BOTTAS BANZAI BRAVERY

 
 Det händer inte så värst ofta...
 
...att kval och race går av stapeln samma dag, men när det väl händer så börjar man fundera om det verkligen är nödvändigt med tre dagars racehelger.  
 
Bottas gjorde allt rätt i racet och tog en välförtjänt seger före Vettel, men det roliga under racehelgen var att lyssna på Hamiltons gnällande, han hade tämligen svårt att acceptera rollen som en "wingman", och det faktum att Bottas var den snabbare av de två under hela racehelgen.
 
Ferrari duons start från första ledet blev en märklig historia, Vettel gjorde en tjuvstart men undvek ett straff, Leclerc tycktes sova när lamporna släcktes, kom iväg tok för sent bara för att sedan köra på Verstappen som hamnade på gräset utanför banan, och fick senare bryta racet. Bottas tackade och tog emot, passerade Ferrari duon i starten och hade ett stort  försprång redan genom första kurvan som han sedan utökade varv efter varv, i mål blev segermarginalen 13 sekunder till tvåan Vettel.
 
Leclercs sammanstötning med  Verstappen resulterade till en roande replik från Maxs sida, "han körde på mig", Verstappen är ju själv rätt så duktig på att köra på folk, nu fick han smaka av sin egen medicin, och fick på köpet följa Bottas resa till en seger från läktaren, inte lätt för "rain man" som har mer eller mindre satt i system att kasta skit på Bottas.
 
Vettel hade inga vackra ord att säga om sin startmiss efter racet, men han lyckades med att hålla Hamilton bakom sig  fram till målflaggan ,britten korsade mållinjen halvsekunden efter tysken.
 
Albon som förstörde racehelgen för Norris slutade på en fjärde plats före Sainz, som åter igen kammade hem många värdefulla poäng åt McLaren, lite lustigt hur det hela har utvecklats hos McLaren, där Norris sägs vara den stora talangen, men där det är Sainz som samlar poängen race efter race.
 
Kamikaze piloten för dagen, monegasken Leclerc fick nöja sig med en sjätte plats i mål, sammanstötningen med Verstappen kostade honom mycket tid när han tvingades till depån med en trasig framvinge, sjua blev Ricciardo som körde upp sig hela vägen från en sextonde startruta, bra jobbat av australiensaren.
 
Gasly, vars körstil fungerar mycket bättre i en TR än den gjorde i en RBR slutade på en åttonde plats i mål före turgubben Perez, som trots sin avåkning på sista varvet klassades som nia i mål, det är ställningen ute på banan på det näst sista varvet som räknas i slutresultatet, den sista poängen gick till Hulkenberg vars F1 karriär snart är över.
 
Stroll blev i vanlig ordning akterseglad av Perez, och slutade på en elfte plats före Kvyat, som i sin tur åter igen fick stryk av Gasly. Norris lär inte vara nöjd med sin trettonde plats i mål, Albons tackling kostade honom ett antal poäng, Kimi tog en frusterande fjortonde plats i mål efter Alfas miss med hårda däck som inte alls fungerade på Suzuka.
 
Grosjean som startade från tionde rutan kom i mål på en femtonde plats före Giovinazzi och stallkompisen Magnussen, Williams duon i sin tur slutade där de brukar sluta.
 
Så, vad var den stora grejen på Suzuka som fällde avgörandet ur slutresultat perspektivet? Starten och depåstrategin, man kan faktisk köra om på Suzuka, men endast med en bil som är betydligt snabbare än den man vill passera, Leclerc tog sig förbi ett antal bilar i sin Ferrari, Hamilton lyckades inte med att ta sig förbi en bil, en Ferrari.  Domarkåren hade en "vem fan bryr sig" dag på Suzuka, tjuvstart eller påkörning, allt var tillåtet för dagen, ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta när man följer deras arbete, vad de än är, så är de definitivt inte direkt konsekventa i sina bedömningar, dessa F1 cirkusens clowner.
 
 
Dagens grid girl säger sayonara och välkommen åter nästa år.
 
Amen,..må domarkårens visdom vara med er.      
 
 
          
 
 
       

SUZUKA TYPHOON DISASTER

 
Vädrets makter sponsrad av Greta Thunberg kommer att göra allt för att sätta käppar i hjulen för Suzuka GP, till lördag spås det falla 167 mm regn, till söndag 147 mm,blöt kval men till söndag eftermiddag sol efter en regnig morgon,med andra ord, Japans GP kan bli en riktig nagelbitare. Tyfonsäsongen lider mot sitt slut i Japan, men tycks vilja avsluta med en riktig bitch slap lagom till racehelgen, inte första gången det händer och inte sista heller, förr i tiden hade man "monsoon tyres" i F1, av vilken anledning man gjorde sig av med dem låter jag vara osagt, men illa genomtänkta beslut fattade av okunniga människor är något av F ettans adelsmärke.
 
För förare är Suzuka ett riktigt välsmakande smörgåsbord, där förrätten består av ett dragrace till första kurvan, innan man tar sig an S kurvornas Sushi delikatessen med hjälp av en känslig fly by wire gasfot, matar vidare genom Dunlop-Degner till hårnålen och Spoon Curve för en sista skedfull av godbitar, som smälter i munnen hela vägen genom R 130, Casio Triangle och fram till start/mål rakan.
 
Suzuka är det ultimata testet för bilens aerobalans och nivån av downforce, här räcker det inte att bara vara snabb rakt fram och ha bra utgångar ur kurvor, Suzukas snabba kurvkombinationer avslöjar på ett brutalt sätt alla eventuella brister hos aeropaketet, en bil som har en tendens att "rolla" genom kurvpartier har inget att hämta på Suzuka.
 
Kampen om podiums blir en triangeldrama mellan Mercedes, Ferrari och RBR ,där den  sistnämnda bör ha en hygglig chans att utmana den dynamiska duon om segern med tanke på, hur mycket downforce det finns att klämma ur Neweys skapelse, det blir intressant att se hur toppbilarna hanterar S kurvorna och det efterföljande Dunlop-Degner banavsnittet.
Kampen om titeln best of the rest blir intressant den med, McLaren ligger bra till för att knipa den men Renault har inte gett upp riktigt än, huruvida TR och AR har något att komma med återstår att se.
 
Det är grymt höga belastningar på däcken på Suzuka, greppnivån från asfalten är hög liksom slitaget, man kör med relativt mycket downforce för att kunna attackera  de snabba kurvkombinationerna på ett framgångsrikt sätt, Suzuka handlar mer om balans än traction även om det aldrig skadar att ha en ordentlig portion av det sistnämnda heller. 
 
Mercedes fortsätter med den valda linjen genom att satsa mer på mediums än de andra toppstallen, dem kommer till Suzuka med några uppdateringar som i första hand borde innebära mer grepp bak, Mercan har varit nästan lite onödigt varsam med bakdäcken, men som sagt var så handlar Suzuka mer om balans än traction, så det återstår att se hur mycket varvtid de kommer att få ut av sina uppdateringar.
 
Det om Suzuka, den arroganta gaphalsen Verstappen fortsätter med sina enfaldiga egotrippar, nu räcker det inte längre för honom att dissa andra förare, utan nu vill Max göra gällande, att han enligt sig själv skulle kunna köra ett par tiondelar snabbare än Hamilton och Leclerc om han fick chansen att köra deras bilar.  Jag vet inte riktigt om den här pojken är bara dum i huvudet, eller har vistats för mycket i holländska "coffeeshops" eftersom han mal på som en påtänd pundare, men det hela kan handla om något så enkelt som en svag självkänsla eftersom han har så uppenbara problem med att växa upp.
 
Dagens grid girl välkomnar besökare till Suzuka, dock kan tyfonen lika gärna hålla sig borta därifrån. 
 
Amen,..må vädrets makter vara med er.