MIND FUCKIN´ AMERICA

 
Molnigt och regn på väg in här i Austin idag, men till helgen väntas klart-halvklart väder och temperaturer kring 18-20 grader. Så, vad är det som utmärker TOCA bankaraktärmässigt?  Det är väl i första hand Tilkes Frankenstein tänkande ur design aspekt, man tar uppförsbacken in i Eau Rouge-Radillon från Spa, kryddar det med S kurvorna från Suzuka och valda delar av Silverstone, lägger till en flygraka och en mini Parabolica plus några 90 graders svängar, och kör det hela i en mixer= en orytmisk bana som gör set up arbetet onödigt jobbigt.
 
Den "mixade balansen" som TOCA kräver för en lyckad racehelg finner man utan tvekan hos Mercedes, Hamilton har vunnit här fyra år i rad mellan 2014-2017, och lär ha en hygglig chans att göra det även i år. Det enda frågetecken för deras del är den långa bakrakan som leder till banans bästa omkörningsställe, orkar man hålla undan-komma ikapp Ferrari på den, Kimi vann ju här ifjol med en Ferrari  som var sämre än årets bil.
 
Nu är ju det inte enbart Mercedes och Ferrari som har chansen att vinna på TOCA, utan även RBR om Verstappen kan hålla sig i skinnet och har tagit sin ADHD medicin, jag har sagt det tidigare och säger det igen, med någon annan förare ur topp 5-6 hade RBR förmodligen gjort bättre ifrån sig under de senaste åren. Verstappen är inte bara en förare som skjuter sig själv i foten under race, utan även en rätt så medioker testförare vars feedback lämnar mycket övrigt att önska, Newey behöver en betydligt mer kunnig och rutinerad  samarbetspartner ur feedback synpunkt för att kunna ta fram en konkurrenskraftig bil.
 
McLaren lär vara revanschsugen efter Mexico helgens magplask, Renault duon vill ha mer av samma som i Mexico, huruvida Alfa kan hitta formen igen under årets tre sista race återstår att se, Kimi säger att bilens kändes  bra senast enbart med nya däck, dock körde han i Mexico med skadat golv från det första varvet, så det kan ha spelat in hur bilen kändes. Även Toro Rosso blir nog att räkna med på COTA, deras bil såg bra ut senast i Mexico på en bana som ställer liknande krav på set up arbetet.
 
 
 
Greppnivån från asfalten är låg, belastningen och slitaget av däck relativt högt, man skulle gärna vilja köra med mer vinge än man gör på COTA, men den långa bakrakan sätter stopp för det, för mycket vinge och man blir passerat på den långa rakan redan innan den hårda inbromsningen till den tvära vänstersvängen.
 
 
Inga större skillnader i valet av gummiblandningar, men Renault har valt den mjukaste linjen med hela tio set av mjuka, depåstrategin kan komma att spela en lika avgörande roll som senast i Mexico, så det blir intressant att se om Ferrari för en gångs skull klarar av att välja rätt depåstrategi.
 
 
Det om TOCA, rastapojken Louise,.ursäkta Lewis är ju F ettans fashionista med allt vad det innebär,.amfetamintunna modeller på catwalk, flärd och glamour, champagne och koksdimma...
 
...och så vill Lewis lansera en egen klädkollektion av egen design...
 
 
...Iceman vill inte vara sämre och gör det samma på sitt sätt, en verkstad och blodiga knogar, och en kall bärs med Jesse James hos West Coast Choppers.
 
Om jag själv får välja så ligger nog Kimis och Jesses kollektion mig närmare hjärtat än Lewis dito, silvriga loafers och sågmönstrade kostymer är inte riktigt min grej.
 Kimi har redan Iceman 1& 2 i garaget...
...och mer hardcore är på väg, kanske även lite NASCAR efter en avslutad F1 karriär.
 
Jag för min del nöjer mig med några dagar i Austin innan jag drar vidare till L.A och Brentwood barbeque, det luktar stekt rikemansröv och napalm från trofefrugans smältande silikoner när vackra folket struntar Iron Maidens uppmaning Run To The Hills, och kör med Run From The Hills istället med "fire in the buttocks",. bokstavligen.
 
Dagens grid girls kommer från den gamla goda tiden innan PK ringmuskeln hade sagt sitt, allt var inte bättre förr men en hel del var det.
 
Amen,..må Kimis "klädkollektion" vara med er.      
 
 
 
        
 
 
       

HAMILTON CARBON FOOTPRINT

 
 
Hamilton lämnade ett 100 kilos koldioxidavtryck av racebränsle på sin väg till en vinst på Autodromo Hermanos Rodrigues, ett rätt så anmärkningsvärt avgasspår för en klimatkämpe, som flyger kors och tvärs över hela världen för att predika för en grönare värld där människor bör avstå från onödigt nedsmutsning för klimatets bästa. Dock tycks det vara som så, att Hamilton själv inte räknas in i skaran som bör avstå både från det ena och det andra för att rädda jorden, sluta hyckla Lewis eller sadla om till Formula E.
 
Det om koldioxidavtryck, dags för race intryck. Mexikos GP blev som förväntad en strategiuppgörelse mellan Mercedes och Ferrari, där de förstnämnda ännu en gång gick segrande ur striden mot Maranello gänget. Det är nästan obegripligt hur Ferrari gång efter gång lyckas sätta käppar i hjulen för sig själva ur strategisynpunkt, den här gången reagerade de på Albons depåbesök, och kallade in Leclerc tok för tidigt med en tvåstoppare som följd. På något sätt tycks Ferraris strateger helt missat det faktum, att det var Mercedes som var snabbast under racesim, inte RBR, att vara snabb över ett varv innebär inte per automatik att man är snabb över en racedistans.
 
Hamilton, som i början av racet hamnade utanför banan efter en sammanstötning med Mad Max kom in tidigt och bytte till hårda däck, Bottas, som även han hade en närkontakt av tredje graden med Mad Max stannade ute längre liksom Vettel. Max Roadkill Verstappen i sin tur fick betala priset för sina vansinnesattacker i form av en punktering som tvingade honom in i depån, och därmed var chansen till en podium plats borta för holländaren, det är märkligt att han aldrig lär sig att andra förare inte längre flyttar på sig för hans prejningsförsök.
 
Mercedes hade bättre racepace än Ferrari, men Ferrari var snabbare utan DRS än Mercedes med DRS på rakor, så det hände inte speciellt mycket i kriget om podiums utan det blev följa Lewis fram till målflaggan. Albon gjorde en bra insats i sin RBR, men var aldrig på riktigt allvar med om kampen om podiums, och Mad Maxs uppkörning genom startfältet till en sjätte plats i mål visade ännu en gång, hur stor gapet är mellan de tre stora och resten av startfältet.
 
Perez hade en riktigt hård fajt med Ricciardo om sjunde platsen, och tog den till publikens stora glädje, Ricciardo i sin tur fick lära sig, att de sena dykningar på insidan som fungerade med en RBR inte fungerar med en Renault, det sitter i materialet, inte i föraren. Gasly slutade på en nionde plats i mål, den sista poängen gick till Hulkenberg som tvingades av banan av Kvyat under sista varvet, ryssen straffades med 10 sekunders tidstillägg och hamnade utanför en poängplats.
 
Stroll var i vanlig ordning långt efter sin teamkompis i mål som tolfte man, och Sainz korsade mållinjen på en trettonde plats efter ett race där ingenting gick i McLarens väg. Giovinazzi vars depåbesök helt saboterades av depåpersonalen slutade på en fjortonde plats före Magnussen, som även han hade en sammanstötning med Mad Max, Russel blev köttbiten i en HAAS hamburgare mellan Magnussen och Grosjean, sista man i mål blev Kubica. Kimi fick bryta på grund av en överhettande motor och även Norris försvann med tekniska problem.
 
Mexikos GP blev ingen höjdare ur åskådarperspektiv eftersom banans karaktär inte bäddar för omkörningar, dock hör publiken bland de bästa i F1 cirkusen, inga sura miner i Mexiko, livet är en fest.
 
USA och COTA nästa, jag tar flyget dit imorgon, kommer väl skriva några rader i mån om tid och lust, om inte, tja, sånt är livet.
 
 
 
 
 
Dagens grid girls är tvättäkta Corona brudar som inte spottar i ölglaset.
 
Amen,..må den kommande november kylan vara med er.    
 
 
          
 
 
       

THE GAME CHANGER

 
 
Att offra en lördagkväll för att titta på F1 kval finns inte, så det blev frukost TV med en inspelad variant idag istället, bättre sent än aldrig.
 
Kvalet blev en Verstappen uppvisning av blixtrande fart och arrogant nonchalans, när han fullt medvetet ignorerade en dubbel gulflagg under sitt sista kvalvarv, och satte den snabbaste sista sektor tiden.  Allt började när Bottas chansade under sitt sista kvalvarv, tog lite höjd in i sista kurvan för att tjäna några tiondelar, satte bakhjulet på kantstenen och tappade bilen in i räcket.  Hamilton som låg bakom Bottas lyfte av liksom Vettel, men Verstappen struntade dubbel gulflagg, väl synlig både på banan och i ratten, och fullföljde sitt varv med plattan i mattan.
 
FIAs pajaser med clownen Michael Masi i spetsen kom först med ett meddelande, att man inte skulle ta upp Verstappens tilltag, men ändrade sig sedan i efterhand när Verstappen i  arroganta ordalag under presskonfrensen förklarade, att han hade sett Bottas kraschade bil men struntade i att lyfta av. Andra människors säkerhet tycks inte intressera Max det minsta, eftersom han kan klämma ur sig dumheter som "do we need to go there, safety, we drive F one, we know what we´re doing". 
 
Att Verstappen har en IQ som en guldfisk, och ses som en säkerhetsrisk ute på banan  är alla inblandade medvetna om, men att även Charlie Whitings ersättare Michael Masi ligger på samma nivå är något mer överraskande.  Om man kommer med ett "ingen åtgärd" meddelande när en förare fullständigt struntar  en dubbel gulflagg situation, så borde man pyssla med något annat än vara individen som har det yttersta ansvaret för säkerheten inom F1. Michael Masis agerande under det gångna året har varit ett dåligt skämt, en uppvisning av totalt godtycklig  tolkning  av regelboken där vissa av förarna tycks ha egna regelböcker som Masi läser som djävulen bibeln.
 
Kimi fick stop and go för en tjuvstart, Vettel ingenting, nu ville Mr Masi se genom fingrarna Verstappens otroligt farliga tilltag, tre platsers nedflyttning är ett dåligt skämt som ett straff för att strunta i dubbel gulflagg och sedan skryta om det. Att RBR sedan i Marko har en skitstövel till gör inte det hela på något sätt bättre, snubben försökte göra gällande att Verstappen inte hade sett den dubbla gulflaggen i ratten, en ren lögn, men Marko är ju bra på det, att dra en vals.
 
Dumt gjort av Verstappen som redan hade en tid som skulle ha räckt till pole, men har man ingen hjärna så har man inte det, nu har Ferrari ett gyllene läge att ta en dubbel i Mexico.
Det är inte lätt att köra om på AHR, men samtliga i topp 6 startar racet med medium, Mercedes har haft bättre racepace än både Ferrari och RBR under racesimulationer, så den avgörande punkten lär bli bilarnas förmåga att hantera däckslitaget på ett framgångsrikt sätt och rätt depåstrategi.
 
McLaren duon markerade åter igen revir som best of the rest, TR duon hade bra fart under kvalet men lär få svårt med att ha samma fart under racet, Perez blev elva och får därmed välja vilka däck han startar racet med, huruvida Renault förarna har något att komma med i racet återstår att se.  AR hittade ingen fart den här gången heller, det är något som inte stämmer hos AR, kan mycket väl vara så att man helt enkelt inte har pengar kvar till uppdateringar.  Stroll fick ännu en gång stryk av Perez, HAAS är helt vilse med årets bil, de får inte däcken att fungera "inom fönstret", hos Williams har man öppnat fönstret och kastat ut alla förhoppningar om att komma någon vart med årets bil.
 
Det om kvalet, under nästa race på COTA ska även jag vara på plats, inte så mycket för racet utan i första hand för att träffa mina USA bosatta polare Micke och Jimmy, kan bli en reunion att minnas, de två är ena riktiga hejare på att festa.
 
Dagens grid girls har fått sällskap av Valentino Rossi, som tycks uppskatta uppmärksamheten från deras sida, gubben kan.
 
Amen,..må alla förare med guldfisk hjärna ute på hal is hamna i plurret med betongstövlarna på.