GAME OVER

 
Ricciardos kroppsspråk under prisceremonin säger mer än tusen ord om vad han kände efter målgången i Monaco, för andra gången i rad skänkte det egna stallet bort en given seger för australiensarens del, något som den grymt besvikna Ricciardo  inte var sent med att helt rättvist påpeka i hårda ordalag, ett oförlåtligt och amatörmässigt misstag av depåpersonalen som borde inte förekomma i ett toppstall.
 
Hamilton tackade och tog emot, och även om Hamilton lyfte blicken mot himlen och tackade högre makter för presenten, så var det inte en skänk från ovan utan från RBR, den första som fick smaka av vinnarchampagnen var den nya bästa vännen Justin, kan det vara snart dags för en duett för herrarna popsnören på scen?
 
Hamilton och Ricciardo i all ära, men dagens förare var utan tvekan Perez, som höll jämna steg med toppduon i en medioker bil och lämnade Vettel utanför podium.  Ferrari ser ut att åter igen dras med gamla synder, den vill inte styra in, är baktung och saknar balans, blir man utmanövrerad av en Force India, så  finns det anledning till självgranskning av tredje graden.
Nu kommer visserligen Ferraris 2017 års bil ut till testverksamhet redan i juli, så tyngdpunkten ligger redan mer eller mindre på utvecklingen av nästa års bil, men det är genant att ett förmodad toppstall med närmast obegränsade ekonomiska resurser får stryk av ett stall från mittfältet med dålig ekonomi och med medioker bemanning på ingenjörssidan.
 
Det var lite märkligt att Ferrari valde Vettel som testförare efter Barcelonas GP, hans feed back har lett Ferrari på ett villospår där man åter igen går i gamla fotspår med allt vad det innebär, dvs man har en Ferrari som beter sig som en Audi och plågar rakt fram i kurvor, något som Kimi fick erfara när han hamnade i räcket, ett enkelt misstag av en erfaren förare kan det tyckas, men om bilen inte vill ta styrning så hamnar man i räcket även där det går riktigt sakta.
Nu vill jag givetvis inte påstå att det är Vettel som bär skulden för Ferraris bångstyriga bil, men de egenskaper som han söker finns inte att hitta hos Ferraris bil, den är inte en Newey bil med en utsökt balans och med gränslöst mycket grepp bak, satsar man på mer grepp bak i en Ferrari, så försvinner grepp fram och därmed även balansen .
 
1      Hamilton            Mercedes
2      Ricciardo           RBR
3      Perez                  FI
4      Vettel                  Ferrari
5      Alonso               McLaren
6      Hulkenberg       FI
7     Rosberg             Mercedes
8     Sainz                  TR
9     Button                McLaren
10   Massa                Williams
11   Bottas                Williams
12   Gutierrez           Haas
13   Grosjean           Haas
14   Wehrlein           MRT
15   Haryanto          MRT
      Ericsson
      Nasr
      Verstappen
      Magnussen
      Kvyat
      Räikkönen
      Palmer
 
Vettel lär knappast vara nöjd med sin fjärde plats speciellt med tanke på, att han efter kvalet påstådde att bilen var bra, Alonso var nöjd med femte platsen men inte med sin racepace, och  Hulkenberg stal sjätte platsen av Rosberg i sista kurvan när den sistnämndas däck hade inget grepp kvar i halkan, Nico själv var förvånad över hur dåligt hans bil gick under blöta förhållanden, och påpekade även att han tappade tre placeringar i samband med ett långsamt depåstopp.
 
Sainz blev åtta före den andra McLaren bilen med Button, och den sista poängen gick till Massa som hann i mål före Bottas som åter igen blev poänglös i Monaco, han har faktiskt aldrig lyckats ta poäng i Monaco, så den smala stadsbanan lär inte höra till hans favoriter.
 
Gutierrez och Grosjean halkade omkring i en lättfotad Haas skuggade av MRT duon Wehrlein och Haryanto, Ericsson och Nasr krokade ihop efter en typisk race förare DNA relaterad sammanstötning där ingen vill bli omkörd samtidigt som alla vill köra om.  Verstappen fortsatte sin testverksamhet när han åter igen provade hållbarheten hos armco räcket , Magnussen föll offer för Renaults i det närmaste okörbara bil, Kvyat hade tekniska problem, Kimi kastrerade framvingen i räcket när Ferrari vägrade att styra in i snigelfart med kalla däck, och Palmer fick även han erfara hur svårkörd årets Renault är när han hamnade i räcket.
 
Årets Monaco race blev hyggligt underhållande tack vare regnet, Kanada nästa där mästarnas mur väntar nya besökare, man får väl hoppas på att Ferrari rycker upp sig och uppdaterar sin bil åt rätt riktning, hur mycket Vettel än önskar sig en bil som kan köras med RBR set up så finns den inte att hitta hos Ferrari, men däremot en hyggligt konkurrenskraftig sådan om man överger den baktunga linjen, och åter igen satsar på en bil som styr in bra och har en bra balans, något som Ferrari hade under årets första race.
 
Amen,..må årets säsong bjuda flera regnblöta race.
 
    
 
 
 
 
 

M0NACOS WINNING HAND

 
Inte helt oväntad blev det Ricciardo som tog hand om pole i Monaco, ett bra kvalvarv av Ricciardo, men jag kan inte låta bli att fundera hur snabb RBR skulle vara i händerna på en riktig toppförare, visst är Ricciardo en snabb förare, men inte i klass med de allra bästa, utan i mina ögon är han i nivå med Webber, han har Adrian Newey att tacka för sin pole position vars skapelse har startfältets bästa chassi-aero.
 
1      Ricciardo       RBR
2      Rosberg         Mercedes
3      Hamilton        Mercedes
4      Vettel             Ferrari
5      Hulkenberg   FI
6     Räikkönen     Ferrari
7     Sainz              TR
8     Perez             FI
9     Kvyat             TR
10   Alonso           McLaren
11   Bottas           Williams
12   Gutierrez      Haas
13   Button          McLaren
14   Massa          Williams
15   Grosjean      Haas
16   Magnussen  Renault
17  Ericsson       Sauber
18  Palmer          Renault
19  Haryanto      Manor
20  Wehrlein      Manor
21  Verstappen  RBR
22  Nasr             Sauber
 
 
 
Så, på en stadsbana som inte är hästkraft relaterad på samma sätt som riktiga banor räckte  varken Mercedes eller Ferraris chassi-aero till att slå RBR, i Monaco är det motorns körbarhet som kommer i första hand, inte antalet hästkrafter, en körbarhet som Renaults uppdaterade PU tycks förfoga över i rätt chassi.
Rosberg verkade nöjd med sin andraplats, Hamilton missnöjd med sin tredje, hur mycket hans motorproblem påverkade på hans prestation är svårt att säga, men Hamilton förefaller i alla fall i mina ögon numera något oinspirerad och loj på något sätt, kanske tycker Lewis att tre titlar är bra nog.
 
Vettel verkade inte vara direkt nöjd med Ferraris prestanda, det hjälpte inte att han fick två dagar för sig att köra kvalsimulationer i Barcelona och tid att hitta lämpligt kval set up.  Hulken kvalade ut Perez för en gångs skull, återstår att se om FI kan undvika det sedvanliga under racet, dvs överdrivet däckslitage, något som inte borde vara ett problem just i Monaco.
 
Kimi verkade lite oinspirerad under kvalet, kanske var det vetskapen om fem platsers nedflyttning på startgridden som fanns i bakhuvudet hos Iceman, dock betyder en elfte ruta att han får starta racet med valfria däck, kan vara ett läge att chansa med mjuka och köra en riktigt lång första stint, Kim hade bra varvtider med mjuka under race simulation.
 
Sainz kvalade ut Kvyat som fick släppa även Perez före sig, och Alonso blev tionde man i en McLaren vars chassi-aero är av hög klass, något som man inte kan säga om Honda motorns körbarhet, som tycks pumpa ut sin effekt enligt allt eller inget principen som medför en ryckigt resa på en stadsbana som den i Monaco.
 
Bottas kvalade ut Massa åter igen, men en stadsbana avslöjar obarmhärtigt Williams svaga punkter genom långsamma kurvor, rätt så märkligt i mina ögon att de år efter år bygger bilar med samma svaga punkter utan att kunna åtgärda de svaga punkterna, lite nytänkande på designsidan skulle inte skada hos Williams.
 
Gutierrez slutade på tolfte plats före Button och Massa, och kvalade därmed ut Grosjean på ett förtjänst full sätt, Magnussen höll undan för Ericsson i ett nordisk möte men lär bli straffad för sin rödljus körning, Palmer hamnade före Manor duon där Haryanto kvalade ut "jättelöftet" Wehrlein vars påstådda storhet som förare lyser med sin frånvaro.
 
"Boy Wonder" Verstappen kom tillbaks på jorden efter en upp som en sol, ner som en pannkaka upplevelse, Monaco är en oförlåtande bana som skiljer pojkar från män, han har en lång väg att vandra innan han kan matcha Ricciardos pace i kval och race, och detta trots det att Ricciardo inte hör hemma bland de allra snabbaste i F1, på den sista rutan hamnade Nasr vars Ferrari PU gav upp redan under uppvärmningsvarvet, något som borde bekymra de ansvariga hos  Maranellos motoravdelning.
 
Så, vad kan man förvänta sig av morgondagens race?  Tja, lite regn och några säkerhetsbil sekvenser kan innebära att underhållningsnivån höjs, även om bilarna är mjukt satta och körs med maximalt med vinge så innebär en blöt bana att marginalerna krymper ytterligare med sämre greppnivå, så lite regn skulle inte skada på något sätt ur åskådar synpunkt.  
 
Amen,..må regnet falla innan målflaggan i morgon.
 
    
    
 
  
 
 
 
 
      

MONACO MEASURES

 
Årets skrytfest nästa, dags för köbildning på Monacos trånga stadsgator, en klassiker enligt vissa, en gäspning enligt mig som har inte speciellt mycket gemensamt med racing, men desto mer med uppvisning av "min bil är dyrare än din" karaktär, när de så kallade "vackra och rika" samlas för att visa upp sig i sina leksaker.
Det finns ju bättre alternativ om man vill köra på en klassik bana på fransk territorium, FIA skickade en trevare om ett race på Le Mans till den ansvarige arrangören för banan, men fick ett nej med motiveringen att kostnaden för att anordna racet skulle överstiga inkomsterna, som i klartext betyder att fransmännen är inte villiga att betala 200 miljoner till Bernie för att racet ska bli av.

På sedvanligt maner vill samtliga inblandade göra gällande, att just deras bil passar på Monacos gator, bland annat Vettel, Ricciardo och Alonso har sagt att de förväntar sig topp placeringar från kommande helgens race.  McLarens stall ledning går steget längre när Eric Boullier i tvärsäkra ordalag hävdar, att McLarens chassi numera är lika bra som Mercedes och RBR dito, och bättre än Ferrari, TR och Williams chassi, jag skulle nog vilja påstå, att deras chassi är definitivt inte av RBR eller Mercedes klass, ligger något efter Ferrari, men före Williams och TR, hur bra deras chassi fungerar i Monaco återstår att se.
 
Renault kommer med två nya motorer till Monaco, den ena sägs sitta i Ricciardos bil, och den andra i Magnussens Renault, så Verstappen och Palmer får nöja sig med den gamla versionen, något som inte nödvändigtvis betyder så mycket just i Monaco som är mer körbarhet än antalet hästkrafter bana.
 
Valet av gummiblandningar på en bana som den i Monaco betyder inte speciellt mycket ur strategi synpunkt eftersom det är så svårt att köra om på banan, utan det avgörande är hur man lyckas under kvalet, dock kan en säkerhetsbil situation innebära vissa omkastningar om några väljer att stanna ute på banan när andra går i depån för att byta däck.
 
Italiensk media sprider ett rykte om att Hamilton inte kommer köra i Monaco på grund av vissa händelser i samband med ett nattklubbsbesök, ett rykte som man bör ta med en stor nypa salt, visserligen är Lewis en riktig festprisse, men han brukar sköta sitt jobb ändå utan anmärkning, var och en lever sitt privatliv som han vill.
 

Apropå privatliv, det är plågsamma tider för mig på gång, Isle of Man sparkar igång den 28 med rookies provvarv verksamhet, jag lovade under en svag stund för mina vänner att jag ska hålla mig borta från racing fram till hösten, satan vad svider i mitt racinghjärta för att avstå från årets fest, men ett löfte är att hållas, jag får ta igen det med råge senare under höstveckorna på annat håll.
Jag har lite svårt ibland att förstå hur människor resonerar om livet, en del har svårt att ta in när jag påpekar att "my candle burns at both ends", det vill säga, alla dör men alla lever inte, jag har alltid levt mitt liv fullt ut till varje pris, det är inte livslängden som är grejen utan innehållet, man ska leva livet utan rädsla istället för att bara sitta av tiden tills det är dags att ställa sig själv frågan: Var det här allt?
 
Racing är inte riskfritt, har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det heller, och precis så ska det vara, småkillarna i F3 kör lite vårdslöst ibland, som nu senast i Österrike när kinesen Li hade en privat flyguppvisning med ett nytt höjdrekord för F3 bilar vars aerodynamik fungerar fint även i flygläge.
 
 
Höjdrekord innehavaren i F1 måste vara Webber efter sin sammanstötning med Kovalainen för några år sedan, Webber har flygvana även från Le Mans där han voltade in i skogen med en Mercedes sportvagn efter en stilfull  flygtur.
 
 
Mercedes chefen Toto Wolff reagerade på kinesens flygtur genom att kräva 18 års gräns för F3, och 20 års gräns för F1, låter lite väl drastisk i mina öron, visst kör 16 åringar i F3 skapligt småruffigt mellan varven, men sånt är racing, alla vill visa sig på den styva linan för att kunna ta steget till F1, kör man snällt enligt regelboken i F3 så knuffas man ut från banan, och blir straffad av den idiotiska domarkåren för att ha kört utanför banmarkeringen, FIA i nötskal.
 
Amen,..må racingsnubbarnas strävan att nå himmelska höjder vara med er.