NEWEYS VALKYRIE

 
Inom nordisk mytologi var valkyrior kvinnliga väsen som tog med sig stupade modiga krigare till Oden i Valhall, huruvida Neweys Valkyrie tog med sig något från det stupade samarbetet RBR-Aston Martin i projekt Valkyrie låter jag vara osagt, men Valkyrie var Adrians skötebarn, en lekstuga där han hade fritt fram att förverkliga sina vildaste design drömmar. Bilen på bilden här ovan är en Valkyrie AMR Pro för de raceintresserade, den för vanliga vägar är lite tamare. Neweys ambition var en bil med torrvikt under 1000 kg och med 1800 kg downforce, men efter det att samarbetet mellan RBR-AM tog slut så blev det AM ingenjörer som slutförde projektet, vikten ökade till 1270 kg och downforce nivån sjönk till 1100 kg, med andra ord, inte riktigt vad Newey hade tänkt sig men en skaplig variant av "en F 1 för vanliga vägar". 
 
Valkyrie är en ground effect bil på samma sätt som dagens F1 bilar med Venturi tunnlar...
 
...en diffuser model större, ground effect skapar downforce utan att skapa drag som vingar...
 
...F1 hjulupphängning, active aero, active ride, Valkyrie har allt och lite till...
 
...vägbilen och...
 
...banbilen är två olika bestar...
 
...men hjärtat är det samma, en icke turboladdat 6,5 liters V12...
 
...utvecklad av Cosworth som ger 1155 hk tillsammans med KERS, rödmarkeringen börjar vid 11100 varv, livslängden är räknat till minst 10000 mil innan det är dags att en titt på underverket...
 
...som är monterad utan hjälpram, motorn binder ihop bilens fram och bakdel tillsammans med den 7 växlade lådan.
 
Så, varför tog jag upp Adrians våta dröm i en F1 blogg? För att Valkyrie har mycket av det jag skulle gärna vilja se i en F1 bil, riktig motor, active aero, active ride(suspension), mer renodlad ground effect design och så vidare, det är fånigt att en vägbil kan på sitt sätt vara mer avancerad än en F1 bil. Visst är Neweys F1 bil ett fint bygge där den aerodynamiska stabiliteten kontrolleras av effektivt chassi, RBR har mer antidive och antilift som styr aerobalanspunkten än någon annan F1 bil tack vare att de kan köra bilen med så mycket rake de gör. Det kommer dyka upp ett antal RBR kopior till i år, samma hjulupphängningar, samma typ av golv och diffuser och så vidare, men det viktigaste kan de inte kopiera eftersom de inte kan se det, nämligen hur RBR chassi samarbetar med "inre aero" som ger dem möjligheten att köra med så mycket rake, som i sin tur som sagt var öppnar för ett mer effektivt utnyttjande  av antidive fenomenet fram och antilift fenomenet bak. Alla F1 bilar har samma tendens att understyra i långsamma kurvor och överstyra i medelsnabba-snabba kurvor, hos RBR har man medvetet offrat lite kvalsnabbhet för att nå en mer optimal aerobalans i racet genom olika typer av kurvor med varierande bränslemängder och olika gummiblandningar, något som har betalt sig i form av mästerskapstitlar, man har inte mycket nytta av en bil som är bara snabb över ett varv. Den bästa RBR kopian hade McLaren under 2023, vem blir den mest framgångsrika" copy cat" i år återstår att se, men vem det än blir så lär de inte kunna rubba orginalet, man kan bara kopiera det man kan se. 
 
Så, hur blir det för min del i år, kommer bloggen få leva vidare? Vi får väl se, problemet är de alltför många racen, att skriva tre inlägg per vecka när man kör så ofta blir  för mycket, stjäl för mycket tid helt enkelt. Jag måste på något sätt justera riktningen av blogginnehållet för att orka hänga kvar, kanske mer av det tekniska istället för ren reportageverksamhet under racehelgerna, vi får se hur det blir.
 
 
Dagens grid girls är dagens valkyrior, redo att hjälpa stupade F1 fans till Valhall, någon som känner sig kallad?
 
Amen,..må valkyrior vara med er.