med sin sextonde tid  före Williams chauffören Albon, och den blivande pensionären Vettel, det sista ledet delas av Gasly och Latifi, att man hittar Latifi där är ingen större överraskning, men att man hittar Gasly där är mer än  överraskande.
 
Så, hur blir det imorgon, Russel tar sin första GP vinst? Som sagt var, jag tror inte på det även om det är svårt att ta sig förbi på Hungaroring, en Ferrari dubbel är en mer sannolik utveckling. RBR i sin tur kanske passar på att göra ett PU byte för Verstappen med tanke på hans startruta, Norris kommer satsa tufft att hänga med topptrion, Alonso gör ofta bra starter och första varv, RBR duon har ingenting att förlora och kan satsa allt och lite till och så vidare, kan bli ett intressant race om även vädrets makter blandar sig i det hela. 
 
 
 
Dagens grid girls är rustade både för sol och regn, dagens tunga, groteskt stora F1 bilar är inte det, de liknar mest trögtstyrda pråmar som vattenplanar genom Göta kanal. 
 
Amen,..må semestersabotören vara med er.     
 
 
      
 
   

SIT TIGHT

 
Hungaroring nästa, en Musse Pigg bana av rang för tröttsamma Följa John repriser, same procedure every year by FIA, varför Hungaroring hänger kvar år efter år samtidigt som man pratar om att dumpa Spa är rätt så svårt att förstå med tanke på, att det finns ett antal fina banor i Europa som mer än gärna skulle vilja ha ett F1 race. Liberty Media och FIA blundar gärna för det mesta om pengarna är de rätta, och då inte minst i mellanöstern, men några stora pengar lär man inte hitta i Ungern, så kanske är det landets utpräglade extremhöger profil på regeringsnivå som faller LM och FIA i smaken, de har alltid haft varma känslor för diverse nazist armhålor runt om i världen.  Så, hur ska man beskriva vad Hungaroring handlar om ur set up aspekt? Det är rätt så enkelt, downforce och traction och inte så mycket mer, ett antal långsamma kurvor på en bana där man inte når över 300 km/h någonstans, och där ett lyckat kval betyder allt och lite till, positionsbyten sker i bästa fall i samband med depåstoppen.  Kikar man banprofilen lite närmare så kommer man till följande slutsats, det här är en RBR bana i år, punkt slut. Att någon annan än en RBR förare skulle ta pole finns inte, så följsam och välbalanserad är deras bil på en bana med långsamma kurvor där man kör med max downforce, och där traction spelar en avgörande roll. Nu vill säkert många av er höja rösten, och förklara att RBR har inte lyckats speciellt bra på Hungaroring under de senaste åren, och att Hamilton har vunnit där hela åtta gånger, så sant,  men i år har inte Hamilton en vinnarbil och RBR har varit starka på alla typer av banor liksom Ferrari, så någon nionde vinst för Hamilton lär det inte bli i år. Men givetvis är det så, att även i F1 kan det oväntade hända, Ocon vann 2021 på Hungaroring i en Alpine före Hamilton i en Mercedes och Verstappen blev bara nia, vädret kan ställa till det liksom misslyckade depåstopp och lika misslyckade strategier, men flyter allt mer eller mindre normalt lär Verstappen utöka sin VM ledning på söndag. Väderprognoser just nu siar om sol och värme på fredag, och något svalare på lördag-söndag med risk för regnskurar, dock kan väderförhållanden förändras snabbt så här års i Ungern, så det återstår att se hur vädret blir under racehelgen. 
 
På bilden här ovan hittar ni allt som man behöver veta inför racehelgen, max downforce, saknar man traction är man illa ute, broms och däckslitaget är relativt lågt och greppnivån från asfalten hygglig när mer gummi läggs på banan under racehelgen. 
 
Det om Hungaroring, ni kanske undrar varför jag inte skrev något från Frankrikes GP, svaret hittar ni på bilden här ovan, Blogg.se amatörtekniker lyckades med konststycket att under fyra dagar blockera ut mig från min blogg, kunde inte ens logga in. Dessa glada amatörer har en märklig inställning gentemot bloggare som genererar pengar åt Blogg.se, så fort det är en helg slutar allt att fungera, för det mesta redan under fredag eftermiddag, tar man kontakt med deras kundtjänst för att få hjälp händer absolut ingenting. Jag personligen tycker att det är rätt så märkligt att sådan personal får behålla sina jobb, maken till arrogant inställning gentemot bloggare som genererar  pengar åt Blogg.se får man leta efter, om man inte kan blogga blir det inga klickar som genererar pengar.  Nog om idioter hos Blogg.se, Frankrikes GP blev en bedrövligt tråkig tillställning, nya bilar och nya däck förändrade ingenting och samma visa lär upprepas på Hungaroring. Hur nära varandra bilarna än kan ligga förändrar ingenting på vissa typer av banor, det är bandesignen som är boven i dramat, inte bil dito. Det som man minns från Paul Ricard är köbildningen och Leclercs tabbe, hans franska nerver håller inte när det verkligen gäller, Iceman kommer behålla sin position som Ferraris senaste världsmästare när årets säsong är över. Så, kommer jag blogga under den kommande helgen? Det får ni fråga av Blogg.se, det går bra att skicka mail till kundservice@blogg.se , ställa frågor och ösa beröm över deras otroliga arbetsinsats, jag för min del befarar att "något gick snett" eller "du har inte rätt att visa den här sidan" meddelande åter igen kommer sabotera ännu en GP helg,.tack för ingenting Blogg.se.
 
 
Dagens grid girls vill även de skicka en hälsning till Blogg.se...
 
...tack tack, tusen tack.
 
Amen,..må Blogg.se glada amatörtekniker vara med er.